Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thirsty

Smygnykterist
För trevligt för noter men de vi drack var:
2 x 166eme magnum båda mycket citrus och mycket ljusa frukter.
162eme 750ml mer klassisk smörcola.
2006 mer tyngd i frukterna men denna kommer bli så jäkla bra med ett par år.
168eme riktigt jäkla bra och mer öppen än senast.
Pol Roger magnum är alltid gott men i en enklare liga.
Pol Roger 2012 väldigt prisvärd och enklare frukt men riktigt bra.
Dracks de blint eller öppet? :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jaha då har man äntligen prövat Selosse Rosé Deg Sept. 19.
I bourgogne kupa initialt så var det smultronsoda men med smultron på ena sidan och soda på andra. Flyttade snabbt över till Veritas Champagne, och det blev mycket bättre.
Komplex hallon, smultron, rabarber-paj. Man känner verkligen den oxidativa stilen hos Selosse här! Hann tyvärr bara dricka den över 2 timmar.. 4.5/5
20210522_174356.jpg
 

Oscaro

Medlem
En trevlig måndag med Dom Perignon 2000
F1620C61-2B98-449B-8D10-26DF38CB025F.jpeg

Druckit den många gånger senaste året och den levererar alltid! Massor av krut, knäck, smör, citron, kaffe och grädde. Bubblorna försvann rätt snabbt i den här flaskan men fin mousse och bra längd. Som vanligt levererar den som bäst när den kommer upp i rumstemperatur. Inte lika bra som senaste flaskan men lätt 92p i varje fall.
 

LeChat

Medlem
6A9EDE6C-63F4-4D0E-BB06-4955ADAC3D25.jpeg

2015 Damien Hugot Blanc de Blancs Extra Brut


Fredag, fint väder och nya champagneglas, då känns det ju givet att plocka fram lite champagne. God men lite ung, basårgång 2015 och degorgerad i slutet av 2018. Sista glaset bäst, resterande får ligga ett par år till.
På tallriken blev det en repris av förra fredagens torskrygg med brynt smör. Smaskens!
9BE7C0C4-0B9F-4BDC-A26F-1D2700B832B5.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att ha fått lite intresseväckande reklam om Nicolas Maillart kollade jag i Peter Liems champagnebok och där visade det sig att jag hade strukit under en hel del. När @Vingubben hittade en massa flaskor på PdB bestämde vi att prova igenom sortimentet. Totalt fick vi tag på 13 flaskor. Rosén togs som fördrink efter att vi intagit två bonusflaskor med en kombinerad sockerhalt på drygt 0 gram. En ståltanksbdb från Avize och en mer PN-aktig ekad från Bouzy. Första drack jag oblint och den var klassisk citrusvatten som förväntat även om den var från 2008. Georges Remy 2015 var typisk bananblommig ekodlare på doften. Någon nämnde Selosse och det var inte uteslutet innan jag smakade. Torr och inte så komplex men kändes som PN. Gissade Egly VP.

Maillart Rosé intogs tillsammans med ostron och jordgubbar i ett tappert att försök att vara utomhus. Lovade gott! Svagt rökig och fina frukter och bär. Kändes lite som en Roederer. Efter det blev det torrare...

Övriga 12 Maillart dracks halvblint i två sexflighter.

20210526_225126.jpg


Provningen var i sann Göteborgsanda snarare än munskänkaranda. Det vill säga det pratades och dracks på både in och utandning. Alltid svårt att dricka många likartade viner och här hade jag behövt en timmas total tystnad per flight för att få fram någon vettig analys.

Anteckningarna är inte så givande men genomgående var det typisk ekad odlare men åt det mer skitiga funkiga hållet snarare än det oxiderade bananblommiga. Mycket röda äpplen och mustigt samt lite torr cider i de flesta viner. Lika mycket röda druvor som det var lite socker. Nästan alla viner var osockrade och ekade.

Coupes 15 (oympad PN)
Fick lite kalkig ostrondoft men frågan var om det inte var rester på glaset från ostronen innan. Medel smak. Förvånansvärt vek för att vara BdN.

Platine (NV)
Balanserad är min anteckning. Socker har sin funktion kan man konstatera efteråt.

Jolivettes 16 (PN)

Kraftig och mycket äpplen. Tog den som ren PN och kraften gjorde att jag gissade på Franc de Pieds 2012. 100 % PN var rätt i alla fall.

Mount Martin 16 (PM)

Enda anteckningen är äpplen. Minns inte att jag hittade någon sött och godisaktigt som jag kan hitta i PM ibland.

Mount Martin 15 (PM)
-
Mountchenot (PN+PM)

-

Inverterad poäng flight 1 med 3 poäng till vinnaren (antal första röster).
  1. Platine 18 p (4)
  2. Jolivettes 2016 - 10 p (2)
  3. Mount Martin 2015 - 7 p (1)
  4. Mountchenot - 7 p
  5. Mount Martin 2016 - 0 p
  6. Coupes 2015 - 0 p
Min egen ranking var:
  1. Jolivettes 16
  2. Platine
  3. Mount Martin 2015
  4. Mountchenot
  5. Coupes 2015
  6. Mount Martin 2016

Efter att vi på 8 personer lyckas trotsa fru fortuna och lyckats med konststycket att totalt skramla ihop 0 av 48 rätt bestämde vi oss för att täcka av flaskorna för att få någon chans att gissa rätt. Eventuellt fick någon 1 rätt men hade samma gissning på två viner.:rolleyes:

2008
Inga anteckningar men gissade 2012.

Franc de Pieds
(numera Coupes) 2012
Identifierade lite ålder men har tydligen gissat på Mount Martin 2015/16 som dessutom redan hade avtäckts!?:eek:

Platine Extra Brut

Gissade rätt...

Les Loges 2012 (PN, osvavlad)

Mustiga äpplen och tydligt oxiderad. Mest avvikande i flighten och kvällens vattendelare. 4 förstaröster men ingen av övriga röstade på den. Korkad, defekt eller bara skön krydda av oxidation? Jag tänkte mig att oxidationen berodde på ålder men Vingubbens analys var att det berodde på att den var osvavlad och eventuellt även korkad.

Ser att jag även identifierat vinet som BdN och gissade Coupes 12. Jag gillade stilen. Äntligen ett vin med karaktär, korkat eller inte spelar ingen roll.:ängel:

2012

Kraftig smak. Gissade 2008.

Chailotts Gillis 2012 (CH)
-


Vingubben lyckades bäst och gissade 3 av 6 rätt.

Total ranking:
  1. Les Loges 2012 - 12 p (4)
  2. Platine Extra Brut - 10 p (2)
  3. Chailotts Gillis - 9 p (1)
  4. 2012 - 9 p (1)
  5. 2008 - 5 p
  6. Franc de Pieds 2012 - 5 p
Min egen ranking:
  1. Les Loges 2012
  2. 2012
  3. 2008
  4. Chailotts Gillis 2012
  5. Coupes 2015
  6. Extra Brut
Sammanfattningsvis kan man säga att det var en torr provning! Mycket PN och PM vilket är kul eftersom det blir rätt mycket chardonnaybaserad champagne vanligtvis. Bäst presterande och mest framträdande får ändå de enklare NV:arna anses vara. Rena sockerbomberna i det här sällskapet vilket säkert bidrar till att de är mer inställsamma. Övriga viner var rätt ogina och hade noll mognadstoner om man borträknar från den osvavlade... Inga dåliga viner men de kräver ändå en hel del. Skulle vara intressant att dricka någon av dessa flaskor blint mot helt andra producenters viner i samma ålder för att se hur Maillart presterar. Ensamma utan referens blir det tufft att bedöma. Jag får lite samma känsla som för Savart, det finns kvaliteter men det är inte så roligt att dricka ändå. Bortsett från roséerna i båda fallen!

Om jag köper mer av Maillart blir det i första hand Rosén. NV:n har jag redan några extra barnflaskor av och det kanske var det bästa köpet.
 
Last edited:

Skaggs

Medlem
Efter att ha fått lite intresseväckande reklam om Nicolas Maillart kollade jag i Peter Liems champagnebok och där visade det sig att jag hade strukit under en hel del. När @Vingubben hittade en massa flaskor på PdB bestämde vi att prova igenom sortimentet. Totalt fick vi tag på 13 flaskor. Rosén togs som fördrink efter att vi intagit två bonusflaskor med en kombinerad sockerhalt på drygt 0 gram. En ståltanksbdb från Avize och en mer PN-aktig ekad från Bouzy. Första drack jag oblint och den var klassisk citrusvatten som förväntat även om den var från 2008. Georges Remy 2015 var typisk bananblommig ekodlare på doften. Någon nämnde Selosse och det var inte uteslutet innan jag smakade. Torr och inte så komplex men kändes som PN. Gissade Egly VP.

Maillart Rosé intogs tillsammans med ostron och jordgubbar i ett tappert att försök att vara utomhus. Lovade gott! Svagt rökig och fina frukter och bär. Kändes lite som en Roederer. Efter det blev det torrare...

Övriga 12 Maillart dracks halvblint i två sexflighter.

Visa bifogad bild 23392

Provningen var i sann Göteborgsanda snarare än munskänkaranda. Det vill säga det pratades och dracks på både in och utandning. Alltid svårt att dricka många likartade viner och här hade jag behövt en timmas total tystnad per flight för att få fram någon vettig analys.

Anteckningarna är inte så givande men genomgående var det typisk ekad odlare men åt det mer skitiga funkiga hållet snarare än det oxiderade bananblommiga. Mycket röda äpplen och mustigt samt lite torr cider i de flesta viner. Lika mycket röda druvor som det var lite socker. Nästan alla viner var osockrade och ekade.

Coupes 15 (oympad PN)
Fick lite kalkig ostrondoft men frågan var om det inte var rester på glaset från ostronen innan. Medel smak. Förvånansvärt vek för att vara BdN.

Platine (NV)
Balanserad är min anteckning. Socker har sin funktion kan man konstatera efteråt.

Jolivettes 16 (PN)

Kraftig och mycket äpplen. Tog den som ren PN och kraften gjorde att jag gissade på Franc de Pieds 2012. 100 % PN var rätt i alla fall.

Mount Martin 16 (PM)

Enda anteckningen är äpplen. Minns inte att jag hittade någon sött och godisaktigt som jag kan hitta i PM ibland.

Mount Martin 15 (PM)
-
Mountchenot (PN+PM)

-

Inverterad poäng flight 1 med 3 poäng till vinnaren (antal första röster).
  1. Platine 18 p (4)
  2. Jolivettes 2016 - 10 p (2)
  3. Mount Martin 2015 - 7 p (1)
  4. Mountchenot 7 p
Min egen ranking var:
  1. Jolivettes 16
  2. Platine
  3. Mount Martin 2015
  4. Mountchenot
  5. Coupes 2015
  6. Mount Martin 2016

Efter att vi på 8 personer lyckas trotsa fru fortuna och lyckats med konststycket att totalt skramla ihop 0 av 48 rätt bestämde vi oss för att täcka av flaskorna för att få någon chans att gissa rätt. Eventuellt fick någon 1 rätt men hade samma gissning på två viner.:rolleyes:

2008
Inga anteckningar men gissade 2012.

Franc de Pieds
(numera Coupes) 2012
Identifierade lite ålder men har tydligen gissat på Mount Martin 2015/16 som dessutom redan hade avtäckts!?:eek:

Platine Extra Brut

Gissade rätt...

Les Loges 2012 (PN, osvavlad)

Mustiga äpplen och tydligt oxiderad. Mest avvikande i flighten och kvällens vattendelare. 4 förstaröster men ingen av övriga röstade på den. Korkad, defekt eller bara skön krydda av oxidation? Jag tänkte mig att oxidationen berodde på ålder men Vingubbens analys var att det berodde på att den var osvavlad och eventuellt även korkad.

Ser att jag även identifierat vinet som BdN och gissade Coupes 12. Jag gillade stilen. Äntligen ett vin med karaktär, korkat eller inte spelar ingen roll.:ängel:

2012

Kraftig smak. Gissade 2008.

Chailotts Gillis 2012 (CH)
-


Vingubben lyckades bäst och gissade 3 av 6 rätt.

Total ranking:
  1. Les Loges 2012 - 12 p (4)
  2. Platine Extra Brut - 10 p (2)
  3. Chailotts Gillis - 9 p (1)
  4. 2012 - 9 p (1)
  5. 2008 - 5 p
  6. Franc de Pieds 2012 - 5 p
Min egen ranking:
  1. Les Loges 2012
  2. 2012
  3. 2008
  4. Chailotts Gillis 2012
  5. Coupes 2015
  6. Extra Brut
Sammanfattningsvis kan man säga att det var en torr provning! Mycket PN och PM vilket är kul eftersom det blir rätt mycket chardonnaybaserad champagne vanligtvis. Bäst presterande och mest framträdande får ändå de enklare NV:arna anses vara. Rena sockerbomberna i det här sällskapet vilket säkert bidrar till att de är mer inställsamma. Övriga viner var rätt ogina och hade noll mognadstoner om man borträknar från den osvavlade... Inga dåliga viner men de kräver ändå en hel del. Skulle vara intressant att dricka någon av dessa flaskor blint mot helt andra producenters viner i samma ålder för att se hur Maillart presterar. Ensamma utan referens blir det tufft att bedöma. Jag får lite samma känsla som för Savart, det finns kvaliteter men det är inte så roligt att dricka ändå. Bortsett från roséerna i båda fallen!

Om jag köper mer av Maillart blir det i första hand Rosén. NV:n har jag redan några extra barnflaskor av och det kanske var det bästa köpet.

Tack för fin rapport! Ska dit om typ 5 veckor så bra med en lägesrapport!
 

Jos

Medlem
För trevligt för noter men de vi drack var:
2 x 166eme magnum båda mycket citrus och mycket ljusa frukter.
162eme 750ml mer klassisk smörcola.
2006 mer tyngd i frukterna men denna kommer bli så jäkla bra med ett par år.
168eme riktigt jäkla bra och mer öppen än senast.
Pol Roger magnum är alltid gott men i en enklare liga.
Pol Roger 2012 väldigt prisvärd och enklare frukt men riktigt bra.
Fy fan va gött! Var 166 så bra så du poppade en till eller varför två?
 

FredrikC

Medlem
Fy fan va gött! Var 166 så bra så du poppade en till eller varför två?
Aa riktigt gott! Nej tanken var att bara dricka krug hela kvällen så då behövdes de för att få upp liter-antalet till oss och några vänner :) sen var de en ganska nice start att komma in med två magnum för att starta kvällen.
 

Oscaro

Medlem
Ett par champagner från i lördags som dracks med @JakobZ
Comtes de Champagne 05
FD2D47FC-4518-48C2-8E57-BA1AD98124C3.jpeg

Mogen reduktiv doft av krut, grädde, kaffe, med en härlig nötighet. Väldigt fina, små bubblor med en balanserad syra. Ordentlig kraft i vinet och välbalanserat, mycket vit persika och citrus. Avslutet är långt och det är väldigt gott även om den får svårt att mäta sig med Krugen.
93p

Krug GC 164eme
DA6F1589-5AFC-4355-8FE6-01B70ED30BFD.jpeg

Öppnar med den typiska krugparfymen men är initialt lite försiktig i doften. Efter en timme i glaset börjar den växa och massor av vita blommor dyker upp, tillsammans med röda äpplen, vit choklad och kaffe. Syran är som väntat väldigt hög, men oerhört precis. Fantastisk längd och en komplexitet som inte Comtes når upp till. Dricker bra nu men kommer fortsätta förbättras i många år till.
94p
 

Per Stade

Lege artis
Hustruns födelsedag firade vi egentligen redan i söndags på Mors dag.
Vi klämde ett par rosa flaskor, Pehu Simonet Rosé och Roederer Rosé 2008 då.
Bägge var fantastiska men jag tog inga noter.
Men idag var det faktiskt födelsedagen på riktigt så vi började kvällen med en Belle Epoque 2002.
Mogna gula äpplen, lite rök och nougat i doften.
Mycket komplex smak, gula russin, lite fikon, nougat och små vita persikor.
Perfekt balans mellan syran och frukten.
Lagom mogen nu för den som inte vill ha sherryton i sin champagne.
.
A0FA8FFC-2314-40A2-9984-56BC48C8E9AF.jpeg
 

LarsW

Medlem
Hustruns födelsedag firade vi egentligen redan i söndags på Mors dag.
Vi klämde ett par rosa flaskor, Pehu Simonet Rosé och Roederer Rosé 2008 då.
Bägge var fantastiska men jag tog inga noter.
Men idag var det faktiskt födelsedagen på riktigt så vi började kvällen med en Belle Epoque 2002.
Mogna gula äpplen, lite rök och nougat i doften.
Mycket komplex smak, gula russin, lite fikon, nougat och små vita persikor.
Perfekt balans mellan syran och frukten.
Lagom mogen nu för den som inte vill ha sherryton i sin champagne.
.Visa bifogad bild 23461
Belle Epoque.
En av världens vackraste vinflaskor med en av världens bästa champagner i.
Vinnar-combo!
 
Bröllopsdag igår o det firades med kärlekens champagne amour de deutz 2008.

Underbar doft av vanilj,apelsinblomma,lilja,smör
Härlig hög syra i munnen som följs av grillad citron,aprikos och en härlig komplexitet.

Toppen bra idag men har långt liv framför sig
 

Attachments

  • 20210601_172838.jpg
    20210601_172838.jpg
    46,3 KB · Visningar: 108
Toppen