Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jesper L

Medlem
Andre Clouet Dream Vintage 2008

En av champagnerna som funnits tillgänglig för en hyfsat billig penning för att vara från ”magiska” 2008.

Champagnen dracks över tre dagar och den var lika intetsägande från början till slut.

Dag två gick det att urskilja lite skumbanan men utöver det var det syra och besk grapefrukt som dominerade.
Orkar inte ta bild på eländet men den är grön och innehållet är inte skön(t).
 

LeChat

Medlem
5D0F8E2B-33C3-4E05-B82B-FE3E3FF4EC47.jpeg

2020 Domaine Delaporte Sancerre Chavignol

Doften är blommig och med lite blandad frukt, typ päron, nektarin och sen ett litet stänk från någon katt.
Smakrik, där tankarna går lite åt Bourgogne men lättare och mer fruktig och utan fattoner. Växer snyggt i glaset. Smaskigt. Dricker väldigt sällan SB men det här gillade jag och det känns redan som att lådan från Caviste var ett väldigt lyckat köp.


2002 R. & L. Legras Présidence Vieilles Vignes
Nu snackar vi mogen doft! Visst var Chavignolen god men dessa dofter går ju på djupet och får liksom tiden att stå stilla för ett ögonblick.
Sen smaken... Underbar, och beskrivs bäst som smaken av smöret i ett perfekt huvud hos en stor havskräfta. Denna komplexa smak är bland det godaste jag vet.
Så i mitt tycke är nog denna 2002a på sin absoluta topp nu. Underbar flaska!
Att det dessutom blir just kräftor på tallriken gör ju kvällen fulländad. :cigarr:
 
87230E02-7941-48BD-AB37-A4CA19AA1624.jpeg


De Saint-Gall BdB Grand Cru
Redan när korken poppas blir jag positivt överraskad. En nyköpt NV BdB som doftar både fylligt och moget. Löftet infrias även på tungan, där vi har varm apelsin, gula höstmogna äpplen, nougat, en touch av honung.

Nu blir jag sugen på Orpale :rolleyes:
 

matage

Medlem
Hade förmånen att få dricka bubbel som inledning och avslutning på lokal igår så fokus var helt på njutning snarare än att ta några notiser så detta blir helt från minnet.

Billecart Salmon Nicolas Francois 2002
Gula plommon, röda äpplen, kola/fudge, en nypa orientaliska kryddor med en ordentlig syra (lemon curd/grillad citrus) kombinerat med bra mineralitet (gruskross, snäckskal) och en touch fat/grillad brioche.
Mycket trevlig med fin mousse med ett långt liv framför sig för oss som gillar mogen champagne.
Glas: Zalto Bourgogne

Deutz Amour de Deutz 2015
Jag testade AdD senast för över 10 år när Juhlin hade champagnebar på gamla Livingroom och då för kall i fel glas och tyckte att den var ganska trist..
Nu när den fanns på kvartsmagnum tog nyfiken över och jag kunde inte låta bli - ungdomen till trots - vilket visade sig vara ett lyckokast!

Galet gräddig och mjuk - som en sommardessert i champagneform!
Jag får associationer till nybakad sockerkaka med färska blåbär/jordgubbar/smultron från lantstället uppe i Hälsingland toppat med en redig driva lättvispad grädde. Klart det finns en syra i bakkant och jag vill tro att jag - trots skogsbärsassociationerna - fortfarande skulle sätta den som en BdB... men fan vet.. I ett svart glas hade jag kansk varit inne på nån finlemmad blekare roséskumpa...
Gräddigheten i den var helt klart en ny upplevelse och att jag är - som engelsmännen säger "in the presence of greatness!"
Glas: Zalto Bordeaux
 

Jesper L

Medlem
Beaumont des Crayeres Grand rosé

Mycket (?) surr om denna på Instagram bland vinfluencers.

Flaskan jag drack var deggad april 2021 så min upplevelse är inte den bästa. Jag köpte några flaskor då en del hypat den som väldigt prisvärd. Det är den säkert men upplevelsen lämnar mycket att önska... Jag tänkte att denna skulle passa fint i sommar men nästa flaska öppnas först (absolut tidigast) nästa år. Den var sjukt intetsägande. Kunde inte urskilja någon smaknot överhuvudtaget förutom liiiite smultron dag 3 när vinet var runt 13-14 grader. Trodde att jag åkt på Corona :eek: men så var inte fallet med tanke på nästa flaska. :D
Senaste rosé referensen är dock Eglys rosé som jag tycker är riktigt trevlig då den ofta säljs med några år på nacken.

upload_2021-5-8_19-8-54.jpeg


Pertois-Lebrun Le Fond du Bateau 2010

Initialt är den blyg men efter cirka 15 minuter väcks den till liv och är en riktigt härlig sniffig odlarskumpa!

Flaskan är deggad november 2018 och bjuder på tropiska inslag (mogen banan) och är härlig utav bara fan! Satan vad BdB kan vara gott!

Nu kommer säkert vinglasmaffian ha synpunkter men vinet dracks ur Riedel New World Pinot Noir och det var riktigt bra ur sniffarperspektiv. Ack så glad man blir av denna doft!

Nästan så man blir lite sugen på att haffa några 12:eek:r....

I munnen är den riktigt härlig också. Mogna toner med inslag av päron och en saltighet som är angenäm. Mumsigt!

upload_2021-5-8_19-9-12.jpeg
 

Magikern

Medlem
Alfred Gratien Cuvee Paradis rosé 2007

Doft: Hallon, tranbär och grape. Fruktig och ungdomlig
Attack: Hallon och grape, Rätt mycket brioche och syra.
Mellansmak: Fyllig smak av hallon, smultron och grape. Brödig och trevlig. Bra syra som är helt balans.
Eftersmak: Smultron och syra. medellång men trevlig

Trevligt vin som jag nog inte hade lagrat så jättelänge faktiskt. Jag kan lugnt ge det 91+ men vinets struktur gör att jag inte sätter högre poäng.
Jag funderade lite på vad jag skulle köpa i champagnekategorin och maxpriset sattes på 800. Detta vinet verkar vara det mest intressanta på vårt monopol för tillfället om man har dessa kriterier men jag tar gärna mot tips på bättre grejer i denna prisklass (även nätvinhandel och dyl.)
 

Elvis

Medlem
Jag funderade lite på vad jag skulle köpa i champagnekategorin och maxpriset sattes på 800. Detta vinet verkar vara det mest intressanta på vårt monopol för tillfället om man har dessa kriterier men jag tar gärna mot tips på bättre grejer i denna prisklass (även nätvinhandel och dyl.)

R & L Legras Cuvée Presidence 2002 kostar bara 766 kr och är inom budget.

För att i sann forumanda rekommendera något strax utanför budgeten kan jag varmt rekommendera den här Vilmart-lådan från Franska Vinlistan: två flaskor Vilmart Coeur de Cuvée 2012 och en flaska Vilmart Emotion Rosé 2012 för 2.925 kr.
 

Magikern

Medlem
R & L Legras Cuvée Presidence 2002 kostar bara 766 kr och är inom budget.

För att i sann forumanda rekommendera något strax utanför budgeten kan jag varmt rekommendera den här Vilmart-lådan från Franska Vinlistan: två flaskor Vilmart Coeur de Cuvée 2012 och en flaska Vilmart Emotion Rosé 2012 för 2.925 kr.

Det första vinet såg jag men det är Blanc De Blanc och de brukar inte vara lika intressanta som pinotblends. Vilmartlådan är högintressant om inte Coeur behöver lagras alltför länge. De vinet (från toppårgångar) har stått på önskelistan ett tag.
 

Elvis

Medlem
Det första vinet såg jag men det är Blanc De Blanc och de brukar inte vara lika intressanta som pinotblends. Vilmartlådan är högintressant om inte Coeur behöver lagras alltför länge. De vinet (från toppårgångar) har stått på önskelistan ett tag.

Nu har jag inte provat just Coeur de Cuvée 2012 än - däremot alla andra årgångar från 2000-talet. Generellt sett tycker jag att Coeur de Cuvée brukar vara tillgänglig och bra redan som nysläppt även om den självklart vinner på lagring.
 

Magikern

Medlem
Nu har jag inte provat just Coeur de Cuvée 2012 än - däremot alla andra årgångar från 2000-talet. Generellt sett tycker jag att Coeur de Cuvée brukar vara tillgänglig och bra redan som nysläppt även om den självklart vinner på lagring.

Hur skulle du beskriva den? Jag gillar B-S Cuvee NF starkt t.ex. så är den lik det vinet slår jag till direkt.
 

Oscaro

Medlem
Tyckte den här var vassare än Presidence 2002 om du vill ha något moget. Ingen bdb heller.
Tyckte faktiskt inte den var så kul när jag prövade för någon månad sedan, fantastisk flaska men väldigt enkel utan riktig struktur. Kan ha varit flaskvariation men en vän som prövade ungefär samtidigt tyckte likadant.
 

Elvis

Medlem
Hur skulle du beskriva den? Jag gillar B-S Cuvee NF starkt t.ex. så är den lik det vinet slår jag till direkt.

De har helt olika stil! :)

Vilmart är 80 % Chardonnay/20 % Pinot Noir, lagrad på små ekfat, ingen malolaktisk jäsning.
Billecart-Salmon NF är 60 % Pinot Noir/40 % Chardonnay, ståltankar (liten del ekfat).

Vilmart Coeur de Cuvée har alltid hög syra, lite oxidativ stil med diskret ek. Inte like oxidativt som Selosse och inte lika mycket ek som Krug, utan ett balanserad och elegant vin. Ofta med krämig/gräddig doft, brioche, exotisk frukt.
 

Magikern

Medlem
De har helt olika stil! :)

Vilmart är 80 % Chardonnay/20 % Pinot Noir, lagrad på små ekfat, ingen malolaktisk jäsning.
Billecart-Salmon NF är 60 % Pinot Noir/40 % Chardonnay, ståltankar (liten del ekfat).

Vilmart Coeur de Cuvée har alltid hög syra, lite oxidativ stil med diskret ek. Inte like oxidativt som Selosse och inte lika mycket ek som Krug, utan ett balanserad och elegant vin. Ofta med krämig/gräddig doft, brioche, exotisk frukt.

Låter lovande. En del viner med 80% chardonnay tenderar att vara lite väl kartiga och syrarika de första 10 åren i toppårgångar men i de här fallet förstår man att de satsat på att göra ett vin som är generöst rätt tidigt. Perfekt vinmakeri för att göra det bästa tänkbara vinet med druvorna som finns helt enkelt. :) Subjektiv bedömning antar jag och alla kanske inte är lika lyriska över detta vinet och vinmakeriet bakom. :rolleyes:
 
Toppen