Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul att Billecarte utvecklats så fint, jag tyckte den var alldeles för ung när den kom, men nu blir jag sugen på att plocka fram en flaska snart.
Är inte billecart 2008 precis ny Deggad typ 2020?
Jag har bara druckit en flaska men den var sylvass blir förvånad över det mogna omdömet?
 
37752770-8DAC-4558-B1B9-9BE6A4A38F20.jpeg

F1591AB4-879D-484B-A589-C01E3464D51F.jpeg

E439FA0B-E543-4490-8A04-8747A03CC46B.jpeg

220BC74D-4236-4FD0-B21F-5F8A737F6D6B.jpeg


En bättre fredag med min bror i Dalarna, med Billecarte-Salmon 08, Bollinger LGA 2012, och Dom Perignon 08. Tyvärr var vi båda utslagna av pollen, men gjorde vårt bästa för att få ner åtminstone några noter.


BS08
Doft: Honungsmelon, gula äpplen, syra, gräddkola, surdegsbröd
Smak: Gula äpplen, äppelmust, hög syra än.
Kan ligga många år till.


LGA12
Doft: Elegant, mjuk och finstämd. Svagt av svavel. Gula äpplen, mogna päron,
Smak: Wow. Krut. Smör. Välbalanserad. Lång och fin eftersmak.
Mycket god redan nu!


DP08
Doft: Kraftpaket, krutig, lite stökig men samtidigt elegant.
Smak: Syra finns kvar men välintegrerad. Brynt smör. Rostade mandlar. Grapefrukt.

Första glaset LGA blev veckans höjdpunkt. Jävligt bra vin helt enkelt. I den tuffa konkurrensen var det stundvis jämnt skägg mellan LGA och DP, men LGA drog det längre strået ändå. BS fick det svårt att hålla jämna steg och blev snabbt omsprungen.
 
Last edited:

john b

Medlem
Visa bifogad bild 22894
2002 R. & L. Legras Présidence Vieilles Vignes


Doften är fantastiskt härlig och komplex med mogen citron, krut, hav, rostade kaffebönor och gräddkola/kolabönor.
I munnen är den behaglig med avrundade syror och mogen smak, dock känns den lite enklare än doften. Men sammantaget en väldigt god champagne som troligtvis kan utvecklas ytterligare en aning.
En flaska kvar. Att köpa eller inte köpa, denna eviga fråga i en vinnörds liv....

Nu druckit första flaskan.

Skriver under på bedömningen och tycker den är en riktig sniffarchampagne.

Doft av nougat, varm hjortronsylt, grädde, nötter, kaffe och stekt citron.
Smaken lite enklare, för min smak så är den lite over the hill, lite för murket och syrafatttigt. Inte äckligt på något vis men långt ifrån lika kul som doften.
Dessa flaskor blir perfekta under vår och sommar till kanske umamirika fiskrätter.
Kommer drickas snarast för de är i nedförsbacke smakmässigt men på topp doftmässigt enligt mig och min frus preferenser.

Väldigt bra tips från lechat, tackar!
 

LeChat

Medlem
Nu druckit första flaskan.

Skriver under på bedömningen och tycker den är en riktig sniffarchampagne.

Doft av nougat, varm hjortronsylt, grädde, nötter, kaffe och stekt citron.
Smaken lite enklare, för min smak så är den lite over the hill, lite för murket och syrafatttigt. Inte äckligt på något vis men långt ifrån lika kul som doften.
Dessa flaskor blir perfekta under vår och sommar till kanske umamirika fiskrätter.
Kommer drickas snarast för de är i nedförsbacke smakmässigt men på topp doftmässigt enligt mig och min frus preferenser.

Väldigt bra tips från lechat, tackar!
Kul att du gillade den! Jag håller med dig om att den ska drickas i närtid. Det blev särskilt tydligt i sista glaset som jag skrev:
Tack John! Perfekt nu, men ska tilläga att sista glaset hade lite toner åt det lite rökiga hållet, lite barbecue vilket kan antyda att den inte lämpar sig för vidare lagring. Men vadå, den är ju kanon nu!:)
 

rnnbck

Medlem
Är inte billecart 2008 precis ny Deggad typ 2020?
Jag har bara druckit en flaska men den var sylvass blir förvånad över det mogna omdömet?
Drack den första av mina Billecart 2008 förra veckan och tycker inte heller att den visade några direkta mognadstoner.Äpple och en del svagt brödiga toner men syran är definitivt åt det stickigare hållet fortfarande. Jag väntar nog ett par år innan jag poppar nästa.
 
Drack den första av mina Billecart 2008 förra veckan och tycker inte heller att den visade några direkta mognadstoner.Äpple och en del svagt brödiga toner men syran är definitivt åt det stickigare hållet fortfarande. Jag väntar nog ett par år innan jag poppar nästa.
Helt enig, Billecart behöver några år till. Syran är för dominerande just nu.
 

LeChat

Medlem
CDE0EFCB-3FA4-4089-9079-AC1D0C3B1E0D.jpeg

2008 Paul Dethune Brut Cuvée à l'Ancienne (med den oumbärliga champagnesaxen)

Att det är en odlarchampagne står klart från start. Den är lätt oxiderad och lagom ekad. Den här stilen på champagne kan ibland bli lite väl kraftfull och få lite väl mycket sherrytoner. Här får man istället mer elegans än kraft. Smaken är komplex och den har redan fått en del mognadstoner men här finns även möjlighet till mer positiv utveckling i minst 5 år till tror jag.
Jag var lite rädd för att den kanske skulle kunna ha lite vassa syror, men icke. Fullständig balans. Smaskens! Två flaskor kvar. Gött!
8C725D4F-B003-4769-ADE2-30B139511F29.jpeg
 

mackan92

Medlem
Var ett ett par månader sedan jag drack AR Lenoble och idag vart det igen. Tycker den har utvecklats en hel del sedan sist. Börjar finna vissa mognadstoner trots den är så pass ung.. Kan det ha och göra med att reservvinet lagrats på magnum? Vart riktigt förtjust ikväll.. Prisvärt.

Observera drickfasen är för mig, pigg och alert med viss mognadstoner i detta fall ;)

upload_2021-4-30_20-0-12.png
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Resan bland NV champagner fortsätter. Ikväll De Sousa, degorgerad i september 2020 och redan så brödig, med avrundad syra, härliga äpplen och subtil grapefruktbeska. Helt outstanding till allting umami. Visa bifogad bild 23155
Härmed har en kärleksrelation officiellt inletts!
Kul att du hittat De Sousa så snabbt! För mig tog det många år.

Vill du utforska mer så rekommenderar jag i första hand 3A (Avize, Ambonnay & Ay) eller Caudalies NV & Rosé (ekad Solera).

De Sousas årgångsviner (Caudalies & Umami) är väldigt dyra och inte mitt förstaval...
 

Vera Wind

In vini veritas?
Kul att du hittat De Sousa så snabbt! För mig tog det många år.

Vill du utforska mer så rekommenderar jag i första hand 3A (Avize, Ambonnay & Ay) eller Caudalies NV & Rosé (ekad Solera).

De Sousas årgångsviner (Caudalies & Umami) är väldigt dyra och inte mitt förstaval...
Jag har redan tittat runt lite och är väldigt intresserad av att prova deras rosé och 3A härnäst. :)
 

matage

Medlem
Långlunch igår med lite gott och blandat. Stilla viner och mat kommer i resp tråd.

Dom Perignon -78
Folien var som kräpp-papper men korken kom upp med ett förtroendeingivande plopp.
Bärnsternsfärgat med mjuk men tydlig mousse. Ett kraftpaket med karamelliserade äpplen, kola, krut och tydliga madeira-toner med lååång eftersmak. Höll ihop fint under 3h.
En höjdarflaska och jag landar nog den som en av mina topp-5 champagne-upplevelser.
Dracks i Zalto Bourgogne till "mosbricka" och anklevermunkar.

6A5B63D0-D824-4D98-ABF1-7B636ACE1777.jpeg


Diebot-Vallois Prestige NV Magnum
Stödskumpa på sidan av Dompan. Uppfriskande, med lime och gröna äpplen.
Varje gång jag dricker denna påminns jag om att jag borde köpa den oftare.

Hugot -08
Vickningsskumpa.. I linje med mina tidigare erfarenheter - förvånande mogen redan men känns aningen enkel om än smakrik. Är lite tveksam över livslängden på dessa..
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Sylvestersupé med Fleury Extra Brut 2002. Tät, lång och komplex. Koncentrerad äppelmust, vaniljfudge och grapefrukt. Tätare och med längre eftersmak än Damien Hugot 2008, men inte helt olik. Jag drar till med 93 pinnar. Årsbäst!

Edit: och torkade fikon och bittermandel.
Två år och fyra månader senare. Torkade fikon, knäck, vaniljkola, drömmar, lime, grapefrukt. Inledningsvis lite trevande, men påtagligt bättre efter en halvtimme i glaset. Riktigt bra. 91 p
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Två år och fyra månader senare. Torkade fikon, knäck, vaniljkola, drömmar, lime, grapefrukt. Inledningsvis lite trevande, men påtagligt bättre efter en halvtimme i glaset. Riktigt bra. 91 p
Kul vin!

Har du hunnit prova 08an än och jämfört?
 

Thirsty

Smygnykterist
Två år och fyra månader senare. Torkade fikon, knäck, vaniljkola, drömmar, lime, grapefrukt. Inledningsvis lite trevande, men påtagligt bättre efter en halvtimme i glaset. Riktigt bra. 91 p
Från 93 p till 91 p. :confused:
Blev den sämre med lagringen eller snålare i betyget?
 

Wintermute

Medlem
Från 93 p till 91 p. :confused:
Blev den sämre med lagringen eller snålare i betyget?
Jag noterade också sänkningen. Förmodligen är det två saker: kortare glastid och en lite justerad poängskala efter en fantastisk WC02 förra året. Minnet ger mig att flaskan för två år sedan var bättre, men inte 2 poäng.
 
Toppen