Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

A2079879-59B1-4993-9BE9-AF8830465360.jpeg


Firade in att jag går på pappaledighet samtidigt med min bästa vän.
Dom Perignon 2010
Melon, päron, smörighet, gula äpplen. Välbalanserad och snygg, men lite... tråkig? Saknar kraften som finns hos 08:an.
 

Wintermute

Medlem
Moët&Chandon Ice Impérial
Fådd. Alldeles för söt, känsla av lite för gammal fruktsallad, med en del konserverade frukter. Relativt kort smak.
Jag kommer på mig själv med att jämföra den med storsäljande instegsprosecco, men den är nog bättre än så. En synnerligen konstig produkt. Jag minns LR Carte Blanche som bättre, även om det var ganska länge sedan.
 

LarsW

Medlem
Moët&Chandon Ice Impérial
Fådd. Alldeles för söt, känsla av lite för gammal fruktsallad, med en del konserverade frukter. Relativt kort smak.
Jag kommer på mig själv med att jämföra den med storsäljande instegsprosecco, men den är nog bättre än så. En synnerligen konstig produkt. Jag minns LR Carte Blanche som bättre, även om det var ganska länge sedan.
Drack du den med is?
Som jag förstår det ska den vara designad för att drickas med is...o_O
 

LeChat

Medlem
63D0B679-0A46-4015-91BD-0B7D629EE125.jpeg

2005 Charles Heidsieck Brut Millésimé Rosé

Underbar rosechampagne!
Lika bra som sist. Komplex, men kanske ändå att de fruktiga aromerna, om än fantastiskt goda, är det som är mest framträdande i dagsläget.
Ska nog försöka vänta minst ett par år i alla fall innan nästa flaska. Vill ju helst åt de där mogna tonerna:) ....men det tar ju så förbaskat lång tid:oops: ...och det är ju redan så gott...:rolleyes:
 

LarsW

Medlem
Gratien 2004.
I näsan är det äppelmos och honung. Grillad citron och liche.
S: Gula äpplen. Grillad citron där syran har mjuknat. Skumbanan. Öppnar sig rejält redan en timmer efter jag drar korken. Mäst lite rumstempererad. En lite beska dröjer sig kvar men inte i närheten av vad jag upplevde förra flaskan.
Drack denna för 7-8 månader sedan, då tyckte jag den var lite vresig i många timmar efter korkdragning.
Denna är riktigt trevlig och vidöppet dricksfönster.
Får bli 90p
thumbnail_20210516_193129.jpg


Edit: Fel tråd. :oops: Flytta gärna till skumpa-tråden.
 
Last edited:

Vera Wind

In vini veritas?
I helgen åkte vi ut till stugan och tog med oss ett par humrar och en flaska Dehours Les vignes de la vallée degorgerad i oktober 2019 (basvin från 2013).
upload_2021-5-18_18-9-2.png

Spännande med en champagne baserad på majoritet av Pinot meunier.
I näsan dominerar doften av äppeljuice och kanske finns det lite skorpor.
Fylligt vin med krämig mousse. Den smakar en del äppeljuice också, utan sötman, lite fullkornsskorpa och grillad citron. Mycket syra, men något avrundad.
Väldigt trevlig!
 

Oscaro

Medlem
Korta noter från minnet
Pol Roger nv (sannolikt 70-tal)
651EBEFA-BE7D-4102-83D0-73E72E314417.jpeg

Kom ett svagt ljus när jag tog ut korken vilket var lovande, mycket fällning och färgen är djupt bärnstensfärgad med mycket röda nyanser.
Doften är helt fantastisk, kraftiga vårblommor och örter initialt och sedan kommer en köttighet och bokna äpplen med aprikos och hasselnötter. Kraftfull smak av kanderad citrus, röda äpplen, nötter med ett långt avslut. Finns inga bubblor men en helt otrolig syra och fin balans i vinet. Verkligen en härlig upplevelse att dricka!

R&L Legras Cuvee Presidence 2002
82594A26-7944-4DFD-ADBC-D74856A13654.jpeg

Härlig doft av äpplen, citrus, fin mineralitet och doftar lite som en vit bourgogne. Smaken när inte helt upp till samma nivå som doften där komplexiteten saknas men det är i ett gott vin som dricker bra just nu. Känns betydligt mer moget än de flesta 2002 är just nu.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Helgens odlar Rosée duell

Dehours Œil de Perdrix 2018

är en Pinot Meunier dominerad rosé
Dosage 0g alltså Brut Nature.
Deggad 2020/11.
Väldigt stängd och anonym doft även efter generös luftning så händer i princip inget.
Vinet är stramt, lätt o friskt med lätta fruktiga o mineraliska toner men tyvärr i väldigt kort och anonym stil skulle likagärna kunna vara en trist o anonym palmer eller va somhelst, ett riktigt bottennapp.

Huré Frères Rosé Insouciance 2017
Dosage på 5g.
Deggad 2020/03.
Störst och mest aromrik doft I gänget.
Vinet går in med riklig struktur och finessrika nyanser utav fat och persika, bra mycket elegant sammansatt vin mellan frukt o syra på ett väldigt snyggt och elegant vis, helt klart det mest kompletta och mest njutningsfulla vinet i trion.

Benoit Lahaye Rosé de Maceration Les Juliennes 2017
Är ett vingårdsvin ifrån gården Juliennes i Bouzy gården är Planterad 1973
Här är det 100% Pinot noir.
Dosage är på 3g extra Brut.
Deggad 2020/10.
Djupare nyansrik doft med härliga fattoner utav mazarin & nougat. Vinet är rikligt mycket stramt med viss skalbeska. Rubinröda nyanser utav torkade hallon & körsbär, Vinet är mycket stramt och väldigt saltigt mineraliskt med steniga ostron toner som håller i med lång mineralisk beska i slutet.
mer matig och bredare vin, men inte vidare elegant, kan ev bli bättre med ett par års vila.
 

Attachments

  • DSC_2230.JPG
    DSC_2230.JPG
    20,1 KB · Visningar: 80

LarsW

Medlem
Lanson Noble Cuvée ”Petter” 1998 magnum
Degorgerad 2017

Vid korkdragning slutet och med en syra som var…. Smått överväldigande. Men redan efter 3 timmar så hade det lugnat sig och var mycket mer tillgängligt. Nu med sista glaset 9 timmar senare så är det gott på riktigt.

I näsan är det citrus och skaldjur, kokta havskräftor och ostron. Hav, honungsmelon och lite jäst. Även om doften utvecklas under kvällen så känns det som den inte riktigt helt öppnar sig till fullo.

I munnen är det hela tiden väldigt friskt och ordentlig syra. Stramt. Med tiden dyker det upp tropisk frukt, mest melon som i doften men också liche och krusbär. Lagom dosage. Nybakat vetebröd och vita vingummin. Trevlig beska från citrusskal. Lång eftersmak!

Mycket potential i denna men för dem med tålamod rekommenderar jag att hålla på sina flaskor till de blir i alla fall 30 år (2028).
Idag… 90 +(+)p

thumbnail_20210520_095802.jpg
 

FredrikC

Medlem
Men noterna? Vilka viner var det (utöver de som man kan identifiera i text eller bild)?
För trevligt för noter men de vi drack var:
2 x 166eme magnum båda mycket citrus och mycket ljusa frukter.
162eme 750ml mer klassisk smörcola.
2006 mer tyngd i frukterna men denna kommer bli så jäkla bra med ett par år.
168eme riktigt jäkla bra och mer öppen än senast.
Pol Roger magnum är alltid gott men i en enklare liga.
Pol Roger 2012 väldigt prisvärd och enklare frukt men riktigt bra.
 
Toppen