Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad tycker forumet om krug 2003?

Här är lite gamla poster i tråden. Jag har själv inte druckit Krug 03 sedan 2015.

Hade en minivertikal av Krug med CH, Jesper och Elvis.

Vi började med en Pannier Egerié XB 1988. Grym mognad med klassiska brödtoner men samtidigt en hel del frisk chardonnayfrukt. Bedövande syra i början som gjorde att det gissades både 90 och 00-tal. När syran lagt sig och den luftats blev det möjligen lättare att gissa eller så är det så att Elvis kan sin skumpa, för han gissade direkt 80-tal, 85 eller 88 som 2a val. Finns på bolaget och är värd att pröva, inte så ofta det finns mogen skumpa från toppår där. Ytterligare tips @Emanuel.

Sedan kom lite snittar och en odlarskumpa som jag glömt namnet på (@CH ?) men den hade lite svårt att matcha föregående skumpa även om den var bra...

Sedan gick vi in från balkongen och började högtiden!
Visa bifogad bild 4569
2003
De flesta tyckte den luktade oangenämnt från början men själv försökte jag ge den en chans. Lite ingefära och tropisk frukt med lite syntetiska röda remmar. Övriga kände mentol. Smaken var varmfruktig och metallisk och till sist var vi överens om att den var klart sämst av Krugen och även inklusive bonus för mig och därmed inte värd att köpa. Krug skulle hoppat denna årgången!

2000
Den klart krutigaste Krugen och även med inslag av nougat. För mig helt fantastisk och länge nummer 1 för mig. Bra balanserad syra för att vara ung Krug. Om jag gladdes åt att inte ha köpt 03 så ångra jag att jag inte köpt fler 00. Smaken var klassisk lång Krug!

1998
Övriga gick igång på denna men inte jag. Var mycket fat på doften och smak av choklad och lite fadd fudge. Det var något jag störde mig på och klar 3a för mig.

1996

Så till kronjuvelen 96 som levererade från start med champinjoner, oxbuljong och lite kognacstoner. Efter hand framträdde också marsipan. Stram syra som förväntat som ligger kvar hela kvällen, smaken har mycket röda äpplen och växer hela kvällen. Den champagnen som växer mest av alla precis som när jag drack den senast förra året.

Det är inte längre barnarov att öppna upp 96orna för er som är nyfikna, men visst kommer de att leverera låååång tid framåt.


Sedan avslutades med en odlarskumpa i biostil med skumbanan som ofta avslöjar stilen. En Marguet NV på halvflaska. Eller ja CH och jag avslutade faktiskt med en Perrier-Jouët NV på M2 men inga noteringar gjordes. :D

Snart ny helg och således hög tid att redovisa midsommarhelgens förlustelser:

Jacques Selosse Rosé (deg april 2014): Det här är helt klart kärlek! Samtidigt som den rimligen kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver, är den redan så otroligt bra att det känns svårt att motivera varför man borde spara sina flaskor. Den här flaskan är dock inte riktigt lika koncentrerad i smaken som den (från samma låda) jag drack i augusti 2015. Doften är underbar, intensiv, komplex, jordig och oxiderad med inslag av körsbär, jordgubbar, citrus, mineral, jäst, röda äpplen och rosor. Smaken är bärig, frisk, torr, medelfyllig och något utvecklad. Det är massor av mörka körsbär i kombination med söt blodgrape och röda äppelskal. Medelhög syra. Med ett ord: magisk!

Krug 2003 (deg jan/feb 2014): Tja, vad ska man säga? Det här är första gången jag dricker Krug 2003 och det är en anmärkningsvärt svag Krug! Den dricks över två dagar och första dagen är den helt endimensionell. Doften är förvisso OK men smaken känns väldigt platt, närmast livlös! Dag två vaknar den lyckligtvis till liv, men den är inte i närheten av vad en Krug brukar leverera. Komplex, kryddig och fruktig doft med något rostade toner. Inslag av bränt gummi, jäst, gula äpplen, jordgubbar, persika och mandlar. Frisk, torr och något fruktig smak. Efter två dygns letande hittar jag en kombination av persika och grapefrukt. Hög syra. Det här är så klart inte dåligt, men definitivt inte Krugstandard! Jag vill dock gärna tro att det finns en tydlig potential från dagens nivå.

André Jacquart Rosé Experience (deg april 2014): Det här är en riktigt trevlig champagne som påminner en hel del om ett rött vin, till såväl utseende som doft och smak! Doften är kraftfull, blommig, bärig och något kryddig med inslag av röda rosor, vinbär, körsbär och smultron. Bärig, frisk, kryddig och mycket torr smak av körsbär, lingon och andra röda bär. Klart drickbar idag, men kan med fördel sparas i minst tre år till!


Håller med! Jag tror att varenda Krug Grande Cuvée jag druckit från flaska/magnum varit bättre än de Krug 2003 jag provat. Märkligt.

Tycker inte det är märkligt. 2003 är en svag årgång som de allra flesta hoppat över och årgångar från Krug är sällan roliga som unga. Krug 2003 är så blek att jag aldrig kommer köpa den. Mogen GC har däremot levererat mina bästa Krug- och champagneupplevelser.

Ser dock en fördel med att slippa ha begär till en (1) Krug...:)

Det märkliga är att de valde att släppa ett så dåligt årgångsvin.

Absolut. Stavas kanske LVMH...:deprimerad: Får känslan av att det kommer släppas fler årgångar framöver. På plussidan är dock att de ska börja släppa äldre GC vad det verkar.

Underbar provning med Krug GC som tema igår:

Graham Beck BdB 2013
---
Charles Heidsieck Brut Reserve (2007-bas)
Krug GC (2007-bas)
Krug GC på halvflaska (2007-bas)
---
Krug 2003
Krug GC (2003-bas)
Krug CdM 2003
---
Krug 2004 (tyvärr korkad)
Krug GC (2004-bas)
---
Krug GC (2001-bas)
Krug GC guldetiketten (1995- eller 1996-bas)

Bäst vin var CdM 2003 tätt före Krug GC med 2004-bas.

Hur presterade 2003an denna gången?

Jag har inte druckit den sedan vi drack den och då var den en riktigt bottennapp.

Tyvärr ett bottennapp igen och var klart svagare än GC med 2003-bas.

Köp något annat är väl slutsatsen...:)
 

Elvis

Medlem
Trevlig provning härom kvällen:

Chartogne-Taillet Orizeaux 2012
Laurent Perrier Cuvée Rosé Brut NV (ca 70-tal)
R&L Legras Cuvée Presidence 2002
Winston Churchill 1996

Chartogne-Taillet var bra, en ny bekantskap för mig.

Vi var lite oense om den gamla rosén var korkdefekt eller bara luktade gammalt vin. Den var bärnstensfärgad och hade slöjor så någon defekt var det i alla fall. Ändå intressant att prova.

Kvällens vin var tveklöst R&L Legras Cuvée Presidence 2002. Vilket vin! Två personer fick vinet blint, en var inne på Pinotdominerad 1996:a, den andra kände igen 2002 och trodde att det var en blanc de blancs. När jag sa att det var rätt gissade båda på Comtes 2002.

Winston Churchill 1996 har jag fått blint många gånger och den har precis vunnit varenda blindprovning, oavsett sällskap. Den här flaskan var svag så även solen har sina fläckar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Trevlig provning härom kvällen:

Chartogne-Taillet Orizeaux 2012
Laurent Perrier Cuvée Rosé Brut NV (ca 70-tal)
R&L Legras Cuvée Presidence 2002
Winston Churchill 1996

Chartogne-Taillet var bra, en ny bekantskap för mig.

Vi var lite oense om den gamla rosén var korkdefekt eller bara luktade gammalt vin. Den var bärnstensfärgad och hade slöjor så någon defekt var det i alla fall. Ändå intressant att prova.

Kvällens vin var tveklöst R&L Legras Cuvée Presidence 2002. Vilket vin! Två personer fick vinet blint, en var inne på Pinotdominerad 1996:a, den andra kände igen 2002 och trodde att det var en blanc de blancs. När jag sa att det var rätt gissade båda på Comtes 2002.

Winston Churchill 1996 har jag fått blint många gånger och den har precis vunnit varenda blindprovning, oavsett sällskap. Den här flaskan var svag så även solen har sina fläckar.
Har också gått upp i vid brygga av Legras -02 blint! Ruggigt fin champagne!
 

Kaptenen

Medlem
Har också gått upp i vid brygga av Legras -02 blint! Ruggigt fin champagne!
Jag minns din not för ca 1.5 år sedan och köpte därför också några flaskor. Den imponerade stort. Efter @Elvis inlägg var jag tvungen att köpa ytterligare några. Blir en bra champagne till nyårsfirandet.
20210403_183854.jpg


I en något lägre liga spelar dock denna som dracks över två dagar i påsk.

Henriot -06

Gula äpplen, gräddkola och brödig med fortfarande OK syra. Ingen direkt brådska att dricka men blir nog inte mer spännande än så här. En trevlig champagne, men den ger inget bestående intryck.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kliar mig lite i huvudet och undrar varför faller jag inte för rosé champagne på samma sätt..
Denna är ung, mycket ung. På näsan bär, vaniljpaj och apelsinskal. I munnen är det orangina.
Dags att glömma bort nästa flaska. 3.5/5 idag.
20210403_130940.jpg


Här snackar vi... det här är riktigt bra!
I näsan klassisk bdb med gröna äpplen, citrus, lätt brioche och mandeltoner. Sparar halva flaskan tills imorgon. Och även här vill jag glömma bort nästa flaska. Men gud vad årgång 12 levererar. 3.8-3.9/5
20210403_150252.jpg
 

FredrikC

Medlem
Helgens två champagner
Henriot 2008: pigg och fräsch. Apelsin och päron är dominant. Riktigt trevlig champagne.

Krug 155eme med basår 98(troligtvis).
Fantastisk färg, väldigt bra bubblor. Den är fräsch. Mycket äpplen och aprikos. Persika kommer in också. Krug-smörkolan som jag älskar låg och gömde sig i bakgrunden och kom aldrig riktigt fram. Vi alla som drack den tyckte den kanske var liite tunn för att vara en äldre GC men det är fortfarande fantastiskt bra champagne.
20210404_093548.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Helgens två champagner
Henriot 2008: pigg och fräsch. Apelsin och päron är dominant. Riktigt trevlig champagne.

Krug 155eme med basår 98(troligtvis).
Fantastisk färg, väldigt bra bubblor. Den är fräsch. Mycket äpplen och aprikos. Persika kommer in också. Krug-smörkolan som jag älskar låg och gömde sig i bakgrunden och kom aldrig riktigt fram. Vi alla som drack den tyckte den kanske var liite tunn för att vara en äldre GC men det är fortfarande fantastiskt bra champagne.
Visa bifogad bild 22853
Kul med mogen GC. Auktionsköp?

Antar att du utgick från att den degorgerades 2005 och räknade baklänges eller har du annan info?

Eftersom Krug degorgerar löpande så är det svårt att veta exakt basår. Skulle själv gissat 96-98.

1998 = 154e
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kul med mogen GC. Auktionsköp?

Antar att du utgick från att den degorgerades 2005 och räknade baklänges eller har du annan info?

Eftersom Krug degorgerar löpande så är det svårt att veta exakt basår. Skulle själv gissat 96-98.

1998 = 154e
Jo, har man information om edition bör det inte vara någon diskussion om basår. Men finns varken editionen eller ID-koden angiven (vilken den inte finns på "normalsålda" flaskor av det här utseendet) blir det normalt gissning utgående från degorgeringsår.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jo, har man information om edition bör det inte vara någon diskussion om basår. Men finns varken editionen eller ID-koden angiven (vilken den inte finns på "normalsålda" flaskor av det här utseendet) blir det normalt gissning utgående från degorgeringsår.
Självklart vet man basår om man har editionsnumret. Det är lika sant som att cirkeln är rund!

Fast nu finns det inget editionsnummer på flaskan. Så ditt inlägg är redundant...
 

FredrikC

Medlem
Kul med mogen GC. Auktionsköp?

Antar att du utgick från att den degorgerades 2005 och räknade baklänges eller har du annan info?

Eftersom Krug degorgerar löpande så är det svårt att veta exakt basår. Skulle själv gissat 96-98.

1998 = 154e
Aa auktionsköp från vettigt säljare.
Helt rätt. Kod på korken var V551 så deggad 05 I sept/okt.

Precis, räknade baklänges och då blir det en 154 som du säger.
 

Stefan B

Medlem
Här snackar vi... det här är riktigt bra!
I näsan klassisk bdb med gröna äpplen, citrus, lätt brioche och mandeltoner. Sparar halva flaskan tills imorgon. Och även här vill jag glömma bort nästa flaska. Men gud vad årgång 12 levererar. 3.8-3.9/5
Visa bifogad bild 22850

Detta tycker jag var intressant. Jag drack Pertois-Lebrun L'Extravertie och L'Egoiste 2012 i november förra året och då tyckte jag inte L'Egoiste levererade utan att L'Extravertie var mycket bättre. Nu hade du kanske inte dem två att jämföra sida vid sida men jag kan rekommendera att prova L'Extravertie om du inte har gjort det. Innan jag provade L'Egoiste 2012 funderade jag på att köpa en låda att lagra men efter provning så ångrade jag mig. Nu funderar jag på om man kanske ska ta någon flaska ändå bara för att se hur den smakar om några år. Jag köpte iaf. en låda L'Extravertie att lagra några år.

I min smaknot för L'Egoiste skrev jag följande:

Dag 1: Levererar inte alls lika bra som Extravertie, lite synd. Kanske bättre om den lagras 5-10 år? Doften är nästan identisk, smaken lite sämre, blir bättre med värme men ändå för liten skillnad för att vara värd 200kr extra. Dag 2: Inget har förändrats. Dag 4: Något bättre nu. Drickbar men inget som sticker ut, fortfarande lite för ung och syrlig, köp Extravertie istället.

(De kostar 399kr (L'Extravertie) respektive 599kr (L'Egoiste) på bolaget. Tror jag har sett dem billigare utomlands dock så osäker på om det är lika stor skillnad då).
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Detta tycker jag var intressant. Jag drack Pertois-Lebrun L'Extravertie och L'Egoiste 2012 i november förra året och då tyckte jag inte L'Egoiste levererade utan att L'Extravertie var mycket bättre. Nu hade du kanske inte dem två att jämföra sida vid sida men jag kan rekommendera att prova L'Extravertie om du inte har gjort det. Innan jag provade L'Egoiste 2012 funderade jag på att köpa en låda att lagra men efter provning så ångrade jag mig. Nu funderar jag på om man kanske ska ta någon flaska ändå bara för att se hur den smakar om några år. Jag köpte iaf. en låda L'Extravertie att lagra några år.

I min smaknot för L'Egoiste skrev jag följande:

Dag 1: Levererar inte alls lika bra som Extravertie, lite synd. Kanske bättre om den lagras 5-10 år? Doften är nästan identisk, smaken lite sämre, blir bättre med värme men ändå för liten skillnad för att vara värd 200kr extra. Dag 2: Inget har förändrats. Dag 4: Något bättre nu. Drickbar men inget som sticker ut, fortfarande lite för ung och syrlig, köp Extravertie istället.

(De kostar 399kr (L'Extravertie) respektive 599kr (L'Egoiste) på bolaget. Tror jag har sett dem billigare utomlands dock så osäker på om det är lika stor skillnad då).
Jag har tyvärr inte prövat dem bredvid varandra nej. Men vet att jag kan få tag i dem båda till ett bättre pris, så kanske värt att plocka upp några.
Jag skulle säga att dag 4 levererade bäst då den glömdes av i kylen. Där hade det utvecklats lite rostade toner och mer brioche.
Tippar fortfarande på 1-2 år tills nästa öppnas.
 

Mats

Gone todash....
Efter 8 år på forumet gör man så sitt premiärinlägg i den här tråden! Tog i helgen min enda champagne i källaren. Låg i matkällaren när vi ärvde svärföräldrarnas hus. Ingen aning om åldern, la in en fråga om det i annan tråd men inget napp där. Tack @FredrikC för förslaget om att fråga dem på Instagram men jag har varken instagram, twitter, facebook eller något annat.

IMG_0752.JPG


Gulbrun i färgen. Ganska lite bubblor. Både doft och smak av övermogna äpplen och lite oxidation som påminner lite om den där gamla Mummen vid sjöslaget i Kalmar här om året (som jag tror bara jag och @Daniel A gillade?) men inte lika utpräglat utan mer som en krydda. Lite cider-vibbar med en liten lätt sötma. Skulle ordentligt kyld passa riktigt bra en varm sommardag. Ca 83 p.
 

Elvis

Medlem
Efter 8 år på forumet gör man så sitt premiärinlägg i den här tråden! Tog i helgen min enda champagne i källaren. Låg i matkällaren när vi ärvde svärföräldrarnas hus. Ingen aning om åldern, la in en fråga om det i annan tråd men inget napp där. Tack @FredrikC för förslaget om att fråga dem på Instagram men jag har varken instagram, twitter, facebook eller något annat.

Jag vet att mina Louis Roederer 2000 hade liknande etiketter och de släpptes väl runt 2007 så den designen fanns en bit in på 2000-talet i alla fall.

Carte Blanche har idag 38 gram socker och ingen champagne med så mycket socker brukar vara särskilt kul.
 

MarkusJ

Medlem
fdp.jpeg

Gårdagens middag inleddes med Fleur de Passion 2002 vs 2012. Jag funderade lite och tror nog att 2002an är den äldsta champagne jag druckit, och är nu helt såld på mogen champagne - även om 2002 kanske inte anses vara någon direkt ålder. Underbara mognadstoner, lite sådär murrig doft, höstskog, honung osv. Förstår nog också begreppet sluten/stängd lite mer nu, efter att ha druckit 2012 mot en äldre. 2012an var ju väldigt bra också, men mycket mer citrus, gröna äpplen och högre syra.

Väldigt glad att det ligger 4 flaskor till av 2002 att avnjuta genom åren medans alla 2008or ligger till sig!
 

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 22890
Gårdagens middag inleddes med Fleur de Passion 2002 vs 2012. Jag funderade lite och tror nog att 2002an är den äldsta champagne jag druckit, och är nu helt såld på mogen champagne - även om 2002 kanske inte anses vara någon direkt ålder. Underbara mognadstoner, lite sådär murrig doft, höstskog, honung osv. Förstår nog också begreppet sluten/stängd lite mer nu, efter att ha druckit 2012 mot en äldre. 2012an var ju väldigt bra också, men mycket mer citrus, gröna äpplen och högre syra.

Väldigt glad att det ligger 4 flaskor till av 2002 att avnjuta genom åren medans alla 2008or ligger till sig!
Du förstår att du nu har öppnat pandoras ask!? :eek: :D
 
Toppen