Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

magnum

Epernay, Frankrike
Ser ingen vit aprikos där.
upload_2021-3-27_22-24-2.jpeg



Från första länken.
 
  • Like
Reactions: Jos
Inte idag, men väl uppdatering av de senaste veckorna...

Förra söndagen 21/3-2021:
Cristal 2013 (94,5p)
Krug Clos du Mesnil 2000 (98,5p)

Söndagen före det 14/3-2021:
Bollinger Grande Année 2012 (94p)
Krug Grandé Cuvée 168 Edition (2012-bas) (95p)

Söndagen före det 7/3-2021:
La Grande Dame Rosé 2006 (93p)
Belle Epoque 2013 (93p)

Tidigare i vår: Krug Rosé 24 Edition (2012-bas) (96,5p). Bästa rosé-champagne upplevelsen jag haft.

Poängen är mina egna, ungefärliga, som jag upplevde dem då.
 
Last edited:

MarkusJ

Medlem
Visa bifogad bild 22775

Doft av odlare, varm apelsin. Små lätta bubblor, flyktig mousse. På tungan en nyans av rök, svavel och ananas. Tyvärr lite tunn och urvattnad. En lite roligare apertif men saknar friskhet för att gå hem hos publiken. 88p.
Har du provat Shaman rosé? Tycker att den är riktigt schyst för prislappen. Har ett par flaskor av den vita hemma också men inte hunnit prova än.
 
Har du provat Shaman rosé? Tycker att den är riktigt schyst för prislappen. Har ett par flaskor av den vita hemma också men inte hunnit prova än.
Inte än, får göra det. Köpte en låda av den vita så resten får ligga ett tag, men tveksamt att det kommer att hända så mycket mer.

Dag två känns den likadant, men lite mer ekad och mindre fruktig.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det var taskigt med info på baksidan av flaskan (eller bara taskig bild i sista sekund).
@vintomas hur var det med deg och byte av etikett? Du hade båda etikerna?
Visa bifogad bild 22693
Ja, 99:an med nya etiketten angav att den tillbringat "douze" (12) år i källaren, så endera deg:ad eller utlevererad ca 2011. Köpte 99 med gamla och nya etiketten inom ett år från varandra, från franska handlare, så jag gissade att det inte var så stor åldersskillnad mellan dem. Men 99:an med gamla etiketten var mer utvecklad än jag hade trott, och det är ju rätt glest mellan CH-årgångar.
 
Toppen