Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jos

Medlem
Jo jag gillar Fred's stil på den.
2007 är i ett bra drickesfönster nu. Drack nyligen 2009 som är riktigt härlig oxå. Men 2008 har jag inte druckit på ett tag, det är en häftig champagne som är enormt stram och massor utav energi men den gör ont att dricka när den är alldeles för ung.
Med det sagt kollar jag nu bakåt och inser att det var fem år sedan jag testa sist så jag ska nog ta att testa en till om ett tag.
Mycket pga utav att Min smak har ändrats över åren så jag dricker inte så mycket BdB längre. Jag har lärt mig uppskatta mer matig stil utav skumpa, så dricker mest Pinot dominerad stil typ
Ok, du får hojta till om du öppnar en nu. Drack en för några månader sen och var inte alls imponerad. Vi drack den blint och den kom i princip sist bland 10. Hade ju varit kul om det var en dålig flaska då jag har ett part, tre till.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ok, du får hojta till om du öppnar en nu. Drack en för några månader sen och var inte alls imponerad. Vi drack den blint och den kom i princip sist bland 10. Hade ju varit kul om det var en dålig flaska då jag har ett part, tre till.
Utveckla dåligt på vilket sett, eller bara I en helt knuten fas?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Igår blev det 3 årgångar av Selosse. Fantastisk gyllene färg på alla. De är från samma familj men har en fin individuell arom på näsan även om dem var lite blyga i början (1990 blommig, bakverk. 1989 gul frukt, grillat bröd, tobak. 1988 torkad frukt, russin). Alla 3 är redo att drickas men kan sparas ytterligare. Eventuellt kommer 1988 att utvecklas ytterligare. Alla erbjuder en magisk smak 1990 är stor, rund, rik och generös med lite exotisk frukt, bakverk och smör. 1989 är den mest eleganta, med en lite sval karaktär inte så typiskt för 1989! Hos 1988 ger den inte fullt mogna citrusen en förhoppning om vidare utveckling. Det har ett djup och en längd som påminner om Marianergraven (här gissar jag lite) och en rikedom som påminner om Wallenbergs bankkonto.
Perfekta champagner!
 

IsKr

Medlem
Drack AR Lenoble intense mag 16 till blinier med löjrom igår. Inte perfekt, saknades lite tyngd kanske för att stå upp mot framförallt blinien. Doftar av citron, lättrostat bröd, lite äppeltoner. Smak av lite citron, lätta äppeltoner, rostat bröd/nötter?
 

Vera Wind

In vini veritas?
received_420804242551912.jpeg

Voirin-Jumel champagne brut NV var en ny bekantskap för mig. Jag överraskades av att den inte alls var lika syradriven som de flesta andra non vintage champagner jag druckit. Jag gillar det!
 

matage

Medlem
Upplevde mitt livs första blindprovning idag. Sjukt nog har jag aldrig druckit mer än enstaka viner blint förr och det är väl fråga om dagens upplevelse kan klassas som formell provning eftersom det var mer allmänt snack än formellt funderande med smaknoter så allt är från minnet.


Glas 1
Väldigt ljus färg.
Doftar på glaset och vill omedelbart ha det till Henriot av någon anledning och fastnar sen i den tanken...
Gula äpplen, flinta med ganska hög dosage.
Tillgängligt, trevligt men tacklar av med tid i glaset. Definitiva publikfriaren i sammanhanget..
Tog den inte för en BdB utan var inne på blend och skyller ALLT på Henriot-tunnelseendet.
Facit: Delamotte BdB NV

Glas 2
Lätt Honungsgult i glaset. Förhållandevis komplext på näsan. Röda/Bokna äpplen, malt(?).
Någon lätt krutighet/fatnot och oxidation.
Är inne på Bollinger/GA-vibbar men ändå inte... PN med ålder?
När jag får höra att det är 100% PM så landar gissningen på Egly men det är ju nästan fusk med tanke på hur få 100% PM-referenser jag har. Gott som attan!
Facit: Egly Ouriet Les Vignes de Vrigny

Glas 3
Blek i glaset med initialt sjukt stram doft med hav/räkor/skaldjursnoter.
I munnen - en citron följt av oblat. Snustorrt men det finns... nånting.. där. Gissar BdB ZeroDosage men sen är det stopp eftersom vi nu är utanför min comfort zone... ung Bonnaire BdB?
I takt med att vin 1 stänger ned börjar denna öppna upp. Skaldjursnoterna vädras ut och efter en dryg timme kommer mer rostade toner, sockerkaka... Den här kan nog bli hyfsat skoj om 5 år...
Facit: Vve Fourny et Fils Monts de Vertus Premier Cru 2012

Glas 4 (Rosé)
Starkt blandad Bobs Blandsaft visuellt snarare än blekrosa. Knuten doft, stram.
Rödvinbär/cranberry snarare än jordgubbe/hallon/körsbär. Öppnar upp med mer krutig flinta efter en dryg timme och blir riktigt trevlig men jag har inte den blekaste aning...
Facit: Ruinart Rose

Jag skyller resultatet på att jag alla fyra vinerna var helt nya bekantskaper och att mina försök till provingar och smaknoter alltid begränsat sig till att associera smaker/dofter så mina kunskaper om hur de förhåller sig till druvor och regioner är ganska rudimentär..

Delamotte NV är helt klart partyskumpan i sällskapet. Okomplicerad och god men stör ingen/berör ingen.
Egly - jodå, efter att nu provat ett glas är jag nöjd över att ha några i källaren :)
Fourny - Syratorskat - line up! Kanske till Ostron idag men annars 5 år + i källaren... men.. well... kanske finns annat...
Ruinart - ja tack! Inte den bjussigaste rosén jag testat men jag skulle gärna låta några flaskor vila sig till mognad
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
BYOB - Tema odlare
Diskussionen innan provningen om vad som skulle definieras som odlare och om det skulle följa klassificeringssystemet av odlare eller inte? Fransoserna skulle givetvis lyncha oss för att bara tänka tanken på att blanda de olika statusarna under samma begrepp. Efter diverse konversationer så blev det en Stockholms definition på det hela: allt som inte är storhus är odlare (motsvarande alla utanför Stockholm är bönder).

Viss skräckblandad förtjusning när teamet sattes till odlare. Vad ska man förvänta sig på en BYOB med odlar skumpa? Hipster häst-skumpa med zero dossage som skördats då månen står i zenit?
Lineup på 16 flaskor fördelat på tre fligheter. Allt serverades helt blint, dvs ingen synkning innan om vilka flaskor som skulle vara med.

  • Flight 1
Flight 1.jpeg

Glas - Flight 1.jpeg


Claude Cazals, Clos Cazals 2010
BdB med druvor från 3,7 ha i Oger. Ung, påtaglig syra. Doften gav mer en smaken som dör lite snabbt.

Hatt et Söner, Grande Cuvée 2015
Ung och knuten, grönt med lite aceton. Ganska neutral och lite trist. Märkbart ung, vilket förklaras med att det var en 2015. Sämst i flighten.

Marie-Courtin, Indulgence extra brut rosé. Deg 2009
Bara färgen på glaset ger suspekta vibbar. Hallon och körsbär, funky. Kolsyrat rödvin. Hur denna kan få 92,4 p på CT (7 röster) är obegripligt. I förvirringen om vad detta var för något så lägger @Jos ut en lång utläggning om hur den känns väldigt typisk Bourgogne och att den måste vara odlad i närheten i Côte des Bars och helt klart är en odlare från Aube. Smaken var väldigt typisk för den specifika årgången 2008. Vidare om aromerna som utmärker Marie-Courtin, Indulgence extra brut rosé. Sjukt imponerande resonemang och spikning av allt! Dock kom ett erkännande därefter om att han hade med sig motsvarande flaska som skulle komma i senare omgång och lite chansningar och logiskt resonemang låg bakom gissningen. Då ingen var sugen på mer av denna dryck plockades den ut ur kommande flight (den som poppade flaskorna fick tjuvtitta efter den).

Ulysse Collin Les Maillons NV, deg mars 2018
BdN extra brut. 100% PN. 40 % basår och 60 % reserv. Nämndes Selosse vibbar men ändå inte Selosse. Finns koppling till Selosse så korrekt iakttagelse.

Savart Calliope, deg 2013-11-15
Extra brut (4 g/l). Vendanges 2007. Tirage mars 2008. 40 % PN och 60 % Chardonny. Antal producerade flaskor var 1 800 stycken. Pigg, vanilj, lite päronsplit. Min favorit i flighten, typisk svår att köpa dock.

Sammanställning
Första flighen var spretig med väldigt olika stil på flaskorna. Två flaskor stack dock ut med Savart Caliope som vinnare.
Rösting - Flight 1.PNG


  • Flight 2
Flight 2.jpeg

Glas - Flight 2.jpeg

(ber om ursäkt för mat bild, serverades diverse plock efter flight 2)

Gaidoz Forget, Cuvée Millésimé 2008
Brut, Premier Cru. Legat sex år på ståltank. Kort i smaken för att leverera på högre nivå men trevlig.

Nicolas Maillart, Les Franc De Pied BdN 2008
Premier Cru, extra brut, 100 % PN. Oxiderat, torr, hög syra. Trevlig att dricka i begränsad mängd.

Valentin Leflaive Verzenay, Grand Cru Extra Brut 14-40, deg 2020-11-09
BdN med 100 % PN, extra brut (4 g/l).
Unken smuts, funky, grape, sura citroner, lätt relativt kort smak.

Valentin Leflaive Verzenay, Grand Cru Extra Brut 14-40, deg 2020-11-09
BdN med 100 % PN, extra brut (4 g/l).
Unken smuts, funky, grape, sura citroner, lätt relativt kort smak.
Det hade varit diskussioner innan om risken för att samma vin skulle komma två gånger men att det var då skulle vara en utmaning att finna det. @Jos påpekade att detta måste vara samma vin som föregående. Alla börjar sniffa fram och tillbaka mellan glasen, det är inte helt glasklart även om det finns likheter. Visade sig vara exakt samma inkl. samma deg. Noterbart är dock att den ena flaskan fick två andra röster medan den andra flaskan fick noll röster. Måste vara ett tydligt tecken på att de inte var så lika, eller bara slumpen som spelade in (skyller helt klart på det första alternativet :D).

Michel Turgy, Vieilles Vignes Grand Cru 2008
BdB. Brut. Trevlig vanilj, känns mer rund än övriga på ett balanserat sätt. Doft bättre än smak där den tappar lite när den kommer upp i temperatur.

Sammanställning
Om den första flighten var spretig så var den andra flighten mer likartad. Både Nicolas Maillart och Michel Turgy hmnade på 9 p men Michel Turgy hade fler förstaröster och gick således vinnande ur omgång två.
Rösting - Flight 2.PNG


  • Flight 3
Flight 3.jpeg

Glas - Flight 3.jpeg

Egly-Ouriet Grand Cru NV. Kvartsmagnum.
Brut. Kvällens klart mest mogna vin, vilket möjligen resulterade i några extra poäng bland rösterna. Honung och sherry toner, trevligt att sitta och smutta på.

Hatt et Söner, Oger 2013
Denna har legat 3 år på gamla ekfat. Ett helt annat vin jämfört med NV som sågades i första flighten, som dock var väldigt ung (2015). Denna behöver dock vila i några år för att fullt blomma ut, potential. Min flightvinnare.

Voirin-Jumel, Millésime 2004
Vin från Cramant. Brut. Noterbart är etiken som är gjord av siden. Tyvärr hjälper inte siden etiketten då den är för funky med inslag av blommer och citrus.

Francois Secondé, Vigneron Passionné NV
Zero dosage. Grand cru. 66 % PN och 33 % Chardonnay. 30 % från reservviner.
Trevlig, förvånad över att det var zero dosage.

De Sousa, Caudalies NV, deg 2020-03-13
Bdb. Grand cru. Dosage 5,3 g/l. Bottling 2017-07-21.
Upplevde den som torrare men trevlig. Skulle må bra av att vila lite längre på flaskan.

Sammanställning
Tredje flightens vinnare blev Francois Secondé tack vare fler andra röster före Egly-Ouriet som möjlighen plockade någon extra poäng genom att vara kvällens enda mogna vin, om än ett bra vin annars också.

Rösting - Flight 3.PNG



  • Total sammanställning
Den totala sammanställningen av rösterna utifrån poängen från flighterna vilket givetvis påverkas av konkurrensen i flighten men ger i vart fall en indikation. Vid lika poäng vinner flest förstaröster.
Kvällens vinnare blev Savart Calliope tack vare en fler andraröster än tvåan Michel Turgy som i sin tur hamnade på samma poäng, men med en mer förstaröst, som Nicolas Maillart.
Röstning TOTALT.PNG

Alla flaskor.jpeg
 

Attachments

  • Alla flaskor.jpeg
    Alla flaskor.jpeg
    111,9 KB · Visningar: 67

Jos

Medlem
BYOB - Tema odlare
Diskussionen innan provningen om vad som skulle definieras som odlare och om det skulle följa klassificeringssystemet av odlare eller inte? Fransoserna skulle givetvis lyncha oss för att bara tänka tanken på att blanda de olika statusarna under samma begrepp. Efter diverse konversationer så blev det en Stockholms definition på det hela: allt som inte är storhus är odlare (motsvarande alla utanför Stockholm är bönder).

Viss skräckblandad förtjusning när teamet sattes till odlare. Vad ska man förvänta sig på en BYOB med odlar skumpa? Hipster häst-skumpa med zero dossage som skördats då månen står i zenit?
Lineup på 16 flaskor fördelat på tre fligheter. Allt serverades helt blint, dvs ingen synkning innan om vilka flaskor som skulle vara med.

  • Flight 1
Visa bifogad bild 22501
Visa bifogad bild 22502

Claude Cazals, Clos Cazals 2010
BdB med druvor från 3,7 ha i Oger. Ung, påtaglig syra. Doften gav mer en smaken som dör lite snabbt.

Hatt et Söner, Grande Cuvée 2015
Ung och knuten, grönt med lite aceton. Ganska neutral och lite trist. Märkbart ung, vilket förklaras med att det var en 2015. Sämst i flighten.

Marie-Courtin, Indulgence extra brut rosé. Deg 2009
Bara färgen på glaset ger suspekta vibbar. Hallon och körsbär, funky. Kolsyrat rödvin. Hur denna kan få 92,4 p på CT (7 röster) är obegripligt. I förvirringen om vad detta var för något så lägger @Jos ut en lång utläggning om hur den känns väldigt typisk Bourgogne och att den måste vara odlad i närheten i Côte des Bars och helt klart är en odlare från Aube. Smaken var väldigt typisk för den specifika årgången 2008. Vidare om aromerna som utmärker Marie-Courtin, Indulgence extra brut rosé. Sjukt imponerande resonemang och spikning av allt! Dock kom ett erkännande därefter om att han hade med sig motsvarande flaska som skulle komma i senare omgång och lite chansningar och logiskt resonemang låg bakom gissningen. Då ingen var sugen på mer av denna dryck plockades den ut ur kommande flight (den som poppade flaskorna fick tjuvtitta efter den).

Ulysse Collin Les Maillons NV, deg mars 2018
BdN extra brut. 100% PN. 40 % basår och 60 % reserv. Nämndes Selosse vibbar men ändå inte Selosse. Finns koppling till Selosse så korrekt iakttagelse.

Savart Calliope, deg 2013-11-15
Extra brut (4 g/l). Vendanges 2007. Tirage mars 2008. 40 % PN och 60 % Chardonny. Antal producerade flaskor var 1 800 stycken. Pigg, vanilj, lite päronsplit. Min favorit i flighten, typisk svår att köpa dock.

Sammanställning
Första flighen var spretig med väldigt olika stil på flaskorna. Två flaskor stack dock ut med Savart Caliope som vinnare.
Visa bifogad bild 22500

  • Flight 2
Visa bifogad bild 22504
Visa bifogad bild 22503
(ber om ursäkt för mat bild, serverades diverse plock efter flight 2)

Gaidoz Forget, Cuvée Millésimé 2008
Brut, Premier Cru. Legat sex år på ståltank. Kort i smaken för att leverera på högre nivå men trevlig.

Nicolas Maillart, Les Franc De Pied BdN 2008
Premier Cru, extra brut, 100 % PN. Oxiderat, torr, hög syra. Trevlig att dricka i begränsad mängd.

Valentin Leflaive Verzenay, Grand Cru Extra Brut 14-40, deg 2020-11-09
BdN med 100 % PN, extra brut (4 g/l).
Unken smuts, funky, grape, sura citroner, lätt relativt kort smak.

Valentin Leflaive Verzenay, Grand Cru Extra Brut 14-40, deg 2020-11-09
BdN med 100 % PN, extra brut (4 g/l).
Unken smuts, funky, grape, sura citroner, lätt relativt kort smak.
Det hade varit diskussioner innan om risken för att samma vin skulle komma två gånger men att det var då skulle vara en utmaning att finna det. @Jos påpekade att detta måste vara samma vin som föregående. Alla börjar sniffa fram och tillbaka mellan glasen, det är inte helt glasklart även om det finns likheter. Visade sig vara exakt samma inkl. samma deg. Noterbart är dock att den ena flaskan fick två andra röster medan den andra flaskan fick noll röster. Måste vara ett tydligt tecken på att de inte var så lika, eller bara slumpen som spelade in (skyller helt klart på det första alternativet :D).

Michel Turgy, Vieilles Vignes Grand Cru 2008
BdB. Brut. Trevlig vanilj, känns mer rund än övriga på ett balanserat sätt. Doft bättre än smak där den tappar lite när den kommer upp i temperatur.

Sammanställning
Om den första flighten var spretig så var den andra flighten mer likartad. Både Nicolas Maillart och Michel Turgy hmnade på 9 p men Michel Turgy hade fler förstaröster och gick således vinnande ur omgång två.
Visa bifogad bild 22506

  • Flight 3
Visa bifogad bild 22508
Visa bifogad bild 22509
Egly-Ouriet Grand Cru NV. Kvartsmagnum.
Brut. Kvällens klart mest mogna vin, vilket möjligen resulterade i några extra poäng bland rösterna. Honung och sherry toner, trevligt att sitta och smutta på.

Hatt et Söner, Oger 2013
Denna har legat 3 år på gamla ekfat. Ett helt annat vin jämfört med NV som sågades i första flighten, som dock var väldigt ung (2015). Denna behöver dock vila i några år för att fullt blomma ut, potential. Min flightvinnare.

Voirin-Jumel, Millésime 2004
Vin från Cramant. Brut. Noterbart är etiken som är gjord av siden. Tyvärr hjälper inte siden etiketten då den är för funky med inslag av blommer och citrus.

Francois Secondé, Vigneron Passionné NV
Zero dosage. Grand cru. 66 % PN och 33 % Chardonnay. 30 % från reservviner.
Trevlig, förvånad över att det var zero dosage.

De Sousa, Caudalies NV, deg 2020-03-13
Bdb. Grand cru. Dosage 5,3 g/l. Bottling 2017-07-21.
Upplevde den som torrare men trevlig. Skulle må bra av att vila lite längre på flaskan.

Sammanställning
Tredje flightens vinnare blev Francois Secondé tack vare fler andra röster före Egly-Ouriet som möjlighen plockade någon extra poäng genom att vara kvällens enda mogna vin, om än ett bra vin annars också.

Visa bifogad bild 22507


  • Total sammanställning
Den totala sammanställningen av rösterna utifrån poängen från flighterna vilket givetvis påverkas av konkurrensen i flighten men ger i vart fall en indikation. Vid lika poäng vinner flest förstaröster.
Kvällens vinnare blev Savart Calliope tack vare en fler andraröster än tvåan Michel Turgy som i sin tur hamnade på samma poäng, men med en mer förstaröst, som Nicolas Maillart.
Visa bifogad bild 22510
Visa bifogad bild 22512

Grym sammanställning, tack för det.

UC, Egly och Turgy var kvällens viner för mig, mycket trevlig provning!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul provning!
Ulysse Collin var bas 2013 va?

Spännande att Savart's Calliope tar hem WOTN. Tur man har några kvar :cool:
 

LeChat

Medlem
8BB52AAF-D5BC-4413-AF18-883E904A35D8.jpeg

2012 Damien Hugot Millésime Extra Brut


Var lite tveksam till att öppna denna, men jag tycker att den är helt klart tillgänglig i en ganska lätt och charmig odlarstil. Den är inte särskilt komplex men tycker att den har en viss utvecklad smak och syrorna är lagom avrundade. Känner redan lite nötter och knäck i avslutet. Kommer nog ha druckit upp denna låda innan jag får slut på 2008orna som jag tycker visar bättre lagringsduglighet.
 

Vera Wind

In vini veritas?
IMG_20210313_160203.jpg
Beaumont de Crayères millésime 2012 Coeur de Cuvée
Dracks till havskräftor och diverse ostar.
Jag har lite svårt att bedöma den här. I början tyckte jag att den hade en lite svår beska som inte riktigt lirade med syran. Jag var lite besviken, tyckte nästan att non vintage var bättre.
Men mot slutet av kvällen, när maten var undanplockad och skumpan var så luftad att det knappt fanns några bubblor kvar, då började det hända grejer. Mer frukt och mjukare beska och syra.
Hur som helst kommer jag nog inte köpa fler av den här.
 

Poussard

Medlem
@Thirsty Hur funkar den här ”första (2p.) andra (1p.)”-betygsättningen? Hur genomför man det och vad får det för resultat jämfört en mer traditionell betygsättning?
 

Thirsty

Smygnykterist
@Thirsty Hur funkar den här ”första (2p.) andra (1p.)”-betygsättningen? Hur genomför man det och vad får det för resultat jämfört en mer traditionell betygsättning?
Att ha en omröstning överhuvudtaget är mest en kul grej för att se vad andra tycker, vad man själv tycker vet man redan. Det har tidigare varit många och långa diskussioner om skalor och kalibreringar av tillämpning. Blir för stökigt med betygsskalor som alla ska sammsas med och att en enkel omröstning görs på bästa flaska i flighten. Att lägga till en andraröst var för att få det något mer kalibrerat då det exemeplvis kan varit jämnt mellan två flaskor. En förstaröst är mer värd en en andra röst och därav en poäng mer åt förstaröst. Alla röster är redovisade så att det går att räkna med andra poäng om någon skulle föredra det.

Röstningen genomförs så enkelt som att innan flaskrna avslöjas så görs en handuppräckning på den flaskan man röstar på. Först ett var förstaröster dvs vilka förstaröstar på nr 1, därefter vilka förstaröstar på flaska 2 osv. Efter det nyomgång med andraröster.
Manuellt oldschool system. Finns det någon lämplig app att genomföra det med?
 

Poussard

Medlem
Att ha en omröstning överhuvudtaget är mest en kul grej för att se vad andra tycker, vad man själv tycker vet man redan. Det har tidigare varit många och långa diskussioner om skalor och kalibreringar av tillämpning. Blir för stökigt med betygsskalor som alla ska sammsas med och att en enkel omröstning görs på bästa flaska i flighten. Att lägga till en andraröst var för att få det något mer kalibrerat då det exemeplvis kan varit jämnt mellan två flaskor. En förstaröst är mer värd en en andra röst och därav en poäng mer åt förstaröst. Alla röster är redovisade så att det går att räkna med andra poäng om någon skulle föredra det.

Röstningen genomförs så enkelt som att innan flaskrna avslöjas så görs en handuppräckning på den flaskan man röstar på. Först ett var förstaröster dvs vilka förstaröstar på nr 1, därefter vilka förstaröstar på flaska 2 osv. Efter det nyomgång med andraröster.
Manuellt oldschool system. Finns det någon lämplig app att genomföra det med?
Andra röstningen är inte blind, är det korrekt tolkat? Observera att jag inte försökte ifrågasätta nåt, jag vill genuint lära mig om olika sätt att rösta.
 

Thirsty

Smygnykterist
Andra röstningen är inte blind, är det korrekt tolkat? Observera att jag inte försökte ifrågasätta nåt, jag vill genuint lära mig om olika sätt att rösta.
Andraröstningen är blind på så sätt att inte flaskan är avslöjad. Det är dock öppet vad folk röstade på i första omgången.

Inget perfekt system utan mer en kul grej. Att göra en sammanställning av olika omgångar och total vinnare har också sina brister på så sätt att olika fligher kan ha varit ojämna. Bättre hade då varit att rösta på slutet med alla flaskor men då risk att inte alla kommer ihåg de tidiga flaskorna etc. Allt får tas med en nypa salt. :)
 
Toppen