[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Diskussion i 'Vin' startad av Crist(al)ian 77, 20 juli 2015.

1. chambertin

chambertin Medlem

Tack för noterna och trist att inte kunna vara med.:(

Min vurm för VV -06 är ju några år gammal nu i och för sig och senast jag drack den (Augusti 2017) så kom den dessutom från en magnum.

Däremot tycker jag att den vanliga Millésime från -06 fortfarande står sig fint (drack en förra helgen) och utvecklingen verkar ha planat ut sedan säkert 2-3 år tillbaka. Mycket nötter precis som du skriver och en del kolatoner tyckte jag då. Mådde bra av luft och var som bäst sista glaset med mkt lite mousse och nära rumstemp.

feskhandlarn, v_skogh, Thomas och 2 andra gillar detta.
  2. Johan Blom

Johan Blom Gått från hobbysamlare till compulsive clicker

Är det någon som vet när Louis Roederer Brut Vintage 2014 släpps? :)

IsKr och Per Stade gillar detta.
  3. v_skogh

v_skogh Medlem

Nope, men provade rosén för någon vecka sen. Riktigt bra!

Sonderlese gillar detta.
  4. Johan Blom

Tack för det! 4 stycken ligger och väntar i källaren. Drickfönster?

v_skogh gillar detta.
  5. v_skogh

v_skogh Medlem

Oj, svårt att uttala mig om. Dracks över en trevlig middag med min fru utan att ägna den större analys. Konstaterade att den har i princip allt jag gillar (förutom uppenbar mognad).
    Kommer köpa mer, min yngsta dotter är född 2014 också:)

M.Grape gillar detta.
  6. Johan Blom

Jag ska pröva en flaska och fylla på om det behövs
    Den perfekta ursäkten för att lagra champagne! Själv hoppas jag på vintage 2021 då min son födds inom 3 veckor :D

7. Kolsyra

Kolsyra Kolsyra

Louis Roederer rosé Vintage 2015 borde också komma snart ?

8. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Utmärkt förslag!

Kan någon moderator (@Mattias Schyberg, @thunberg eller @Tomas Lindblom) flytta inlägg #5182-5207 till förslagsvis:
    https://www.finewines.se/threads/social-distansering-ett-individuellt-samhaellsansvar.6360/

Sedan är det väl på plats att förorda lite allmän ämnesdisciplin och inte använda den här tråden för allmänna frågor. Finns andra trådar för det som exempelvis Q & A eller så kan man starta en ny tråd.

Använd den här tråden för att diskutera champagner vi druckit och inget annat så blir det enklare.:)

9. thunberg

thunberg Flaskfantast Administratör

Done

10. Wintermute

Wintermute Medlem

Louis Roederer 2012
    Alldeles för tidigt. Rena toner av citron och lime. En aning kanderat socker i eftersmaken. Lång och stabil smak. 86--87p. Jag väntar nog helst 3--5 år med nästa flaska.

Mattias Schyberg, Pontus, Thomas och 4 andra gillar detta.
  11. Fixfred

Fixfred Medlem

Pol Roger Brut Chardonnay 1990
    Fantastisk champagne bubblor kvar och fin mouse , honung mandel rostat bröd , mogna äpplen.

12. Vingubben

Vingubben Medlem

97DD6208-89EB-45C7-B6A3-4FD3698063BB.jpeg

Louis Roederer, Vintage 2009

70/30 PN/CH, 9g dosage. Mycket äpple i näsan, både gröna och gula men också lätt rostade nyanser. Ordentligt med syra, ingen malo här inte, och ordentligt med hav och mineraltoner. Kallt och direkt ur flaskan är det riktigt vresigt, men med lite temperaturhöjning och en halvtimma i glaset börjar det funka. Grillad citron, kola, ett uns med lakrits och en lätt beska. Funkar idag men nästa flaska öppnas först om ett par år. 90p+

13. Jesper L

Jesper L Medlem

Beaumont des Crayeres Fleur de Prestige 2008

Till en början är det en explosion av päron. Mogna svenska päron blandat med lite conference (?). Syran är angenäm och inte alls lika aggressiv som andra årgångar är nu (Delamotte 2012 exempelvis). Dracks tillsammans med sushi vilket fungerade bra. Har kommit in i ett bra drickfönster då det återfinns citrus men mer i form av yuzu. Bubblorna försvann dock ganska snabbt.
    Deggad november 2020.

upload_2021-2-14_17-48-25.jpeg

14. Per Stade

Per Stade Lege artis

Det gick bra med rosé istället för ros idag på Sankt Valentins dag.
    Inga problem att hålla den kall heller trots att solen värmde skönt.

79DE5ACE-5568-47C9-BC9F-8CDF7C87AE1B.jpeg

Roederer rosé 2008 är ju legendarisk här på forumet och jag kan bara hålla med.

15. Pontus

Pontus Medlem

2010 Vilmart & Cie Grand Cellier Rubis. Verkligen fin utveckling på denna. Mycket av allt med fin fräschör och hög syra. Lite nedtonad på alla plan jämfört med släpp, mer integrerad nu. Ren njutning. 94p(+).

Mattias Schyberg, Elvis, LarsW och 6 andra gillar detta.
  16. LeChat

LeChat Medlem

8476240B-778F-4B86-8B10-B1FD6546E55B.jpeg
    2008 Paul Bara Brut Millésimé

God idag, allt på plats men saknar så där en 5+ år till för att vara på topp. Kommer bli kanon!
    Bådar ju gott även för 2008 Comtesse Marie de France!

Christer J, Omar Khayyam, Ekdahl och 6 andra gillar detta.
  17. spacemonkey69

spacemonkey69 Medlem

Ikväll blir det att testa en Lanson extra age magnum deg -12. Någon som har koll på vilka/vilket basår den kan innehålla? Jag har druckit vanlig extra age deg -17 som jag tror hade 02/04/06.
    924CE9A0-41A8-4F3E-8852-D768AEDF1577.jpeg

18. CA377F3F-4003-4EE5-8CA8-6DB8FFE77A77.jpeg
    Minivertikalprovning av Comtes 05, 07, 08. 07 var i särklass starkast i uppställningen, medan 05 inte var så rolig. Utförligare noter kommer...

97517344-D5CB-41BF-A4CF-12541C176207.jpeg

Bonusflaskorna blev Amand 08, Tornay 08, Goutorbe 06 och André Clouet 2012. AC2012 smakade äppeljuice och och blev kvällens bottennapp.

Stefan B, Jos, Poa och 19 andra gillar detta.
  19. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Lite övningar i helgen som började fridfullt och ordningsamt innan rödtjutet kom in.:p

IMG_3457.jpg

R&L Legraas St Vincent 2008
    Rätt klassisk med mogna äpplen men även lite funkig odlarkaraktär. Betydligt yngre i munnen med citrus, syra och eftersmak av lime. Torr och ung men av hög kvalitet. Kändes som chardonnay och tänkte mer 2012 än 08. Metagissade George Laval.

Kul att få den här blint. Drack Vincent för 5 år sedan och gillade den även som ung men tänkt öppna för att se om den utvecklats. Förvånansvärt ung fortfarande med facit i hand. Kommer försöka vänta åtminstone 3 år till. Kanske senare deg på den här flaskan för jag har för mig att R&L deggar löpande och under lång tid.

Piper Heidsieck BdB NV (13)
    Återigen äpplen men här mer rostat och rök på näsan som är betydligt kraftigare än första vinet. Smaken är dock betydligt enklare och består mest utav citrus. Låg syra och kort smak jämfört första vinet. Känns som en enklare NV och mycket chardonnay. Med tanke på att @Mattias Schyberg är med så börjar misstankarna gå mot mr Beck eller någon Tazman.

Piper dricker jag nästan aldrig så kul att få den här nya upplagan blint. Om man inte superanalyserar vinet så är det ett trevligt och lättdrucket vin. Doften slår St Vincent men inte helheten.

William Deutz Rosé 1999
    Mitt eget bidrag. Eftersom jag de två senaste halvblinda provningarna med Leclapart och Hugot sammanlagt lyckats skrapa ihop 4 av 12 poäng tänkte jag att rosé var ett bra val för att åtminstone få ett rätt.:D

Mogna jordgubbar och spad, lite fikon och kardemumma. I bakgrunden lite äppelskrutt och rostat kaffe. Lång smak med mycket bär och främst jordgubbar. Skolboksexempel på vad mogen champagne kan åstadkomma. Komplext gott och en bra start. För mig kvällens vin utan tvekan. Tror 4 av 5 hade det som flightvinnare och Mattias kom med kvällens monolog vilket är ett bra betyg.

Femte flaskan på ett år och finns ingen anledning att spara. Är i perfekt fas nu!

Last edited: 24 februari 2021
    Omar Khayyam, Ekdahl, Jos och 13 andra gillar detta.
  20. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Inte ofta man är på vinprovning som börjar vid fem och slutar fem på morgonen! :död:

Jos, chambertin, Thomas och 3 andra gillar detta.

Dela sidan