Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

chambertin

Medlem
Hugotvertikal med alla årgångar från 2006 samt en äldre NV. Allt provades halvblint.

Föråkare:
Delamotte 2008
Över förväntan. Redan en begynnande mognad. Primärt rostade toner. Mer bröd än nötter. Någon forumit skrev Kruglik vilket jag tyckte lät märkligt men kan förstå varför nu. Utöver de härligt rostade tonerna som även kännetecknar Krug finns lite citrus men mer åt det sötare hållet. Mandarin håller jag med om. I bakgrunden underbara kolatoner och lite söt frukt. På smaken är den betydlig yngre såklart men definitivt i drickfönstret redan nu.

Hur bra som helst. Ger Amour 2008 en kamp om bästa BdB-08 i dagsläget. WOTN för mig och några till.

Vilmart CdC 2005

Tog inga anteckningar men fick lite odlarvibbar. Var inne på en BdB med mycket karaktär, kändes ekad men var lite osäker. Gissade därför PP Chetillons 2011. Ett vin som jag ibland felaktigt har gissat ek på. En av de bästa 05or jag druckit.

Visa bifogad bild 22070

Flight 1 - Oekat
Först alla oekade flaskor. Magnumen hälldes över på vanlig flaska för att få det halvblint.

2012

Mycket gröna äpplen och ungt i stilen. Kort smak. Gissade först 12 men ändrade mig till 15.

NV (08)

Lite andra toner. Mer godistoner utöver äpplen och citrus. Det här blev min 12a. Efter avtäckning kändes det mer självklart. Mer smak och sötare mognadstoner än 12 och 15.

2008
Nu börjar det likna något! Mer mognadstoner i form av torkad frukt. Kanske lite choklad i bakgrunden. Balanserat och lång smak. Klart bäst och var övertygad om att det här var 2008 eftersom den var piggare än nästa vin.

2006

Än mer moget och mer åt det nötigare hållet. Doften lovar gott men är ett uns tröttare i smaken än 08an. Var rätt säker på den här flaskan med även om jag minns 06an som ännu tröttare sist jag drack den.

2015
Flightens mest avvikande vin som gjorde att jag gissade NV. Återigen äpple men även lite gummi eller rieslingtoner kunde förnimmas efter att övriga påpekat det.

Total ranking och även min egen. Förövrigt den av mig på förhand förväntade rankingen. Inverterad poäng och antal förstaröster inom parentes:
  1. 2008 - 13 p (3)
  2. 2006 - 14 p (2)
  3. NV - 18 p (2)
  4. 2012 - 29 p
  5. 2015 - 31 p
Flight 2 - Ekat

VV 2006

Vinet jag var mest nyfiket på eftersom jag aldrig druckit det och @chambertin har lovordat det.

Moget och mycket äppelmos. Även färgen talar för ålder. Lång och intensiv smak men på gränsen för mig. Det här är en typisk 06a som är på väg utför. Ändå god och min 2a i flighten. Gissade 06 och var 99 % säker, alternativt hade det kunnat vara en 09. Intressant nog väldigt spridda gissningar här.

VV 2015
Bra doft i form av lite tropisk frukt och även blommigt. Smaken var inte lika rolig. Har skrivit blaskig... Valde mellan 12 och 15 men gissade till slut 2012 för att jag aldrig varit imponerad av den tidigare. Bra doft men just tråkig smak.

När vi började prata om vinerna hade @Vingubben plockat upp likheter med den vanliga oekade 2015. Efter det blev jag mer övertygad om att det var 2015 men lagt kort ligger.

VV 2012
Återigen blommigt och fatat i stilen. Bra syra och mognad. Färgen var även den mörkaste tillsammans med första vinet. Mitt favoritvin. Vin 1 och 3 kändes som det mognaste paret och vin 2 och 4 som det yngsta. Har tidigare tyckt VV 09 varit ett av Hugots bästa viner. Allt talade alltså för att det här var en 09a i min bok.

När jag hade gissat rätt på första vinet var jag helt övertygad om att min gissning var rätt. Tror fortfarande flaskan var felmärkt...:rolleyes:

VV 2009

Har bara skrivit citrus och ungt här.

Total ranking:
  1. VV 06 - 11 p (3)
  2. VV 15 - 12 p (1)
  3. VV 12 - 15 p (1)
  4. VV 09 - 19 p (1)

Flest rätt hade vingubben + advokaten med 5 rätt. Övriga låg mellan 2-4 rätt och undertecknad fick 3 av 9 rätt. Alltså oändligt mycket bättre än Leclapartprovningen. Rätt imponerande förbättring i procent. :rolleyes:

Min egen slutsats är att 2015 inte känns så rolig. Rankade den sist i båda flighterna. Fast att bedöma nysläppta och nydeggade flakor är alltid vanskligt. Glad att jag har mest av 2008an för det var den bästa av alla vinerna den här kvällen förutom Delamotte. Drick upp 06 i närtid om ni har och njut av 08an om ni har. NV dricks med fördel nu medan era andra årgångar mognar.
Tack för noterna och trist att inte kunna vara med.:(

Min vurm för VV -06 är ju några år gammal nu i och för sig och senast jag drack den (Augusti 2017) så kom den dessutom från en magnum.

Däremot tycker jag att den vanliga Millésime från -06 fortfarande står sig fint (drack en förra helgen) och utvecklingen verkar ha planat ut sedan säkert 2-3 år tillbaka. Mycket nötter precis som du skriver och en del kolatoner tyckte jag då. Mådde bra av luft och var som bäst sista glaset med mkt lite mousse och nära rumstemp.
 

v_skogh

Medlem
Tack för det! 4 stycken ligger och väntar i källaren. Drickfönster?
Oj, svårt att uttala mig om. Dracks över en trevlig middag med min fru utan att ägna den större analys. Konstaterade att den har i princip allt jag gillar (förutom uppenbar mognad).
Kommer köpa mer, min yngsta dotter är född 2014 också:)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Oj, svårt att uttala mig om. Dracks över en trevlig middag med min fru utan att ägna den större analys. Konstaterade att den har i princip allt jag gillar (förutom uppenbar mognad).
Kommer köpa mer, min yngsta dotter är född 2014 också:)
Jag ska pröva en flaska och fylla på om det behövs
Den perfekta ursäkten för att lagra champagne! Själv hoppas jag på vintage 2021 då min son födds inom 3 veckor :D
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kan ni bryta ut alla dessa förbannade inlägg om Covid och skapa en egen tråd? :rolleyes:
Utmärkt förslag!

Kan någon moderator (@Mattias Schyberg, @thunberg eller @Tomas Lindblom) flytta inlägg #5182-5207 till förslagsvis:
https://www.finewines.se/threads/social-distansering-ett-individuellt-samhaellsansvar.6360/

Sedan är det väl på plats att förorda lite allmän ämnesdisciplin och inte använda den här tråden för allmänna frågor. Finns andra trådar för det som exempelvis Q & A eller så kan man starta en ny tråd.

Använd den här tråden för att diskutera champagner vi druckit och inget annat så blir det enklare.:)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Utmärkt förslag!

Kan någon moderator (@Mattias Schyberg, @thunberg eller @Tomas Lindblom) flytta inlägg #5182-5207 till förslagsvis:
https://www.finewines.se/threads/social-distansering-ett-individuellt-samhaellsansvar.6360/

Sedan är det väl på plats att förorda lite allmän ämnesdisciplin och inte använda den här tråden för allmänna frågor. Finns andra trådar för det som exempelvis Q & A eller så kan man starta en ny tråd.

Använd den här tråden för att diskutera champagner vi druckit och inget annat så blir det enklare.:)
Done
 

Vingubben

Medlem
97DD6208-89EB-45C7-B6A3-4FD3698063BB.jpeg


Louis Roederer, Vintage 2009

70/30 PN/CH, 9g dosage. Mycket äpple i näsan, både gröna och gula men också lätt rostade nyanser. Ordentligt med syra, ingen malo här inte, och ordentligt med hav och mineraltoner. Kallt och direkt ur flaskan är det riktigt vresigt, men med lite temperaturhöjning och en halvtimma i glaset börjar det funka. Grillad citron, kola, ett uns med lakrits och en lätt beska. Funkar idag men nästa flaska öppnas först om ett par år. 90p+
 

Jesper L

Medlem
Beaumont des Crayeres Fleur de Prestige 2008

Till en början är det en explosion av päron. Mogna svenska päron blandat med lite conference (?). Syran är angenäm och inte alls lika aggressiv som andra årgångar är nu (Delamotte 2012 exempelvis). Dracks tillsammans med sushi vilket fungerade bra. Har kommit in i ett bra drickfönster då det återfinns citrus men mer i form av yuzu. Bubblorna försvann dock ganska snabbt.
Deggad november 2020.


upload_2021-2-14_17-48-25.jpeg
 
CA377F3F-4003-4EE5-8CA8-6DB8FFE77A77.jpeg

Minivertikalprovning av Comtes 05, 07, 08. 07 var i särklass starkast i uppställningen, medan 05 inte var så rolig. Utförligare noter kommer...

97517344-D5CB-41BF-A4CF-12541C176207.jpeg


Bonusflaskorna blev Amand 08, Tornay 08, Goutorbe 06 och André Clouet 2012. AC2012 smakade äppeljuice och och blev kvällens bottennapp.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite övningar i helgen som började fridfullt och ordningsamt innan rödtjutet kom in.:p

IMG_3457.jpg


R&L Legraas St Vincent 2008
Rätt klassisk med mogna äpplen men även lite funkig odlarkaraktär. Betydligt yngre i munnen med citrus, syra och eftersmak av lime. Torr och ung men av hög kvalitet. Kändes som chardonnay och tänkte mer 2012 än 08. Metagissade George Laval.

Kul att få den här blint. Drack Vincent för 5 år sedan och gillade den även som ung men tänkt öppna för att se om den utvecklats. Förvånansvärt ung fortfarande med facit i hand. Kommer försöka vänta åtminstone 3 år till. Kanske senare deg på den här flaskan för jag har för mig att R&L deggar löpande och under lång tid.

Piper Heidsieck BdB NV (13)
Återigen äpplen men här mer rostat och rök på näsan som är betydligt kraftigare än första vinet. Smaken är dock betydligt enklare och består mest utav citrus. Låg syra och kort smak jämfört första vinet. Känns som en enklare NV och mycket chardonnay. Med tanke på att @Mattias Schyberg är med så börjar misstankarna gå mot mr Beck eller någon Tazman.

Piper dricker jag nästan aldrig så kul att få den här nya upplagan blint. Om man inte superanalyserar vinet så är det ett trevligt och lättdrucket vin. Doften slår St Vincent men inte helheten.

William Deutz Rosé 1999
Mitt eget bidrag. Eftersom jag de två senaste halvblinda provningarna med Leclapart och Hugot sammanlagt lyckats skrapa ihop 4 av 12 poäng tänkte jag att rosé var ett bra val för att åtminstone få ett rätt.:D

Mogna jordgubbar och spad, lite fikon och kardemumma. I bakgrunden lite äppelskrutt och rostat kaffe. Lång smak med mycket bär och främst jordgubbar. Skolboksexempel på vad mogen champagne kan åstadkomma. Komplext gott och en bra start. För mig kvällens vin utan tvekan. Tror 4 av 5 hade det som flightvinnare och Mattias kom med kvällens monolog vilket är ett bra betyg.

Femte flaskan på ett år och finns ingen anledning att spara. Är i perfekt fas nu!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lite övningar i helgen som började fridfullt och ordningsamt innan rödtjutet kom in.:p

Visa bifogad bild 22370

R&L Legraas St Vincent 2008
Rätt klassisk med mogna äpplen men även lite funkig odlarkaraktär. Betydligt yngre i munnen med citrus, syra och eftersmak av lime. Torr och ung men av hög kvalitet. Kändes som chardonnay och tänkte mer 2012 än 08. Metagissade George Laval.

Kul att få den här blint. Drack Vincent för 5 år sedan och gillade den även som ung men tänkt öppna för att se om den utvecklats. Förvånansvärt ung fortfarande med facit i hand. Kommer försöka vänta åtminstone 3 år till. Kanske senare deg på den här flaskan för jag har för mig att R&L deggar löpande och under lång tid.

Piper Heidsieck BdB NV (13)
Återigen äpplen men här mer rostat och rök på näsan som är betydligt kraftigare än första vinet. Smaken är dock betydligt enklare och består mest utav citrus. Låg syra och kort smak jämfört första vinet. Känns som en enklare NV och mycket chardonnay. Med tanke på att @Mattias Schyberg är med så börjar misstankarna gå mot mr Beck eller någon Tazman.

Piper dricker jag nästan aldrig och kul och få den här nya upplagan blint. Om man inte superanalyserar vinet så är det ett trevligt och lättdrucket vin. Doften slår St Vincent men inte helheten.

William Deutz Rosé 1999
Mitt eget bidrag. Eftersom jag de två senaste halvblinda provningarna med Leclapart och Hugot sammanlagt lyckats skrapa ihop 4 av 12 poäng tänkte jag att rosé var ett bra val för att åtminstone få ett rätt.:D

Mogna jordgubbar och spad, lite fikon och kardemumma. I bakgrunden lite äppelskrutt och rostat kaffe. Lång smak med mycket bär och främst jordgubbar. Skolboksexempel på vad mogen champagne kan åstadkomma. Komplext gott och en bra start. För mig kvällens vin utan tvekan. Tror 4 av 5 hade det som flightvinnare och Mattias kom med kvällens monolog vilket är ett bra betyg.

Femte flaskan på ett år och finns ingen anledning att spara. Är i perfekt fas nu!
Inte ofta man är på vinprovning som börjar vid fem och slutar fem på morgonen! :död:
 
Toppen