Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Siv

Medlem
Ikväll tänkte jag öppna Guy Michel Millésime 2006 brut och prova den i olika glas. Men, hur ska jag tänka med serveringsvolym när ju glasen har olika "stor" kupa? Tänkte prova i:
Lehmann Jamesse Premium 30 cl
Zalto vitvin
Gabriel Gold
Riedel Veritas champagne

Jag tänker främst på hur doftintensiteten kan påverkas.

Någon som vill dela med sig av lite tankar kring detta?
/Siv
 

Thirsty

Smygnykterist
BYOB med tema skumpa från 2002 och äldre. Sju tappra deltagare (inom gränsen för rådande rekommendationer). Halvblind provning där startfältet var:
  • Bollinger RD 2002
  • Krug Vintage 2000
  • Dom Perignon 2002
  • Henriot Enchanteleurs 1989
  • Sir Winston Churchill 2000
  • Clos des Goisses 1996
  • Dom Perignon 2000
Strumpor åkte på flaskorna, korkarna poppades och glasen började fyllas på. Någonstans där uppmärksammades att det var 8 flaskor med strumpor dvs. en bonusflaska hade blandats in bland de ordinarie flaskorna. En mink bland hermelinerna! En svarte Petter! Brukar gissningsleken var svår annars så blev den än mer utmanande nu och en utmaning i sig att finna jokern!

Allt serverades halvblind i en flight med 8 glas (facit i efterhand är att glasen var i ordningen som nämnts ovan för 1-5, jokern nr 6 och CdG 96 som 7 och Dompa 00 som glas 8).

Glas.jpeg


Trevligt snack och stoj gjorde att anteckningarna blev kraftigt lidande men några tanker och kommentarer (någon annan får gärna dela med sig bättre noteringar).

Bollinger RD 2002, Hade det tufft i konkurrensen. Behöver mer tid att vila för att kunna utmana de andra på allvar. Har framtiden framför sig.

Krug 2000, trevlig att dricka nu och hade positiv glasutveckling som växte. Efter 4-5 timmar betydligt bättre.

Dom Perignon 2002, här hade vi en vattendelare bland de som prisade den och de som sågade den. Beskan i eftersmaken störde i vart fall undertecknad som satte den sämst i flighten.

Enchanteleurs 1989, myspys att dricka nu. Fanns fortfarande liv i den om än att den inte tjänar på att lagras längre. Lättast att pricka in tack vare åldern som stack ut från de övriga.

Sir Winston Churchill 2000, svag och anonym i sällskapet men ändå en trevlig flaska även om konkurrensen är för tuff.

Joker, glas nr 6 var inte helt kurant, något var fel där vilket medförde att de flesta satsade på att det var jokern. Den mycket generösa bonusflaskan visade sig vara Clos des Goisses 92. Udda år som ingen hade provat innan så typiskt att den inte levererade.

Clos des Goisses 1996, mogen men som ändå har syra som ger en trevlig ryggrad. Min favorit.

Dom Perignon 2000, visa likheter med glas 3 (Dompa 02) men ändå så olika. Krutigt och kändes nästan ung. Hade inte den störande beskan som 2002 hade. Dricker hellre 2000 än 2002 idag.

Flight.jpeg


Att pricka (gissa) rätt vin gick sådär.. Konstaterar att flaskorna stod i fel ordning… :D
@Jos kunde dock gå hem med fanan högt efter 6 rätt.

Omröstning efter ca 2 timmar vilket kan ge ett annat resultat jämfört med hur flaskorna presterade efter 5 timmar så det får tas med en nypa salt. Röstning på de tre bästa flaskorna gav.

Flest första röster blev delad första plats med 3 röster vardera:
1) Clos des Goisses 1996 (3 förstaröster)
1) Krug Vintage 2000 (3 förstaröster)
2) Dom Perignon 2002 (1 förstaröst)

Flest poäng totalt enligt metoden att röst 1 ger 3 poäng, röst 2 ger 2 poäng och röst 3 ger 1 poäng ger följande sammanställning:
Poäng.jpeg

Utfallet blev en ganska klar gruppering med två flaskor i topp med kvällens vinnare som blev Clos des Goisses 1996 efter en jämn fight med Krug 2000. En bit längre ned så stod fighten om tredjeplatsen som togs hem av Henriot Enchanteleurs 1989 tack vare hela 3 stycken andraplatser och 2 tredjeplatser. Dompa 2002 fick se sig besegrad i kampen om tredjeplatsen trots en förstaröst och halkade ner på fjärdeplats. Varsitt tröstpoäng till Dompa 2000 och Winston 2000 som gav en delad femteplacering. RD 2002 fick konstatera att den behöver vila sig i form för att kunna vara med och fajtas om poäng. Clos des Goisses 1996 var deffekt och blev således utan poäng.

Fantastisk bonusflaska från @Oscaro i form av Tattinger på Magnum som var från någongång vid Dackefejden. Nu snackar vi dersertvin vibbar och smutta på framför brasan, gott!
Tattinger Magnum.jpeg
 

Champagne99

Medlem
Hej, ny här, har mest tjuvkikat vad ni skriver och stulit ideer kring vinkällarbyggen sofar :).
@FredrikC R&L Legras har en 2002 som faktiskt fortfarande går att köpa på SB; Presidence. Inte så dum, värd att prova. Har skrivit lite om den på min insta med samma namn som här, om du vill ha noter om den. Håller med om 2002, ett litet favoritår från många producenter, men har man inte dem
liggande redan börjar det bli klurigt att hitta.
PR-02 tycker jag är fantastisk för sitt pris. Brukar ni även prata om provningar i denna tråd eller har ni egen tråd för det (hittade ingen aktiv tråd, men det kanske är pga Covid?)? Bor i Sthlm, och är gärna med och delar flaskor om/när det är aktuellt, allt mellan odlarbubbel och storhusen. Dricker mest yngre viner från odlare fn, medan de större årgångarna växer till sig i källaren. Provade Jerome Prevost La Closerie och Pascal Agrapart Complantee igår och dem var det inget större fel på :)

Välkommen!

Provningar brukar styras upp i andra trådar men de flesta rapporter hamnar här efteråt. Som t.ex. inlägget ovan från gårdagens provning.
 

FredrikC

Medlem
Pol Roger och Marguet, men det är rätt många kvar som jag inte provat ännu.
PR 08 är så extremt mycket bättre i mina ögon än Delamotte 08. Det går inte ens att jämföra.
Delamotte 2008
Över förväntan. Redan en begynnande mognad. Primärt rostade toner. Mer bröd än nötter. Någon forumit skrev Kruglik vilket jag tyckte lät märkligt men kan förstå varför nu. Utöver de härligt rostade tonerna som även kännetecknar Krug finns lite citrus men mer åt det sötare hållet. Mandarin håller jag med om. I bakgrunden underbara kolatoner och lite söt frukt. På smaken är den betydlig yngre såklart men definitivt i drickfönstret redan nu.

Hur bra som helst. Ger Amour 2008 en kamp om bästa BdB-08 i dagsläget. WOTN för mig och några till.
Drack Krug 06 dagen innan Delamotte 08 och jag hittar 0 skillnad.
Jag förstår inte riktigt hypen här på forumet över den.
Att den skulle vara bättre än Salon 08 är väl att ta i lite väl va?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
PR 08 är så extremt mycket bättre i mina ögon än Delamotte 08. Det går inte ens att jämföra.

Drack Krug 06 dagen innan Delamotte 08 och jag hittar 0 skillnad.
Jag förstår inte riktigt hypen här på forumet över den.
Att den skulle vara bättre än Salon 08 är väl att ta i lite väl va?
Druckit 3 so far och har 1 kvar. Förstår inte riktigt heller. Men återstår att se på den sista flaskan om ett par år :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
BYOB med tema skumpa från 2002 och äldre. Sju tappra deltagare (inom gränsen för rådande rekommendationer). Halvblind provning där startfältet var:
  • Bollinger RD 2002
  • Krug Vintage 2000
  • Dom Perignon 2002
  • Henriot Enchanteleurs 1989
  • Sir Winston Churchill 2000
  • Clos des Goisses 1996
  • Dom Perignon 2000
Strumpor åkte på flaskorna, korkarna poppades och glasen började fyllas på. Någonstans där uppmärksammades att det var 8 flaskor med strumpor dvs. en bonusflaska hade blandats in bland de ordinarie flaskorna. En mink bland hermelinerna! En svarte Petter! Brukar gissningsleken var svår annars så blev den än mer utmanande nu och en utmaning i sig att finna jokern!

Allt serverades halvblind i en flight med 8 glas (facit i efterhand är att glasen var i ordningen som nämnts ovan för 1-5, jokern nr 6 och CdG 96 som 7 och Dompa 00 som glas 8).

Visa bifogad bild 22074

Trevligt snack och stoj gjorde att anteckningarna blev kraftigt lidande men några tanker och kommentarer (någon annan får gärna dela med sig bättre noteringar).

Bollinger RD 2002, Hade det tufft i konkurrensen. Behöver mer tid att vila för att kunna utmana de andra på allvar. Har framtiden framför sig.

Krug 2000, trevlig att dricka nu och hade positiv glasutveckling som växte. Efter 4-5 timmar betydligt bättre.

Dom Perignon 2002, här hade vi en vattendelare bland de som prisade den och de som sågade den. Beskan i eftersmaken störde i vart fall undertecknad som satte den sämst i flighten.

Enchanteleurs 1989, myspys att dricka nu. Fanns fortfarande liv i den om än att den inte tjänar på att lagras längre. Lättast att pricka in tack vare åldern som stack ut från de övriga.

Sir Winston Churchill 2000, svag och anonym i sällskapet men ändå en trevlig flaska även om konkurrensen är för tuff.

Joker, glas nr 6 var inte helt kurant, något var fel där vilket medförde att de flesta satsade på att det var jokern. Den mycket generösa bonusflaskan visade sig vara Clos des Goisses 92. Udda år som ingen hade provat innan så typiskt att den inte levererade.

Clos des Goisses 1996, mogen men som ändå har syra som ger en trevlig ryggrad. Min favorit.

Dom Perignon 2000, visa likheter med glas 3 (Dompa 02) men ändå så olika. Krutigt och kändes nästan ung. Hade inte den störande beskan som 2002 hade. Dricker hellre 2000 än 2002 idag.

Visa bifogad bild 22073

Att pricka (gissa) rätt vin gick sådär.. Konstaterar att flaskorna stod i fel ordning… :D
@Jos kunde dock gå hem med fanan högt efter 6 rätt.

Omröstning efter ca 2 timmar vilket kan ge ett annat resultat jämfört med hur flaskorna presterade efter 5 timmar så det får tas med en nypa salt. Röstning på de tre bästa flaskorna gav.

Flest första röster blev delad första plats med 3 röster vardera:
1) Clos des Goisses 1996 (3 förstaröster)
1) Krug Vintage 2000 (3 förstaröster)
2) Dom Perignon 2002 (1 förstaröst)

Flest poäng totalt enligt metoden att röst 1 ger 3 poäng, röst 2 ger 2 poäng och röst 3 ger 1 poäng ger följande sammanställning:
Visa bifogad bild 22071
Utfallet blev en ganska klar gruppering med två flaskor i topp med kvällens vinnare som blev Clos des Goisses 1996 efter en jämn fight med Krug 2000. En bit längre ned så stod fighten om tredjeplatsen som togs hem av Henriot Enchanteleurs 1989 tack vare hela 3 stycken andraplatser och 2 tredjeplatser. Dompa 2002 fick se sig besegrad i kampen om tredjeplatsen trots en förstaröst och halkade ner på fjärdeplats. Varsitt tröstpoäng till Dompa 2000 och Winston 2000 som gav en delad femteplacering. RD 2002 fick konstatera att den behöver vila sig i form för att kunna vara med och fajtas om poäng. Clos des Goisses 1996 var deffekt och blev således utan poäng.

Fantastisk bonusflaska från @Oscaro i form av Tattinger på Magnum som var från någongång vid Dackefejden. Nu snackar vi dersertvin vibbar och smutta på framför brasan, gott!
Visa bifogad bild 22072
"inom gränsen för rådande rekommendationer" Ni får nog läsa på lite bättre kring vilka rekommendationer som gäller;)
 

FredrikC

Medlem
Sannolikheten var hög att någon skulle bli kränkt över att andra träffades och har trevligt så förtydligade antalet deltagare dvs att det inte bröt mot några lagar eller regler. :)
Haha kränkt säger du. Det är precis pga sånna som du som det gått så dåligt för Sverige och så många dött. "vaddå, vi var bara 7 pers då är det helt okej. Det drabbar inte mig osv osv"
 

Pontus

Medlem
BYOB med tema skumpa från 2002 och äldre. Sju tappra deltagare (inom gränsen för rådande rekommendationer). Halvblind provning där startfältet var:
  • Bollinger RD 2002
  • Krug Vintage 2000
  • Dom Perignon 2002
  • Henriot Enchanteleurs 1989
  • Sir Winston Churchill 2000
  • Clos des Goisses 1996
  • Dom Perignon 2000
Strumpor åkte på flaskorna, korkarna poppades och glasen började fyllas på. Någonstans där uppmärksammades att det var 8 flaskor med strumpor dvs. en bonusflaska hade blandats in bland de ordinarie flaskorna. En mink bland hermelinerna! En svarte Petter! Brukar gissningsleken var svår annars så blev den än mer utmanande nu och en utmaning i sig att finna jokern!

Allt serverades halvblind i en flight med 8 glas (facit i efterhand är att glasen var i ordningen som nämnts ovan för 1-5, jokern nr Har framtiden framför sig.
Haha kränkt säger du. Det är precis pga sånna som du som det gått så dåligt för Sverige och så många dött. "vaddå, vi var bara 7 pers då är det helt okej. Det drabbar inte mig osv osv"
Det är nog snarare de som inte följer regler och rekommendationer du ska ge dig på. Inte minst personer i ansvariga positioner som ska föregå med gott exempel.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
PR 08 är så extremt mycket bättre i mina ögon än Delamotte 08. Det går inte ens att jämföra.

Drack Krug 06 dagen innan Delamotte 08 och jag hittar 0 skillnad.
Jag förstår inte riktigt hypen här på forumet över den.
Att den skulle vara bättre än Salon 08 är väl att ta i lite väl va?

Nollhypotesen kan inte förkastas. Alltså säger du att Delamotte 08 och Krug 06 smakar likadant och är lika bra?;)

Du får jämföra smaknoterna. Din upplevelse är vad jag brukar beskriva som mineralvatten med citron vilket är vanligt för unga BdB, framförallt från Mesnil. Inte så kul med andra ord och väsensskilt från rostat/rök/krut och kolatoner.

Drack Krug 06 nyligen och den var som förväntat. Ung, knuten och trist. Gissades lustigt nog ung BdB.

Gällande Salon 08 så varför betvivlar du det. Vad är dina erfarenheter av Salon? Ung Salon har nästan aldrig imponerat på mig. Bästa unga har varit 95 och 97 men skulle inte påstå att de var bäst i klassen för det (möjligtvis 97an men det var inte stor konkurrens det året). För att citera @vintomas Salon upplevs oftast som; för ung, för ung, för ung, för mogen. Nu är det alltså en toppårgång med bra syra i magnumflaska. Drickfönster 2045-2100?

Finns väldigt många champagner som slår ung Salon. När Salon är på topp är det fantastiskt men det har jag bara upplevt med 85 och 88. Med tanke på priserna är det numera omöjligt att följa flaskutvecklingen så svaret på 08an kommer troligen att vara öppet.

"inom gränsen för rådande rekommendationer" Ni får nog läsa på lite bättre kring vilka rekommendationer som gäller;)
Ja, det är väl max ett glas om dagen som gäller numera?
 

FredrikC

Medlem
Det är nog snarare de som inte följer regler och rekommendationer du ska ge dig på. Inte minst personer i ansvariga positioner som ska föregå med gott exempel.
Det är inte rekommenderat att hoppa ner från ett 30 meters höghus men gör du det eftersom det inte är förbjudet. Sverige har haft en av världens sämsta strategier och att känna sig duktig för att man minsann är sju pers istället för nio osv är bara ett skämt. Men det är ingen diskussion att ta i tråden om champagne. Några andra som druckit gott i helgen?
 

FredrikC

Medlem
Nollhypotesen kan inte förkastas. Alltså säger du att Delamotte 08 och Krug 06 smakar likadant och är lika bra?;)

Du får jämföra smaknoterna. Din upplevelse är vad jag brukar beskriva som mineralvatten med citron vilket är vanligt för unga BdB, framförallt från Mesnil. Inte så kul med andra ord och väsensskilt från rostat/rök/krut och kolatoner.

Drack Krug 06 nyligen och den var som förväntat. Ung, knuten och trist. Gissades lustigt nog ung BdB.

Gällande Salon 08 så varför betvivlar du det. Vad är dina erfarenheter av Salon? Ung Salon har nästan aldrig imponerat på mig. Bästa unga har varit 95 och 97 men skulle inte påstå att de var bäst i klassen för det (möjligtvis 97an men det var inte stor konkurrens det året). För att citera @vintomas Salon upplevs oftast som; för ung, för ung, för ung, för mogen. Nu är det alltså en toppårgång med bra syra i magnumflaska. Drickfönster 2045-2100?

Finns väldigt många champagner som slår ung Salon. När Salon är på topp är det fantastiskt men det har jag bara upplevt med 85 och 88. Med tanke på priserna är det numera omöjligt att följa flaskutvecklingen så svaret på 08an kommer troligen att vara öppet.


Ja, det är väl max ett glas om dagen som gäller numera?
Haha jag skulle välja krug 06 alla dagar i veckan.
Om du fick välja att dricka en champagne ikväll blir det krug 06 då eller Delamotte 08?

Okej då förstår jag ditt resonemang, just nu anser du den bättre än Salon 08 men i framtiden lär salon 08 piska den. Min erfarenhet av Salon är som en fis i rymden jämfört med din.
 

Vingubben

Medlem
DEE98F7E-7BC2-434F-9FB7-F5D51352ACFC.jpeg


Herve Dubois BdB 2010

Poppade denna igår tillsammans med vänner. Tog inga noter men noterade en lätt touch av grape, begynnande mognadstoner och lite kola i efersmaken. Bra balans och överträffade förväntningarna. Punching above its weight, som någon här på forumet brukar skriva. Köptes för ett par år sedan på bolaget för skäliga 299 riksdaler. 91p
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Haha jag skulle välja krug 06 alla dagar i veckan.
Om du fick välja att dricka en champagne ikväll blir det krug 06 då eller Delamotte 08?

Okej då förstår jag ditt resonemang, just nu anser du den bättre än Salon 08 men i framtiden lär salon 08 piska den. Min erfarenhet av Salon är som en fis i rymden jämfört med din.
Jag väljer Delamotte 08 före Krug 06 och de flesta andra viner med samma ålder. Krug 00 och äldre slår Delamotte 08 i dagsläget. Kanske Krug 02 med men har inte vågat öppna den än.

Ja, från 2045 satsar jag på Salon vad nu det tipset är värt.:p Mer intressant är att fåga sig vilket vin som är bäst på sin topp. Gissar Salon men har dålig erfarenhet av mogen Delamotte. Äldsta jag druckit är 90 på magnum för 5 år sedan och den var god och bättre än Salon 90!

Kanske @magnum, @vintomas eller någon annan har bättre koll på mogen Delamotte.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Haha kränkt säger du. Det är precis pga sånna som du som det gått så dåligt för Sverige och så många dött. "vaddå, vi var bara 7 pers då är det helt okej. Det drabbar inte mig osv osv"
Jag väljer Delamotte 08 före Krug 06 och de flesta andra viner med samma ålder. Krug 00 och äldre slår Delamotte 08 i dagsläget. Kanske Krug 02 med men har inte vågat öppna den än.

Ja, från 2045 satsar jag på Salon vad nu det tipset är värt.:p Mer intressant är att fåga sig vilket vin som är bäst på sin topp. Gissar Salon men har dålig erfarenhet av mogen Delamotte. Äldsta jag druckit är 90 på magnum för 5 år sedan och den var god och bättre än Salon 90!

Kanske @magnum, @vintomas eller någon annan har bättre koll på mogen Delamotte.
Kanske Krug 02 med men har inte vågat öppna den än. Vad menar du?
Liten erfarenhet av äldre Delamotte de jag druckit är inget jag minns på nåt speciellt sätt.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kanske Krug 02 med men har inte vågat öppna den än. Vad menar du?
Liten erfarenhet av äldre Delamotte de jag druckit är inget jag minns på nåt speciellt sätt.
Jag utgår fortfarande från att jag upplever 02an för ung.

Sista gången jag drack den var hos dig för 2 år sedan. Var inte så imponerad och gissade då Comtes om jag minns rätt. Det var väl då vi kom fram till att vi skulle byta några flaskor.:)

Intressant. Du håller alltså Bonnaire och PP som mer lagringsdugliga?
 
  • Like
Reactions: Jos

magnum

Epernay, Frankrike
Jag utgår fortfarande från att jag upplever 02an för ung.

Sista gången jag drack den var hos dig för 2 år sedan. Var inte så imponerad och gissade då Comtes om jag minns rätt. Det var väl då vi kom fram till att vi skulle byta några flaskor.:)

Intressant. Du håller alltså Bonnaire och PP som mer lagringsdugliga?
Det är väl också lite vad man gillar för stil. Vissa årgångar av Bonnaire borde kunna lagras för evigt, vi drack 1983 Special Club idag till lunch MAGISKT bra öppnade 1,5 timme innan vi drack! (NFB 2006 till aperitif och Selosse 2007 till osten) Peters har jag inte druckit nåt äldre än 1921 och den var i bra form:D
 
Toppen