Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
@feskhandlarn ordnade mat och Leclapartvertikal med Apotre 2008,09 & 10. Vinerna provades halvblint och tillsammans som grupp lyckades vi kamma ihop 1 av 9 rätt...:stendumt: Klart tydlig odlarprofil på alla vinerna och inte helt lätt att hitta skillnader. Vad ska man gå på, syra, balans, mognad eller doft? Tror jag funderade på alla årgångarna på alla tre vinerna. Som vanligt föll polletten ner efter avtäckning men inte säker på att jag lyckats om jag fick ett nytt försök.

20210123_230718.jpg


Apotre 2008
Som förväntat, funkig odlardoft med filt, kofta och lite dova skitiga toner. Jag ser framför mig handplockade, handsläpade och handpressade druvor vars druvjuice tappas över i några fat i ett skitigt garage. Torr som förväntad och högst syra av alla vinerna. Hade gissat 08 här om jag inte bestämde mig för 08 på andra vinet. Gissade 2010.

Apotre 2009

Mer av samma dofter men även lite torkad frukt och aprikos. Mer balanserad och kändes mognast av alla vinerna. Fick lite varm årgångskänsla ala 2003. Även färgen ger stöd för mognad då vinet är det mörkaste. Min favorit!

Gissade till slut 2008 för mognaden och kvalitén. Ytterligare en 2009 som dricks bra nu. Känns som att de flesta som gjort 2009 lyckats rätt bra ändå.

Apotre 2010
En blekare kopia av vin nummer 1, d.v.s. 2008an. Inte lika bra syra och längd vilket i efterhand borde ha lett till slutsatsen att det här var en 2010 och inte 2009 som jag gissade.

Kul och udda viner men jag är fortfarande väldigt kluven till Leclapart. Har man tröttnat på att drick standard-BdB-champagne och vill utmana sinnena så är Leclapart ett bra val men inget jag köper mer av i första taget.

Efter provningen lyckades jag öppna fel folierad flaska i mörkret och ut kom rosa bubblor istället för vita. Lite snopet men finns värre fel att göra.

Selosse Rosé (deg 17)

Svårt att inte gilla det här, klassisk oxiderad Selosse med fat, blommor, äppelskrutt och lite röda bär i avslutet. Smaken sitter i länge och det är bara att njuta. Gissningarna av övriga var betydligt bättre även om det var helblint. Egly, De Sousa och Eric Rodez nämndes samt att det även konstaterades att det inte kunde vara Selosse. Ett påstående som väsentligt oftare än slumpen innebär att man har fel.:rolleyes:
 

Thirsty

Smygnykterist
@feskhandlarn ordnade mat och Leclapartvertikal med Apotre 2008,09 & 10. Vinerna provades halvblint och tillsammans som grupp lyckades vi kamma ihop 1 av 9 rätt...:stendumt: Klart tydlig odlarprofil på alla vinerna och inte helt lätt att hitta skillnader. Vad ska man gå på, syra, balans, mognad eller doft? Tror jag funderade på alla årgångarna på alla tre vinerna. Som vanligt föll polletten ner efter avtäckning men inte säker på att jag lyckats om jag fick ett nytt försök.

Visa bifogad bild 21979

Apotre 2008
Som förväntat, funkig odlardoft med filt, kofta och lite dova skitiga toner. Jag ser framför mig handplockade, handsläpade och handpressade druvor vars druvjuice tappas över i några fat i ett skitigt garage. Torr som förväntad och högst syra av alla vinerna. Hade gissat 08 här om jag inte bestämde mig för 08 på andra vinet. Gissade 2010.

Apotre 2009

Mer av samma dofter men även lite torkad frukt och aprikos. Mer balanserad och kändes mognast av alla vinerna. Fick lite varm årgångskänsla ala 2003. Även färgen ger stöd för mognad då vinet är det mörkaste. Min favorit!

Gissade till slut 2008 för mognaden och kvalitén. Ytterligare en 2009 som dricks bra nu. Känns som att de flesta som gjort 2009 lyckats rätt bra ändå.

Apotre 2010
En blekare kopia av vin nummer 1, d.v.s. 2008an. Inte lika bra syra och längd vilket i efterhand borde ha lett till slutsatsen att det här var en 2010 och inte 2009 som jag gissade.

Kul och udda viner men jag är fortfarande väldigt kluven till Leclapart. Har man tröttnat på att drick standard-BdB-champagne och vill utmana sinnena så är Leclapart ett bra val men inget jag köper mer av i första taget.

Efter provningen lyckades jag öppna fel folierad flaska i mörkret och ut kom rosa bubblor istället för vita. Lite snopet men finns värre fel att göra.

Selosse Rosé (deg 17)

Svårt att inte gilla det här, klassisk oxiderad Selosse med fat, blommor, äppelskrutt och lite röda bär i avslutet. Smaken sitter i länge och det är bara att njuta. Gissningarna av övriga var betydligt bättre även om det var helblint. Egly, De Sousa och Eric Rodez nämndes samt att det även konstaterades att det inte kunde vara Selosse. Ett påstående som väsentligt oftare än slumpen innebär att man har fel.:rolleyes:
Ett klassiskt folkhemsproblem, att råka poppa en Selosse rosé av misstag. :D
 

v_skogh

Medlem
Delamotte 2008 Mycket citrus, där citron är tydligast, men även lite mandarin och kanske grapefrukt. Citronen övergår till citronskal och handsprit i eftersmaken. 87+
Flaskan är köpt i Sverige och deggad 2018 Q2. Man får ha tålamod med resten av flaskorna.

Drack samma vin i onsdags, helt annan uppfattning.
Kanske madarin och grape men åt det sötare. Apelsin. Underbar kola i bakgrunden, ett riktigt bra vin. Håller du med @Crist(al)ian 77 ?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hugotvertikal med alla årgångar från 2006 samt en äldre NV. Allt provades halvblint.

Föråkare:
Delamotte 2008
Över förväntan. Redan en begynnande mognad. Primärt rostade toner. Mer bröd än nötter. Någon forumit skrev Kruglik vilket jag tyckte lät märkligt men kan förstå varför nu. Utöver de härligt rostade tonerna som även kännetecknar Krug finns lite citrus men mer åt det sötare hållet. Mandarin håller jag med om. I bakgrunden underbara kolatoner och lite söt frukt. På smaken är den betydlig yngre såklart men definitivt i drickfönstret redan nu.

Hur bra som helst. Ger Amour 2008 en kamp om bästa BdB-08 i dagsläget. WOTN för mig och några till.

Vilmart CdC 2005

Tog inga anteckningar men fick lite odlarvibbar. Var inne på en BdB med mycket karaktär, kändes ekad men var lite osäker. Gissade därför PP Chetillons 2011. Ett vin som jag ibland felaktigt har gissat ek på. En av de bästa 05or jag druckit.

20210127_214850.jpg


Flight 1 - Oekat
Först alla oekade flaskor. Magnumen hälldes över på vanlig flaska för att få det halvblint.

2012

Mycket gröna äpplen och ungt i stilen. Kort smak. Gissade först 12 men ändrade mig till 15.

NV (08)

Lite andra toner. Mer godistoner utöver äpplen och citrus. Det här blev min 12a. Efter avtäckning kändes det mer självklart. Mer smak och sötare mognadstoner än 12 och 15.

2008
Nu börjar det likna något! Mer mognadstoner i form av torkad frukt. Kanske lite choklad i bakgrunden. Balanserat och lång smak. Klart bäst och var övertygad om att det här var 2008 eftersom den var piggare än nästa vin.

2006

Än mer moget och mer åt det nötigare hållet. Doften lovar gott men är ett uns tröttare i smaken än 08an. Var rätt säker på den här flaskan med även om jag minns 06an som ännu tröttare sist jag drack den.

2015
Flightens mest avvikande vin som gjorde att jag gissade NV. Återigen äpple men även lite gummi eller rieslingtoner kunde förnimmas efter att övriga påpekat det.

Total ranking och även min egen. Förövrigt den av mig på förhand förväntade rankingen. Inverterad poäng och antal förstaröster inom parentes:
  1. 2008 - 13 p (3)
  2. 2006 - 14 p (2)
  3. NV - 18 p (2)
  4. 2012 - 29 p
  5. 2015 - 31 p
Flight 2 - Ekat

VV 2006

Vinet jag var mest nyfiket på eftersom jag aldrig druckit det och @chambertin har lovordat det.

Moget och mycket äppelmos. Även färgen talar för ålder. Lång och intensiv smak men på gränsen för mig. Det här är en typisk 06a som är på väg utför. Ändå god och min 2a i flighten. Gissade 06 och var 99 % säker, alternativt hade det kunnat vara en 09. Intressant nog väldigt spridda gissningar här.

VV 2015
Bra doft i form av lite tropisk frukt och även blommigt. Smaken var inte lika rolig. Har skrivit blaskig... Valde mellan 12 och 15 men gissade till slut 2012 för att jag aldrig varit imponerad av den tidigare. Bra doft men just tråkig smak.

När vi började prata om vinerna hade @Vingubben plockat upp likheter med den vanliga oekade 2015. Efter det blev jag mer övertygad om att det var 2015 men lagt kort ligger.

VV 2012
Återigen blommigt och fatat i stilen. Bra syra och mognad. Färgen var även den mörkaste tillsammans med första vinet. Mitt favoritvin. Vin 1 och 3 kändes som det mognaste paret och vin 2 och 4 som det yngsta. Har tidigare tyckt VV 09 varit ett av Hugots bästa viner. Allt talade alltså för att det här var en 09a i min bok.

När jag hade gissat rätt på första vinet var jag helt övertygad om att min gissning var rätt. Tror fortfarande flaskan var felmärkt...:rolleyes:

VV 2009

Har bara skrivit citrus och ungt här.

Total ranking:
  1. VV 06 - 11 p (3)
  2. VV 15 - 12 p (1)
  3. VV 12 - 15 p (1)
  4. VV 09 - 19 p (1)

Flest rätt hade vingubben + advokaten med 5 rätt. Övriga låg mellan 2-4 rätt och undertecknad fick 3 av 9 rätt. Alltså oändligt mycket bättre än Leclapartprovningen. Rätt imponerande förbättring i procent. :rolleyes:

Min egen slutsats är att 2015 inte känns så rolig. Rankade den sist i båda flighterna. Fast att bedöma nysläppta och nydeggade flakor är alltid vanskligt. Glad att jag har mest av 2008an för det var den bästa av alla vinerna den här kvällen förutom Delamotte. Drick upp 06 i närtid om ni har och njut av 08an om ni har. NV dricks med fördel nu medan era andra årgångar mognar.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack samma vin i onsdags, helt annan uppfattning.
Kanske madarin och grape men åt det sötare. Apelsin. Underbar kola i bakgrunden, ett riktigt bra vin. Håller du med @Crist(al)ian 77 ?
Absolut! Hur bra som helst även om den såklart fortfarande är ung. Typ 94+ p och gissningsvis bättre än Salon 2008...

Har druckit denna vid fyra tillfällen, inklusive i onsdags, och tycker den har varit fantastisk alla gånger. Top tre 2008 icke prestige som jag provat.
Pol Roger och Marguet, men det är rätt många kvar som jag inte provat ännu.
För mig är Delamotte och Pol Roger Vintage 2008 topp 5 oavsett pris.
 
Hej, ny här, har mest tjuvkikat vad ni skriver och stulit ideer kring vinkällarbyggen sofar :).
@FredrikC R&L Legras har en 2002 som faktiskt fortfarande går att köpa på SB; Presidence. Inte så dum, värd att prova. Har skrivit lite om den på min insta med samma namn som här, om du vill ha noter om den. Håller med om 2002, ett litet favoritår från många producenter, men har man inte dem
liggande redan börjar det bli klurigt att hitta.
PR-02 tycker jag är fantastisk för sitt pris. Brukar ni även prata om provningar i denna tråd eller har ni egen tråd för det (hittade ingen aktiv tråd, men det kanske är pga Covid?)? Bor i Sthlm, och är gärna med och delar flaskor om/när det är aktuellt, allt mellan odlarbubbel och storhusen. Dricker mest yngre viner från odlare fn, medan de större årgångarna växer till sig i källaren. Provade Jerome Prevost La Closerie och Pascal Agrapart Complantee igår och dem var det inget större fel på :)
 
Last edited:
Toppen