Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
God Jul önskar jag med en krug 2006!
Vilken champagne! Den är len, väldigt len. Väldigt pigg. En del ljusa frukter men framförallt en eftersmak som var försiktig men wow. Denna om några år kommer bli ruggig. Alla sju som drack den tyckte den var riktigt bra. Jakten efter fler kan börja då jag bara har tre kvar.
Visa bifogad bild 21729
Hur står sig GC 168e mot vintage 2006? Någon som provat båda?
Har ju fått ungefär samma betyg av professionella bedömare. Jancis gav t.o.m 19 p till 168e, mot 18 p för 2006.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Hur står sig GC 168e mot vintage 2006? Någon som provat båda?
Har ju fått ungefär samma betyg av professionella bedömare. Jancis gav t.o.m 19 p till 168e, mot 18 p för 2006.
2006 var mer öppen faktiskt. 168 är lite stängd men med riktigt bra potential. Båda två kommer bara bli bättre och bättre. Tycker 2006 är såå mycket bättre än krug 04 om jag ska vara ärlig.
 

FredrikC

Medlem
Och så kunde jag inte låta bli att prova denna så högt prisade Delamotte 2008.
Jag vet inte om det var att jag haft en krug 2006 dagen innan eller att jag hade lite höga förväntningar men nja..
Ganska mycket syra, påminde lite om PR 2008 när den var nysläppt. Å med syra menar jag syrlig, sådär bak i munnen å kinderna.trevlig smak och pigg men sådär mycket syra vill jag inte ha så de får ligga å vila bra länge.
20201225_075349.jpg
 

Fixfred

Medlem
Och så kunde jag inte låta bli att prova denna så högt prisade Delamotte 2008.
Jag vet inte om det var att jag haft en krug 2006 dagen innan eller att jag hade lite höga förväntningar men nja..
Ganska mycket syra, påminde lite om PR 2008 när den var nysläppt. Å med syra menar jag syrlig, sådär bak i munnen å kinderna.trevlig smak och pigg men sådär mycket syra vill jag inte ha så de får ligga å vila bra länge.
Visa bifogad bild 21734
Spännande drack också en delamotte 08 igår. Hade nästa motsatsen upplevelse. Tyckte syran var låg och den var extremt rund och välbalanserad. Riktigt fin , kunde dock inte se att den skulle vinna så mycket på att ligga längre. kan inte riktigt tolka när min var deggad
 

FredrikC

Medlem
Spännande drack också en delamotte 08 igår. Hade nästa motsatsen upplevelse. Tyckte syran var låg och den var extremt rund och välbalanserad. Riktigt fin , kunde dock inte se att den skulle vinna så mycket på att ligga längre. kan inte riktigt tolka när min var deggad
Spännande! Jag är inte kunnig i termerna men menar du syrlighet med syra? Att det blir nästan surt å strävt bak i munnen?
 

Fixfred

Medlem
Spännande! Jag är inte kunnig i termerna men menar du syrlighet med syra? Att det blir nästan surt å strävt bak i munnen?
Priecis inget sådant i den flaska jag öppnade , De127182v står det på min flaska Gissar att den är deggad 2012? kan det stämma?
Vad står det på din? ( laserinristat i glaset) svårt att se. Under etikett på baksida
 

Wintermute

Medlem
Priecis inget sådant i den flaska jag öppnade , De127182v står det på min flaska Gissar att den är deggad 2012? kan det stämma?
Vad står det på din? ( laserinristat i glaset) svårt att se. Under etikett på baksida
Delamotte
Disgorgement dates can be decoded from cork codes. The letter is the
trimester and the year is inverted, so A61 denotes the first trimester of 2016.
 

FredrikC

Medlem
Priecis inget sådant i den flaska jag öppnade , De127182v står det på min flaska Gissar att den är deggad 2012? kan det stämma?
Vad står det på din? ( laserinristat i glaset) svårt att se. Under etikett på baksida
Spännande med så olika flaskor. Alla som drack höll med om syrligheten och tyckte krug var hästlängder bättre. På min kork står C81LY på sidan så deggad 18 då.
 

LarsW

Medlem
Françoise Bedel Champagne Comme Autrefois 2004
55% pinot meunier, 30% chardonnay and 15% pinot
Deggad december 2016.

Lustigt nästan smutsgul färg och små, små bubblor.
I näsan är det höstiga toner. Äppelmos och citronfudge. Rönnbär och rost. Nykokt hummer.
I munnen är det fullpackat med frukt. För mig skriker det odlare. Gravenstein must, honung, och brödskorpa. Skaldjursspad. Hasselnötter och havsälta. Fullmoget och massiv frukt men med en syra som strukturerar upp det fint.
92p

Är nog ingen vansinnig brådska att dricka dessa men de lär inte bli bättre än de är nu!
Och nu är de jättebra!
thumbnail_20201226_153359.jpg
 

LeChat

Medlem
C3622CB2-236B-40C8-8FB6-15D569EC7308.jpeg

Pol Roger Brut Réserve


Först tycker jag:
Röda äpplen, persika på burk och lite choklad. Har lite mogen smak men inte så komplex. God men lite tam.
Men sen tycker jag ändå att den tar sig efter att ha stått till sig i glaset en längre stund. Den växer till sig och ger även ett mer balanserat intryck. Det är inte så dumt ändå!
När jag blivit bjuden på denna som välkomstskumpa, hos folk med ett mera återhållsamt intresse för vin, så har jag alltid tyckt att den varit bra. Har ett par magnum som jag tänkte spara till framtiden för lite bättre utdelning.
 

Wintermute

Medlem
Visa bifogad bild 21850
Pol Roger Brut Réserve


Först tycker jag:
Röda äpplen, persika på burk och lite choklad. Har lite mogen smak men inte så komplex. God men lite tam.
Men sen tycker jag ändå att den tar sig efter att ha stått till sig i glaset en längre stund. Den växer till sig och ger även ett mer balanserat intryck. Det är inte så dumt ändå!
När jag blivit bjuden på denna som välkomstskumpa, hos folk med ett mera återhållsamt intresse för vin, så har jag alltid tyckt att den varit bra. Har ett par magnum som jag tänkte spara till framtiden för lite bättre utdelning.
Om du kan läsa etsningen i glaset under etiketten, kan det ge en ledtråd om deg-datum. #husmorstips
 

Oscaro

Medlem
Ännu en flaska från helgens middag med @JakobZ , vet inte exakt när den är ifrån men skulle tro det är 70-tal
Moet 70-talet mg
443E5B3B-1E9E-4916-A4F7-5BFA00EB28B7.jpeg

Djupt bärstensfärgad med mängder av blommor, sherry, karamell, hasselnötter och apelsinskal

Komplex och djup smak av grädde, karamell, citrus och nötter. Inga bubblor men fin mousse.
Oerhört kul hur väl den här utvecklats!
90
 

Wintermute

Medlem
Vouette & Sorbée Fidele R17
Snygg gyllene färg, pommacbubbligt.
Hög syra och ganska mycket skalbeska. Ganska lätt, komplext, med mandarin, citron, grapefrukt, gröna äpplen, kryddighet, ek. Lång smak. Personligt. Jag bör nog vänta några år med nästa. 88p med en uppsida. Dessutom ett plus för personlighet.
 
Hej på er !
Man upplever ibland att champagnen utvecklas ett bra tag efter man öppnat den. Innebär det att man borde öppna den nån timma eller två innan man dricker den, eller kanske hälla upp i glas i förväg som vi brukar göra med vissa röda viner ? Och är det olika beroende på champage (ny/gammal eller nv/årgång).
 
Toppen