Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
A438896D-7816-48FD-A889-5FBE505E07DD.jpeg

2008 Damien Hugot Millésime Extra Brut


Drack denna senast i augusti vilket ju är ganska nyligen. Kan inte minnas att jag då märkte av de nu så framträdande chokladtonerna som kommer fram både i doft och smak. Precis som tidigare flaskor så är den rikligt komplex men börjar äntligen få lite mer mognadsdrag. Tillgänglig och komplex har den varit länge, men med dessa nya mognadstoner så kanske det är dags att äntra en ny level.
Härlig odlarskumpa som fortsätter sin framgångsresa.
 

Thomas

Medlem
DSC_1130.JPG
IMG_20201219_192845_887.jpg

Henriot Cuvee Des Enchanteleurs 1998:
Efter att ha druckit årgång 1996 av denna så var förväntningarna höga. Tyvärr infriades inte dessa. Flaskan kändes trött och lite brådmogen med en ganska klen mousse. Bokna äpplen var det framträdande draget, men nästan helt avsaknad av syra vilket gjorde att den kändes som en cider. Måste ha varit en dålig lagrad flaska.

Bollinger La Grand Annee 2002:
Wow vilken Champagne! Äpplen och tropiska frukter i doften. En härlig syra med en smörighet i munnen och en antydan av honung. Verkligen jättegott! Har hänt en hel del sedan jag drack denna senast för drygt ett år sen. Precis som med den Egly-Ouriet 02 jag drack i somras så känns det som om årgången börjar komma in i ett fint drickfönster.
 

Attachments

  • DSC_1130.JPG
    DSC_1130.JPG
    32 KB · Visningar: 85
  • DSC_1129.JPG
    DSC_1129.JPG
    37,8 KB · Visningar: 81

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur lagras reservvinerna i flera decennier under tiden de används till olika cuvéer?
Jag har beställt en champagne där det ingår ett vin från 1943.
I normalfallet på ståltankar. I enstaka fall på glasflaskor. Men det är ytterst sällan några reservviner lagras i flera decennier. Huvuddelen lagras 1-2 år. De äldsta komponenterna i Krug Grande Cuvée, som har ovanligt mycket ovanligt gamla reservviner, brukar vara ca 15 år äldre än basårgången.
Gardet Cuvée 120 ans, magnum:
https://www.plus-de-bulles.com/fr/champagne-gardet/756-grande-sendree-2005.html

Legat på flaska? Är det gamla osålda flaskor som de tömde ut tillsammans i en tank och buteljerade om?
Så lär de ha gjort för alla de äldsta årgångarna i blenden. Man bör nog se det som flaskor som sparats undan, troligen i odegorgerat skick, snarare än sådana som förblivit osålda. Denna typen av "skattkammare" brukar man ju gå förbi på alla rundvandringar i champagneproducenters källare. Tyvärr brukar de vara gallerförsedda och låsta. :(
Så istället för att hälla upp dem som årgångschampagner vid något särskilt tillfälle, har de väl använts för att "krydda" en jubileumscuvée. Räkna inte med att det är så mycket av de gamla årgångarna i blandningen. En flaska av varje av 1943, 1947 och 1959 är min gissning.
 

Esko

Medlem
Fdp var ju tanken skulle vara kvällens stjärna och hade såna höga förhoppningar. Men flaskan var defekt :( Billecart vägde upp lite för den förlusten, men fortfarande så surt.
BB48BEE6-F05A-4C32-BF37-AFB8E677EAAD.jpeg
 

Jos

Medlem
Antar att jag tidigare sagt att jag inte druckit 96 vilket tycks vara fallet. Har inget minne av när jag skulle druckit 96 eller vem som skulle haft 96an när jag tänker efter. Verkar som hjärnan redan registrerat din magnum 96 på drickkontot.:ängel:

Upptäckte dock när jag tänkte efter att jag även druckit 73 och 79. 73an var tyvärr sönderoxiderad men 79an var rätt trevlig när jag drack den på ett 40-årskalas förra året, även om 79an faller in i den generiska kategorin väldigt mogen champagne.
Nja, är inget fan av det som är övermoget, typ madeiriserat men -79an var fantastiskt trevlig tycker jag :) Verkligen inte i den generiska kategorin väldigt mogen Champagne som du säger
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nja, är inget fan av det som är övermoget, typ madeiriserat men -79an var fantastiskt trevlig tycker jag :) Verkligen inte i den generiska kategorin väldigt mogen Champagne som du säger
Jag gillade också 79an! Generisk är inget värdeomdöme utan bara ett konstaterande att viner som är mer än 40 år får en liknande eller allmän/generisk smakprofil. Svårt eller snarare omöjligt att känna markörer för producent, år, stil m.m. på så gamla viner.

Det var ju en på pappret enklare Alfred Rothchild 79 med i samma flight som fick fick flest förstaröster. Själv tyckte jag den var sämre men jag visste å andra sidan vad jag hade med själv. Hade samma viner provats unga antar jag att resultatet hade varit annorlunda. Kanske helt felaktigt för jag har inte koll på Alfred Rothchild ska erkännas.

Inser att generisk kanske uppfattas som något som skulle vara sämre, framförallt idag med alla limiterade utgåvor, vingårdsviner m.m. Är rätt säker på att "Lenny Kravitz" inte är bättre än generisk Dompa exempelvis...:rolleyes:

Nej har det som en tanke också men tänkte höra med folket här innan så kunde man få hem tidigare. Men nu ser det ut att få bli pi ändå.
För info så är Krug Vintage och GC på helflaska nästan alltid billigast i Sverige även om priserna börjar komma ikapp även här.:( Snart finns det ingen anledning att gå till SB alls... positiva med det är att man får sina viner levererade hem istället.:)
 

FredrikC

Medlem
Jag gillade också 79an! Generisk är inget värdeomdöme utan bara ett konstaterande att viner som är mer än 40 år får en liknande eller allmän/generisk smakprofil. Svårt eller snarare omöjligt att känna markörer för producent, år, stil m.m. på så gamla viner.

Det var ju en på pappret enklare Alfred Rothchild 79 med i samma flight som fick fick flest förstaröster. Själv tyckte jag den var sämre men jag visste å andra sidan vad jag hade med själv. Hade samma viner provats unga antar jag att resultatet hade varit annorlunda. Kanske helt felaktigt för jag har inte koll på Alfred Rothchild ska erkännas.

Inser att generisk kanske uppfattas som något som skulle vara sämre, framförallt idag med alla limiterade utgåvor, vingårdsviner m.m. Är rätt säker på att "Lenny Kravitz" inte är bättre än generisk Dompa exempelvis...:rolleyes:


För info så är Krug Vintage och GC på helflaska nästan alltid billigast i Sverige även om priserna börjar komma ikapp även här.:( Snart finns det ingen anledning att gå till SB alls... positiva med det är att man får sina viner levererade hem istället.:)
Krug GC är fortfarande billigare runt om i Europa vad jag hittar men vintage verkar stämma.
 

Per Stade

Lege artis
Haha, japp! Beställde ett gäng via Anna, eller Vintjej som jag tror hon hette här. Tarlant som gjorde, men minns inte vilket vin det var. Men gott var det! Går det att köpa nu, eller hade du flaskor kvar? Mina är alla slut!

Ja det var väl hon som fick oss alla att köpa Discobitch,
När var det? 10 år sedan?
Vart har hon tagit vägen?
Hittade en flaska som var kvar från tiden.
Väl lagrad, doft och smak av torkade fikon.
Bättre än senast jag drack den.
 

Keen

slan
Ja det var väl hon som fick oss alla att köpa Discobitch,
När var det? 10 år sedan?
Vart har hon tagit vägen?
Hittade en flaska som var kvar från tiden.
Väl lagrad, doft och smak av torkade fikon.
Bättre än senast jag drack den.

Ja, det blev en större beställning där vill jag minnas. Kul att du hade en flaska kvar!

Oklart vad hon gör nu, inte sett henne på länge. Om man kollar på hennes facebook verkar hon syssla med poledancing...
 
Toppen