Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej på er !
Man upplever ibland att champagnen utvecklas ett bra tag efter man öppnat den. Innebär det att man borde öppna den nån timma eller två innan man dricker den, eller kanske hälla upp i glas i förväg som vi brukar göra med vissa röda viner ? Och är det olika beroende på champage (ny/gammal eller nv/årgång).
Jag tycker bättre champagne är som bäst när den blir ljummen och bubblorna avtar men jag dekanterar aldrig ändå. Ur ett smakperspektiv är väl dekantering egentligen bäst men det känns lite tråkigt ändå. Vill inte att champagne ska kännas som ett vitt vin.

Däremot så ha tålamod när du dricker. Häll upp i glaset och låt luft och värme göra sitt. Att svepa en kall nyöppnad Krug 88 borde vara straffbart. Gör man på detta sätt har man även mer kontroll över vinet. Vinner det inte på värme och luft är det bara att ställa flaskan i kylen igen och dricka snabbare.

Huruvida en champagne blir bättre med luft skulle jag säga i första hand har med kvalitet att göra och ålder i andra hand. Finns NV som utvecklar sig bättre än årgångar och unga viner som utvecklar sig bättre än gamla. Tumregeln är ändå att ett bra vin med lite mognad blir bättre med värme och luft. Är det unga bra viner så händer det oftast inte så mycket utan vinerna har en tendens att fortsatt smaka mest citrus och äpplen.
 
Tack för svar - tålamod är ordet, lättare sagt än gjort när man på fredagkväll öppnar en välförtjänt flaska !
Det är väl det som är det svåra...att dricka långsamt. Man får helt enkelt öppna mer än 1 flaska
 

Thomas

Medlem
Inte för att jag svepte min men den var fan magisk från början. Vi drack den över ett par timmar (fick stå i kylskåp i mellan åt) men den var lika bra i början så att behöva vänta x antal timmar ger iaf inte mig något
Hade en precis omvänd upplevelse för något år sedan. Drack Krug 90 och 88 mot varandra och 90:an var klart bäst direkt från början. Men efter cirka en timme så vaknade 88:an till liv och var sedan den klart bästa den kvällen.
 

FredrikC

Medlem
Hade en precis omvänd upplevelse för något år sedan. Drack Krug 90 och 88 mot varandra och 90:an var klart bäst direkt från början. Men efter cirka en timme så vaknade 88:an till liv och var sedan den klart bästa den kvällen.
Spännande! Var de samma temperatur när ni började? 88an tar krug 90 med hästlängder i mina ögon. Men 90an är riktigt bra den också.
 

matage

Medlem
Salon -97 (från SB's stora rea för ett gäng år sedan). Min första Salon så jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig.

Det kunde dock börjat bättre.
Korken satt som om nån fäst den med tvåkomponentslim!! Med polygrip fick vi (på två personer) upp korken ungefär en centimeter innan den gick av på mitten så lättnaden var stor när flaskan trots allt bjöd på ett kolsyre-pys när korkskruven till slut fick upp korken.

36A360F6-E4F1-4B4A-BDC0-305D9EADE782.jpeg


En väldigt elegant champagne med ungdomliga mognadstoner (om man nu kan säga så). Väldigt floral med söt citron, mandelblom, vit klöver och efter ett tag konserverade mandarinklyftor. Utvecklades inte nämnvärt över 8h (stopper och i i kyl mellan varven och moussen höll fint).
Mandelnoterna drar aldrig mot djupare toner som marsipan/mandelkubb/brynt smör över tid utan går mer mot färsk mandel och möjligen lite mazarintårta med suckat (kakan har säkert ett korrekt namn som jag glömt) men blommigheten och mandarinerna ligger konstant över den trevliga syran. Matmässigt skulle jag snegla mer åt Caviar och Ostron än löjromschips och anklever för att inte ta över smakerna.

En riktigt riktigt bra flaska! Absolut inget kraftpaket men nog en av de mest finstämda champagner jag druckit. Håller säkert ytterligare ett decennium för den som vill.
 

LeChat

Medlem
6EA04A2D-066F-432A-AFD2-AE8BE8B34855.jpeg

2002 Union Champagne de Saint Gall Cuvée Orpale BdB

Den behöver lite tid för att öppna upp men känns annars som att den är i drickfönstret. Avrundad och harmonisk, fortfarande fruktig men den har börjat visa lite mognad. Lite krut och en aning hav lyfter den och ger den ett elegantare uttryck. God idag men jag saknar mer mognadstoner, så jag tror att den kan bli ännu bättre med några ytterligare år i källaren.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det nån som i närtid tagit tempen på Salon -97
Det ska lagas en hyfsad lunch på torsdag (75-årslunch) och jag har EN flaska av Salon som jag är väldigt nyfiken på att korka upp.
Sannolikt serveras till Osetra på Vonnassienne-plättar :)
Drack den senast för 1,5 år sedan. Bra drickfas, i alla fall för att vara en Salon. Mer Salon-typisk än den varma 99:an, inte lika kraftig som 96:an. Så mitt intryck var ungefär det samma som @matage även om jag inte behövde några verktyg. :D
Tror din matchning kan funka bra.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag skulle vilja prova mer chanpgne från 02. Vilka e de bästa 02or ni druckit?
Jag är inte riktigt vän med 2002 än. Kommer nog ta 5 år till.

I dagsläget skulle jag fokusera på tidigt släppta viner. Roederer och Pol Roger är alltid pålitliga.

Bäst hittills ur minnet är:
  • RD 2002
  • Roederer Rosé
  • Larmandier-Bernier VV Cramant (numera Levant)
  • Cristal
  • Paul Bara MdF & Vintage
  • Orpale
Har druckit alla utom Larmandier-Bernier senaste 2 åren.
 
Toppen