Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 18344
2010 Le Vieux Donjon Châteauneuf-du-Pape


Den här har fått lite annan karaktär med
några år i källaren. Hallon-lakrits smaken finns där men har tonats ner och istället har det tillkommit lite mer Pegau-lika drag av bl.a. rått kött.
Detta är absolut ett bra vin. Även om det finns producenter som jag gillar mer så är ändå Le Vieux Donjon ett vin jag oftast tycker om. Att man dessutom låter druvorna gå till ETT vin, och inte en massa specialcuvéer är också hedrande tycker jag.
Håller helt med, tyvärr har en annan mosträvig Rhonproducent, Jasmin, gett upp och delat upp i 2 cuveer. Fortfarande bra vin men tycker det är lite synd.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
I dag testar vi om mina smaknoter stämmer med "verkligheten". Överensstämmer en spottad 3 cl med en drucken helflaska? Två amerikanska pinötter från senaste släppet.
christom pure.jpg

Då:
"92543 Cristom Vineyards Mt Jefferson Cuvée 2017 299kr
N: Vitpeppar, spånskiva, smultron och jasmin.
M: Smultron, läder, mynta, choklad och mineral. Fin frukt, slank, sval och balanserad. 89-91p"
Nu:
Doftmässigt är det nog spot-on, smultronen är väldigt tydliga. Smakerna stämmer också ganska bra, spånskivan i doften finns i smaken också. Däremot håller inte "slank": det här är rätt fett och kraftigt, kanske till och med lite överextraherat? Finns också en del alkohol, ett par år i källaren skadar nog inte. Betyget kvarstår dock.
Då:
"92668 Pure Pinot Noir 2016 395kr
N: Björnbär, cigarr, svarta vinbär och torrt gräs.
M: Mynta, choklad, björnbär och ekmöbler. Tung, koncentrerad och mycket snygg. 91-93p"
Nu:
Ännu mer spot-on. Allt som jag upplevde då stämmer precis. Det finns också en del stall i doften från en nydekanterad (>1 timme) som jag inte uppfattade på provningen.
Fick veta att det här var ett osvavlat "naturvin" efter att jag hade testat det på systembolaget och var lite tveksam till att köpa en flaska. Men när man passerar Pk-huset och det finns flaskor kvar är det svårt att låta bli. Jag blev inte besviken. Minst lika bra som vid proviningen. Fräsch, koncentrerad och i fullständig balans. Uppenbart gjord för omedelbar konsumtion: drick innan midsommar 2020. Mer 93 än 91 om man gillar jänkar-pinot.
 

Adamanko

Medlem
I dag testar vi om mina smaknoter stämmer med "verkligheten". Överensstämmer en spottad 3 cl med en drucken helflaska? Två amerikanska pinötter från senaste släppet.Visa bifogad bild 18354
Då:
"92543 Cristom Vineyards Mt Jefferson Cuvée 2017 299kr
N: Vitpeppar, spånskiva, smultron och jasmin.
M: Smultron, läder, mynta, choklad och mineral. Fin frukt, slank, sval och balanserad. 89-91p"
Nu:
Doftmässigt är det nog spot-on, smultronen är väldigt tydliga. Smakerna stämmer också ganska bra, spånskivan i doften finns i smaken också. Däremot håller inte "slank": det här är rätt fett och kraftigt, kanske till och med lite överextraherat? Finns också en del alkohol, ett par år i källaren skadar nog inte. Betyget kvarstår dock.
Då:
"92668 Pure Pinot Noir 2016 395kr
N: Björnbär, cigarr, svarta vinbär och torrt gräs.
M: Mynta, choklad, björnbär och ekmöbler. Tung, koncentrerad och mycket snygg. 91-93p"
Nu:
Ännu mer spot-on. Allt som jag upplevde då stämmer precis. Det finns också en del stall i doften från en nydekanterad (>1 timme) som jag inte uppfattade på provningen.
Fick veta att det här var ett osvavlat "naturvin" efter att jag hade testat det på systembolaget och var lite tveksam till att köpa en flaska. Men när man passerar Pk-huset och det finns flaskor kvar är det svårt att låta bli. Jag blev inte besviken. Minst lika bra som vid proviningen. Fräsch, koncentrerad och i fullständig balans. Uppenbart gjord för omedelbar konsumtion: drick innan midsommar 2020. Mer 93 än 91 om man gillar jänkar-pinot.
Bra initiativ. :)
 

Poussard

Medlem
92668 Pure Pinot Noir 2016 395kr
Fick veta att det här var ett osvavlat "naturvin" efter att jag hade testat det på systembolaget och var lite tveksam till att köpa en flaska.
Intressant, var du tveksam till att köpa en falska pga att det var osvavlat (trots ditt fina betyg)? Varför? Hade du haft förutfattade meningar som påverkat ditt omdöme om du vetat detta före SB-provningen?
 

buteljen

Medlem
I dag testar vi om mina smaknoter stämmer med "verkligheten". Överensstämmer en spottad 3 cl med en drucken helflaska? Två amerikanska pinötter från senaste släppet.Visa bifogad bild 18354
Då:
"92543 Cristom Vineyards Mt Jefferson Cuvée 2017 299kr
N: Vitpeppar, spånskiva, smultron och jasmin.
M: Smultron, läder, mynta, choklad och mineral. Fin frukt, slank, sval och balanserad. 89-91p"
Nu:
Doftmässigt är det nog spot-on, smultronen är väldigt tydliga. Smakerna stämmer också ganska bra, spånskivan i doften finns i smaken också. Däremot håller inte "slank": det här är rätt fett och kraftigt, kanske till och med lite överextraherat? Finns också en del alkohol, ett par år i källaren skadar nog inte. Betyget kvarstår dock.
Då:
"92668 Pure Pinot Noir 2016 395kr
N: Björnbär, cigarr, svarta vinbär och torrt gräs.
M: Mynta, choklad, björnbär och ekmöbler. Tung, koncentrerad och mycket snygg. 91-93p"
Nu:
Ännu mer spot-on. Allt som jag upplevde då stämmer precis. Det finns också en del stall i doften från en nydekanterad (>1 timme) som jag inte uppfattade på provningen.
Fick veta att det här var ett osvavlat "naturvin" efter att jag hade testat det på systembolaget och var lite tveksam till att köpa en flaska. Men när man passerar Pk-huset och det finns flaskor kvar är det svårt att låta bli. Jag blev inte besviken. Minst lika bra som vid proviningen. Fräsch, koncentrerad och i fullständig balans. Uppenbart gjord för omedelbar konsumtion: drick innan midsommar 2020. Mer 93 än 91 om man gillar jänkar-pinot.
Hmm, skippade Pure pga Niklas på Grappes not :
"Pure Pinot Noir, Dom. de la Côte Santa Barbara County, Santa Rita Hills, Central Coast, USA - Kalifornien
Mycket naturlig. Märklig doft av matos, kinabuffé, stjälkar och övermogna jordgubbar. Växer lite i munnen. Flaska vid tillfälle två något bättre. Det går tveklöst att avgöra att vinet är baserat på Pinot Noir, men det visar med all önskvärd tydlighet att inga sulfiter tillsatts. Vinet avviker med undantag för prissättningsfilosofin med andra ord starkt från producentens övriga viner."
Men det låter ju helt klart som man kanske skall ändra sig efter dina två noter :)
 

Carinasomm

Medlem
Ultreia Saint Jacques-17 Le Clos-15 dricks idag.

Ultreian kom senare och jag dricker den i detta nu. Svarta vinbär och blåbär. Oerhört saftiga björnbär kommer senare tillsammans med en hel del örter och lite peppar. Oerhört låååååång. Närmare 91 än 89. Men 90 så här långt. Men sparar lite. Så jävla mycket vin för pengarna.
håller med till 100 %
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Intressant, var du tveksam till att köpa en falska pga att det var osvavlat (trots ditt fina betyg)? Varför? Hade du haft förutfattade meningar som påverkat ditt omdöme om du vetat detta före SB-provningen?
Nja, jag drog väl bara lite på det. Köpte den på måndag istället för fredag veckan innan. Jag var mer orolig för flaskvariation än för effekten av avsaknad av svavel.
I och med att vinet smakade exakt likadant före och efter jag visst att det var osvavlat tror jag inte att det har påverkat mitt omdöme.
 
20191105_095725.jpg


Efter att tre viner i rad varit defekta (nytt personligt rekord!) öppnades Motor City Kitty 2015 som visade sig vara värd väntan!

Vinet står stilmässigt med ett ben i gamla världen och ett ben i nya världen och uppvisar toner av svarta oliver, rökta charkuterier, peppar, choklad, mörka bär, lakrits och timjan. Allting upphöjt till två. Vinet upplevs som hyfsat öppet direkt, men har nog lång tid kvar innan det pikar. Värd varenda krona och lite till! Beställde genast några flaskor av The Deal 2015 som jämförelse.
 

LeChat

Medlem
A757A673-05E6-42D4-9E5A-AFD00C6C3358.jpeg

2016 Bodegas Emilio Moro Ribera del Duero Malleolus


Förr 20-30 år sedan drack jag bara spanska viner. Nu dricker jag nästan aldrig spanskt av någon anledning. Plockade upp en flaska Malleolus när jag var på bolaget för att hämta en beställning ganska nyligen.

Jag gillar stramheten. Tanniner och syror gör ett bra jobb. Gott, och inser att här finns kvaliteter men att det känns något ungt för tillfället. Doftar en del pepparkaka vilket även kommer igen i smaken tillsammans med blåbär och vanilj. Tror inte att det är ett källarprojekt men ett par år kan nog vara lagom för att komma på plats.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
40:årsfest hos @v00alex och det blev en del 79or. Närmare bestämt 12 av 20 viner!:D
20191102_1.jpg


Flight 1 (flightröster i parentes)
Först ut var en Diebolt Prestige på magnum som även var med i första skumpaflighten. Tyckte först det var en typisk ung BdB med lite jäst och citrus men när vingubbarna började prata om PN kände jag bröd, röda äpplen och intensiv smak ala Bara. Flaskan funkade bra som apertif men kom bort fullständigt när den var med i första flighten. I och för sig orättvist att jämföra nydeggad BdB med mogen skumpa...

FdP 1999
(2)
Karamell och farinsocker. Lång smak och typisk 90-talare med 96-syra. Tror jag gissade Henriot 96. Mycket förvånad av att det var en 99a. Piggaste 99an jag druckit sedan de släpptes. Bra skit men tufft motstånd ikväll...

Belle Epoque 1979 (4)
Mitt eget bidrag. Apelsincest, honung, mandel och farinsocker. Mogen utvecklad och fantastisk doft. Lång smak men utan bubblor. Fantastisk om man tål ålder.

Alfred Rothschild 1979 (9)
Filtmatta men mer oxiderad än Bellen. Fin syra däremot. Gissade 79... Själv tyckte jag denna var mer oxiderad än Bellen men de flesta tyckte tvärtom.

Oklart om detta är en gammal producent eller köpt etikett. @magnum & @vintomas?

Flight 2

Riesling Wine Glas 2006 Tasmanien? (4)
Bensin och bränt gummi. Kvällens sämsta och billigaste vin, förstår inte att det fick några röster... Gissade Österrike. Tydligen medtaget av importören som inte blir av med flaskorna.:tystad:

Ramonet Champs Canet Puligny Montrachet 2014 (5)
Vanilj och blommig på näsan. Lite smör och kola. Lång intensiv smak. Gissade Meursault 2010. Hur bra som helst och kanske kvällens vin för mig bland alla 40-åringar.

Lucien le Moine Folatieres Puligny Montrachet 2008 (6)
Kokta grönsaker, te och rotfrukter på näsan. Honung och sötaktig ala botrytis. Väldigt spretigt vin och jag fick inte ihop det alls. Gissade Chenin och Loire medans de flesta gissade på mogen chardonnay. Har ringa erfarenheter av mogen chardonnay på den stilla sidan men föredrar ungt i dagsläget. Till skillnad från champagne...:ängel:

Flight 3
Nu blev det dags för de röda rackarna.
20191102_2.jpg


Comtesse 1964 (4)
Björnbär och örtig med jäkla mycket kraft. Lite rökig bakelit i bakgrunden. Fatig och träig smak. Bärigheten, kraften och faten fick mig först till Rhone innan @Jos nämnde Bordeaux. Intressant nog metagissade de flesta på Piemonte men vi som inte kände vininnehavaren förstod inte alls hur det här kunde vara en nebbiolo. Smaken bar inte upp doften och för mig var det tredje vinet i flighten, åtminstone fram till avtäckning.;) Tror jag gissade Bdx 88.

Canon (Fronsac) 1979 (4)
Eget felköp och bonusflaska. Tydligen finns det fler producenter som heter Canon fick jag lära mig när jag packade upp flaskorna.:oops: 40 år gammalt 300 kr-vin, hur kul kan det vara? Tydligen hur bra som helst! Stalligt typisk mogen bdx. Lite strävt men ändå balanserat. Fortfarande vitalt och syra kvar. Flightens vin men jag ville inte rösta på mitt eget än en gång...

Barbaresco 1979 (3)
Oklart vad det var men ändå klart intressantast. Väldigt floralt och mycket viol. Fick min röst.

Lodali Barolo 1979 (4)
Barolo är sällan en favorit och inte nu heller. Ett av kvällens sämsta viner. Oliver, animalisk och köttigt.

Flight 4
Många gubbar = mycket rött.

Meyney 1979 (11)
Skog men även lite grönt och pepprigt. Moget och stalligt. Nu började man fatta galoppen, gissade Bdx och 79.:D Min och de flestas flightvinnare.

Pontet Canet 1979 (1)
Oläslig doftnotering plus elegant och perfekt balans. Varför har jag inte skrivit mer här!?

Fonset-Lacour 1979 Jero = 5,5 l anno 1979 (1)
Mera bdx och 79, jäsp...:cigarr: Kom bort under kvällen men inget dåligt vin alls. Hade blivit mer uppskattat en vanlig kväll.

Nino Negri 5 Stelle Sfursat 2006? (2)
Kvällens mest avvikande vin medtaget av en fransman! Vanilj och amerikanska fat. Kraft och alkohol plus sötma fick mig att gissa jänkare och grenache. Fick min röst och ytterligare en röst av kvällens enda person som inte var gravt vinnördig. Inget vin för frankofiler men jag gillar kraft! Någon nämnde A-ordet och det var nära. Bästa nebbiolon jag druckit.:p

Flight 5 sött
Aldrig tacksamt att ha med sig bra sött vanligtvis.

Climens 2007 (1)
Ylle fick mig till chenin och Loire enligt mina anteckningar i alla fall... Inget vin jag kommer ihåg direkt så ingen skada skedd.

Rieussec 1979 (9)
Hur god som helst! Typisk botrytis och saffran. Gissade Jakäm 79.:D Kvällens bästa vin tillsammans med Puligny Montrachet 2014.

Kopke Colheita 79
Port 79...

Gaja 79 var korkad.:vägg: Testades ett MacGyverknep genom att lägga en boll med plastfolie i karaffen. Tog bort det värsta i alla fall men fortfarande odrickbart för de flesta.

Inte nog med vinerna. Bra mat var det också! Slog min egen 40årsdag med hästlängder. Härlig upplevelse med många bra och unika viner. Ingen som fyller 40 snart..?:p
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
40:årsfest hos @v00alex och det blev en del 79or. Närmare bestämt 12 av 20 viner!:D
Visa bifogad bild 18360

Flight 1 (flightröster i parentes)
Först ut var en Diebolt Prestige på magnum som även var med i första skumpaflighten. Tyckte först det var en typisk ung BdB med lite jäst och citrus men när vingubbarna började prata om PN kände jag bröd, röda äpplen och intensiv smak ala Bara. Flaskan funkade bra som apertif men kom bort fullständigt när den var med i första flighten. I och för sig orättvist att jämföra nydeggad BdB med mogen skumpa...

FdP 1999
(2)
Karamell och farinsocker. Lång smak och typisk 90-talare med 96-syra. Tror jag gissade Henriot 96. Mycket förvånad av att det var en 99a. Piggaste 99an jag druckit sedan de släpptes. Bra skit men tufft motstånd ikväll...

Belle Epoque 1979 (4)
Mitt eget bidrag. Apelsincest, honung, mandel och farinsocker. Mogen utvecklad och fantastisk doft. Lång smak men utan bubblor. Fantastisk om man tål ålder.

Alfred Rothschild 1979 (9)
Filtmatta men mer oxiderad än Bellen. Fin syra däremot. Gissade 79... Själv tyckte jag denna var mer oxiderad än Bellen men de flesta tyckte tvärtom.

Oklart om detta är en gammal producent eller köpt etikett. @magnum & @vintomas?

Flight 2

Riesling Wine Glas 2006 Tasmanien? (4)
Bensin och bränt gummi. Kvällens sämsta och billigaste vin, förstår inte att det fick några röster... Gissade Österrike. Tydligen medtaget av importören som inte blir av med flaskorna.:tystad:

Ramonet Champs Canet Puligny Montrachet 2014 (5)
Vanilj och blommig på näsan. Lite smör och kola. Lång intensiv smak. Gissade Meursault 2010. Hur bra som helst och kanske kvällens vin för mig bland alla 40-åringar.

Lucien le Moine Folatieres Puligny Montrachet 2008 (6)
Kokta grönsaker, te och rotfrukter på näsan. Honung och sötaktig ala botrytis. Väldigt spretigt vin och jag fick inte ihop det alls. Gissade Chenin och Loire medans de flesta gissade på mogen chardonnay. Har ringa erfarenheter av mogen chardonnay på den stilla sidan men föredrar ungt i dagsläget. Till skillnad från champagne...:ängel:

Flight 3
Nu blev det dags för de röda rackarna.
Visa bifogad bild 18361

Comtesse 1964 (4)
Björnbär och örtig med jäkla mycket kraft. Lite rökig bakelit i bakgrunden. Fatig och träig smak. Bärigheten, kraften och faten fick mig först till Rhone innan @Jos nämnde Bordeaux. Intressant nog metagissade de flesta på Piemonte men vi som inte kände vininnehavaren förstod inte alls hur det här kunde vara en nebbiolo. Smaken bar inte upp doften och för mig var det tredje vinet i flighten, åtminstone fram till avtäckning.;) Tror jag gissade Bdx 88.

Canon (Fronsac) 1979 (4)
Eget felköp och bonusflaska. Tydligen finns det fler producenter som heter Canon fick jag lära mig när jag packade upp flaskorna.:oops: 40 år gammalt 300 kr-vin, hur kul kan det vara? Tydligen hur bra som helst! Stalligt typisk mogen bdx. Lite strävt men ändå balanserat. Fortfarande vitalt och syra kvar. Flightens vin men jag ville inte rösta på mitt eget än en gång...

Barbaresco 1979 (3)
Oklart vad det var men ändå klart intressantast. Väldigt floralt och mycket viol. Fick min röst.

Lodali Barolo 1979 (4)
Barolo är sällan en favorit och inte nu heller. Ett av kvällens sämsta viner. Oliver, animalisk och köttigt.

Flight 4
Många gubbar = mycket rött.

Meyney 1979 (11)
Skog men även lite grönt och pepprigt. Moget och stalligt. Nu började man fatta galoppen, gissade Bdx och 79.:D Min och de flestas flightvinnare.

Pontet Canet 1979 (1)
Oläslig doftnotering plus elegant och perfekt balans. Varför har jag inte skrivit mer här!?

Fonset-Lacour 1979 Jero = 5,5 l anno 1979 (1)
Mera bdx och 79, jäsp...:cigarr: Kom bort under kvällen men inget dåligt vin alls. Hade blivit mer uppskattat en vanlig kväll.

Nino Negri 5 Stelle Sfursat 2006? (2)
Kvällens mest avvikande vin medtaget av en fransman! Vanilj och amerikanska fat. Kraft och alkohol plus sötma fick mig att gissa jänkare och grenache. Fick min röst och ytterligare en röst av kvällens enda person som inte var gravt vinnördig. Inget vin för frankofiler men jag gillar kraft! Någon nämnde A-ordet och det var nära. Bästa nebbiolon jag druckit.:p

Flight 5 sött
Aldrig tacksamt att ha med sig bra sött vanligtvis.

Climens 2007 (1)
Ylle fick mig till chenin och Loire enligt mina anteckningar i alla fall... Inget vin jag kommer ihåg direkt så ingen skada skedd.

Rieussec 1979 (9)
Hur god som helst! Typisk botrytis och saffran. Gissade Jakäm 79.:D Kvällens bästa vin tillsammans med Puligny Montrachet 2014.

Kopke Colheita 79
Port 79...

Gaja 79 var korkad.:vägg: Testades ett MacGyverknep genom att lägga en boll med plastfolie i karaffen. Tog bort det värsta i alla fall men fortfarande odrickbart för de flesta.

Inte nog med vinerna. Bra mat var det också! Slog min egen 40årsdag med hästlängder. Härlig upplevelse med många bra och unika viner. Ingen som fyller 40 snart..?:p
https://www.lanson-bcc.com/fr/groupe/profil
 
S

srenix

Drack igår The Butcher - Pinot Noir för att försöka förstå hypen runt vinet som hörts runt i olika kanaler men vinet i sig var absolut inget som "wowa'de" mig. Ganska intetsägande vin som inte riktigt får mig att välja säga att det var gott eller inte.

Betyg: 3/5.

Andra som testat och kanske kan dela med sig av sina upplevelser av slaktaren från Österrikes vin?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack igår The Butcher - Pinot Noir för att försöka förstå hypen runt vinet som hörts runt i olika kanaler men vinet i sig var absolut inget som "wowa'de" mig. Ganska intetsägande vin som inte riktigt får mig att välja säga att det var gott eller inte.

Betyg: 3/5.

Andra som testat och kanske kan dela med sig av sina upplevelser av slaktaren från Österrikes vin?
Ett billigt, enkelt och ganska charmigt vin. Hypen handlar väl mest om att det är ett trevligt vardagsvin i josig stil för en liten prislapp. Det är det för mig i alla fall. :)
 

nickle

Medlem
Drack igår The Butcher - Pinot Noir för att försöka förstå hypen runt vinet som hörts runt i olika kanaler men vinet i sig var absolut inget som "wowa'de" mig. Ganska intetsägande vin som inte riktigt får mig att välja säga att det var gott eller inte.

Betyg: 3/5.

Andra som testat och kanske kan dela med sig av sina upplevelser av slaktaren från Österrikes vin?
Jag hade en väldigt lik upplevelse! Minns det som en riktig besvikelse i form av trötta jordgubbar och vaniljsås.
 

Daniel A

Administratör
Har haft förvånansvärt få resor de senaste veckorna, så det har hunnit bli lite vin öppnat hemma.

DSC_1413.JPG


2014 Eric Goypieron, S------N
En 100 % savagnin från pytteproducent som typ gör allt i sitt garage? Köpt från Fanwine. Lite bångstyrigt, men på det stora hela väldigt sympatisk Jura-savagnin (finns det någon annan?). Opolerat, men bra. 86p.

2015 by Farr, Three Oaks Vineyard Chardonnay
Den ständiga frågan - varför köpte jag inte fler? Superfokuserad chardonnay, där allt ligger där det ska. Visst, det är ungt, men det har också hänt väldigt mycket sedan jag drack det för två år sedan. Bourgogne-aktigt, fast något mer fruktdrivet. Äpple, lime och stenfrukter. 90+p.

1995 Faustino I
En klassiker! Skriker "lagom mogen rioja" - polerat och fint idag. Bäst dag 2, så den har framtiden kvar (jag har dock bara en flaska kvar). Torkade bär, murket trä, lite gröna örter (men inte dill), och lite halvblöt jord. Inget stort vin, men det levererar. Drack det här vinet för cirka 10 år sedan, men får erkänna att jag inte kommer ihåg hur det var då. Men det var ett av vinerna som satte vinintresset i rullning, så lite speciellt kändes det att dricka igen. :) 88-89p.

DSC_1406.JPG


2016 6 Elemento
100 % bobal från Utiel-Requena. Jag har malt på om det här vinet tidigare. Otrolig kraft och koncentration. Fruktdrivet med ett rejält släng av smuts. Bitiga tanniner. En käftsmäll, helt klart, men en skön sådan. Vet inte riktigt om det håller för det långa loppet, men jag har någon ambition att försöka ta reda på det (men, erhm, har druckit två av sex flaskor på ett halvår). 91p.

DSC_1475.JPG

2007 Henri Maire, Château-Chalon
Ett fantastiskt vin! Jag har nog inte hittat något vin som egentligen kan mäta sig med vin jaune. Det har ALLT jag vill ha. Fullt av mystiska kryddor (läs: jag orkar inte skriva ordentliga noter), valnötter, rostade mandlar, ett uns rök i den här, bokna äpplen. Komplext och kraftigt. Åren på rygg har rundat av det något. För att härma betygsättningen @grappa tillämpar: kvalitet: 91p, tycke och smak 96p.
 

grappa

Medlem
Har haft förvånansvärt få resor de senaste veckorna, så det har hunnit bli lite vin öppnat hemma.

Visa bifogad bild 18371

2014 Eric Goypieron, S------N
En 100 % savagnin från pytteproducent som typ gör allt i sitt garage? Köpt från Fanwine. Lite bångstyrigt, men på det stora hela väldigt sympatisk Jura-savagnin (finns det någon annan?). Opolerat, men bra. 86p.

2015 by Farr, Three Oaks Vineyard Chardonnay
Den ständiga frågan - varför köpte jag inte fler? Superfokuserad chardonnay, där allt ligger där det ska. Visst, det är ungt, men det har också hänt väldigt mycket sedan jag drack det för två år sedan. Bourgogne-aktigt, fast något mer fruktdrivet. Äpple, lime och stenfrukter. 90+p.

1995 Faustino I
En klassiker! Skriker "lagom mogen rioja" - polerat och fint idag. Bäst dag 2, så den har framtiden kvar (jag har dock bara en flaska kvar). Torkade bär, murket trä, lite gröna örter (men inte dill), och lite halvblöt jord. Inget stort vin, men det levererar. Drack det här vinet för cirka 10 år sedan, men får erkänna att jag inte kommer ihåg hur det var då. Men det var ett av vinerna som satte vinintresset i rullning, så lite speciellt kändes det att dricka igen. :) 88-89p.

Visa bifogad bild 18372

2016 6 Elemento
100 % bobal från Utiel-Requena. Jag har malt på om det här vinet tidigare. Otrolig kraft och koncentration. Fruktdrivet med ett rejält släng av smuts. Bitiga tanniner. En käftsmäll, helt klart, men en skön sådan. Vet inte riktigt om det håller för det långa loppet, men jag har någon ambition att försöka ta reda på det (men, erhm, har druckit två av sex flaskor på ett halvår). 91p.

Visa bifogad bild 18370
2007 Henri Maire, Château-Chalon
Ett fantastiskt vin! Jag har nog inte hittat något vin som egentligen kan mäta sig med vin jaune. Det har ALLT jag vill ha. Fullt av mystiska kryddor (läs: jag orkar inte skriva ordentliga noter), valnötter, rostade mandlar, ett uns rök i den här, bokna äpplen. Komplext och kraftigt. Åren på rygg har rundat av det något. För att härma betygsättningen @grappa tillämpar: kvalitet: 91p, tycke och smak 96p.
Vi behöver en knapp för "outstanding" inlägg eller "Super-gillar"!
 

buteljen

Medlem
2016 Ch Latour-Martillac Pessac-Léognan Blanc
Ljust gul färg
Medelstor komplex doft av nässlor, fläder, citrus, insidan på apelsinskal (det vita), aprikos, mint, tavelkrita, subtila rostade toner, lite rökighet.
I munnen är den torr med krispig syra, medelstor krämig kropp, tuggig textur, mest citron och grape i aromatiken, lång finish med lite beska i avslutet (men inget som stör, mer som en krydda).
Mycket bra!! 90 p. Man borde dricka mer vit Bordeaux :)

fullsizeoutput_37cd.jpeg
 

Vingubben

Medlem
91174CF5-15B5-44E7-AA34-40B9162AFE42.jpeg


Chateau Fombrauge, Saint-Emilion 1992

27 år gammal Bordeaux från tveksam årgång och volymproducent. Hur skall det här gå?
Dov men komplex doft med kaffe, te, ceder, vanilj, blåbär och nypon. Syran är på en bra nivå men tanninerna är rätt avskalade. Kanske lite torkade plommon men annars total avsaknad av frukt och alkoholen slår igenom rätt ordentligt. Läder, ceder och lite vanilj. Har definitivt passerat sin topp med sisådär 15-20 år. Dock är vinet helt intakt och går att njuta av trotts sin överålder. 84p
 
Toppen