Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
3B36FE7F-145A-47A9-91EA-EE00ACADBBA4.jpeg

2005 Château Poujeaux
Lill-lördag & entrecôte


Öppnar första flaskan av sex som ett smakprov. 2005 är ju en bra årgång på många håll i Frankrike men kräver en hel del lagring i många fall. Inte minst i Bordeaux. Har druckit några som varit tillgängliga tidigt, men även stött på motsatsen i lika många fall.

Efter att det har fått öppna upp i glaset så bjuds det på tät fin frukt ihop med läskande syror och med lagom bett. Mer rustik än elegant tyvärr. Men det är ändå ett litet minus i sammanhanget. Tillgänglig, medelfyllig bordeaux med bra koncentration. Mycket god nu men har många år kvar.
 
S

srenix

Gårdagens AW på Tjoget i Hornstull.

Hummel Kékfrankos - en väldigt jucig historia med bra syra och struktur i vinet. Serverades kallt och var välidgt gott.

Ghemmen från Rovellotti Morenico Colline Novaresi var nog favoriten av dessa som hade mycket inslag av mogna jordgubbar och mörka bär. Fin eftersmak som satt i sig ett par sekunder och passade perfekt till rostad svartkål med blomkålspure och rostad blomkål.

Langhe Nebbiolon avslutades med - vissa taniner mörka bär, ffa körsbär och toner av lakrits fanns - gott i sin enkelhet.

Kul sittning på överlag med mysig stämning på Tjoget och bra service. Hade dock spanat in deras vinlista på Stare Winelist tidigare men de uppdaterar listan 3-4 gånger per vecka så hade egentligen spanat in andra viner men detta var riktigt bra! Rekommenderar!
 

Attachments

  • IMG_20191120_181057.jpg
    IMG_20191120_181057.jpg
    39,8 KB · Visningar: 188
  • IMG_20191120_172425.jpg
    IMG_20191120_172425.jpg
    41,9 KB · Visningar: 168
  • IMG_20191120_172409.jpg
    IMG_20191120_172409.jpg
    38,8 KB · Visningar: 176

LeChat

Medlem
A619BC3C-1938-43D0-8496-D242DF2E20D4.jpeg

2012 Domaine du Pégau Cuvée Réservée


Komplext, köttigt med mörk frukt och sedvanlig brettkaraktär, som sig bör i en typisk Pegau. Bra balans, bra struktur med läckra syror. Den kommer säkert vara trevlig med 10-15 års ålder också. Men den gör verkligen inte ont nu heller. Herre j-vlar va gott!! Pegau är verkligen min typ av chateauneuf.
 

Wintermute

Medlem
Tio månader senare har de taggigaste tanninerna lagt sig lite och vinet hänger ihop bättre. Fortfarande ungt. Jag återkommer om åtta--tolv månader.
Protos Reserva 2012. Igår var det mest körsbär i likör, massiva tanniner och kanske lite choklad. Idag är spritigheten borta och det finns lite fat eller vanilj i slutet. Lång smak med mycket körsbär. Bra, men med en ännu bättre framtid. Jag drar till med 88 pinnar.
 
S

srenix

Vart bjuden på Boom Boom Syrah från Charles Smith till middagen idag. Här vart mina noteringar:

Doftar peppar, mogna körsbär och viss inslag av vanilj.
Smakar en viss pepprighet men mycket syltade bär. Får mig lite att tänka på knäck. Viss spritsig känsla på tungan. Ett OK vin för sin prisklass (149 SEK).
 

M.Grape

Medlem
Helgens viner: Lilian Ladouys 2016 som släpptes på systemet i fredags; underbart fruktigt, stramt balanserat men ändå lekfullt blommigt bordeauxvin med smak av blåbärspaj, svartvinbärssaft, kaffesump, tallkåda, ekplanka, julblomma och färsk hästspillning. Gott idag men kan vinna på 4- 5 års lagring. Sedan Guigal Hermitage 2009; storslaget och brutalt vin från norra Rhonedalen. Kryddigt och mustigt med distinkt syra; smak av färska björnbär, rosmarin, aroniabär, rutten stubbe, grillkol och motorolja. Förvånande opåverkat av sina 10 år. Passade bra till vinbrässerat lammlägg men nästan väl tungt på egen hand.
 

Attachments

  • 20191123_221804.jpg
    20191123_221804.jpg
    43,2 KB · Visningar: 140

MHilv

Medlem
Julia Bertram Ahrweiler Spätburgunder 2017
Från tillfälliga sortiment 8 nov. Lingon, hallon, choklad....bra syra och bra balans. Svingott för 229 kr. Frun älskade det (kanske för att vi drack en tjurig barbera innan :D) så jag beställde 6 flaskor till. Finns kvar flaskor på webben vilket är helt otroligt....men det var väl ingen känd som haussade det.
 

Trydebull

Medlem
1965 Giacomo Damilano Barolo

240207DD-BFEE-4C4B-B798-00C07DA2B862.jpeg

Ibland har man bara tur... Flera gånger om.

Noter från sex till tio timmar efter kork.
Karafferad vid ca 11 grader i sex timmar
Färgen är makalöst röd-svart-lila

Inte ett uns brunton efter 55 år är f-n i mig lika kul varje gång. Ibland hittar man ju 90-talare som redan hittat den tonen.

Doften är mindre öppen än smaken men ger mogna jordgubbar, nypon, varmt, varmfruktigt, till och med någon varm, söt apelsinträn

Smaken säger klarröda rosor, tegelsten, nypon, sensommarjordgubbar.

Finstämt men med precis allting kvar.
Något tunt avslut men vad gör det?

De här flaskorna har jag haft 25+ år eller så. De har överlevt en av många ”flängresor” från Italien med bil, tre vinkällarflyttar och 55 år på flaska. Då ser, förutom någon liten skavank, etiketten ändå ut att vara tryckt i fjol. Köpta i ”vinungdomsåren” på en kombination av ”ingen koll över huvud taget” och ”kolla - flaskor från 60-talet - går de att dricka”?

Bortglömd och återuppstånden vid inventering tillsammans med ett gäng andra likvärdiga flaskor.

Lätt att övervärdera en bra flaska, bra Barolo under de premisserna - men riktigt riktigt bra är det i varje fall. Jag skriver ner 93 poäng.

Hade jag tagit det blint:
Italien? - Japp. Helt säkert!
Barolo? - Inte som förstagissning i varje fall.
1965? - Jag hade troligtvis varit ca 30 år fel ute...
 

Daniel A

Administratör
Blev en massa mat och vin igår. Betydligt mer dricka och njuta än dricka och analysera, men det var intressanta viner på bordet så lite korta noter känns lägligt.

DSC_1485.JPG


N.V. de Sousa, Cuvée de Caudalies
Bas. 2013, deg 25/10-2018. Dracks till en paellarisotto.
Inledningsvis gav den väldigt lite, men efter bara ett par timmar öppnade den upp fint. Lever inte upp till förväntningarna dock; har druckit tidigare, och tyckte att den varit i mer oxiderad stil då. Men det är fortfarande en mycket bra champagne, och den vinner mycket på sina blommiga toner, både i doft och smak. 89+p.

Bobal vs bobal, runda 1 - dracks till paj på getost, valnötter och grönkål, med inlagda gröna tomater som tillbehör.
DSC_1486.JPG


2016 Bodegas Ponce, La Casilla
Något orent i doften. Bärig, men utan vidare struktur. Kort eftersmak. Påminner inte riktigt om tidigare flaskor jag druckit. Något skumt med den här?

2017 6o Elemento, David & Goliat
Som tjära i jämförelse. Expressivt, med tung frukt, mörka bär, lite tobakstoner. Massivt vin, men väldigt välbalanserat redan nu. Alkoholen (15 %) värmer lite i halsen, men vinet bär upp det fint. Välgjort! 90p. Svårt att säga vad som händer med tid här.

Bobal vs boba, runda 2 - hemmagjord viltchark (rådjurspaté, vildsvinssalami, lufttorkad och rökt vildsvinsskinka, och ölkorv, och så vidare…)
DSC_1487.JPG


2017 Bodegas Ponce, La Estrecha
Revansch för Ponce! Insmickrande sommarbärig doft, nymogna jordgubbar och mosade jordgubbar, ett släng av stall. Bra syra och balanserade tanniner. Ett lättviktarvin som här slog ut sin avsevärt tyngre motståndare (fick dock inte alla röster). 90p.

2016 6o Elemento
Ja, andra gången på väldigt kort tid jag dricker det här (fast den här gången var det inte min flaska!). Fortfarande väldigt bra vin, men med maten här upplevde jag det som betydligt yngre och mer obalanserat än jag gjort tidigare. Tanniner, massiv frukt, syra och alkoholen spretar åt olika håll. 90p. Kommer vara fantastiskt om några år!

Amarone vs bobal, runda 3 - sous-vidad råddjurs stek, kantarellsås, ugnsbakad pumpa och ugnsbakad rotselleri
DSC_1489.JPG


2013 Cavalchina, Terre d’Orti Amarone
Serverades blint (allt annat var öppet) eftersom flera i sällskapet uttryckt anti-patier mot Amarone. Och surprise! Det var mycket omtyckt av alla. :) Fattar inte hur det här lyckas bära upp 16,5 % alkohol. Visst, det värmer i halsen, men inte så att det stör. Fokuset började brista här, men upplevde det som en “fräsch” amarone, utan tydliga russintoner. 90+p. Kul med en så otraddig etikett! Tack för tipset @JC:s Vintankar .

2015 6o Elemento, Respeto
Extra allt, och lite till! Producentens toppvin, och det märks att lite extra omsorg har lagts på den här. Även om det är ungt så sitter bitarna på plats redan. Tung frukt, bruna kryddor, tobak och lite smutsiga toner. Massiva tanniner, men matchar maten bra. 92+p.

Och lite efterrätt på det - tarte tartin på med björnbär och grädde vispad med vinet.
DSC_1490.JPG


2017 Domaine des Bernardins, Muscat de Beaumes-de-Venise
Kvällens kanske billigaste vin, men jösses vad det levererar! Tyvärr så får det söta aldrig den uppmärksamhet det förtjänar i noter, och så även den här gången. I den lättare skolan av söta viner var det här riktigt bra - måste skaffa fler. 90p.
 

Skrutt

Medlem
Julia Bertram Ahrweiler Spätburgunder 2017
Från tillfälliga sortiment 8 nov. Lingon, hallon, choklad....bra syra och bra balans. Svingott för 229 kr. Frun älskade det (kanske för att vi drack en tjurig barbera innan :D) så jag beställde 6 flaskor till. Finns kvar flaskor på webben vilket är helt otroligt....men det var väl ingen känd som haussade det.
Kan man jämföra med Enderle & Moll i kvalitet (bortsett från chokladtonerna då)?
 

Trydebull

Medlem
2008 Chateau D’arley Cotes du Jura vin Jaune

DB613A73-5859-4AF4-9F98-7FC1598C015B.jpeg

Drack den här under veckan som gick.

Inga ordentliga noter men det finns ju lite upplysningsplikt när det gäller Vin Jaune tycker jag.

Det här är ju ett mäktigt vin. Som är märkligt. Vinstilen då alltså. Märklig. Men god! Men fullständigt omöjlig att bjuda någon över huvud taget på - om man inte till 100% vet att hen älskar sherry! Det är ett vin som, om man inte visste vad det var, hade kasserats som defekt(!). Ja, möjligtvis med några undantag - jag har några i min vin-bekantskapskrets...

Men så är det gott!

Och märkligt...

Jag drack det under tre dagar - och det händer inte mycket. Men vad f-n - det har ju redan fått mer luft än alla andra viner någonsin får... Redan innan kork...

Som sagt, inga noter men jag testade det här tillsammans med fem olika ”rätter” och det enda som var i närheten av att fungera var en Levain-macka med riktigt hårdlagrad (37-månaders specialinköpt herrgård) och ”ful-feferoni-på-burk”... Glamour på en ny nivå...

Dricker inte det här speciellt ofta och måste passa på när frun inte är hemma - eller inte kan/vill dricka (”försöker du ta livet av mig???”) - men för någon som sätter en ära i att bjuda på bra viner - till perfekt matchad mat - är det här en utmaning...

89++
 

LarsW

Medlem
2008 Chateau D’arley Cotes du Jura vin Jaune

Visa bifogad bild 18451
Drack den här under veckan som gick.

Inga ordentliga noter men det finns ju lite upplysningsplikt när det gäller Vin Jaune tycker jag.

Det här är ju ett mäktigt vin. Som är märkligt. Vinstilen då alltså. Märklig. Men god! Men fullständigt omöjlig att bjuda någon över huvud taget på - om man inte till 100% vet att hen älskar sherry! Det är ett vin som, om man inte visste vad det var, hade kasserats som defekt(!). Ja, möjligtvis med några undantag - jag har några i min vin-bekantskapskrets...

Men så är det gott!

Och märkligt...

Jag drack det under tre dagar - och det händer inte mycket. Men vad f-n - det har ju redan fått mer luft än alla andra viner någonsin får... Redan innan kork...

Som sagt, inga noter men jag testade det här tillsammans med fem olika ”rätter” och det enda som var i närheten av att fungera var en Levain-macka med riktigt hårdlagrad (37-månaders specialinköpt herrgård) och ”ful-feferoni-på-burk”... Glamour på en ny nivå...

Dricker inte det här speciellt ofta och måste passa på när frun inte är hemma - eller inte kan/vill dricka (”försöker du ta livet av mig???”) - men för någon som sätter en ära i att bjuda på bra viner - till perfekt matchad mat - är det här en utmaning...

89++
Låter ju hur gott som helst! :p

Har du provat till sushi? Inte för alla kanske men funkar för mig.
 

Trydebull

Medlem
Låter ju hur gott som helst! :p

Har du provat till sushi? Inte för alla kanske men funkar för mig.

Ja! Och jag håller med!

Över huvud taget tycker jag att det fungerar väldigt bra till de asiatiska rätter som innehåller lite mindre sötma - och innehåller lite mer Umami!

Problemet för de som ska dricka är, att man fortfarande måste uppskatta Sherry i grunden...
 
dsc_1489-jpg.18448


2013 Cavalchina, Terre d’Orti Amarone
Serverades blint (allt annat var öppet) eftersom flera i sällskapet uttryckt anti-patier mot Amarone. Och surprise! Det var mycket omtyckt av alla. :) Fattar inte hur det här lyckas bära upp 16,5 % alkohol. Visst, det värmer i halsen, men inte så att det stör.Fokuset började brista här, men upplevde det som en “fräsch” amarone, utan tydliga russintoner. 90+p. Kul med en så otraddig etikett! Tack för tipset @JC:s Vintankar .
Roligt att kunna visa att det är skillnad på Amarone och Amarone
 

MHilv

Medlem
Kan man jämföra med Enderle & Moll i kvalitet (bortsett från chokladtonerna då)?
Har tyvärr inte druckit den. Den här var verkligen lätt och fin. Min ocj fruns typ av vin...Så här var Patriks not:
92184 Julia Bertram Ahrweiler Spätburgunder 2017 229kr
N: Mynta, hästbajs, varm jord och körsbär.
M: Hallon, körsbär, läder, lavendel, mörk choklad och tung ek. Bra frukt, syra och balans. Koncentrerat och modet. Ett helt annat vin än Rosenthal: typisk bra tysk pinot. 89-91p
 

Sebran

Medlem
Kul, jag har också den flaskan från Julia Bertram som säkert kommer att konsumeras snart. Har verkligen fått upp ögonen för tysk spätburgunder i år!
 

Swedish

Medlem
DBYOB 5.0 är nu avklarad. Alla har gått hem och har troligtvis överlevt.
Det var kul, det får vi göra om!

Fattigmans GC (Grand Cru/Grande Cuvée)
dbyob5.1.jpg



GC13 (Giro di California 2013)
dbyob5.2.jpg



GC10 (Granit Combat 2010)
dbyob5.3.jpg



LGC Now & Then (Languedoc Grand Cru Now and Then)
dbyob5.4.jpg



GC10 (Giro di Culo 2010)
dbyob5.5.jpg



Fattigmans GC v.2.0
dbyob5.6.jpg



EUSKADI! ('nuf said)
dbyob5.7.jpg



GC (Gold in Competition)
dbyob5.8.jpg
 

lukastollig

Pudelfantast
DBYOB 5.0 är nu avklarad. Alla har gått hem och har troligtvis överlevt.
Det var kul, det får vi göra om!

Fattigmans GC (Grand Cru/Grande Cuvée)
Visa bifogad bild 18453


GC13 (Giro di California 2013)
Visa bifogad bild 18454


GC10 (Granit Combat 2010)
Visa bifogad bild 18455


LGC Now & Then (Languedoc Grand Cru Now and Then)
Visa bifogad bild 18456


GC10 (Giro di Culo 2010)
Visa bifogad bild 18457


Fattigmans GC v.2.0
Visa bifogad bild 18458


EUSKADI! ('nuf said)
Visa bifogad bild 18459


GC (Gold in Competition)
Visa bifogad bild 18460
Kul! Drack själv Radio-Coteau 2013 i helgen, fast Savoy. Mycket fin! Hur var Neblina?
 

Poussard

Medlem
2008 Chateau D’arley Cotes du Jura vin Jaune

Visa bifogad bild 18451
Drack den här under veckan som gick.

Inga ordentliga noter men det finns ju lite upplysningsplikt när det gäller Vin Jaune tycker jag.

Det här är ju ett mäktigt vin. Som är märkligt. Vinstilen då alltså. Märklig. Men god! Men fullständigt omöjlig att bjuda någon över huvud taget på - om man inte till 100% vet att hen älskar sherry! Det är ett vin som, om man inte visste vad det var, hade kasserats som defekt(!). Ja, möjligtvis med några undantag - jag har några i min vin-bekantskapskrets...

Men så är det gott!

Och märkligt...

Jag drack det under tre dagar - och det händer inte mycket. Men vad f-n - det har ju redan fått mer luft än alla andra viner någonsin får... Redan innan kork...

Som sagt, inga noter men jag testade det här tillsammans med fem olika ”rätter” och det enda som var i närheten av att fungera var en Levain-macka med riktigt hårdlagrad (37-månaders specialinköpt herrgård) och ”ful-feferoni-på-burk”... Glamour på en ny nivå...

Dricker inte det här speciellt ofta och måste passa på när frun inte är hemma - eller inte kan/vill dricka (”försöker du ta livet av mig???”) - men för någon som sätter en ära i att bjuda på bra viner - till perfekt matchad mat - är det här en utmaning...

89++

Intresserad av att höra vad du åt som inte passade så man kan använda det som data när man skapar pairings med vinet eller liknande viner i framtiden?
 
Toppen