Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
765FF247-AC90-4DF2-AFF6-A4644382E4A2.jpeg

2015 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape


Efter helgens sköna Pegau blev jag sugen på att plocka fram en annan flaska från området. Lite ung är den allt, men chateauneuf är ofta generöst och lätt att gilla även i sin ungdom. Inte subtilt och intellektuellt. Nä, mera pang på. Gött det med ibland!
Även om denna har en lite annan smakprofil än helgens Pegau, mer åt det klassiska hållet, så är det syndigt gott. Bra syror och endast 13,5 % alkohol. En mening som man kanske inte alltid förknippar med CndP.
En mycket bra standard cuvee. Men detta är en toppenproducent så jag är inte förvånad. Tyvärr känns det som att en del chateauneufer börjar sticka iväg i pris. Onödigt! Men södra Rhone kan nog ändå fortfarande anses som prisvärt om man gillar stilen.
 
Last edited:

Silex

Medlem
IMG_7498.JPG

Middag i helgen för att fira diverse födelsedagar och annat och det måste man ju göra med kul viner.
Roederer 2008 är otroligt mycket vin för pengarna. Har börjat komma in i en drickvänlig fas med mer komplexitet, även om den kommer bli ännu bättre. En bra fingervisning om hur bra prestigerna kommer bli om flera år. Ger den 92 med + för vidare utveckling.
Cuvée de mon Aïeul 2009 från Usseglio är också ett bra vin. Har inte många Ch9 i samlingen, men plockade fram den här för jag visste att gästerna gillar stilen. Visst är det ett bra vin. Stor och ganska söt frukt dominerad av mörka körsbär, plommon och björnbär. Lite blandade gröna kökskryddor och rökighet ramar in frukten fint. Lång eftersmak med viss värme. Uppskattades mycket av gästerna som gillar stilen. Får 91 poäng på min subjektiva och lite anti-Ch9dP skala.
Avslutade med Chateau d'Yquem 1991. Inte ofta jag dricker d'Yquem, men nu har jag faktiskt druckit det två gånger på några veckor och båda ganska låg-rankade årgångar (den andra var årgång 2000). 91'an är initialt en saffransbomb och behövde lite tid i glaset för att visa mer komplexitet. Sedan smyger in lite mer frukt, kanderad citrus, aprikos och päron. Hyfsat komplex och lång eftersmak, men med lite låg syra. Är så klart ett bra vin, men inte samma komplexitet och djup som jag vet att det uppnår i bättre årgångar. Ger 92p. Jag tycker 91'an slår den d'Yquem jag nyligen provade från år 2000 som led ännu mer av avsaknad av syra. Slutsats- jättekul att prova d'Yquem, men absolut en bättre investering att köpa t ex Suduiraut från ett bra år än d'Yquem från ett dåligt år.
 

LarsW

Medlem
Från weblansering 25 april, köpt på infall och för att vin från Kanarieöarna inte hör till vanligheterna hos mig...
Grattis till ett garanterat intressant vin och förhoppningsvis ett gott sådant också!
Ruggigt trevligt vin i en stil jag nästan kan garantera att du gillar. Tänk Guibertau, typ. :)
Suertes del Marqués Valle de la Orotava Vidonia 2017
Nej men hoppsan så trevligt detta var då!
Äppelmos och mandelmassa i näsan. Lite oxiderade sherrytoner och en frisk havssälta.
Mer sherry i munnen. Frisk syra och visst finns det fat här. Olivspad, mandel och lime.

Faktiskt jättegott. Speciellt och lite unikt på ett spännande sätt.
Första kvällen o ska drickas över 3 kvällar.
Borderline 90p redan i kväll. Ser fram mot morgondagen!
thumbnail_20191126_202352.jpg

thumbnail_20191126_202516.jpg
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Gårdagens AW på Tjoget i Hornstull.

Hummel Kékfrankos - en väldigt jucig historia med bra syra och struktur i vinet. Serverades kallt och var välidgt gott
...
Intressant med Kékfrankos, jag har börjat kika lite på kékfrankos och österrikiska röda viner att dricka huvudsakligen till kyckling och ugnsstekt kalkon (fast inte kallt, utan rumstempererat); vad skulle du tycka om den kombinationen?

På tal om kalkon, årets Tacksägelse middag avklarades i helgen som gick och i år dracks det en grüner veltliner till middagen, och jag blev mäkta förvånad över hur väl vinet gifte sig med just ugnsstekt kalkon! Det lite oljiga karaktären i gv sammansmälter med kalkons fett på ett oöverträffat sätt, som hand i sammetshandske! Och det där angenäma vitpepparkaraktären kännetecknande för gv knyter in så bra i matens kryddsättning.
Domäine Wachau Terrassen Smaragd 2017 Grüner Veltliner var mycket bra, men idealiskt hade jag viljat haft ett vin bara ett snudd fylligare. Mycket bättre än en chardonnay i varje fall.
 

Attachments

  • B7B63304-7967-4AFB-B7A3-D51BFB1D8136.jpeg
    B7B63304-7967-4AFB-B7A3-D51BFB1D8136.jpeg
    38 KB · Visningar: 150
S

srenix

Intressant med Kékfrankos, jag har börjat kika lite på kékfrankos och österrikiska röda viner att dricka huvudsakligen till kyckling och ugnsstekt kalkon (fast inte kallt, utan rumstempererat); vad skulle du tycka om den kombinationen?

.

Tror det skulle passa väldigt bra tillsammans. Säkerligen med någon smörig & gräddig sås som lyfter upp - tillhörande rostade rotfrukter i ugn?
 

MagnusH70

Medlem
I lördags blev det god mat och lite intressanta viner!
Till jordärtskockssoppan provades dessa:
20191123_190028.jpg

Blandy Sercial Colheita 2001: Ganska torr, utvecklad. Nötter, knäck.
Prager Achleiten Stockkultur Grüner Veltliner Smaragd 2012: Börjar mogna, mycket koncentrerad. Vitpeppar, aprikos, våt sten, lemoncurd.

Till köttet:
20191123_211502.jpg

Chateau Canon-la-Gaffeliere 2000: Mörka bär, cigarrlåda, mylla, tobak och fin ek. Underbar balans.
Pierre Usseglio Cuvée de mon Aïeul 2007: Kryddor, läder, cassis, charkuterier och rostade örter. Rejält koncentrerad, börjar mogna.

Efterrätten var citronfromage, med väldigt lite sötma och rejäl syra.
20191123_211414.jpg

Egon Müller Scharzhofberger Auslese 2003: Skyhög syra, fantastisk balans. Ganska låg sötma. Hade svårt att matcha efterrätten. Mycket komplex, citrus, petroleum, flinta. Lång eftersmak.
Markus Molitor Brauneberger Mandelgraben Eiswein 2004: Söt, mogen. Rejäl syra, petroleum, yuzo, flinta.
 

LeChat

Medlem
0DF8FF63-8779-43BF-BE15-27BC7E5D27E5.jpeg

2013 Argiano Brunello di Montalcino


Brunello är en typ av vin som kommer att växa i min källare. Underbara! Och en bra kontrast till bl.a. bordeaux och rhone.
Argiano är en brunello med ljuvliga syror och ren frukt som inte drunknar bland fattoner. Läskande och oerhört klunkvänlig. Denna upplevdes som något bättre än förra flaskan. Passade ypperligt till fruns onsdagsbolognese.
 

Michael_M0!

Medlem
Visa bifogad bild 18474
2013 Argiano Brunello di Montalcino


Brunello är en typ av vin som kommer att växa i min källare. Underbara! Och en bra kontrast till bl.a. bordeaux och rhone.
Argiano är en brunello med ljuvliga syror och ren frukt som inte drunknar bland fattoner. Läskande och oerhört klunkvänlig. Denna upplevdes som något bättre än förra flaskan. Passade ypperligt till fruns onsdagsbolognese.

Vad kul. Brunello är fantastiska viner. Låter som en bra kombo :)
 

Trydebull

Medlem
2013 Leon Barral Faugeres Valiniere

9F0A3304-5133-4DE2-B833-224058EA2DEB.jpeg


Lilafärgad i glaset

Doften säger mogna bigarråer, blålila färska plommon, lite rått kött.
Lite tillknäppt även dag två. Släpper ändå ifrån sig lite lavendel och lite mörkröda och lila blomster från de icke-perenna odlingarna (är det typ Lejongap - störigt när hjärnan inte fungerar fullt ut...?).

Smaken är Grenach:ig , if I may. Ekplanka dominerar ovanpå allt. Ganska mycket men ändå lite tunn på något märkligt sätt. Men fortfarande gott - om än spretigt. Hittar inte riktigt några bra adjektiv utöver de blå-lila bären och frukterna.

Tror att det kan bli ett par poäng upp. Men tror också att den behöver vila minst tre till sex-sju år

90++
 

Trydebull

Medlem
2015 Telmo Rodriguez Valdeorras as Caborcas
Flaska 445

6E275643-1A5B-4C67-B555-6E59B49C43AE.jpeg

Igår: två glas med ca 3,5 timmes mellanrum. Det sista och bättre av dem får kanske, med lite god vilja 60-62 någonting. Det var närmast odrickbart och riktigt äckligt.
Dock kändes det inte defekt.

Så jag sparade flaskan.

Idag två nya glas. Nu är det klart drickbart, men inget att slänga noter på. Kanske kommer upp i 82-84 någonting. Tunt, stramt, fullt med märkliga bismaker.

Det här tror jag inte på och tänker aldrig köpa igen - hur hypad Senior Rodriguez än må vara.

Jag förstår ingenting av detta. Men då vet jag åtminstone det.

Sämst i år. Då drack jag ändå ett glas 89-kronors-Ripasso på en synnerligen medelmåttig Italiensk restaurang i somras.
 

Adamanko

Medlem
2015 Telmo Rodriguez Valdeorras as Caborcas
Flaska 445

Visa bifogad bild 18479
Igår: två glas med ca 3,5 timmes mellanrum. Det sista och bättre av dem får kanske, med lite god vilja 60-62 någonting. Det var närmast odrickbart och riktigt äckligt.
Dock kändes det inte defekt.

Så jag sparade flaskan.

Idag två nya glas. Nu är det klart drickbart, men inget att slänga noter på. Kanske kommer upp i 82-84 någonting. Tunt, stramt, fullt med märkliga bismaker.

Det här tror jag inte på och tänker aldrig köpa igen - hur hypad Senior Rodriguez än må vara.

Jag förstår ingenting av detta. Men då vet jag åtminstone det.

Sämst i år. Då drack jag ändå ett glas 89-kronors-Ripasso på en synnerligen medelmåttig Italiensk restaurang i somras.
Känner igen resan. Vill minnas att jag tyckte första glaset var riktigt äckligt. Men sen tyckte jag iofs att sista var riktigt gott. Så där skiljer vi oss lite.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB - Temat var: "MILF (Mottles I'd Like to Frink)".
Byob 20191127 flight 1.jpg

Flight 1:
2002 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée (4 röster)
NV Gosset Champagne Célebris Blanc de Blancs Extra Brut (3 röster)
NV (2013) Gaston Collard Champagne Grand Cru Rose de Maceration (1 röst)
Byob 20191127 flight 2.jpg

Flight 2:
2017 Lackner-Tinnacher Sauvignon Blanc Flamberg (1 röst)
2018 Jean Luc et Paul Aegerter Chablis 1er Cru Vieilles Vignes (0 röster)
2015 Domaine Marc Morey & Fils Puligny-Montrachet 1er Cru Les Referts (7 röster)
2017 Raul Pérez Rías Baixas Sketch (0 röster)
Byob 20191127 flight 3.jpg

Flight 3:
1967 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva (1 röst)
2003 Château La Tour Haut-Brion (4 röster)
2017 Clos de l'Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape (0 röster)
2000 Bodegas y Viñedos Alión Ribera del Duero (3 röster)
Byob 20191127 flight 4.jpg

Flight 4:
1987 Opus One (4 röster)
1977 Marqués de Murrieta Rioja Ygay Etiqueta Blanca (1 röst)
2012 K Vintners Syrah Cattle King Upland Vineyard (0 röster)
2001 Bodegas AAlto Ribera del Duero P.S. (3 röster)
Byob 20191127 flight 5.jpg

Bonus:
2007 Château Climens
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gårdagens BYOB - Temat var: "MILF (Mottles I'd Like to Frink)".
Visa bifogad bild 18487
Flight 1:
2002 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée (4 röster)
NV Gosset Champagne Célebris Blanc de Blancs Extra Brut (3 röster)
NV (2013) Gaston Collard Champagne Grand Cru Rose de Maceration (1 röst)
Visa bifogad bild 18488
Flight 2:
2017 Lackner-Tinnacher Sauvignon Blanc Flamberg (1 röst)
2018 Jean Luc et Paul Aegerter Chablis 1er Cru Vieilles Vignes (0 röster)
2015 Domaine Marc Morey & Fils Puligny-Montrachet 1er Cru Les Referts (7 röster)
2017 Raul Pérez Rías Baixas Sketch (0 röster)
Visa bifogad bild 18489
Flight 3:
1967 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva (1 röst)
2003 Château La Tour Haut-Brion (4 röster)
2017 Clos de l'Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape (0 röster)
2000 Bodegas y Viñedos Alión Ribera del Duero (3 röster)
Visa bifogad bild 18490
Flight 4:
1987 Opus One (4 röster)
1977 Marqués de Murrieta Rioja Ygay Etiqueta Blanca (1 röst)
2012 K Vintners Syrah Cattle King Upland Vineyard (0 röster)
2001 Bodegas AAlto Ribera del Duero P.S. (3 röster)
Visa bifogad bild 18491
Bonus:
2007 Château Climens
Bästa vinerna enligt min smak var putellerna från Puligny Montrachet, Barolo och Opus One. Brutalt underbara flaskor.

Tack @Patrik Sellin för underbart arrangemang. Gretaskäms över mina taxfree-viner från CDG :oops:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tre vänner i Umeå njuter av lite vin, lite sherry, lite saké, lite pizza, lite ost och goda samtal.
IMG_20191128_233900.jpg


1983 Ygay, Marques de Murrieta
Megamums!

1982 Château de Suduiraut Cuvée Madame
Började nästan gråta av hänförelse. Vilket jäkla vin! Redan färgen är värt ett besök! Vi har sparat undan en skvätt tills februari.

Clos des Papes
Fruktknullaren personifierad. Bra, snyggt men ... Alldeles för typiskt och inte i närheten av att möta upp hypen.
 

Elvis

Medlem
Gårdagens BYOB - Temat var: "MILF (Mottles I'd Like to Frink)".
Visa bifogad bild 18487
Flight 1:
2002 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée (4 röster)
NV Gosset Champagne Célebris Blanc de Blancs Extra Brut (3 röster)
NV (2013) Gaston Collard Champagne Grand Cru Rose de Maceration (1 röst)
Visa bifogad bild 18488
Flight 2:
2017 Lackner-Tinnacher Sauvignon Blanc Flamberg (1 röst)
2018 Jean Luc et Paul Aegerter Chablis 1er Cru Vieilles Vignes (0 röster)
2015 Domaine Marc Morey & Fils Puligny-Montrachet 1er Cru Les Referts (7 röster)
2017 Raul Pérez Rías Baixas Sketch (0 röster)
Visa bifogad bild 18489
Flight 3:
1967 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva (1 röst)
2003 Château La Tour Haut-Brion (4 röster)
2017 Clos de l'Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape (0 röster)
2000 Bodegas y Viñedos Alión Ribera del Duero (3 röster)
Visa bifogad bild 18490
Flight 4:
1987 Opus One (4 röster)
1977 Marqués de Murrieta Rioja Ygay Etiqueta Blanca (1 röst)
2012 K Vintners Syrah Cattle King Upland Vineyard (0 röster)
2001 Bodegas AAlto Ribera del Duero P.S. (3 röster)
Visa bifogad bild 18491
Bonus:
2007 Château Climens

Kul att vara med och prova så många stilla viner för en gångs skull. Opus One, Vilmart, Gosset, Marc Morey & Fils Puligny-Montrachet och Château Climens var alla riktigt bra.
 

buteljen

Medlem
Vad gör man en gråmulen, mörk novemberlördag? Jo man bjuder hem vänner på middag!

Startade med 1988 Desbordes-Amiaud Champagne Brut Millésimé Premier Cru Blanc de Noirs. Tycker den är riktigt bra doftmässigt - nötig, bokna äpplen, en jordighet i form av svamp och andra lite odefinierbara noter, men den är för kort smaken. Försvinner snabbt. Gästerna var förbluffade över att en champagne kan dofta och smaka så här och tyckte det var jättegott! Kul. Kycklinglevermoussen som serverades till på en bit finncrisp satt som en smäck.

Sen blev det Carl Butlerinspirerat i form av hans fiskpaté till förrätt och Boeuf Bourguignon till huvudrätt.
Till fiskpatén drack vi 2014 Hubert Lamy Saint Aubin en Remilly.
Medelstor doft av varm gul citrus, ek, kryddor, mineral, rök. Torr, medel++ syra, medel+ kropp, rund lite vaxig textur, lång finish med saltig mineralitet. Koncentrerade smaker/aromer som balanserar fint mot strukturen och texturen i vinet. Väldigt gott och mycket bra till fiskpatén.

Till Boeuf Bourguignonen 2013 Marchand & Tawse Gevrey Chambertin. Alla flaskor försvann snabbt till grytan så det blev inget kvar att skriva lite noter på. Men det var väldigt trevligt och matchade grytan perfekt.

Suduiraut 1999
serverades till Creme Bruléen. Fantastisk doft, men i munnen … kan det blir för mycket botrytis?? Ja jag vet inte. Klickade inte 100 med smaken men gjorde ingen direkt analys. Gästerna älskade den dock!

Sist blev det lite härlig Chartreuse Cuvée des Meilleurs Ouvriers de France Sommeliers .

fullsizeoutput_3894.jpeg
 

LarsW

Medlem
Från weblansering 25 april, köpt på infall och för att vin från Kanarieöarna inte hör till vanligheterna hos mig...


Suertes del Marqués Valle de la Orotava Vidonia 2017
Nej men hoppsan så trevligt detta var då!
Äppelmos och mandelmassa i näsan. Lite oxiderade sherrytoner och en frisk havssälta.
Mer sherry i munnen. Frisk syra och visst finns det fat här. Olivspad, mandel och lime.

Faktiskt jättegott. Speciellt och lite unikt på ett spännande sätt.
Första kvällen o ska drickas över 3 kvällar.
Borderline 90p redan i kväll. Ser fram mot morgondagen!
Visa bifogad bild 18465
Visa bifogad bild 18466
Dåså. Tre dagar har gått.
Dag två var den nästan identisk. Lite mindre funk i doften och lite mer frukt i smaken.
Dag tre hade det mesta av det roliga oxiderade äppelmoset i doften försvunnit och den var nästan lite bitter i smaken.

Med facit i hand: Bäst första dagen!
Kul! Ingen mening med att vänta länge med nästa flaska. Och kan köpas och drickas unga!

Disclaimer: Väldigt nyfiken på vad andra med mer erfarenhet av dessa viner tycker... :)
 
Toppen