Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
97C50BD6-C45A-4757-9DE4-7B784346F96E.jpeg



Clos Cibonne, Tibouren 2018

För att få ner snittpriset när dagens släpp skulle inhandlas fick denna följa med hem. Stall, tallbar, örter och mörka bär i doften. Örter och parfym slår igenom i smaken. Ordentligt med tanniner och en lång eftersmak med mörka, mogna bär. Lite Nebbiolovibbar. Trevligt vin till ett moderat pris. 88p.
 

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 18538


Clos Cibonne, Tibouren 2018

För att få ner snittpriset när dagens släpp skulle inhandlas fick denna följa med hem. Stall, tallbar, örter och mörka bär i doften. Örter och parfym slår igenom i smaken. Ordentligt med tanniner och en lång eftersmak med mörka, mogna bär. Lite Nebbiolovibbar. Trevligt vin till ett moderat pris. 88p.

Fullständigt genialt

verkligen, ännu bättre om man även bjuder den på sin bättre hälft och för en gång skull är noga med att betona priset - för att motivera framtida mer (ur sambons perspektiv) tvivelaktiga vinpriser :D

Instämmer!
Denna hushållsekonomiskmodel måste implementeras och permenteras!
 

jalvemo

Medlem
Ikväll blir det mixat från Italien!
Förslag på provningsordning? ( Flaska 1 och 2 är det bara en slurk kvar i till tidiga gäster, från gårdagen...)
Det blir flighter om 3 flaskor har jag tänkt....
 

Attachments

  • 3A0820DE-0532-4E7B-9FC6-9B6960769FBA.jpeg
    3A0820DE-0532-4E7B-9FC6-9B6960769FBA.jpeg
    91 KB · Visningar: 266

LeChat

Medlem
805D59F6-E4E3-4B33-A554-BDCA7B47D1A9.jpeg

1975 Château Haut-Batailley


Solokvist ikväll när frun är ute med kompisar. Min kompis blir väl som vanligt en kär gammal vän från källarhålet. Så då passar jag på att ta något med mycket ålder, för det är inte riktigt fruns favorit, även om hon verkligen gillar komplexa kvalitetsviner.

Har druckit det här vinet tre gånger sen i somras. Varje gång har jag förvånats över hur bra det faktiskt är efter så här många år. Frukten har nästan tynat bort. Men trots minimal frukt så är den potent och full av liv. Ganska stramt och ganska elegant och ganska MYCKET välsmakande.:)

Stor komplexitet med bl.a. en aning stalltoner, läder, tobak och en trevlig sälta. Här finns en fulländad balans där syrorna fortfarande driver och tanninerna ger ett litet behagligt motstånd. Skulle nog säga att utvecklingspotentialen är nådd vid det här laget men kan säkert hålla sig här ett antal år till. Känns lite trist att detta var sista flaskan.
 

Magikern

Medlem
Ikväll blir det mixat från Italien!
Förslag på provningsordning? ( Flaska 1 och 2 är det bara en slurk kvar i till tidiga gäster, från gårdagen...)
Det blir flighter om 3 flaskor har jag tänkt....

Ser jag rätt eller är Carpinetton än 90:a? Den bör garanterat drickas först i så fall. Den är troligen trött idag.

Brancaian bör vara fullmogen den med och placeras tidigt.
 

Håkan

Medlem
Wind Gap Syrah 2011. Ensam vindrickare hemma, får bli nåt inte allt för tungt, valet faller på en flaska Wind Gap Syrah 2011 med enbart 11 % sprit, låg APK alltså. Jag borde kunna dricka hela flaskan utan att 1. somna ifrån spelkvällen, 2. bli alltför odräglig.
De första orden jag tänker på är slankhet och elegans. Att druvan är Syrah borde de flesta ta i detta vin, verkligen ett skolboksexempel. Olivspad, laksrits, vitpeppar (en hel burk minst), björnbär. I början drar olivspadet nästan åt anjovisspad, men det blir mindre märkbart med tiden. I början är det lite kantigt men med en timme i glaset blir det mer polerat och bättre balanserat. Endra problemet med det här vinet är att jag bara har en flaska kvar, borde varit en pall minst. Trots låg APK så blir det väldigt mycket vin för de 311 kr jag betalade för vinet. Tyvärr blev det väl inget kvar av Wind Gap efter Pax Mahles flykt, så det är väl ingen större ide att leta efter senare årgångar. Helt moget och blir nog inte bättre med lagring. Glad att jag var själv om flaskan, kittlar dödsskönt i kistan.
20191207_175550.jpg
 

Daniel A

Administratör
En BYOB ledde till en annan BYOB. I fredags satt @buteljen, @Skaggs , @Vinocognito @nebbiyolo @David Nilsson @Dejzan @Mats Petri och undertecknad runt ett bord och provade viner i ganska många timmar.

Flight 1 - bubbel
DSC_1519.JPG

2002 André Jacquart, Grand Cru BdB Millésimé Expérience (4 röster, flightvinnare)
Deg. nov 2009.
Lite återhållsam till en början, smör, mint, lakrits, gula äpplen, gröna äpplen, och en något störig doft av damm. Kraftfull munkänsla, lång och bra eftersmak. Äpple, citrusfrukter, lite smör och en handfull nötter. Påtaglig syra, men med begynnande rundhet. Hade doften varit lika bra som smaken hade det varit riktigt, riktigt bra. 90p.
Mitt vin. Något svårgissat, visade det sig.

2006 Francis Cossy, Vieilles Vignes (3 röster)
Deg. 2015. 33/33/33 PN/CH/PM (“1 % nyckelpigor”).
Smör, smörkola, något kemiskt (blåser bort), “kärnor”, grönt, citronskal, ostkant. Mycket komplext och intressant! Tyvärr något tunn i munnen - något snipig med en beska i avslutet. Den öppnar upp med lite tid och blir som trevligast när den är slut. 89p.

NV Egly-Ouriet, "Les Vignes de Vrigny" (1 röst)
Deg. juli 2018.
Röda äpplen, lite smör, röda bär (kanske hallon), kex, något tropiskt. Insmickrande doft. Lite av samma i munnen. Bra syra, men något avrundat ändå. Snyggt och rent. 89p. Var inne på hus och PN...


Flight 2 - vitt
DSC_1520.JPG

2002 McGuigan Sémillon The Shortlist Hunter Ridge Vineyard
Smör, gräs, tropiskt. Expressivt. Lite citronvattenkänsla i munnen, men märkligt nog utan att vara särskilt hög syra. Fet, oljig munkänsla. Objektivt inte så bra, men jag gillade det ändå. 86p. Lite galet att det är så gammalt som det är.

2013 Tyrrell's Sémillon Vat 1 (4 röster, flightvinnare)
För mig väldigt sluten inledningsvis, med något bränt och lite bildäck över äpplena. Öppnar upp till grillad citron, mer äpplen och något Chablis-liknande ostronskal. Bra syra, bra längd. Snyggt och fokuserat. 90p.
Fjäder i hatten för mig här - tog båda som Hunter Valley semillon. :) Var osäker på Tyrell, men när det avslöjades att det fanns en koppling var det solklart.

2014 Jean-Max Roger Sancerre La Côte de Bué (2 röster, 1 WOTN-röst)
Galen doft! Godisbutik, gräs, vingummi, fläder, flädersaft, krusbär, söt citron. Smakar flädersaft, vingummi och “grönt”. Hög syra, bra längd, angenäm beska. Mycket kraftfullt. 90p.

2008 Château La Louvière Blanc (2 röster, 1 WOTN-röst)
Stall, äpple, citron, blommig. Smutsig doft, men ren smak. Lite vinet vinet på tungan. Bra syra. Begynnande mognad. 88p.

2015 Arnot-Roberts Chardonnay Watson Ranch
Ostkant, inlagd citron, lite ciderkaraktär, aprikos, mandel. Smakar “seriöst” aprikosgodis. Hög syra, och galen klunkabilitet. 89+p. Ett mycket bra vin, och lite knäppt att det kammade hem 0 röster.

Flight 3 - första vändan rött
DSC_1521.JPG

2018 Andrea Burlotto & Figli Verduno Pelaverga Cascina Massara
Oj! Lingon, en massa sura och omogna röda bär. Ren smak, sylvass syra. Mycket speciellt vin; ovanligt både smakmässigt och doftmässigt (vilket inte riktigt framgår av mina noter, sorry). Men kanske mer intressant än gott? 87p.

2015 Gérard Boulay Sancerre Rouge Cuvée Oriane (1 röst)
Över 9000 röda bär, lite smuts, lite gammal svartpeppar. Låter kanske inte som mycket, men det här glaset går det att drunkna i! Samma gäller i munnen. Bra syra, avrundade tanniner. Mycket öppet och trevlig. 91p.
Tänkte bättre Bourgogne, med andragissning på By Farr. Kul att Sancerre levererar på röda sidan!

2009 Fattoria La Gerla Brunello di Montalcino
Rött godis, eller… rökt godis?! Anis, rosor, mörka bär. Biter ifrån, men har begynnande mognad. Öppet och inbjudande. 90p. Nebbiolo? Nehepp...

2005 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape (7 röster, flightvinnare, 1 WOTN-röst)
En dräpare. Jord, kött, kaffe, torkade körsbär, lite balsamvinäger, blandade (torkade) örter, mörka bär (plommon?). På tungan är det mycket mörka bär, en del torkade, örtigt, jordigt/smutsigt och lite kaffetoner. Avrundat, polerat men fortfarande med kraft. Perfekt drickfönster. 93p.

Flight 4 - andra vändan rött
DSC_1522.JPG

2007 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT (2 röster, 1 WOTN-röst)
Käftsmäll, mycket fruktigt, mörka bär, plommon, järn och lite läder. Känns dock som att det ligger en filt över det - här finns mer att hämta om några år! Smakmässigt är det också kraftigt, tunga tanniner fast med begynnande mognad. 91+p.

2015 Le Macchiole Paleo Rosso (4 röster, flightvinnare och WOTN med 3 röster)
Wow! Paprika (vattendelare om folk kände det här eller inte), chili, örter, kraftig frukt. Liksom förra vinet märks det att det ligger mycket och gömmer sig under ytan. Tunga tanniner, otrolig kraft i smaken. Ett megavin - riktigt bra redan, men har allt att vinna på ryggtid. 93++p. Trodde bdx-blend med tydlig cab F. Att det skulle vara en 100 % cab f från Italien var något oväntat... Fantastiskt. Beställde några flaskor där och då. :) Mitt WOTN.

2015 Carlisle Zinfandel Pagani Ranch Sonoma Valley (1 röst)
Stekt chorizo, talg, salt, öter, anis, lakrits, och tung frukt. Smakar söta bär med kryddor (har skrivit fisksås?!). Väldigt balanserat och avrundat, men absolut med uppskruvade reglage. 90p.
Först Amarone, och nu zinfandel?!

2016 Bodegas Emilio Moro Ribera del Duero Malleolus (1 röst)
Oliver, mörka bär, plommon, lite parfymerat. Samma i munnen, med ett släng av vanilj. Tunga tanniner och bra syra. Något av en vägg. Ett kvalitetsvin, men också flightens mest stängda. Framtiden har nog mycket att ge. 89+p.

Flight 4 - sött!
_20191207_001925.JPG

1994 Joh. Jos. Christoffel Erben Ürziger Würzgarten Riesling Auslese ***** (1 WOTN-röst)
Lite dieseltank i verkstad, men en väldigt ren sådan. Fruktig med päron i spetsen, flour. Fantastisk balans, mogen men uppe på kullen. Sötman balanseras perfekt av syran. 92p. Tydlig avsändare, men fasen så gott det här är

1999 Alois Kracher Zweigelt/Pinot Noir TBA #1 Nouvelle Vague
Brunsvart i färgen. Kolarem, smörkola, kartong, fikon, hallon, torkade bär. Mycket sött, och ger något av ett kolasåsintryck, men syran finns där. 91p.
Mitt vin. En riktigt udda pjäs, som skapad för BYOB-sammanhang.

2008 Domaine Huet Vouvray Demi-Sec Le Mont (bonus)
Tung doft, honung, lite bärig. Hög syra, bra balans. Inne i drickfönstret. Mums! 91p.

(vi glömde rösta i den här flighten, alternativt så glömde jag skriva ner resultaten…)
 

jalvemo

Medlem
Ser jag rätt eller är Carpinetton än 90:a? Den bör garanterat drickas först i så fall. Den är troligen trött idag.
Brancaian bör vara fullmogen den med och placeras tidigt.

ja, det var en 90, ganska trött! .
Brancaian (10), hade dock mycket kvar å ge. Luftade 3h, men var bland de stramare igår.
 

Skaggs

Medlem
En BYOB ledde till en annan BYOB. I fredags satt @buteljen, @Skaggs , @Vinocognito @nebbiyolo @David Nilsson @Dejzan @Mats Petri och undertecknad runt ett bord och provade viner i ganska många timmar.

Flight 1 - bubbel
Visa bifogad bild 18554
2002 André Jacquart, Grand Cru BdB Millésimé Expérience (4 röster, flightvinnare)
Deg. nov 2009.
Lite återhållsam till en början, smör, mint, lakrits, gula äpplen, gröna äpplen, och en något störig doft av damm. Kraftfull munkänsla, lång och bra eftersmak. Äpple, citrusfrukter, lite smör och en handfull nötter. Påtaglig syra, men med begynnande rundhet. Hade doften varit lika bra som smaken hade det varit riktigt, riktigt bra. 90p.
Mitt vin. Något svårgissat, visade det sig.

2006 Francis Cossy, Vieilles Vignes (3 röster)
Deg. 2015. 33/33/33 PN/CH/PM (“1 % nyckelpigor”).
Smör, smörkola, något kemiskt (blåser bort), “kärnor”, grönt, citronskal, ostkant. Mycket komplext och intressant! Tyvärr något tunn i munnen - något snipig med en beska i avslutet. Den öppnar upp med lite tid och blir som trevligast när den är slut. 89p.

NV Egly-Ouriet, "Les Vignes de Vrigny" (1 röst)
Deg. juli 2018.
Röda äpplen, lite smör, röda bär (kanske hallon), kex, något tropiskt. Insmickrande doft. Lite av samma i munnen. Bra syra, men något avrundat ändå. Snyggt och rent. 89p. Var inne på hus och PN...


Flight 2 - vitt
Visa bifogad bild 18555
2002 McGuigan Sémillon The Shortlist Hunter Ridge Vineyard
Smör, gräs, tropiskt. Expressivt. Lite citronvattenkänsla i munnen, men märkligt nog utan att vara särskilt hög syra. Fet, oljig munkänsla. Objektivt inte så bra, men jag gillade det ändå. 86p. Lite galet att det är så gammalt som det är.

2013 Tyrrell's Sémillon Vat 1 (4 röster, flightvinnare)
För mig väldigt sluten inledningsvis, med något bränt och lite bildäck över äpplena. Öppnar upp till grillad citron, mer äpplen och något Chablis-liknande ostronskal. Bra syra, bra längd. Snyggt och fokuserat. 90p.
Fjäder i hatten för mig här - tog båda som Hunter Valley semillon. :) Var osäker på Tyrell, men när det avslöjades att det fanns en koppling var det solklart.

2014 Jean-Max Roger Sancerre La Côte de Bué (2 röster, 1 WOTN-röst)
Galen doft! Godisbutik, gräs, vingummi, fläder, flädersaft, krusbär, söt citron. Smakar flädersaft, vingummi och “grönt”. Hög syra, bra längd, angenäm beska. Mycket kraftfullt. 90p.

2008 Château La Louvière Blanc (2 röster, 1 WOTN-röst)
Stall, äpple, citron, blommig. Smutsig doft, men ren smak. Lite vinet vinet på tungan. Bra syra. Begynnande mognad. 88p.

2015 Arnot-Roberts Chardonnay Watson Ranch
Ostkant, inlagd citron, lite ciderkaraktär, aprikos, mandel. Smakar “seriöst” aprikosgodis. Hög syra, och galen klunkabilitet. 89+p. Ett mycket bra vin, och lite knäppt att det kammade hem 0 röster.

Flight 3 - första vändan rött
Visa bifogad bild 18556
2018 Andrea Burlotto & Figli Verduno Pelaverga Cascina Massara
Oj! Lingon, en massa sura och omogna röda bär. Ren smak, sylvass syra. Mycket speciellt vin; ovanligt både smakmässigt och doftmässigt (vilket inte riktigt framgår av mina noter, sorry). Men kanske mer intressant än gott? 87p.

2015 Gérard Boulay Sancerre Rouge Cuvée Oriane (1 röst)
Över 9000 röda bär, lite smuts, lite gammal svartpeppar. Låter kanske inte som mycket, men det här glaset går det att drunkna i! Samma gäller i munnen. Bra syra, avrundade tanniner. Mycket öppet och trevlig. 91p.
Tänkte bättre Bourgogne, med andragissning på By Farr. Kul att Sancerre levererar på röda sidan!

2009 Fattoria La Gerla Brunello di Montalcino
Rött godis, eller… rökt godis?! Anis, rosor, mörka bär. Biter ifrån, men har begynnande mognad. Öppet och inbjudande. 90p. Nebbiolo? Nehepp...

2005 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape (7 röster, flightvinnare, 1 WOTN-röst)
En dräpare. Jord, kött, kaffe, torkade körsbär, lite balsamvinäger, blandade (torkade) örter, mörka bär (plommon?). På tungan är det mycket mörka bär, en del torkade, örtigt, jordigt/smutsigt och lite kaffetoner. Avrundat, polerat men fortfarande med kraft. Perfekt drickfönster. 93p.

Flight 4 - andra vändan rött
Visa bifogad bild 18557
2007 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT (2 röster, 1 WOTN-röst)
Käftsmäll, mycket fruktigt, mörka bär, plommon, järn och lite läder. Känns dock som att det ligger en filt över det - här finns mer att hämta om några år! Smakmässigt är det också kraftigt, tunga tanniner fast med begynnande mognad. 91+p.

2015 Le Macchiole Paleo Rosso (4 röster, flightvinnare och WOTN med 3 röster)
Wow! Paprika (vattendelare om folk kände det här eller inte), chili, örter, kraftig frukt. Liksom förra vinet märks det att det ligger mycket och gömmer sig under ytan. Tunga tanniner, otrolig kraft i smaken. Ett megavin - riktigt bra redan, men har allt att vinna på ryggtid. 93++p. Trodde bdx-blend med tydlig cab F. Att det skulle vara en 100 % cab f från Italien var något oväntat... Fantastiskt. Beställde några flaskor där och då. :) Mitt WOTN.

2015 Carlisle Zinfandel Pagani Ranch Sonoma Valley (1 röst)
Stekt chorizo, talg, salt, öter, anis, lakrits, och tung frukt. Smakar söta bär med kryddor (har skrivit fisksås?!). Väldigt balanserat och avrundat, men absolut med uppskruvade reglage. 90p.
Först Amarone, och nu zinfandel?!

2016 Bodegas Emilio Moro Ribera del Duero Malleolus (1 röst)
Oliver, mörka bär, plommon, lite parfymerat. Samma i munnen, med ett släng av vanilj. Tunga tanniner och bra syra. Något av en vägg. Ett kvalitetsvin, men också flightens mest stängda. Framtiden har nog mycket att ge. 89+p.

Flight 4 - sött!
Visa bifogad bild 18553
1994 Joh. Jos. Christoffel Erben Ürziger Würzgarten Riesling Auslese ***** (1 WOTN-röst)
Lite dieseltank i verkstad, men en väldigt ren sådan. Fruktig med päron i spetsen, flour. Fantastisk balans, mogen men uppe på kullen. Sötman balanseras perfekt av syran. 92p. Tydlig avsändare, men fasen så gott det här är

1999 Alois Kracher Zweigelt/Pinot Noir TBA #1 Nouvelle Vague
Brunsvart i färgen. Kolarem, smörkola, kartong, fikon, hallon, torkade bär. Mycket sött, och ger något av ett kolasåsintryck, men syran finns där. 91p.
Mitt vin. En riktigt udda pjäs, som skapad för BYOB-sammanhang.

2008 Domaine Huet Vouvray Demi-Sec Le Mont (bonus)
Tung doft, honung, lite bärig. Hög syra, bra balans. Inne i drickfönstret. Mums! 91p.

(vi glömde rösta i den här flighten, alternativt så glömde jag skriva ner resultaten…)

Fint sammanfattat, Daniel! Riktigt trevlig provning!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
"Fyndet" från det andra "finewines" mot en av bolagets säkra C9P:
pegau cailloux.jpg

2017 Domaine du Pégau Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée: doft av stall och kobajs, choklad och halm. Smaken domineras också av bajs och stall. Här finns också ingefära, kanel, muskot och kanel. Tjock, oljig svartvinbärskräm med tulpan, lakrits och mörk choklad. Sval och örtig, med tydlig sälta. Klar vattendelare, antingen älskar man det här, eller så gör man det inte. Jag tillhör kategori ett.
2016 Les Cailloux (Lucien et André Brunel) Châteauneuf-du-Pape: Doft av hallon, jordgubb, mandel och lingon. I smaken hittar vi hallon, svarta vinbär, halm, lakrits och mandelmassa. Sval, stram och slank, men med bra koncentration. Lite drag av jänkar-Pinot. Pegau kanske smakade så här innan det passerade mag- och tarmkanalen på en kossa?
Två helt olika stilar, var och en bra på sitt sätt. Vill man ha brett när det som är som bäst väljer man Pegau, om inte så väljer man något annat.
 

LeChat

Medlem
"Fyndet" från det andra "finewines" mot en av bolagets säkra C9P:
Visa bifogad bild 18563
2017 Domaine du Pégau Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée: doft av stall och kobajs, choklad och halm. Smaken domineras också av bajs och stall. Här finns också ingefära, kanel, muskot och kanel. Tjock, oljig svartvinbärskräm med tulpan, lakrits och mörk choklad. Sval och örtig, med tydlig sälta. Klar vattendelare, antingen älskar man det här, eller så gör man det inte. Jag tillhör kategori ett.
2016 Les Cailloux (Lucien et André Brunel) Châteauneuf-du-Pape: Doft av hallon, jordgubb, mandel och lingon. I smaken hittar vi hallon, svarta vinbär, halm, lakrits och mandelmassa. Sval, stram och slank, men med bra koncentration. Lite drag av jänkar-Pinot. Pegau kanske smakade så här innan det passerade mag- och tarmkanalen på en kossa?
Två helt olika stilar, var och en bra på sitt sätt. Vill man ha brett när det som är som bäst väljer man Pegau, om inte så väljer man något annat.
Pegau is da shit bokstavligt talat. Så j-vla gött! Jag köpte också 2017 nu från danskarna.
 

Dejzan

Medlem
En BYOB ledde till en annan BYOB. I fredags satt @buteljen, @Skaggs , @Vinocognito @nebbiyolo @David Nilsson @Dejzan @Mats Petri och undertecknad runt ett bord och provade viner i ganska många timmar.

Flight 1 - bubbel
Visa bifogad bild 18554
2002 André Jacquart, Grand Cru BdB Millésimé Expérience (4 röster, flightvinnare)
Deg. nov 2009.
Lite återhållsam till en början, smör, mint, lakrits, gula äpplen, gröna äpplen, och en något störig doft av damm. Kraftfull munkänsla, lång och bra eftersmak. Äpple, citrusfrukter, lite smör och en handfull nötter. Påtaglig syra, men med begynnande rundhet. Hade doften varit lika bra som smaken hade det varit riktigt, riktigt bra. 90p.
Mitt vin. Något svårgissat, visade det sig.

2006 Francis Cossy, Vieilles Vignes (3 röster)
Deg. 2015. 33/33/33 PN/CH/PM (“1 % nyckelpigor”).
Smör, smörkola, något kemiskt (blåser bort), “kärnor”, grönt, citronskal, ostkant. Mycket komplext och intressant! Tyvärr något tunn i munnen - något snipig med en beska i avslutet. Den öppnar upp med lite tid och blir som trevligast när den är slut. 89p.

NV Egly-Ouriet, "Les Vignes de Vrigny" (1 röst)
Deg. juli 2018.
Röda äpplen, lite smör, röda bär (kanske hallon), kex, något tropiskt. Insmickrande doft. Lite av samma i munnen. Bra syra, men något avrundat ändå. Snyggt och rent. 89p. Var inne på hus och PN...


Flight 2 - vitt
Visa bifogad bild 18555
2002 McGuigan Sémillon The Shortlist Hunter Ridge Vineyard
Smör, gräs, tropiskt. Expressivt. Lite citronvattenkänsla i munnen, men märkligt nog utan att vara särskilt hög syra. Fet, oljig munkänsla. Objektivt inte så bra, men jag gillade det ändå. 86p. Lite galet att det är så gammalt som det är.

2013 Tyrrell's Sémillon Vat 1 (4 röster, flightvinnare)
För mig väldigt sluten inledningsvis, med något bränt och lite bildäck över äpplena. Öppnar upp till grillad citron, mer äpplen och något Chablis-liknande ostronskal. Bra syra, bra längd. Snyggt och fokuserat. 90p.
Fjäder i hatten för mig här - tog båda som Hunter Valley semillon. :) Var osäker på Tyrell, men när det avslöjades att det fanns en koppling var det solklart.

2014 Jean-Max Roger Sancerre La Côte de Bué (2 röster, 1 WOTN-röst)
Galen doft! Godisbutik, gräs, vingummi, fläder, flädersaft, krusbär, söt citron. Smakar flädersaft, vingummi och “grönt”. Hög syra, bra längd, angenäm beska. Mycket kraftfullt. 90p.

2008 Château La Louvière Blanc (2 röster, 1 WOTN-röst)
Stall, äpple, citron, blommig. Smutsig doft, men ren smak. Lite vinet vinet på tungan. Bra syra. Begynnande mognad. 88p.

2015 Arnot-Roberts Chardonnay Watson Ranch
Ostkant, inlagd citron, lite ciderkaraktär, aprikos, mandel. Smakar “seriöst” aprikosgodis. Hög syra, och galen klunkabilitet. 89+p. Ett mycket bra vin, och lite knäppt att det kammade hem 0 röster.

Flight 3 - första vändan rött
Visa bifogad bild 18556
2018 Andrea Burlotto & Figli Verduno Pelaverga Cascina Massara
Oj! Lingon, en massa sura och omogna röda bär. Ren smak, sylvass syra. Mycket speciellt vin; ovanligt både smakmässigt och doftmässigt (vilket inte riktigt framgår av mina noter, sorry). Men kanske mer intressant än gott? 87p.

2015 Gérard Boulay Sancerre Rouge Cuvée Oriane (1 röst)
Över 9000 röda bär, lite smuts, lite gammal svartpeppar. Låter kanske inte som mycket, men det här glaset går det att drunkna i! Samma gäller i munnen. Bra syra, avrundade tanniner. Mycket öppet och trevlig. 91p.
Tänkte bättre Bourgogne, med andragissning på By Farr. Kul att Sancerre levererar på röda sidan!

2009 Fattoria La Gerla Brunello di Montalcino
Rött godis, eller… rökt godis?! Anis, rosor, mörka bär. Biter ifrån, men har begynnande mognad. Öppet och inbjudande. 90p. Nebbiolo? Nehepp...

2005 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape (7 röster, flightvinnare, 1 WOTN-röst)
En dräpare. Jord, kött, kaffe, torkade körsbär, lite balsamvinäger, blandade (torkade) örter, mörka bär (plommon?). På tungan är det mycket mörka bär, en del torkade, örtigt, jordigt/smutsigt och lite kaffetoner. Avrundat, polerat men fortfarande med kraft. Perfekt drickfönster. 93p.

Flight 4 - andra vändan rött
Visa bifogad bild 18557
2007 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT (2 röster, 1 WOTN-röst)
Käftsmäll, mycket fruktigt, mörka bär, plommon, järn och lite läder. Känns dock som att det ligger en filt över det - här finns mer att hämta om några år! Smakmässigt är det också kraftigt, tunga tanniner fast med begynnande mognad. 91+p.

2015 Le Macchiole Paleo Rosso (4 röster, flightvinnare och WOTN med 3 röster)
Wow! Paprika (vattendelare om folk kände det här eller inte), chili, örter, kraftig frukt. Liksom förra vinet märks det att det ligger mycket och gömmer sig under ytan. Tunga tanniner, otrolig kraft i smaken. Ett megavin - riktigt bra redan, men har allt att vinna på ryggtid. 93++p. Trodde bdx-blend med tydlig cab F. Att det skulle vara en 100 % cab f från Italien var något oväntat... Fantastiskt. Beställde några flaskor där och då. :) Mitt WOTN.

2015 Carlisle Zinfandel Pagani Ranch Sonoma Valley (1 röst)
Stekt chorizo, talg, salt, öter, anis, lakrits, och tung frukt. Smakar söta bär med kryddor (har skrivit fisksås?!). Väldigt balanserat och avrundat, men absolut med uppskruvade reglage. 90p.
Först Amarone, och nu zinfandel?!

2016 Bodegas Emilio Moro Ribera del Duero Malleolus (1 röst)
Oliver, mörka bär, plommon, lite parfymerat. Samma i munnen, med ett släng av vanilj. Tunga tanniner och bra syra. Något av en vägg. Ett kvalitetsvin, men också flightens mest stängda. Framtiden har nog mycket att ge. 89+p.

Flight 4 - sött!
Visa bifogad bild 18553
1994 Joh. Jos. Christoffel Erben Ürziger Würzgarten Riesling Auslese ***** (1 WOTN-röst)
Lite dieseltank i verkstad, men en väldigt ren sådan. Fruktig med päron i spetsen, flour. Fantastisk balans, mogen men uppe på kullen. Sötman balanseras perfekt av syran. 92p. Tydlig avsändare, men fasen så gott det här är

1999 Alois Kracher Zweigelt/Pinot Noir TBA #1 Nouvelle Vague
Brunsvart i färgen. Kolarem, smörkola, kartong, fikon, hallon, torkade bär. Mycket sött, och ger något av ett kolasåsintryck, men syran finns där. 91p.
Mitt vin. En riktigt udda pjäs, som skapad för BYOB-sammanhang.

2008 Domaine Huet Vouvray Demi-Sec Le Mont (bonus)
Tung doft, honung, lite bärig. Hög syra, bra balans. Inne i drickfönstret. Mums! 91p.

(vi glömde rösta i den här flighten, alternativt så glömde jag skriva ner resultaten…)

Tack för en bra sammanfattning av en mycket trevlig kväll.
Jag tyckte mycket om Carlisle, men hade den bara haft lite mindre syra eller lite mer frukt hade det varit för tungt för mig.
Jag röstade på Paleo som kvällens vin, tar man med pris i beräkningen skulle rösten gått till Boulay, fantastiskt vin för pengarna !
 

buteljen

Medlem
Tack Daniel för superbra sammanfattning :) Det blev ju en del slattar över som jag har provar igenom idag och samtidigt har jag försökt tyda mina kråkfötter och lagt till några nya i egna noter. Jag klipper in dem i ditt inlägg nedan under dina noter med röd text :). Hoppas det funkar :eek:. Man måste alltså expandera fram Daniels inlägg som är bifogat nedan för att se noterna

En BYOB ledde till en annan BYOB. I fredags satt @buteljen, @Skaggs , @Vinocognito @nebbiyolo @David Nilsson @Dejzan @Mats Petri och undertecknad runt ett bord och provade viner i ganska många timmar.

Flight 1 - bubbel
Visa bifogad bild 18554
2002 André Jacquart, Grand Cru BdB Millésimé Expérience (4 röster, flightvinnare)
Deg. nov 2009.
Lite återhållsam till en början, smör, mint, lakrits, gula äpplen, gröna äpplen, och en något störig doft av damm. Kraftfull munkänsla, lång och bra eftersmak. Äpple, citrusfrukter, lite smör och en handfull nötter. Påtaglig syra, men med begynnande rundhet. Hade doften varit lika bra som smaken hade det varit riktigt, riktigt bra. 90p.
Mitt vin. Något svårgissat, visade det sig.

Färgen var fortfarande ljus så lite förvånad att den var så pass gammal. I doften kände jag mest bokna äpplen, lite mandelmassa och en not av svamp som skvallrade om ålder ändå. Sen fanns en not av papper och kartong som låg och störde. Smaken bärs upp av hög syra och fint krämig textur. Bokna äpplen, cider. Hyfsat lång finish. 89-90 p


2006 Francis Cossy, Vieilles Vignes (3 röster)
Deg. 2015. 33/33/33 PN/CH/PM (“1 % nyckelpigor”).
Smör, smörkola, något kemiskt (blåser bort), “kärnor”, grönt, citronskal, ostkant. Mycket komplext och intressant! Tyvärr något tunn i munnen - något snipig med en beska i avslutet. Den öppnar upp med lite tid och blir som trevligast när den är slut. 89p.

Även här finns svampnoter i doften som skvallrar om ålder. Gula äpplen, mörkare mogen citrus, brioche - ganska intensiv och komplex doft. Krämig textur med lite nötter, gula äpplen. Tyvärr inte så lång finish och det finns besk ton i finishen som ligger kvar. 89-90p . Jag valde detta som flightvinnare.

NV Egly-Ouriet, "Les Vignes de Vrigny" (1 röst)
Deg. juli 2018.
Röda äpplen, lite smör, röda bär (kanske hallon), kex, något tropiskt. Insmickrande doft. Lite av samma i munnen. Bra syra, men något avrundat ändå. Snyggt och rent. 89p. Var inne på hus och PN...

I doften finns gula och röda äpplen. Brödiga toner. Lite krutrökig.
Torr med m+ syra, krämig textur, m+ intensitet av bokna äpplen, mogen citrus, Inte så jättelång finish. Inte jättekomplex. Kändes lite oenergisk. 88-89p


Flight 2 - vitt
Visa bifogad bild 18555
2002 McGuigan Sémillon The Shortlist Hunter Ridge Vineyard
Smör, gräs, tropiskt. Expressivt. Lite citronvattenkänsla i munnen, men märkligt nog utan att vara särskilt hög syra. Fet, oljig munkänsla. Objektivt inte så bra, men jag gillade det ändå. 86p. Lite galet att det är så gammalt som det är.

(Mitt vin) Köpte ett gäng när den kom för typ fyra år sedan. Har öppnat en om året och den har gått från att vara väldigt mesig med citrus toner till att nu faktiskt ha utvecklats rätt mycket doftmässigt. (fortsätter under Tyrrell’s)

2013 Tyrrell's Sémillon Vat 1 (4 röster, flightvinnare)
För mig väldigt sluten inledningsvis, med något bränt och lite bildäck över äpplena. Öppnar upp till grillad citron, mer äpplen och något Chablis-liknande ostronskal. Bra syra, bra längd. Snyggt och fokuserat. 90p.
Fjäder i hatten för mig här - tog båda som Hunter Valley semillon. :) Var osäker på Tyrell, men när det avslöjades att det fanns en koppling var det solklart.
(Mitt vin)
De båda Hunter Valley semillonerna har faktiskt likadan komplex doftprofil av citrusolja, lime, mineral, gummi, krutrök, våt sten när jag provar slattarna bredvid varandra i lugn och ro. Skillnaden är att Tyrrell’s är mer koncentrerad och mer intensiv, finns en helt annan energi i Tyrrell’s Vat 1.
Om Mc Guigan var en positiv överraskning i doften så är den en besvikelse i smaken: torr, medium syra, den tappar den palett av aromer som ändå fanns i doften och det man känner är en oenergisk svag citrussmak. Den är rätt så platt med kort finish, vaxig textur. Doften drar ändå upp den till 86 p
Tyrrell’s Vat 1 är däremot otroligt häftig i smaken. Torr med en härligt balanserad syra som liksom en våg först drar sig tillbaka och sen tar sats och kommer igen med full kraft och drar med sig all aromatik. Vilken attack! Citrusolja, lime, mineral, krutrök, sälta. Vaxig textur. Känns väldigt balanserad och har en lång citrusig finish. Oj, vilket härligt vin. 92 p


2014 Jean-Max Roger Sancerre La Côte de Bué (2 röster, 1 WOTN-röst)
Galen doft! Godisbutik, gräs, vingummi, fläder, flädersaft, krusbär, söt citron. Smakar flädersaft, vingummi och “grönt”. Hög syra, bra längd, angenäm beska. Mycket kraftfullt. 90p.

Här var jag totalt ute och cyklade. Tyckte den doftade intensivt av botrytis, tropisk frukt, nektar och halkade in på att det var en Savanniere. Kände inte alls fläder utan bara extremt fruktsötintensiv typ stenfrukt. Eftersom jag redan var inne på Chenin Blanc spåret så kände jag även hög syra, vax, mandel, honung :rolleyes:. Idag när jag provar en slatt så känner jag ju att den är mer grön, men tycker fortfarande inte att den har extremt mycket fläder. Krämig I munnen. Bra finish. Väldigt trevligt vin! 90 p

2008 Château La Louvière Blanc (2 röster, 1 WOTN-röst)
Stall, äpple, citron, blommig. Smutsig doft, men ren smak. Lite vinet vinet på tungan. Bra syra. Begynnande mognad. 88p.

Det här vinet var för mig helkonstigt. När det avslöjades att det var en ekad bx så sa jag att det måste vara defekt, för så här skall inte en ekad bx vara. Kände massor med gummi, stall och mogen citrus i doften. Var lite konfunderad för jag brukar ta ekad bx blint. Kollade upp recensioner på nätet och Niklas på Grappe verkar ha haft samma upplevelse som jag fick: “ Vinet har initialt starka gummitendenser och påminner inte så mycket om klassisk vit bordeaux, men liksom gällde för den tidigare årgången gör en halvtimme i karaff underverk med vinet.”. Den borde förvisso ha fått tillräckligt med luft, men för mig var den helskum.

2015 Arnot-Roberts Chardonnay Watson Ranch
Ostkant, inlagd citron, lite ciderkaraktär, aprikos, mandel. Smakar “seriöst” aprikosgodis. Hög syra, och galen klunkabilitet. 89+p. Ett mycket bra vin, och lite knäppt att det kammade hem 0 röster.

Kändes som alldelens för lite ek för att vara från USA, även om producenten tillhör gänget från “In Pursuit of Balance”. Väldigt trevligt vin som jag inte skrev så mycket noter på. Massor med stenfrukt, mimosa, mjuk, runt, behagligt, lättdrucket. 89-90p. Kanske mer (men fanns ingen slatt kvar att prova).

Flight 3 - första vändan rött
Visa bifogad bild 18556
2018 Andrea Burlotto & Figli Verduno Pelaverga Cascina Massara
Oj! Lingon, en massa sura och omogna röda bär. Ren smak, sylvass syra. Mycket speciellt vin; ovanligt både smakmässigt och doftmässigt (vilket inte riktigt framgår av mina noter, sorry). Men kanske mer intressant än gott? 87p.

Mitt vin. Det här vinet provade jag på en Barbarescomässa för några veckor sedan. Tyckte det var fantastiskt trevligt då, så jag beställde en flaska och ville checka av den med likasinnade. Det är Baroloproducenten Gian Carlo Burlotto som producerar detta vin under brandet Cascina Massara på druvan Pelaverga (har en egen DOC precis norr om Barolo).

Väldigt ljust röd färg. Den är intensivt pepprig i doften. Massor med rosé- och vitpeppar. Ljusa röda körsbär. Men framförallt pepprig skulle jag säga. Det finns även en blommighet. Vinet är väldigt välgjort och även om syran är hög och alkoholen är 14,5% så tycker jag den är balanserad. Lätt, slank kropp. Små, fina tanniner. Lång finish med pepprigheten och röda bär i svansen.

Lite ambvivalent vad jag tycker. Gillade inte alls aromatiken under BYOB-kvällen. Men nu när jag provar igen så - den är faktiskt jäkligt bra och välgjord om än udda. 88-89 p

2015 Gérard Boulay Sancerre Rouge Cuvée Oriane (1 röst)
Över 9000 röda bär, lite smuts, lite gammal svartpeppar. Låter kanske inte som mycket, men det här glaset går det att drunkna i! Samma gäller i munnen. Bra syra, avrundade tanniner. Mycket öppet och trevlig. 91p.
Tänkte bättre Bourgogne, med andragissning på By Farr. Kul att Sancerre levererar på röda sidan!

Gissade att detta var en Bourgogne från kanske Volnay. Men det var en Sancerre. Kul. Bästa Pinot Noiren jag druckit från Loire.

“ It is a blend of two terroirs of kimmeridgean limestone in Chavignol dedicated since the middle ages to Pinot Noir; the hillside of Cheneaux which faces Clos de Beaujeu and Graveron, which is next to Mont Damnés. The harvest is completely de-stemmed then put in tank without pigeage or pumping over; with no intervention during vinification and fermentation with natural yeast. Aging takes place in barrels (50% new), without the additon of SO2. “

Medium ruby färg. Väldigt intensiv och komplex doft av röda bär, mogna jordgubbar, stall, kryddor, lagerblad, salvia och någon slags jordighet (i skolan var det någon som myntade uttrycket “skitiga lakan” för just den noten hos pinot). Torr, m+ syra, tanninerna ger lagom mycket bett. Lite mer endimensionell i munnen - det är mest röda bär. Medium+, lite sträv finish. 89-90 p.


2009 Fattoria La Gerla Brunello di Montalcino
Rött godis, eller… rökt godis?! Anis, rosor, mörka bär. Biter ifrån, men har begynnande mognad. Öppet och inbjudande. 90p. Nebbiolo? Nehepp...

Lite teglad medium färg. Intensiv doft av rosor, tjära, coca cola, farinsocker har jag skrivit eftersom jag drog iväg åt Nebbiolohållet, trots att tanninerna egentligen inte riktigt passade in (i allafall när man vet svaret).
Ganska slankt i munnen, fin syra, körsbär, rostade toner och hyfsad lång finish med torrt avslut. 89-90p


2005 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape (7 röster, flightvinnare, 1 WOTN-röst)
En dräpare. Jord, kött, kaffe, torkade körsbär, lite balsamvinäger, blandade (torkade) örter, mörka bär (plommon?). På tungan är det mycket mörka bär, en del torkade, örtigt, jordigt/smutsigt och lite kaffetoner. Avrundat, polerat men fortfarande med kraft. Perfekt drickfönster. 93p.

Djup röd färg, lite teglad. Intensiv doft av charkuterier, stall, mörk frukt, plommon, mörka körsbär, kaffesump, lakrits, lite volatil/balsamic, garrigue, oliver. Väldigt härlig, komplex doft. Det här kan man dofta på i timmar. Silkigt i munnen, men tanninerna landar efter ett tag. Fin balans mellan syra, tanniner, frukt. Mörka bär, rostade toner, kaffe, choklad. Rätt bitigt avslut med en lång finish med mörk frukt som hänger kvar. Väldigt roligt att prova detta. 94 p

Flight 4 - andra vändan rött
Visa bifogad bild 18557
2007 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT (2 röster, 1 WOTN-röst)
Käftsmäll, mycket fruktigt, mörka bär, plommon, järn och lite läder. Känns dock som att det ligger en filt över det - här finns mer att hämta om några år! Smakmässigt är det också kraftigt, tunga tanniner fast med begynnande mognad. 91+p.

Se under Paleo


2015 Le Macchiole Paleo Rosso (4 röster, flightvinnare och WOTN med 3 röster)
Wow! Paprika (vattendelare om folk kände det här eller inte), chili, örter, kraftig frukt. Liksom förra vinet märks det att det ligger mycket och gömmer sig under ytan. Tunga tanniner, otrolig kraft i smaken. Ett megavin - riktigt bra redan, men har allt att vinna på ryggtid. 93++p. Trodde bdx-blend med tydlig cab F. Att det skulle vara en 100 % cab f från Italien var något oväntat... Fantastiskt. Beställde några flaskor där och då. :) Mitt WOTN.

Paleon var mitt vin. Blev så nyfiken på det viner efter att ha läst @fredrikC’s not för någon månad sedan. Speciellt sedan @chambertin svarat “Härligt vin som i sina bästa stunder kan utmana Cheval Blanc och dessutom helt paprikafritt utan att tappa CF-markörerna.” Har aldrig druckit Cheval Blanc så var tvungen att testa utmanaren! Kul det där med paprikafritt. Jag kände ingen paprika i fredags men det gjorde flera andra runt bordet. Idag tyckte jag dock att jag kunde förnimma lite gröna myntatoner i all koncentration.

Provade Paleon och Tua Ritan sida vid sida idag och tog mig tid att jämföra.

Paleon har i doften en väldigt stor intensitet av mörka körsbär, kryddor, lakrits, läder, rostade toner, balsamic i en tight sammansatt koncentrerad massa som bara pulserar. Man bara känner att det kommer att komma så mycket mer med tiden. Idag känner jag även någon liten mintig grön ton som jag inte kände i fredags.

Härlig balans, frisk syra, mycket tanniner som känns hyfsat lena till en början men blir rejält sträva i avslutet, massiv koncentration och en superlång finish med mörka bär, läder, kryddor. Alldelens för ungt för att drickas nu. Men oj vilket häftigt vin det kommer att bli. Man borde verkligen köpa två lådor och följa utvecklingen över tid. 94 p

Tua Ritan har inte lika intensiv och inte lika koncentrerad doft. Mer rostade toner initialt med mörka körsbär och plommon längre bak. Inte samma dallrande energi som Paleon.

Tua Ritan har sötare frukt i munnen, annorlunda struktur på tanninerna (strävare direkt), kortare avslut, och inte lika mycket aromatik i avslutet. Den känns också ung, känner inga direkta tertiära toner. Men riktigt bra vin även detta!! 91 p

Två fantastiska viner som det var otroligt kul att prova tillsammans med vinnördar.

2015 Carlisle Zinfandel Pagani Ranch Sonoma Valley (1 röst)
Stekt chorizo, talg, salt, öter, anis, lakrits, och tung frukt. Smakar söta bär med kryddor (har skrivit fisksås?!). Väldigt balanserat och avrundat, men absolut med uppskruvade reglage. 90p.
Först Amarone, och nu zinfandel?!

Här började jag nog tyvärr tappa lite fokus. Efter de tidigare två otroligt strukturerade vinerna kändes denna väldigt sötfruktig och mjuk.
När jag provar den idag så får jag ett annat intryck.

Medium blåröd färg. Intensiv kryddig doft med mörkröda bär. Julkryddor, plommon, körsbär, lite gröna toner, blåa bär, rostade toner, choklad. Komplex doft. I munnen är det mjukt och lent, slinker lätt ner strupen, men tanniner finns som stärker upp. Väldigt fin syra som bär upp den söta frukten. Inte så lång finish men den bär med sig frukten och känns frisk. Jättebra Zinfandel (tur det fanns en slatt kvar). 91 p


2016 Bodegas Emilio Moro Ribera del Duero Malleolus (1 röst)
Oliver, mörka bär, plommon, lite parfymerat. Samma i munnen, med ett släng av vanilj. Tunga tanniner och bra syra. Något av en vägg. Ett kvalitetsvin, men också flightens mest stängda. Framtiden har nog mycket att ge. 89+p.

Tyvärr har jag inte skrivit några noter på Riberan. Kom bara ihåg att det var massor med tanniner.


Flight 4 - sött!
Har inte orkat kolla igenom denna flight men Riselingen var fantastisk :kyss:
Visa bifogad bild 18553
1994 Joh. Jos. Christoffel Erben Ürziger Würzgarten Riesling Auslese ***** (1 WOTN-röst)
Lite dieseltank i verkstad, men en väldigt ren sådan. Fruktig med päron i spetsen, flour. Fantastisk balans, mogen men uppe på kullen. Sötman balanseras perfekt av syran. 92p. Tydlig avsändare, men fasen så gott det här är

1999 Alois Kracher Zweigelt/Pinot Noir TBA #1 Nouvelle Vague
Brunsvart i färgen. Kolarem, smörkola, kartong, fikon, hallon, torkade bär. Mycket sött, och ger något av ett kolasåsintryck, men syran finns där. 91p.
Mitt vin. En riktigt udda pjäs, som skapad för BYOB-sammanhang.

2008 Domaine Huet Vouvray Demi-Sec Le Mont (bonus)
Tung doft, honung, lite bärig. Hög syra, bra balans. Inne i drickfönstret. Mums! 91p.

(vi glömde rösta i den här flighten, alternativt så glömde jag skriva ner resultaten…)
 
Last edited:

Magikern

Medlem
ja, det var en 90, ganska trött! .
Brancaian (10), hade dock mycket kvar å ge. Luftade 3h, men var bland de stramare igår.

Vilka var kvällens bästa vin (av alla då)?

Brancaia Il Blu är ofta en vattendelare. Mycket grusiga tanniner och mint tandkräm vill jag minnas. Carpinnetto 90 smakade och doftade som en fullmogen Pomerol (enkel producent då) från en bra årgång (för 5 år sedan).
 

jalvemo

Medlem
Vilka var kvällens bästa vin (av alla då)?

Brancaia Il Blu är ofta en vattendelare. Mycket grusiga tanniner och mint tandkräm vill jag minnas. Carpinnetto 90 smakade och doftade som en fullmogen Pomerol (enkel producent då) från en bra årgång (för 5 år sedan).

Hmm, oj om man måste välja skulle jag nog säga att I sodi di san Niccolo (11) var starkast ikväll, med Argiano (09), Dal forno (08) och villa calcinaia riservan (04), hack i häl.
Brancaia (10) och Roberto Voerzio (16) gillar jag skarpt, men tycker de behöver ligga på rygg några år till.
 

Daniel A

Administratör
Tack Daniel för superbra sammanfattning :) Det blev ju en del slattar över som jag har provar igenom idag och samtidigt har jag försökt tyda mina kråkfötter och lagt till några nya i egna noter. Jag klipper in dem i ditt inlägg nedan under dina noter med röd text :). Hoppas det funkar :eek:. Man måste alltså expandera fram Daniels inlägg som är bifogat nedan för att se noterna

Tack för dina noter. Mycket intressant att läsa direkt efter mina egna... :)

Ytterligare en kommentar på den här provningen. Tycker det är lite anmärkningsvärt att rösterna var så utspridda. Bortsett från att Beaucastel körde över de andra i sin flight är rösterna jämnare fördelade än det brukar vara. Och att WOTN-rösterna var så utspridda som de var har jag nog aldrig varit med om tidigare.

Dessutom, en vit flight där majoriteten av vinerna är från nya världen. Rätt coolt.
 

Mats Petri

Österlen
Ytterligare en kommentar på den här provningen. Tycker det är lite anmärkningsvärt att rösterna var så utspridda. Bortsett från att Beaucastel körde över de andra i sin flight är rösterna jämnare fördelade än det brukar vara. Och att WOTN-rösterna var så utspridda som de var har jag nog aldrig varit med om tidigare.
Får väl betraktas som ett tecken på att kvalitén var jämn och hög! En riktigt kul provning!
 
Toppen