Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Christer J

Medlem
Du är också älskvärd :)
Skönt med lov, getabock, ljus i granen och gott i glas!
Vi firar in ledighet med återstoden av gårdagens Moet Imperial och en flaska Berlucchi 61 rosé (Franciacorta) till spaghetti och köttfärssås.
God Jul broder!
 

LeChat

Medlem
Du är också älskvärd :)
Skönt med lov, getabock, ljus i granen och gott i glas!
Vi firar in ledighet med återstoden av gårdagens Moet Imperial och en flaska Berlucchi 61 rosé (Franciacorta) till spaghetti och köttfärssås.
God Jul broder!
Long time no see! Det verkar inte gå någon nöd på dig heller, skönt att höra:)
God Jul på dig med brorsan! :kyss:
 

Christer J

Medlem
Jag antar att Franciacorta ingår som vin, riktigare här än i tråden skumpa.
Så.
Berlucchi Franciacorta ’61 rosé, 60% pinot nero och 40% chardonnay. Några timmars maceration som ger en fin djupröd hallonröd färg. 8gr/l restsocker.
Härlig doft av jordgubbar, smultron och lite salta ostronskal. Jag gillar doften.
I munnen bärig och lite mörkt saltig, en lite beska som inte är besvärlig. Fästmö säger hallonremmar.
Är vinet lush? Nej.
Gott vin för 219 kr. Stellan Kramer importerar och jag ska låta resterande flaskor vila nåt år från degorgeringschocken.
Av den vita ’61 beställde jag 12 nya efter att ha tyckt om den vid en provning för nån vecka sedan med @Crist(al)ian 77 som inte hade några grova invändningar när han fick den blint.
B4865F0D-17C3-4579-B9BD-79FBBF35988B.jpeg

God Jul :)
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 18641
1985 Château Bourgneuf

Jullov!
Känns som läge för en äldre bordeaux att sitta och mysa med i soffan. 80-tals bordeaux har varit mumsig förr så det får bli en -85a.

Vackert mjukt röd med en orange kant. Så elegant! Doften som förväntat, härligt mogen, men med spänst. En spänst som även visar sig i smaken. En mäktig frukt som åldrats snyggt. Komplext och harmoniskt. Inga minustecken. Att det är en bordeaux står klart, men hade någon påstått att det var en flaska från 2000 så hade det inte känts alls konstigt. Mycket härlig bordeaux från Pomerol. Älskvärd! Har fyra flaskor kvar.
Härligt !
Köpte själv alldeles för lite högra stranden under 80- och 90-talet tyvärr (då jag handlade en hel del Bdx)
Älskar den mogna mjuka stilen som många av framför allt Pomerolerna visar upp efter +15-20 års utveckling.
 

Rexel

Medlem
2015 G.B Burlotto Barolo
Tvungen att prova en av dessa svåröverkomliga flaskor och han gör ju så förbannat goda viner:)
Skulle behöva lite mer tid, men gott redan nu med skön doft av kola remmar, rosor, körsbär, lite vår asfalt?
Bra balans både mjuk med fin syra och tanniner. Lite mörka körsbär, lite kryddigt med peppar och örter. 91-92P
 

Vingubben

Medlem
Härligt !
Köpte själv alldeles för lite högra stranden under 80- och 90-talet tyvärr (då jag handlade en hel del Bdx)
Älskar den mogna mjuka stilen som många av framför allt Pomerolerna visar upp efter +15-20 års utveckling.
Håller med. På en Bordeauxprovning i veckan var Pavie från den relativt svaga årgången 2006 kvällens överraskning för mig. Underbart djup med kokos, choklad, vanilj tillsammans med härliga frukter.
C1478EF5-0D01-4A80-9274-A50E2D2EC4DF.jpeg
 
Lördag med vinvänner och troligtvis årets bästa italienska vin.
Ciacci Piccolomini d'Aragona hör till mina absoluta favoriter och framför allt deras vingårds betecknade Pianrosso
20191221_193128.jpg


Årgång 2012

I glaset medium röd och med några orange nyanser. Bara magnifik på näsan
körsbär, plommon, hallon, några violer och vanilj
I gommen, inget annat än perfektion.
Lager av ljusröd frukt blandas med balsamicoreduktion, allt stött av fin syra och polerade tanniner. Expansivt och smakrikt. Avsluts med körsbär, balsamico och mynta.

95 p ikväll och ett leende på läpparna.
Har du några liggandes i källaren säger jag bara grattis
 

Adamanko

Medlem
Lördag med vinvänner och troligtvis årets bästa italienska vin.
Ciacci Piccolomini d'Aragona hör till mina absoluta favoriter och framför allt deras vingårds betecknade PianrossoVisa bifogad bild 18650

Årgång 2012

I glaset medium röd och med några orange nyanser. Bara magnifik på näsan
körsbär, plommon, hallon, några violer och vanilj
I gommen, inget annat än perfektion.
Lager av ljusröd frukt blandas med balsamicoreduktion, allt stött av fin syra och polerade tanniner. Expansivt och smakrikt. Avsluts med körsbär, balsamico och mynta.

95 p ikväll och ett leende på läpparna.
Har du några liggandes i källaren säger jag bara grattis
Det var dom jag försökte köpa från Tyskland när handlaren behöll mina pengar, inte skickade några flaskor och slutade svara på mejl. Men jag är inte bitter.
 

Pontus

Medlem
Lördag med vinvänner och troligtvis årets bästa italienska vin.
Ciacci Piccolomini d'Aragona hör till mina absoluta favoriter och framför allt deras vingårds betecknade PianrossoVisa bifogad bild 18650

Årgång 2012

I glaset medium röd och med några orange nyanser. Bara magnifik på näsan
körsbär, plommon, hallon, några violer och vanilj
I gommen, inget annat än perfektion.
Lager av ljusröd frukt blandas med balsamicoreduktion, allt stött av fin syra och polerade tanniner. Expansivt och smakrikt. Avsluts med körsbär, balsamico och mynta.

95 p ikväll och ett leende på läpparna.
Har du några liggandes i källaren säger jag bara grattis
Har några flaskor kvar. Tack.
 

Trydebull

Medlem
2009 Chateau Bonnet Cuvée Divinus

7A853359-9CB0-4324-8E23-C6EEDB596681.jpeg


Ja, jag tar mig friheten att skriva någon rad om en på pappret betydligt enklare Bordeaux. Som imponerar storligen!

Noter från dag två. Kork i, i källare på ca 10 grader, för halvfull flaska.

Doftar riktigt härligt, komplext och väldigt, samt oväntat, mångfacetterat
Härliga djupt mörka blålila bär med läder, tobak och lite koskit.

Smaken är synnerligen balanserad, den har hittat mer fyllighet med några år på rygg och en riktigt bra bädd av ungefär samma saker som finns i doften, plus lite blyerts. Precis lagom spänstigt slut även om fylligheten inte riktigt hänger med hela vägen.

Jag minns inte vem som rekommenderade den här på forumet först för några år sedan men jag köpte halvblint några flaskor och tyckte att första var ett riktigt bra exempel på bjud-Bordeaux så jag köpte några lådor. Oj vad det hänt mycket med de här flaskorna när de fått vila några år på 10-12 grader. De kommer nog inte att hålla 10-20 år men absolut fem-åtta år till på den här nivån.

Verkligen en bra bruks-Bordeaux som faktiskt förtjänat en lördagsplats baserat på dagens flaskor.

Jag lyfter faktiskt den här flaskan ända fram till 92 poäng.
 

LeChat

Medlem
F7617045-BEF7-4582-871A-A4D26FE9361A.jpeg

1996 Château Sociando-Mallet


Lite senare ikväll blir det entrecote och eftersom min fru aldrig skulle kalla mig en överraskningarnas man så slår jag till med en flaska bordeaux.:)

På doften får jag lite Pegauvibbar. Inte mig emot! Vinet har bara börjat få drag av mognad. Vitalt och fräscht på alla sätt. Men de drygt 20 åren i flaska har skapat ett väldans trevligt vin. Stramt, med underbara syror och en dos av brett som hjälper till att lyfta vinets komplexitet.
Haut Medoc får mig sällan att bli överexalterad men det här är ett mycket gott och kompetent vin.
 

Rexel

Medlem
Lördag med vinvänner och troligtvis årets bästa italienska vin.
Ciacci Piccolomini d'Aragona hör till mina absoluta favoriter och framför allt deras vingårds betecknade PianrossoVisa bifogad bild 18650

Årgång 2012

I glaset medium röd och med några orange nyanser. Bara magnifik på näsan
körsbär, plommon, hallon, några violer och vanilj
I gommen, inget annat än perfektion.
Lager av ljusröd frukt blandas med balsamicoreduktion, allt stött av fin syra och polerade tanniner. Expansivt och smakrikt. Avsluts med körsbär, balsamico och mynta.

95 p ikväll och ett leende på läpparna.
Har du några liggandes i källaren säger jag bara grattis
Grymt vin och faktiskt nästan bäst i tidig drickfas!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Två år efter att detta vin var månadens vin (dec 17) är det dags att göra en ny påhälsning.
2012 Luddite Shiraz
Här har hänt lite saker. Alkoholen har mattats och den voluminösa frukten har minskat något. Kopia från CT:
"Four hours decanting and this was blooming. A marvelous wine with warm sweet plums and blackberries. Some olives, black pepper and raw meat. The oak is total integrated. Much better than two years ago. Blind I would say a prestige northern Rhone. Drink after a decant or wait a couple of years..."
Lätt 94p idag, Utvecklas nog ytterligare 5-10 år?
IMG_6978.JPG
 

Jesper L

Medlem
Två år efter att detta vin var månadens vin (dec 17) är det dags att göra en ny påhälsning.
2012 Luddite Shiraz
Här har hänt lite saker. Alkoholen har mattats och den voluminösa frukten har minskat något. Kopia från CT:
"Four hours decanting and this was blooming. A marvelous wine with warm sweet plums and blackberries. Some olives, black pepper and raw meat. The oak is total integrated. Much better than two years ago. Blind I would say a prestige northern Rhone. Drink after a decant or wait a couple of years..."
Lätt 94p idag, Utvecklas nog ytterligare 5-10 år?
Visa bifogad bild 18663
Man kan fortfarande beställa vinet från Systembolaget :)
 

buteljen

Medlem
Lördag med vinvänner och troligtvis årets bästa italienska vin.
Ciacci Piccolomini d'Aragona hör till mina absoluta favoriter och framför allt deras vingårds betecknade PianrossoVisa bifogad bild 18650

Årgång 2012

I glaset medium röd och med några orange nyanser. Bara magnifik på näsan
körsbär, plommon, hallon, några violer och vanilj
I gommen, inget annat än perfektion.
Lager av ljusröd frukt blandas med balsamicoreduktion, allt stött av fin syra och polerade tanniner. Expansivt och smakrikt. Avsluts med körsbär, balsamico och mynta.

95 p ikväll och ett leende på läpparna.
Har du några liggandes i källaren säger jag bara grattis
Ser att jag har några 2010 - hur tror du dessa är? Har dålig koll på Brunello ...
 
Ser att jag har några 2010 - hur tror du dessa är? Har dålig koll på Brunello ...
2010 räknas ju som en större årgång i brunello än 2012 samtifigt tycker jag att de flaskor jag druckit varit som bäst 8-11 år gamla.
Finns bara ett sätt,knäck en flaska o testa.
Vinet har hur som aldrig gjort mig besviken.även om viss flaskvariation funnits
 

LarsW

Medlem
Ser att jag har några 2010 - hur tror du dessa är? Har dålig koll på Brunello ...
De BdM från 2010 jag druckit hittills har alla varit riktigt goda men många behöver 2-4 timmar med luft för att riktigt blomma ut.
Är de av hög kvalitet så kommer de leva i 20+ år till lite beroende på hur man vill ha sina viner.
BdM är ju charmiga i alla faser av livet tycker jag då...:)
 
Toppen