Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ekdahl

Medlem
Två år efter att detta vin var månadens vin (dec 17) är det dags att göra en ny påhälsning.
2012 Luddite Shiraz
Här har hänt lite saker. Alkoholen har mattats och den voluminösa frukten har minskat något. Kopia från CT:
"Four hours decanting and this was blooming. A marvelous wine with warm sweet plums and blackberries. Some olives, black pepper and raw meat. The oak is total integrated. Much better than two years ago. Blind I would say a prestige northern Rhone. Drink after a decant or wait a couple of years..."
Lätt 94p idag, Utvecklas nog ytterligare 5-10 år?
Visa bifogad bild 18663
Kul att höra, besökte Luddite för några dagar sedan och hade en fantastisk provning med Niels (återkommer med rapport härifrån och andra fina besökta ställen). På plats är det 2015 som gäller och priset på vingården är samma som på SB. Så potentialen är nog upptäckt nu och läge att köpa på sig det som säljs via SB, den blir nog dyrare framöver gissar jag.
 

LarsW

Medlem
Domaine du Closel Savennieres cuvee speciale 1995

Hum... udda... vet inte helt hur jag ska tolka detta.

Bokna äpplen, polkagris och grappa i doften.
Ganska besk i smaken. Något kemikaliskt. Frukten är där men vill nog ha mer. Vanilj från ek. Eftersmak av koppar.

Nja, inte min kopp te. Övergången? Känns inte skadad som sådan men ingen stil jag suktar efter.
Intressant och spännande på sitt sätt, om inte annat för att vidga sina vyer.

80p

20191223_210743(1).jpg
 

Ekdahl

Medlem
God Jul forumet!
Fördrink efter badet (är ju ändå dopparedagen), och innan middagens braai är en Graham Beck Pinot Noir Brut Rosé 2013.
Smultron, hallon, mandarin, brödig och härligt gräddig med bra syra. Lite klen mousse dock. God och skulle nog kunna tas för (NV-)skumpa blint.
64D06D3F-06DD-4845-A74E-41A37F436C52.jpeg
 

LarsW

Medlem
Julens viner!
Faiveley Nuits St. Georges 1er Cru Les Porêts Saint-Georges 1990.
Källare och jordgubbar i näsan. Ceder, vitpeppar och Earl-grey te.
Smak med frystorkade jordgubbar, lite läder och ekad vanilj. Smörstekta champinjoner och vitpeppar. Läckra tanniner och en välbevarad syra.
92 starka poäng!
thumbnail_20191225_150914.jpg


Cuvee Fredric Emilie 2003.
Petroleum, cykelslang, honungssötma och persika i näsan.
I munnen är det tort i kvadrat, inlagda persikor och päron. Splittrat skiffer och en oljig sötma som inte är det minsta söt.
En jätte-god Riesling från ett mellanår som är helt drickfärdig! Påminns igen varför detta är ett av mina favoritviner och producent.
91p

Knoll Loibner Riesling smaragd 2000
Igen petroleum denna gang med en hint av botrytis. Honungsmelon. Ek..? vanilj är det i alla fall!
Smaken är tyngre än Trimbach, en lite oljig restsötma och diverse inlagda tropiska frukter. Lite russin och svamp. Lång eftersmak som att tugga på en ballong inlagd i mirin.
92p
thumbnail_20191226_204906.jpg


Smith Woodhouse 1985.
Gammal favorit hos oss.
Det är cocktailkörsbär och russin i näsan. Amaretto, ek och pepparkakor.
Mjuk smak, mandelmassa och spritiga körsbär. Kork men inte korkad. Murken ek och russin. Medellång eftersmak. Lätt alkoholhetta.
Denna har varit bättre förr och är nog på utförsbacke nu. Fortfarande god men inte det kraftpaket jag minns den som.
88p.
thumbnail_20191224_200002.jpg


Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Apostles Oloroso Muy Viejo
Russin, korinter och ekad parfym i näsan. Brända mandlar och florala toner.
I munnen är den halvsöt och det finns hasselnötter, smör och kaffe. Pärongodis och ekplanka. Fin syra som skär igenom och medellång eftersmak.
God men inte enastående, tänk om den varit lite mindre söt…
90p
thumbnail_20191226_171252.jpg
 

john b

Medlem
Screenshot_20191228-220755_CellarTracker.jpg


Saglietti Barolo Brunate 2006.
Från fanwine. Bild stulen från cellartracker.

Doft av honung, tjära, körsbär, örter och kakao. Smaken likartad, påminner om köksträdgård, jord, honung och körsbär i smutsig allians med the cinnamon challenge. Finns mycket att fundera på. Gott. Både jag och min fru tyckte om mycket.

90 poäng.
 

Trydebull

Medlem
2005 Guigal Chateau d’Ampuis

3435FD67-BF14-4292-A909-1B8913AE0000.jpeg


Doften väldigt tillknäppt efter kork. Släpper nästan ingenting.

Efter ca fyra timmar kommer kaffe, svarta vinbär och mörk högoktanig choklad.

Smaken ger sträv och tillknäppt frukt. Inget som sticker någonstans

Efter fyra timmar händer det saker. Svarta vinbär, viol, lite vaniljtoner, svarta vilda körsbär,
Pepprigt. Svartpeppar, och även lite choklad med viss bitterhet. Tänker även på rostade kaffebönor.

Riktigt bra!

Fin balans, och inget barnarov, även om det naturligtvis bara är en tonåring. Men om man har tålamod öppnar den verkligen fint!

Halva flaskan åkte i källaren med kork i under ett dygn. Tvärtemot vad jag är vad vid från Guigals bättre viner så tappade den här dag två. Mycket märkligt... Ingenting talar för att det borde vara så. Lite blekare än kvällen innan. Fortfarande bra dock!

Direkt vid kork 85.
Efter fyra-sex timmar - 93++
Dagen efter 91
 

Trydebull

Medlem
1999 Raymond-Lafon
Flaska 5374, 35cl

333482A7-DCBE-4B4C-82FB-1E4C79F7C14B.jpeg


Direkt en aprikosattack, med saffran i andra linjen. Lussebulledeg i kubik

Dag tre - mer ”kompakt” i doften och balanserad saffransbas. Bakade lussekatter.

Smaken ger direkt vid kork gula inkokta saffransplommon och aprikoser

Tre dagar senare är den mer smörig, söt, gula-plommon-dränkta toner. Kryddig från chili och beska från kanderade grapefruktskal. Inslag av lime aprikos och banan

Lite tunn i avslutet tycker jag.

Habil Sauternes! 88 poäng med en bra framtid för den som vill låta bli flaskorna 10-20 år.
 

Magikern

Medlem
Radio-Coteau Savoy 2013

Doft: dämpad och dominerad av solmogna jordgubbar och tranbär. Färg och doft gör att jag misstänker övermogna druvor.
Attack: Ingen hög intensitet och inte speciellt fylligt men rätt burgundiskt. Druvmognaden är perfekt och syran finns där. Kanske lite för mycket osötad tranbärslikör men även örter och hallon.
Mellansmak: En aning beska börjar märkas men det är en örtig beska som jag gillar. Frukten är tydlig och vinet känns lite fylligare faktiskt.
Eftersmak: Lång och präglad av tranbär och silkestanniner.

Helblint hade jag gissat Ojai (Solomon Hills kanske). Jag tror inte det blir så mycket bättre än nu faktiskt men kanske. 91- kan jag kanske ge på grund av frukten.
 
Toppen