Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Jag hoppas också på en 2012, ligger en beställning. Har druckit den vid flera tillfällen tidigare men helt glömt att fylla på nya flaskor.
Jag har också beställt mer. Klar bonus om det blir 2012 och isf blir det fler när det blir årgångsbyte. Förra sommaren när jag besökte vingården var det 2013 som gällde.
Läste igenom smaknoterna när denna var månadens vin dec-17. Några associerade den till australisk shiraz vilket jag inte gör. Tycker den har mycket mer svart- än vitpeppar i smaken. Däremot kan jag tänka mig lite åt St Henri-hållet som vi provade hos @Bror. Den tycker jag dock inte är som en typisk aussie-shiraz utan mer som en nordrhonare?
 

Pontus

Medlem
Till kvällens ankbröst
Visa bifogad bild 18696
Holy Shit! Hur var den? 2010 av vanliga Réservéen är fortfarande lite vresig men den där måste vara sammetsmjuk...:p
Är också väldigt nyfiken! :)
2010 Pegau Da Capo. Det är onekligen med viss förväntan man öppnar en sån här flaska. Jag drack den ung på plats för ett antal år sen och minns den som relativt tillgänglig, packad med mörk frukt och peppar.
Initialt är den ganska sluten med blod, slaktarbänk, diverse kryddor och lite alkoholbeska. Med luft blir frukten alltmer framträdande och bitarna faller långsamt på plats. Ett makalöst vin! Å ena sidan betydligt tyngre och mer fokuserat än Reservee, å andra sidan mer komplext och elegant. Doft av mörk frukt, råtobak, läder, blod, peppar och julktyddor. Fyllig smak av mörk frukt, peppar, körsbär och diverse kryddor. Superfinkorniga tanniner, hög syra. Balanserad, lite kryddig eftersmak. Halva flaskan sparad till imorgon. Idag 96++.
 

Trydebull

Medlem
Dax att lufta de första flaskorna för kvällens nio rätter... Måste ju prova av dem efterhand också:rolleyes:
B3D5C562-54D4-422E-9872-497EA57F2FF7.jpeg

Gott slut - och Gott Nytt År alla!:cigarr:
 

Magikern

Medlem
Domaine Olivier Pithon la d18-2017

Doft: Mycket dämpad doft av citrusdominerad frukt och halm. Ungt utan tvekan.
Attack: Vinet känns franskt men druva hade jag inte vågat gissa. Lite som en blandning mellan Bourgogne 2009 och Rhonedalen. Lite låg syra kanske men kroppen finns där. Lite som äpple i olivolja för att vara spontan.
Mellansmak: Citrustonerna märks mer och intensiteten är rätt bra. Lite surdeg också.
Eftersmak: Syrlig och präglad av kokt citrus eller något. Inte så lång.

Jag ville vidga mina vyer med detta vinet och det är intressant utan tvekan. 90- med mersmak. Det behöver lagras lite längre. Någon som provat?

 

MagnusH70

Medlem
Nyårsmiddag 2019-12-31
Förrätt: Hummercocktail
Huvudrätt: Dovhjortsfile, potatiskaka med tryffelpecorino
Efterrätt: Demonterad Key Lime Pie i glas

20191231_235254.jpg


Kvällen inleddes med Diebolt-Vallois Blanc de blanc 1999. Fina mognadstoner, bra mousse. 94p
Till förrätten: Chablis Montee de Tonnerre 2010 från J-P et B Droin. Komplex, bra syra och perfekt mogen. 93p
Huvudrätten ackompanjerades av först Barbe Rac 2009 från M Chapoutier, med sandiga tanniner, typisk grenachekaraktär, hallon och blod. 93p. Vi fortsatte med Penfolds St Henri 2010. Här var det mera kompakt frukt, rejält sträv och ganska sluten. Bör sparas ytterligare 5 år. 94p
Avslutningen fungerade bra med Mullineux Straw Wine 2017. Kompakt sötma, med balanserande syra. Går att spara, men varför? 94p
Till 12-slaget fick det bli Palmer NV.
 

Magikern

Medlem
Earth Smoke Pyramid Valley 2016

Doft: Jordgubbssaft i ett stall. Det finns inget som tyder på att det inte skulle vara Bourgogne.
Attack: Ungt och burgundiskt. Chambolle-Musigny och ett av det bästa byvinerna från 2015 hade jag gissat på. Fylligt direkt på attacken och mycket solmogna hallon och jordgubbar.
Mellansmak: Silkeslena tanniner och lite mineraler med örter. Fylligt med lite lagom syra för att lyfta upp vinet. Frukten är ännu tydligare nu.
Eftersmak: Lite toner av osötat godis och hallon. Rätt lång och trevlig.

92 poäng och ett vin jag verkligen gillar. någon som provat?
 

john b

Medlem
20200103_193253.jpg


Domaine rewa pinot noir 2016

Entusiastisk säljare på Gårda-bolaget beskrev som ett fynd.

Efter 2 h i karaff doft av krossade jordgubbar och tallbar. Ganska torr lite besk smak. Jord och metall. Lite tillbakadragen för nw PN. Balanserad och schysst till superlyckad svamplasagne. Misstänker att burgundofiler skulle gilla det mer än jag gör. Även om jag tycker det är schysst så vill jag ha mer av allt och ännu vulgärare attack av mina PN. För 320 spänn klart prisvärt för mig men kommer inte köpa fler.
 

Pontus

Medlem
20200103_185025.jpg

2012 Charles Smith Royal City Syrah. Öppnar upp relativt omgående, men förbättras stadigt under kvällen. Doft av röd frukt, mandelmassa, kaffe, blod, kanel, läder, tobak och peppar. En hel del rostade toner och lyxiga fat i bakgrunden. Fyllig smak av röd och mörk frukt, mandelmassa och örter. Relativt hög syra. Allt i en mycket fin balans. Håller länge till men sitter man på några flaskor är det definitivt läge att korka upp en flaska, lufta en del och njuta. 96+.
 

Vingubben

Medlem
E4D19494-E99F-4A1D-9B3F-CB2280567F6F.jpeg


2012 Henschke Keyneton Euphonium

Underbar doft med ceder, svarta vinbär och lite lätt mint. Tankarna går till Cab. Lätt peppar i smaken, blyertspenna, björnbär, hallon och begynnande lädertoner. Bra syra och skarpa men något avrundade tanniner. Första gången jag provar något från Henschke och hade jag vetat bättre så skulle jag väntat minst fem år till. Överraskande stramt för att vara en Aussie. 90p+
 

LeChat

Medlem
3A1E2785-04DA-4C98-9D79-3FEAABBA1A91.jpeg

2013 Il Poggione Brunello di Montalcino


Tillgängligt och komplext med tydliga syror, röd frukt och med en dos mjölkchoklad. Riktigt fin redan men kommer bli bättre och mer sammansatt med ett par år till.
Och sen kan man ge det 10 år till för mer mognadskomplexitet om så önskas.
På tallriken blir det italienska färsbiffar.
 

IsKr

Medlem
Allis Kracher tba nobel reserve

Drack över 2 dagar

Dag ett tillsammans med en citronpaj med vaniljglass.
Doftar aprikoser i socker, honung, bakade röda äpplen och en del annat som jag hade lite svårt att hålla isär. I smaken återfinns honungen, bakade röda äpplen, aprikoser och lite annat. Bland annat en trevlig kryddighet och en fin syra som balanserar upp sötman fint. Passade bra med framförallt vaniljglassen och pajbottnen.
Dag 2 så känns allt lite lättare, som att vara på en lite blåsig blomsteräng på en kyligare sommardag. Den känns lite mer nerskruvad i smakerna och en lätthet och blommighet tillkommer. Mumms
 

Adamanko

Medlem
Druckit två mycket bra viner i år.
Idag Santa Duc Habemus Papam-16 som var helt tillgänglig från första klunken. Lent. Hallon. Söt frukt. Ren dryckesglädje. Sparar halva så slutgiltigt betyg kommer senare på CT men just nu lutar jag åt 92. Saknas kanske komplexitet för att nå längre. Eller är det tid?

Tidigare drack jag Agricola Punica Barrua-15. Har tidigare druckit lillebror Montessu-15 med stor glädje. Ett supervin för den lilla pengen. Men Barrua är väl värt den extra pengen. Det är jävligt mycket lakrits. Tjockt. Väldigt tjockt. Känns nästan som man kunnat äta det med kniv och gaffel. Ger det här 93 och titeln årets bästa vin - hittills.
 

Skrutt

Medlem
Inte mycket aktivitet här så jag blabbar på lite om Systemetdricka från senaste tiden. (Finns det en mättnad i fråga om noter om enklare viner?)
Charles Heidsieck Brut Réserve var ett härligt, välbalanserat kraftpaket, stramt och utan så mycket nyanser. Olivier Leflaives 2017 Les Sétilles levererar otroligt mycket - det har sagts förr och tål sägas igen. Blir spännande att jämföra med den nu kommande 2018. Boissets 2018 Les Ursulines (PN) tycker jag också ger mycket vin för bara 139 kr även om det är något slappare och inte lika balanserat.
 

Nyllet

Medlem
Inte mycket aktivitet här så jag blabbar på lite om Systemetdricka från senaste tiden. (Finns det en mättnad i fråga om noter om enklare viner?)

Jag tycker att alla noter är av stort intresse och hoppas att fler håller med mig. De enklare vinerna ger ju en god möjlighet för oss som inte har kommit lika långt i vinintresset att utveckla doft- och smaksinne, samt kalibrera dessa med er som kommit längre.
 

Pnilsson76

Medlem
Inte mycket aktivitet här så jag blabbar på lite om Systemetdricka från senaste tiden. (Finns det en mättnad i fråga om noter om enklare viner?)
Charles Heidsieck Brut Réserve var ett härligt, välbalanserat kraftpaket, stramt och utan så mycket nyanser. Olivier Leflaives 2017 Les Sétilles levererar otroligt mycket - det har sagts förr och tål sägas igen. Blir spännande att jämföra med den nu kommande 2018. Boissets 2018 Les Ursulines (PN) tycker jag också ger mycket vin för bara 139 kr även om det är något slappare och inte lika balanserat.
Kan bara hålla med om OL Les Setilles , levererar otroligt bra oavsett årgång och skulle vilja påstå att det är ett fynd i prisklassen. Försöker själv utforska segmentet 200-300 SEK Chardonnay både nya och gamla världen och Les Setilles står sig väldigt bra. Tycker även Domaine Chavy Chouet Bourgone Blanc les Femelottes ( Winefinder 299 SEK) varit bra tidigare årgångar. Någon som testat 2018 ?
 

Daniel A

Administratör
Har blivit fullständigt förslappad av jul-nyårsledigheten. Här kommer lite noter från en BYOB som skedde ett par veckor innan jul. Från forumet var @Skaggs @David Nilsson och @Mats Petri närvarande.

Flight 1 - mousserande
DSC_1543.JPG

N.V. Pierre Callot, Le Chemin de Paradis (4 flightröster)
Smör, grönt, citrus, gröna äpplen, anis. Bra kraft. Flourtablett och citron på tungan. Fokuserat, rent, bra syra. 89p.
Bas 13, deg. 18.

2017 Alta Allela, Capsigrany - Cava
Mandelmassa i kubik, lakritsremmar, grönt, körsbär, härsket smör, “skal”. Bra syra. Något tvålig och besk smak. 85p. Uppenbar icke-champagne.

2000 Gaston Chiquet Special Club (4 flightröster, 1 WOTN-röst)
Oj. Svamp, burkchampinjon, halm, gula äpplen, krut, lite sherry, kexchoklad. Balanserad, bra syra. Eventuellt något kort i eftersmaken. 91p. Deg. 2010.
Gissade 90-tal, typ 1998, mest baserat på burkchampinjonen. Får nu uppdatera “burkchampinjonskompassen” och inkludera årgång 200!

Flight 2 - vitt
DSC_1544.JPG

2016 Brendan Stater-West, Les Chapauidaises (flightvinnare med 6 röster)
Något orent/kemiskt (blåser bort), smör, gula äpplen, krut, asfalt, torr grusstig. Mycket eget. Hög syra. Sylvasst och fokuserat. Ungt men spännande nu. 91p+. Gissade på 2014 ch/savagnin-blend från Jura pga egen stil och skyhög syra. Kul med en chenin blanc från Saumur. Första gången jag testar, men verkligen en producent att hålla koll på!

2016 Marc Kreydenweiss, Lerchenberg Pinot gris
Tropiskt, godis, gräs, lim, tvål och blommor. Mycket lättdrucket, med ganska hög restsötma. 85p.

2017 Tetramythos, sauvignon blanc natur e (2 flightröster)
Doftfest! Skrev tyvärr inget mer specifikt än gurka och hav. Bra syra och angenäm beska. 89p. Inte ofta jag dricker grekisk sauv blanc som skalmacererat!

Flight 3 - rött
DSC_1545.JPG

2017 Agramont, Graciano (1 flightröst)
Vanilj, eukalpyptus, mycket bär, en tydlig ton av kronjäst för matbröd. Juicigt, finns tannin och syra som backar upp. 84p. Ingen aning om vad det här var för något.

2012 Telmo Rodriguez, As Caborcas
Stor doft, med lakrits, röda bär, kaffe, en hel del gröna toner, mycket lingon. Fantastisk munkänsla, mycket hög syra. Begynnande mognad. 90p.
Mitt vin. Hade glömt bort att jag tagit med en 2013 av samma vin ett halvår tidigare. Folk gissade på seriöst Beaujolais cru - typ Daniel Bouland. Tycker det finns många likheter!

1970 Jaboulet-Vercherre, Vosne-Romanée (WOTN med 4 röster och flightvinnare med 6 röster)
Mmmmm. Blod, järn, vattenpöl i skogen, gamla torra kryddor från sommarstugan, gröna örter, “mättat läder”, lite jordgubb. Tegelfärgad. Den mer än lever! Mycket angenäm munkänsla, med superpolerad syra och knappt förnimbara tanniner. Presterade långt över vad mina noter ger sken av. 92-93p.
Mitt vin. Negociantproducent, inget speciellt vin på pappret. Men med sådana här gamla viner har jag vid det här laget lärt mig att det inte finns några bra viner, bara bra flaskor. Det är såhär man vill att vin ska åldras.

2009 Ch. Rollan de By (1 flightröst)
Kvällens doftvin! Svartpeppar, chili, paprika, oliver, chipotle. Mörka och ljus röda bär.På tungan är det fortsatt kryddigt. Bra syra, med bitiga och sandiga tanniner. Svingott nu, men har många långa år kvar i sig. 92p.
Var säker på att det var Chinon av bättre snitt, men skulle väl ha fattat att tanninerna inte stämde. Kul med bra Bordeaux!


Flight 4 - rött (också känt som sista flighten, där koncentrationen är på botten)
DSC_1546.JPG

2012 Occhipinti, Grotte Alte (1 flightröst (av en som inte kunde välja...))
Korkdefekt. :(

2015 Ch. Bernateau, Saint Emilion (2 flightröster)
Frukt, röda bär, vanilj. Fat. Mycket tanniner, även om den är något avrundad (stil?). 87p.

2001 Dom. de La Charbonniere, Cuvée VV (3 flightröster och 1 WOTN-röst)
Mörk frukt, örter, komplex och djup. Mycket kraft i smakerna, polerade tanniner. Något alkoholvarmt avslut. 90p.

2013 Trinchero, grignolino (2 flightröster)
Lakrits, färgburk, rosor, torkad frukt, färsk champinjon. DÖDSTANNINER. Megasyra. Herregud. ??p. Gissade på Colares, men borde vid det här laget fattat att grina-illa-viner är grignolino.
 
Toppen