Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jimmy A

Medlem
Bersi Serlini Sat’en.

F86EE21B-FEBF-4CEE-AC40-936FA03AB100.jpeg


Bra franciacorta från en producent jag inte testat tidigare. Denna skulle med lätthet slinka igenom som en NV champagne i en blindprovning.
Fruktig näsa med gula äpplen och tropiska inslag. Jag tänker på en sån där färdig fruktsallad man kan köpa.

Denna ligger i klass med engelska bubbel exempelvis Neytimber.

Alltid kul att prova bra bubbel som inte kommer från champagne.
 

LeChat

Medlem
A5FD37A6-399F-456E-AFD8-B84EB0D1C6B6.jpeg

2015 By Farr Pinot Noir "Farrside"


Dag 2: Intensiv smak, harmonisk, mineraltät och härliga syror med bra energi. Nu har gårdagens smak av överdriven kryddnejlika och lakrits lagt sig, men igår var de övertydliga. Idag tycker jag att de blommiga dragen får ta större plats tillsammans med en tät och god frukt av bl.a hallon och rabarber. Riktigt smaskens!
 
M

Mouton

Till kvällens burgare, en aning(minst sagt) ung man anar stalligheten, och andra sekundera smaker som kommer infinna sig om +10 år.. Idag, tok för ungt, men dom härligt inlagda jordgubbarna finns där, en aning för mycket ek, som kommer integreras.. Värt sin peng? Nästan.

Louis Jadot Premier Cru Clos Saint Jacques, Gevrey-Chambertin -17

image.jpeg


 
Last edited by a moderator:

Daniel A

Administratör
DSC_1574.JPG

2004 Domaine Tempier Bandol Rouge
Lycka att hitta en rimligt mogen Tempier! Det var länge sedan jag deack Tempier över huvud taget. Potentiellt perfekt drickfönster för der här vinet. Finns fortfarande "ung" kraft och frukt (plommon, mörka bär), men mognadstoner i form av kaffe och läder är tydliga. Mycket tanniner kvar, men de är polerade och balanserade med resten av vinet. Kryddigt intryck. Lång eftersmak. 92p.
 

Oscaro

Medlem
Visa bifogad bild 18769
2004 Domaine Tempier Bandol Rouge
Lycka att hitta en rimligt mogen Tempier! Det var länge sedan jag deack Tempier över huvud taget. Potentiellt perfekt drickfönster för der här vinet. Finns fortfarande "ung" kraft och frukt (plommon, mörka bär), men mognadstoner i form av kaffe och läder är tydliga. Mycket tanniner kvar, men de är polerade och balanserade med resten av vinet. Kryddigt intryck. Lång eftersmak. 92p.
Kul, har en fäbläss för Bandol-viner! Vart hittade du den här?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grym kväll med ett skönt gäng och mängder av gott i glasen! Blev ganska snurrig i slutändan. :D

@chambertin bjöd in till provningen och gänget som deltog utöver han själv var @john b, @lukastollig, @Magnus L, @Magikern, @kimnyblom, @Appel och undertecknad.

Jäklar vad trevligt! Stort tack!

C0CFA67F-203A-4065-949F-A08FFF4C8D96.jpeg

217CC849-7C6F-44A6-B8D5-63A15A3E5DC3.jpeg

9DF8CC4F-400A-49A8-85B6-8538DB9A1700.jpeg


Fallet-Prevostat var verkligen något extra trots kolsyra. Diel var fantastisk, likaså Felton Road trots lite alkoholhetta. Damien Hugot BdB bas -12 var min favorit av Damiens alster ihop med rosén med bas -12 (pn) och -13 (ch).

Hade svårt att greppa hypen kring Santa Duc måste sägas.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Grym kväll med ett skönt gäng och mängder av gott i glasen! Blev ganska snurrig i slutändan. :D

@chambertin bjöd in till provning och gänget som deltog utöver provningsledarn var @john b, @lukastollig, @Magnus L, @Magikern, @kimnyblom, @Appel och undertecknad.

Jäklar vad trevligt! Stort tack!

Visa bifogad bild 18774
Visa bifogad bild 18773
Visa bifogad bild 18772

Fallet-Prevostat var verkligen något extra trots kolsyra. Diel var fantastisk, likaså Felton Road trots lite alkoholhetta. Damien Hugot BdB bas -12 var min favorit av Damiens alster ihop med rosén med bas -12 (pn) och -13 (ch).

Hade svårt att greppa hypen kring Santa Duc måste sägas.

Fallet-Prevostat låter bra bara på namnet.:cool: Dessutom totalt otrendig etikett som gör att jag triggas. Måste vara producenten med horisontalpress som @chambertin nämnt. Habegär etablerat!

Hugot Rosé 12/13 är väl flaskan med klarglas? Drack den i somras och den var helt underbar. Bästa rosén jag druckit under 500 kr.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fallet-Prevostat låter bra bara på namnet.:cool: Dessutom totalt otrendig etikett som gör att jag triggas. Måste vara producenten med horisontalpress som @chambertin nämnt. Habegär etablerat!

Hugot Rosé 12/13 är väl flaskan med klarglas? Drack den i somras och den var helt underbar. Bästa rosén jag druckit under 500 kr.
Rosén i klarglas var ungefär lika bra som min favorit, dvs den med -11 (pn) och -13 (ch). Fallet är fånigt bra för sitt pris. Smörkola, mandelmjöl, nougat, honung och annat gôtt. Riktigt trevlig rackare trots att den inte är krutrökig och rostad som jag vanligtvis går igång på. :)
 
Grym kväll med ett skönt gäng och mängder av gott i glasen! Blev ganska snurrig i slutändan. :D
Il Frappato 2012 är jag nyfiken på. Mina går år för fort alt köps för få.

@chambertin bjöd in till provningen och gänget som deltog utöver han själv var @john b, @lukastollig, @Magnus L, @Magikern, @kimnyblom, @Appel och undertecknad.

Jäklar vad trevligt! Stort tack!

Visa bifogad bild 18774
Visa bifogad bild 18773
Visa bifogad bild 18772

Fallet-Prevostat var verkligen något extra trots kolsyra. Diel var fantastisk, likaså Felton Road trots lite alkoholhetta. Damien Hugot BdB bas -12 var min favorit av Damiens alster ihop med rosén med bas -12 (pn) och -13 (ch).

Hade svårt att greppa hypen kring Santa Duc måste sägas.
 

Magikern

Medlem
Grym kväll med ett skönt gäng och mängder av gott i glasen! Blev ganska snurrig i slutändan. :D

@chambertin bjöd in till provningen och gänget som deltog utöver han själv var @john b, @lukastollig, @Magnus L, @Magikern, @kimnyblom, @Appel och undertecknad.

Jäklar vad trevligt! Stort tack!

Visa bifogad bild 18774
Visa bifogad bild 18773
Visa bifogad bild 18772

Fallet-Prevostat var verkligen något extra trots kolsyra. Diel var fantastisk, likaså Felton Road trots lite alkoholhetta. Damien Hugot BdB bas -12 var min favorit av Damiens alster ihop med rosén med bas -12 (pn) och -13 (ch).

Hade svårt att greppa hypen kring Santa Duc måste sägas.

Håller med om Santa Duc.

Diel var WOTN för min del följt av Fallet-Prevostat.

Jättebra initiativ och återigen tack för en jättebra kväll. :)
 

The Wall

Medlem
Grym kväll med ett skönt gäng och mängder av gott i glasen! Blev ganska snurrig i slutändan. :D

@chambertin bjöd in till provningen och gänget som deltog utöver han själv var @john b, @lukastollig, @Magnus L, @Magikern, @kimnyblom, @Appel och undertecknad.

Jäklar vad trevligt! Stort tack!

Visa bifogad bild 18774
Visa bifogad bild 18773
Visa bifogad bild 18772

Fallet-Prevostat var verkligen något extra trots kolsyra. Diel var fantastisk, likaså Felton Road trots lite alkoholhetta. Damien Hugot BdB bas -12 var min favorit av Damiens alster ihop med rosén med bas -12 (pn) och -13 (ch).

Hade svårt att greppa hypen kring Santa Duc måste sägas.
Härlig uppställning
Santa Duc behöver tid, minst 10 år brukar vara en tumregel.
 

The Wall

Medlem
Rolland lite i yngsta laget och blev yngre och grönare ju längre kvällen avlöpte. Rätt mycket grön paprika efter 2 h i karaff
Pomerolen börjar visa lite ålderskrämpor och hamnade lite i skymundan av både sås och potatisgratäng.
 

Attachments

  • BB6E7B5B-DE37-49C6-8CB9-1D2223B3C7E1.jpeg
    BB6E7B5B-DE37-49C6-8CB9-1D2223B3C7E1.jpeg
    64,3 KB · Visningar: 224

Håkan

Medlem
Tre från Joly.
Clos de la Coulee de Serrant 2003.
Bouqet med nötter, aprikoser och vax. Smak väldigt torr och påtagligt oxiderad. Sherry har aldrig varit min grej och finns bättre Sherry än denna. Okej men inte mer. 82 p.
Clos de la Coulee de Serrant 2014.
Initialt är det en liten trevlig äpplig doft men efter hand tar aceton över och blir påträngande. Smaken som först är trevligt äpplig blir också totalt dominerad av lösningsmedel. Efter en timme i glaset totalt odrickbart. Ej poängsatt.
Clos de la Bergerie 2016. Trevlig doft av äpplen, vax och valnötter. Smaken påminner om äppelcider spetsat med Calvados. Kanske lite mycket jästtoner men i det stora hela ett jättegott vin. 90 p.
 

LeChat

Medlem
4DB6FD11-E78A-41D4-83C6-6CD7D46F03CF.jpeg

2002 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains

Doften är underbar! Parfymerat tvålblommig, tät och intensiv men ändå elegant, med begynnande målarlåda och en gnutta svamp.
Rödfruktig med goda mineral och en liten touch av animaliska drag ger smaken en skön komplexitet. Munkänslan är även den superb, med integrerade syror och minimala men välgörande tanniner.

Utvecklingen i glaset visar också på kvaliteten hos detta vin. Känns som att det kan utvecklas i många år till men tyvärr var detta bara en ensam flaska hämtad från källarhålet.
God bourgogne är rysligt gott! Härligt avslut på helgen.
 
Toppen