Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Dåså. Tre dagar har gått.
Dag två var den nästan identisk. Lite mindre funk i doften och lite mer frukt i smaken.
Dag tre hade det mesta av det roliga oxiderade äppelmoset i doften försvunnit och den var nästan lite bitter i smaken.

Med facit i hand: Bäst första dagen!
Kul! Ingen mening med att vänta länge med nästa flaska. Och kan köpas och drickas unga!

Disclaimer: Väldigt nyfiken på vad andra med mer erfarenhet av dessa viner tycker... :)
Tycker det är ett lysande vin!
 

Wintermute

Medlem
Bonnet-Hutteau Muscadet Sèvre & Maine 2015. Till blåmusslor på klassiskt manér.
Måttlig syra. Frisk men försiktig doft. Lätt pärlande. Nedtonad smak av nashipäron och kanske fläder. Kraftig sälta, typ sodavatten. I eftersmaken känns tiden på jästen tydligt i form av matbrödsdeg och spritpenna. Poängmässigt är det svårt att säga. Kanske 85. Men som helhet är det magi tillsammans med musslorna.
20191130_194525_001.jpg
 

LeChat

Medlem
027F8177-9C51-4618-83C4-E9D8841764C4.jpeg

1989 Château Cantemerle


Här tror jag det behövs massor med luft! Släpper inte ifrån sig någonting. I munnen är den tunn och vek. Finns här något att locka fram? Kanske.
Jo, det vaknar så sakta. Tanninerna är verkligen minimala och tobak och läder dominerar i huvudsak. Detta är kanske snarare ett elegant kontemplationsvin efter maten än bordeauxvinet som ska matcha entrecoten. Men till en klassisk rätt med mildare smaker kan det säkert imponera.

Jag hade ganska höga förväntningar på detta vin. Dessa infriades inte riktigt. Det är absolut gott. Men vad hjälper det när man tror att det ska vara så in i h-lvete gott. ;)

Sen var det ju det där med entrecoten...
2009 Lilian Ladouys fick rycka in och göra kvällens jobb.
A8D7A165-7BCA-476E-A33D-3DA2DE824D3D.jpeg
 

Trydebull

Medlem
2009 Huet Vouvray Moelleux Clos Du Bourg
3AD7DCC3-670D-4A54-8328-2A2ADC7FAA4C.jpeg


Drack i går till pasta med gul curry, räkor, sugar naps etc. Liten chansning som fungerade ypperligt!
Ingen brådska att dricka de här såklart - de håller i tio år till - minst - men förvånansvärt tillgängliga och så dj-kla i balans att flaskan tog slut innan vi riktigt hann reflektera över den... Vilket väl i iofs också är ett betyg...

Omdöme: Skitgott!
Betyg: 92-+
 

LarsW

Medlem
2009 Huet Vouvray Moelleux Clos Du Bourg
Visa bifogad bild 18501

Drack i går till pasta med gul curry, räkor, sugar naps etc. Liten chansning som fungerade ypperligt!
Ingen brådska att dricka de här såklart - de håller i tio år till - minst - men förvånansvärt tillgängliga och så dj-kla i balans att flaskan tog slut innan vi riktigt hann reflektera över den... Vilket väl i iofs också är ett betyg...

Omdöme: Skitgott!
Betyg: 92-+
Spännande!
Har kvar 96or och 97or av dessa. Dags att gräva i källaren låter det som!
 

LarsW

Medlem
Delas Frères Hermitage Marquise de la Tourette 2006

Svartvinbärspaj med lite bränd kant och nyklippt gräs i doften. En sötlig ekton. Något animaliskt och lite färskt blod.
I munnen är det blåbär och svarta vinbär! Mjukt som sammet. Tanninerna viskar. Lite mer sötma än jag väntat från 13,5% alkohol. Gräset i doften har torkat. Svarta oliver, ceder och rostat tobak. Gott om ålderstoner men en vital syra piggar upp.

Hade nog velat ha lite mer muskler i en Hermitage men den är god!

90p kommer inte bli bättre. Har ni dem? Drick dem!

thumbnail_20191130_191826.jpg
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Spännande!
Har kvar 96or och 97or av dessa. Dags att gräva i källaren låter det som!

Jag har ett gäng udda flaskor från bra år från 89 och fram till nu - både Clos Du Bourg och Le Haut-Lie - endast en till tre flaskor av varje årgång - och jag brukar dricka bakifrån men ville gärna testa något som inte fyllt 20-30. Riktigt bra - inte samma sak som att vänta in bra koncentrerade år som får ”går klart” men riktigt bra upplevelse måste jag säga!

Gillar båda upplevelserna - även om vinet är två olika skepnader!
 

LeChat

Medlem
A7214BA2-B16C-4F58-AC49-E766294EB9F1.jpeg

2005 Domaine de Montille Nuits St. Georges 1er Cru Aux Thorey


Första advent. Det blir söndagsmiddag, fläskkarre i ugn med hasselbackspotatis och klassiska tillbehör. Då kan väl en klassisk bourgogne komma väl till pass.

Vilken trevlig doft! Mycket ungdom kvar men med en liten antydan till något moget. Även i munnen visar den fräsch frukt. Ganska mycket fin lakrits och i avslutningen hittar jag lite julkryddor. Verkligen harmoniskt! Allt sitter som det ska. Underbar!
Hade förväntat mig lite mer mognad. Samtidigt vet jag att 2005 är en mycket stark och lagringsduglig årgång så jag blev inte så förvånad heller. Snarare imponerad. Och lite bedrövad över att inte källaren innehåller fler bourgogner från 2005.
Den här har många år kvar men detta var min sista flaska. Så nu ska det njutas!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul att vara med och prova så många stilla viner för en gångs skull. Opus One, Vilmart, Gosset, Marc Morey & Fils Puligny-Montrachet och Château Climens var alla riktigt bra.
Är extra tacksam över att jag fick ditt glas av "äckligaste vinet i klassen" dvs Barolo med viss mognad.
Tack!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad gör man en gråmulen, mörk novemberlördag? Jo man bjuder hem vänner på middag!

Startade med 1988 Desbordes-Amiaud Champagne Brut Millésimé Premier Cru Blanc de Noirs. Tycker den är riktigt bra doftmässigt - nötig, bokna äpplen, en jordighet i form av svamp och andra lite odefinierbara noter, men den är för kort smaken. Försvinner snabbt. Gästerna var förbluffade över att en champagne kan dofta och smaka så här och tyckte det var jättegott! Kul. Kycklinglevermoussen som serverades till på en bit finncrisp satt som en smäck.

Sen blev det Carl Butlerinspirerat i form av hans fiskpaté till förrätt och Boeuf Bourguignon till huvudrätt.
Till fiskpatén drack vi 2014 Hubert Lamy Saint Aubin en Remilly.
Medelstor doft av varm gul citrus, ek, kryddor, mineral, rök. Torr, medel++ syra, medel+ kropp, rund lite vaxig textur, lång finish med saltig mineralitet. Koncentrerade smaker/aromer som balanserar fint mot strukturen och texturen i vinet. Väldigt gott och mycket bra till fiskpatén.

Till Boeuf Bourguignonen 2013 Marchand & Tawse Gevrey Chambertin. Alla flaskor försvann snabbt till grytan så det blev inget kvar att skriva lite noter på. Men det var väldigt trevligt och matchade grytan perfekt.

Suduiraut 1999
serverades till Creme Bruléen. Fantastisk doft, men i munnen … kan det blir för mycket botrytis?? Ja jag vet inte. Klickade inte 100 med smaken men gjorde ingen direkt analys. Gästerna älskade den dock!

Sist blev det lite härlig Chartreuse Cuvée des Meilleurs Ouvriers de France Sommeliers .

Visa bifogad bild 18493
Chartreuse är alltid gott :cool:
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 18509
2005 Domaine de Montille Nuits St. Georges 1er Cru Aux Thorey


Första advent. Det blir söndagsmiddag, fläskkarre i ugn med hasselbackspotatis och klassiska tillbehör. Då kan väl en klassisk bourgogne komma väl till pass.

Vilken trevlig doft! Mycket ungdom kvar men med en liten antydan till något moget. Även i munnen visar den fräsch frukt. Ganska mycket fin lakrits och i avslutningen hittar jag lite julkryddor. Verkligen harmoniskt! Allt sitter som det ska. Underbar!
Hade förväntat mig lite mer mognad. Samtidigt vet jag att 2005 är en mycket stark och lagringsduglig årgång så jag blev inte så förvånad heller. Snarare imponerad. Och lite bedrövad över att inte källaren innehåller fler bourgogner från 2005.
Den här har många år kvar men detta var min sista flaska. Så nu ska det njutas!
Tack för sample, har hittills lyckats hålla mig borta från de flesta av mina flaskor. Japp, 2005 är en vänta och se årgång, kommer bli ännu bättre. Har hittills druckit rätt få, men är tacksam för att jag har en del kvar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kommer det komma noter :)?
Brunellon: makalöst välstrukurerat vin! Kvällens vinnare!
Clercen: tog ett tag att vakna upp. Fenomenal även om något murrig i strukturen.
Ygay: underbar crianza uppe på platån. Lär befinna sig här under åtskilliga fler år. Inget bråttom.
Baronen: började mycket bra men förvandlades alltför snabbt till en flytande godisbutik. Inte alldeles snyggt hanterad varm växtsäsong.
 

LeChat

Medlem
B505A2FB-63F4-4F54-B2A6-397B9D5C30AD.jpeg

2015 M. Chapoutier Crozes-Hermitage Les Meysonniers

Drack denna senast för två år sedan. Ikväll känns den lite mer tillgänglig och integrerad. Fortfarande bra med struktur men mer harmoniskt nu än för två år sedan. Frukten från 2015 står i centrum och visar samma smaskiga kvaliteter som tidigare. Saknar elegans och känns som ett gott vardagsvin i dagsläget. Två år till kan nog vara lagom innan man drar en ny kork.
 
Toppen