Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Esko

Medlem
Man kan undra om de kan ligga FÖR länge på jästen eller om de tillför något om de ligger mer än 10, 20, 30, 40år?
 

Sonderlese

Medlem
Man kan undra om de kan ligga FÖR länge på jästen eller om de tillför något om de ligger mer än 10, 20, 30, 40år?
Hur lagras reservvinerna i flera decennier under tiden de används till olika cuvéer?
Jag har beställt en champagne där det ingår ett vin från 1943.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hur lagras reservvinerna i flera decennier under tiden de används till olika cuvéer?
Jag har beställt en champagne där det ingår ett vin från 1943.
Vad är det för champagne?
Mest troligt är det inget ¨reservvin¨utan en vintage som legat på flaska.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Högintressant fråga!

Har fram tills nyligen alltid tänkt att längre tid på jästen är en fördel för utvecklade aromer och mognad, samt att drickfönstret infinner sig snabbare och är smalare. Allt enligt Julles förenkling.

Har druckit GA 96 mot RD 96 oblint två gånger där senaste gången var i år. Har båda gångerna tyckt RD varit den ungdomligare som har framtiden för sig. Upplever också oftast sendeggade flaskor som yngre än tidigt deggade när båda vinerna är från samma år. Var det inte du som hade en Diebolt 76 som var deggad 2000? Har för mig att samtliga gissade 85-96 på den. En gissning som stämmer betydligt bättre med degdatumet än årgången för druvorna. Är helt övertygad om att vi tyckt vinet varit betydligt äldre om det var deggat på 80-talet.

Efter att @Ekdahl uppmärksammat mig på att tiden på korken efter degorgering är en viktig (viktigaste?) faktor för mognaden så har jag ändrat uppfattning i frågan. Om vi tar två viner med allt annat lika kommer vinet som legat 3 år på jästen och 7 år på kork efter degorgering vara mer moget än "samma" vin som legat 9 år på jästen och 1 år på kork.

Sedan gör tiden på jästen att vinet får en annan komplexitet eller åtminstone karaktär. Teoretisk föredrar jag därför att dricka ett vin som legat 9 år på jästen och 1 år på kork före ett vin som legat 3 år på jästen och 1 år på kork.

Är det mognadstoner men vill ha fram så kanske inte sendeggade flaskor är det man ska köpa i första hand. Jag är i alla fall inte särskilt intresserad av att betala dubbelt så mycket för sendeggade flaskor längre med min nya insikt.
Helt enig, stämmer med mina erfarenheter av nydeggad "gamla" flaskor VS korklagrade.

Naturkorken har ju därtill en helt annan permabilitet än kronkapsylen.
 

Sonderlese

Medlem
Vad är det för champagne?
Mest troligt är det inget ¨reservvin¨utan en vintage som legat på flaska.
Gardet Cuvée 120 ans, magnum:
https://www.plus-de-bulles.com/fr/champagne-gardet/756-grande-sendree-2005.html

Legat på flaska? Är det gamla osålda flaskor som de tömde ut tillsammans i en tank och buteljerade om? Greta skulle i så fall godkänna denna återanvändning av produkt; det gör förhoppningsvis även jag när stunden är inne att avnjuta den!

Det anlände i varje fall i dag hos min postombud efter en veckas postgång Chronopost/DPD - PostNord.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Helt enig, stämmer med mina erfarenheter av nydeggad "gamla" flaskor VS korklagrade.

Naturkorken har ju därtill en helt annan permabilitet än kronkapsylen.
Gardet Cuvée 120 ans, magnum:
https://www.plus-de-bulles.com/fr/champagne-gardet/756-grande-sendree-2005.html

Legat på flaska? Är det gamla osålda flaskor som de tömde ut i en tank och buteljerade om? Greta skulle i så fall godkänna denna återanvändning av produkt; det gör förhoppningsvis även jag när stunden är inne att avnjuta den!

Det anlände i varje fall i dag hos min postombud efter en veckas postgång Chronopost/DPD - NordPost.
Ja, skulle tro att så är fallet. Hoppas du blir nöjd!
 

Martinski

Medlem
Frågade samma på champagnegruppen på FB. Men gör samma här, sitter för närvarande på bara 3 prestige cuvéer. Hur skulle ni ranka dessa samt vilken är mest drickmogen snarast? Det lär väl vara Heidsiecks Bdm 2006?

GHfK0v5.jpeg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Frågade samma på champagnegruppen på FB. Men gör samma här, sitter för närvarande på bara 3 prestige cuvéer. Hur skulle ni ranka dessa samt vilken är mest drickmogen snarast? Det lär väl vara Heidsiecks Bdm 2006?

GHfK0v5.jpeg
Ja säger de samma Dompa & Comtes är båda välsockrade bådatvå men Comtes har bättre Chardonnay mtrl och behöver vila några år till medans Dompa görs i en vinstil som är tillgänglig även om just 08 är en ovanligt vass variant är den bäst att dricka just nu utav dessa tre
 

Martinski

Medlem
Ja säger de samma Dompa & Comtes är båda välsockrade bådatvå men Comtes har bättre Chardonnay mtrl och behöver vila några år till medans Dompa görs i en vinstil som är tillgänglig även om just 08 är en ovanligt vass variant är den bäst att dricka just nu utav dessa tre
Vad är det för dosage på Comtes o DP? För jag antar det är det du menar med välsockrade?
 

Sigdarve

Medlem
Frågade samma på champagnegruppen på FB. Men gör samma här, sitter för närvarande på bara 3 prestige cuvéer. Hur skulle ni ranka dessa samt vilken är mest drickmogen snarast? Det lär väl vara Heidsiecks Bdm 2006?

GHfK0v5.jpeg
Hur får man till en sån stor och fin bild?
 
DP08 har verkligen blommat ut och sopade banan med andra prestiger på BYOB 08-horisontalen här. Jag låter då hellre CdC ligga ett tag till. CH BdM 06 har jag inte testat än, men det är ju inte otroligt att det skulle komma fler flaskor av den framöver.
 

buteljen

Medlem
Om vi tar två viner med allt annat lika kommer vinet som legat 3 år på jästen och 7 år på kork efter degorgering vara mer moget än "samma" vin som legat 9 år på jästen och 1 år på kork.

Sedan gör tiden på jästen att vinet får en annan komplexitet eller åtminstone karaktär. Teoretisk föredrar jag därför att dricka ett vin som legat 9 år på jästen och 1 år på kork före ett vin som legat 3 år på jästen och 1 år på kork.

Är det mognadstoner men vill ha fram så kanske inte sendeggade flaskor är det man ska köpa i första hand. Jag är i alla fall inte särskilt intresserad av att betala dubbelt så mycket för sendeggade flaskor längre med min nya insikt.

Bläddrade igenom TONG Magazine Champagneutgåvan och tycker dessa citat var intressanta i sammanhanget och stödjer din tes:
"In fact, autolysis inhibits oxidation because of the release of the reducing enzymes from the dead yeast cells. In that way, dead yeast cells not only keep the wine fresh, they also greatly reduce the need to add SO2 to champagne. Because autolysis absorbs certain essential yeast nutrients, the dosage in the final champagne will not referment in the bottle. One has to look upon autolysis as a structural element in champagne rather than an aromatic one"

"To say that the complex aromas in long-aged champagne come directly from autolysis is wrong. Toasty and biscuity aromas are much more likely to be linked to oxidative ageing in the bottle after disgorgement and to the Maillard reaction between amino acids and sugars from the liqueur d'expedition in the champagne. The Maillard reaction causes ripe burnt sugar-like, honeyed and toasty aromas"
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bläddrade igenom TONG Magazine Champagneutgåvan och tycker dessa citat var intressanta i sammanhanget och stödjer din tes:
"In fact, autolysis inhibits oxidation because of the release of the reducing enzymes from the dead yeast cells. In that way, dead yeast cells not only keep the wine fresh, they also greatly reduce the need to add SO2 to champagne. Because autolysis absorbs certain essential yeast nutrients, the dosage in the final champagne will not referment in the bottle. One has to look upon autolysis as a structural element in champagne rather than an aromatic one"

"To say that the complex aromas in long-aged champagne come directly from autolysis is wrong. Toasty and biscuity aromas are much more likely to be linked to oxidative ageing in the bottle after disgorgement and to the Maillard reaction between amino acids and sugars from the liqueur d'expedition in the champagne. The Maillard reaction causes ripe burnt sugar-like, honeyed and toasty aromas"
En fråga som uppstår är vad händer om vinet som deggats tidigare inte har fått någon dosage, @Crist(al)ian 77 tog exemplet olika tid på jästen innan deggning allt annat lika, vilken champagne är det?
 
Toppen