Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Äntligen pigga nog efter sonens födsel att vi orkade korka upp den 5.e halvmagnum av Louis Roderer 2008. En favorit hos både mig och frun.

Detta var första flaskan som verkligen levererar mer än bara äpple. Nu börjar de röda äpplena skaffa sig lite sötma, och tonerna av äppelpaj med vaniljsås dominerande.
Efter en stund så känner man de brända smöret och rostade mandlarna. Lite marsipan..Så bra!
94+
20210226_181829.jpg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Savart L'Année 2008 (deg2013)
Öppen och härligt Savart-typisk rostad kalkig nos - ett riktigt sniffar vin!
Inngående nyanser I munnen utav
Bakade röda äpplen mycket rikligt och stramt mineraliskt. Frukten visar inte på ett uns utav mognad men kroppen är i ett härligt öppet läge. Nyanser av äpplepaj kvitten, plommon marmelad och griljerade ostron. En fantastiskt krämig och fyllig struktur mellan riklig öppen frukt och härligt stram hård syra och mycket saltigt avslut.

Savart 2008 har precis kommit in i en öppen fantastiskt drickfas just nu. faten finns tydligt här men är perfekt elegant integrerade, Men det är väldigt tydligt ett icke Malo jäst vin från en topp årgång.
Då den fortfarande 8år efter deg är relativt hård.
Än Idag är detta ett utav Fred's absolut bästa viner jag testat


Så jävla gott

#Cav0011
 

Attachments

  • DSC_2123.JPG
    DSC_2123.JPG
    23,5 KB · Visningar: 110
Last edited:

FredrikC

Medlem
Äntligen pigga nog efter sonens födsel att vi orkade korka upp den 5.e halvmagnum av Louis Roderer 2008. En favorit hos både mig och frun.

Detta var första flaskan som verkligen levererar mer än bara äpple. Nu börjar de röda äpplena skaffa sig lite sötma, och tonerna av äppelpaj med vaniljsås dominerande.
Efter en stund så känner man de brända smöret och rostade mandlarna. Lite marsipan..Så bra!
94+
Visa bifogad bild 22382
Grattis till grabben! Kul med bra flaska också.
 

zippan

Medlem
Är det på tok för tidigt att poppa en Savart L'Accomplie deggad i December 2020 till helgen, kommer jag att bli besviken?
 

Jos

Medlem
Savart L'Année 2008 (deg2013)
Öppen och härligt Savart-typisk rostad kalkig nos - ett riktigt sniffar vin!
Inngående nyanser I munnen utav
Bakade röda äpplen mycket rikligt och stramt mineraliskt. Frukten visar inte på ett uns utav mognad men kroppen är i ett härligt öppet läge. Nyanser av äpplepaj kvitten, plommon marmelad och griljerade ostron. En fantastiskt krämig och fyllig struktur mellan riklig öppen frukt och härligt stram hård syra och mycket saltigt avslut.

Savart 2008 har precis kommit in i en öppen fantastiskt drickfas just nu. faten finns tydligt här men är perfekt elegant integrerade, Men det är väldigt tydligt ett icke Malo jäst vin från en topp årgång.
Då den fortfarande 8år efter deg är relativt hård.
Än Idag är detta ett utav Fred's absolut bästa viner jag testat


Så jävla gott

#Cav0011
Intressant, vad tycker du om Dame de Coeur?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Intressant, vad tycker du om Dame de Coeur?
Jo jag gillar Fred's stil på den.
2007 är i ett bra drickesfönster nu. Drack nyligen 2009 som är riktigt härlig oxå. Men 2008 har jag inte druckit på ett tag, det är en häftig champagne som är enormt stram och massor utav energi men den gör ont att dricka när den är alldeles för ung.
Med det sagt kollar jag nu bakåt och inser att det var fem år sedan jag testa sist så jag ska nog ta att testa en till om ett tag.
Mycket pga utav att Min smak har ändrats över åren så jag dricker inte så mycket BdB längre. Jag har lärt mig uppskatta mer matig stil utav skumpa, så dricker mest Pinot dominerad stil typ
 
Toppen