Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
4029556A-399E-4E1D-9A15-DB70D98C79CA.jpeg

2002 R. & L. Legras Présidence Vieilles Vignes


Doften är fantastiskt härlig och komplex med mogen citron, krut, hav, rostade kaffebönor och gräddkola/kolabönor.
I munnen är den behaglig med avrundade syror och mogen smak, dock känns den lite enklare än doften. Men sammantaget en väldigt god champagne som troligtvis kan utvecklas ytterligare en aning.
En flaska kvar. Att köpa eller inte köpa, denna eviga fråga i en vinnörds liv....
 

john b

Medlem
Visa bifogad bild 22894
2002 R. & L. Legras Présidence Vieilles Vignes


Doften är fantastiskt härlig och komplex med mogen citron, krut, hav, rostade kaffebönor och gräddkola/kolabönor.
I munnen är den behaglig med avrundade syror och mogen smak, dock känns den lite enklare än doften. Men sammantaget en väldigt god champagne som troligtvis kan utvecklas ytterligare en aning.
En flaska kvar. Att köpa eller inte köpa, denna eviga fråga i en vinnörds liv....
Jag som har ont om mogen champagne i skåpen behövde iaf inte fundera länge.
Tack för lockande doftnoter ffa
 

Poa

Medlem
Clement Perseval Millesime 2012
Ja jag vet det är måndag .... men skit i det
Antagligen alldeles för tidigt att öppna nu tänker jag när jag tar ur den ur vinkylen.
Men nyfikenheten tar över,
Äpple , restsötma fast extra brut ?
Grillad citron ,
Lite honungs toner , nötighet samt en svag svag aning av kola. Kanske bara inbillning?
Ganska aggresiva bubblor
Riktigt god
91p
Nöjd jag beställde 2st av winescout
16182410169083153919849768598896.jpg
 
På söndagen för en dryg vecka sedan (påskdagen) drack jag med kompis Dom Pérignon 2010 och Winston Churchill 2006.

Dom Pérignon av den årgången drack jag för första gången. Det var helt klart ett välgjort och balanserat vin i ganska typisk DP-stil, men en viss alkoholsmak trädde fram och dog ner lite. 93p.
Winston Churchill av den årgången har jag druckit tidigare. Den hade mer djup, och det känns att den innehåller mer pinot noir. Ett väldigt bra vin. 95p.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Senaste champagnerna!
20210414_230515.jpg


Paul Bara Comtesse 2002
Bombar på med äpplen direkt. Typiskt PN. Röda äpplen och lite äppelskrutt på näsan. Efter ett tag kommer fikon och lite nejlika. Smaken är lång och intenstiv. Återigen nästan bara äpplen men riktigt mogna sådana. Kanongod och lättdrucken. Bra balans och integrerad syra. Rätt säker på att det var en BdN och tänkte Bouzy eller Ambonnay, gissade Comtesse 04. Ytterligare en 02a som börjar visa upp sig från sin bästa sida.

Enda kritiken är att den är rätt enkelspårig och domineras av äpplen, men vad gör det när det är så gott!

Bouchard Val Vilaine (18)
Skriker nördodlare med allt utom ren frukt. Rengöringsmedel och tvål på näsan med en liten pepprig eftersmak. Skum odlare, skum druva, skum vinmakning. Snustorr men bär ändå upp det. Första gissningen var PM andra gissningen PN från Aube. När den visade sig vara oekad gissade jag direkt på Val Vilaine 16 som jag mindes hade samma orena doft.

Intressant vin som passar de fullständigt avtrubbade vinnördarna men hur gott är det egentligen..?

Billecart No 1 (PM)

Återigen äpplen men även en hel del söta fruktiga och godisaktiga aromer vilket talar för PM. Enklare smak och hade det svårt ikväll. Gissade först Eglys fattigmans-VV som är 100 % PM, när det var fel var det med lite metakunskap lätt att gissa rätt.

Damien Hugot VV 2009
Nu blev det andra bullar! En av kvällens mest komplexa dofter tillsammans med Henriot. Nougat, kaffe och choklad växer fram och förför en! Precis som jag vill ha det. Kändes som rätt mogen och hade fin balans. Tänkte först på hus a la DP och 2002. Plockade inte alls upp eken som jag brukar och var ute och cyklade här på producent och vinstil men inte på kvaliteten! Har fått VV 09 en handfull gånger blint och varit väldigt konsekvent i mina omdömen. Hugots bästa vin för mig så här långt.

Pouillon Chemin de Bois 2008
Mitt eget bidrag. Mycket äpplen och lite kanelkryddig, nästan stickig doft. Lång odlarsmak men väldigt udda och spretig. Har inte hänt så mycket och jag är inte riktigt vän med just Chemin de Bois oavsett år. Ett annorlunda vin minst sagt.

Henriot Rosé 2008

Liknande profil som Hugot med choklad och kaffe. Även lite rostade/krutiga aromer. Lång smak och ytterligare ett riktigt bra vin. Rätt ungt i stilen men ack så drickbart. Första gissningen var Roederer 2012, andra gissningen någon Heidsieck, tredje William Deutz 99. Rätt nära stilmässigt men tänkte inte alls på Henriot. Hittade någon gammal anteckning vid nysläpp och var då inte så imponerad. Köpte inga vilket verkar vara ett misstag.:(

Betydligt mer utvecklad än sin vita broder.

Andre Clouet 1911 (95/96)
Kvällens solklart mest mogna vin. Karamell, honung och svagt oxiderat men inte negativt. Hyfsad längd men bristande intensitet och tryck. Gissar PN, NV och 90-tal. Med ledtråden att producenten är en storsäljare i framförallt Sverige gissade jag rätt.

Kul att få den här efter 10 år igen. Godkänt vin men inget jag springer bena av mig för.

Marguet Shaman Rosé (16)
Bonusflaska och jag tog inga noter här. Lite ekad hästodlarkaraktär och snustorr yngling uteslöt rätt mycket. Gissade Marguet. Vi funderade på en flaska till men @Vingubben var förståndig och sa nej. Ibland är det bäst att sluta på topp.

Vinnare var Hugot VV 09 och Henriot Rosé 08. Min egen ranking.
  1. Bara CMdF 2002 (provades inte av alla)
  2. Hugot VV 09
  3. Henriot Rosé 2008
  4. André Clouet 1911
  5. Billecart No 1
  6. Pouillon Chemin de Bois 2008
  7. Marguet Shaman Rosé
  8. Bouchard Val Vilaine 18
 
Senaste champagnerna!
Visa bifogad bild 22994

Paul Bara Comtesse 2002
Bombar på med äpplen direkt. Typiskt PN. Röda äpplen och lite äppelskrutt på näsan. Efter ett tag kommer fikon och lite nejlika. Smaken är lång och intenstiv. Återigen nästan bara äpplen men riktigt mogna sådana. Kanongod och lättdrucken. Bra balans och integrerad syra. Rätt säker på att det var en BdN och tänkte Bouzy eller Ambonnay, gissade Comtesse 04. Ytterligare en 02a som börjar visa upp sig från sin bästa sida.

Enda kritiken är att den är rätt enkelspårig och domineras av äpplen, men vad gör det när det är så gott!

Bouchard Val Vilaine (18)
Skriker nördodlare med allt utom ren frukt. Rengöringsmedel och tvål på näsan med en liten pepprig eftersmak. Skum odlare, skum druva, skum vinmakning. Snustorr men bär ändå upp det. Första gissningen var PM andra gissningen PN från Aube. När den visade sig vara oekad gissade jag direkt på Val Vilaine 16 som jag mindes hade samma orena doft.

Intressant vin som passar de fullständigt avtrubbade vinnördarna men hur gott är det egentligen..?

Billecart No 1 (PM)

Återigen äpplen men även en hel del söta fruktiga och godisaktiga aromer vilket talar för PM. Enklare smak och hade det svårt ikväll. Gissade först Eglys fattigmans-VV som är 100 % PM, när det var fel var det med lite metakunskap lätt att gissa rätt.

Damien Hugot VV 2009
Nu blev det andra bullar! En av kvällens mest komplexa dofter tillsammans med Henriot. Nougat, kaffe och choklad växer fram och förför en! Precis som jag vill ha det. Kändes som rätt mogen och hade fin balans. Tänkte först på hus a la DP och 2002. Plockade inte alls upp eken som jag brukar och var ute och cyklade här på producent och vinstil men inte på kvaliteten! Har fått VV 09 en handfull gånger blint och varit väldigt konsekvent i mina omdömen. Hugots bästa vin för mig så här långt.

Pouillon Chemin de Bois 2008
Mitt eget bidrag. Mycket äpplen och lite kanelkryddig, nästan stickig doft. Lång odlarsmak men väldigt udda och spretig. Har inte hänt så mycket och jag är inte riktigt vän med just Chemin de Bois oavsett år. Ett annorlunda vin minst sagt.

Henriot Rosé 2008

Liknande profil som Hugot med choklad och kaffe. Även lite rostade/krutiga aromer. Lång smak och ytterligare ett riktigt bra vin. Rätt ungt i stilen men ack så drickbart. Första gissningen var Roederer 2012, andra gissningen någon Heidsieck, tredje William Deutz 99. Rätt nära stilmässigt men tänkte inte alls på Henriot. Hittade någon gammal anteckning vid nysläpp och var då inte så imponerad. Köpte inga vilket verkar vara ett misstag.:(

Betydligt mer utvecklad än sin vita broder.

Andre Clouet 1911 (95/96)
Kvällens solklart mest mogna vin. Karamell, honung och svagt oxiderat men inte negativt. Hyfsad längd men bristande intensitet och tryck. Gissar PN, NV och 90-tal. Med ledtråden att producenten är en storsäljare i framförallt Sverige gissade jag rätt.

Kul att få den här efter 10 år igen. Godkänt vin men inget jag springer bena av mig för.

Marguet Shaman Rosé (16)
Bonusflaska och jag tog inga noter här. Lite ekad hästodlarkaraktär och snustorr yngling uteslöt rätt mycket. Gissade Marguet. Vi funderade på en flaska till men @Vingubben var förståndig och sa nej. Ibland är det bäst att sluta på topp.

Vinnare var Hugot VV 09 och Henriot Rosé 08. Min egen ranking.
  1. Bara CMdF 2002 (provades inte av alla)
  2. Hugot VV 09
  3. Henriot Rosé 2008
  4. André Clouet 1911
  5. Billecart No 1
  6. Pouillon Chemin de Bois 2008
  7. Marguet Shaman Rosé
  8. Bouchard Val Vilaine 18
Bouchard Val Vilaine 18 lät tyvärr inte alltför rolig, på din beskrivning. Tveksamt om den ens duger som enklare champagne.

Tur att det fanns bättre champagner som förhoppningsvis vägde upp det.
 

Vingubben

Medlem
Senaste champagnerna!
Visa bifogad bild 22994

Marguet Shaman Rosé (16)
Bonusflaska och jag tog inga noter här. Lite ekad hästodlarkaraktär och snustorr yngling uteslöt rätt mycket. Gissade Marguet. Vi funderade på en flaska till men @Vingubben var förståndig och sa nej. Ibland är det bäst att sluta på topp.
Vet inte vad som flög i mig. Kan det vara åldern? Lovar att inte göra det igen.[/ATTACH][/QUOTE]
 

Vingubben

Medlem
Bouchard Val Vilaine 18 lät tyvärr inte alltför rolig, på din beskrivning. Tveksamt om den ens duger som enklare champagne.

Tur att det fanns bättre champagner som förhoppningsvis vägde upp det.
Får dock tänka på att den var väldigt ung. Första 2018 som jag har provat.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Ikväll öppnade vi en flaska Duménil 2008 vilket var en mycket angenäm upplevelse tillsammans med fjällröding, beurre blanc, forellrom och ramslöksmajonnäs.
IMG_20210417_172516.jpg

Fin doft med honung, lite knäck och mogna, nästan bokna äpplen.
I munnen kommer mer mogna och bakade äpplen, citrus med en liten beska, mot slutet mer honung. Trevlig avrundad syra, och en hyfsat lång eftersmak.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mera skumpa!

SMHI sa att det skulle bli sol så jag bjöd in mig själv till @Mattias Schyberg s terrass. Nu höll inte riktigt prognosen måttet men några strålar fick vi mellan klunkarna. Inte optimalt att prova vin utomhus men vad gör man inte för årets första solupplevelse.:cool:

IMG_37251.jpg


Billecart 2008
Klart mognast av alla både på doft, smak och färg. Klassisk champagne med äpplen och bröd fast med lite mogna toner av karamell och honung. Bra balans och rätt lång smak av äpplen. Typisk PN-blend kändes det som, alternativ riktigt mogen chardonnay... Lite åt det oxiderade hållet vilket fick mig att gissa Bolly 02 eller 04. Inga typiska rostade nötter men kom inte på något bättre. När årgången avslöjades så var jag övertygad om att det var en vanlig husvintage på grund av mognaden som lurade mig totalt, men fick ingen bra känsla för vad det skulle vara. Desperat gissning på Roederer innan Billecart.

Märkligt. Har druckit det här vinet några gånger innan (även blint) och tyckt den varit bra men alldeles för ung. Den här flaskan var definitivt i drickfönstret och klart mognast av alla idag. Min favorit. Kommer inte vänta 5 år med nästa flaska som planerat.

Amour de Deutz 2008
Elegant komplext med ren syrlig frukt. Äpplen och lite citron. Kanske ett uns smörighet i smaken som även har lite bröd/jäst i avslutet. Hög intensitet och solklart ett bra men ungt vin. Var rätt övertygad om att det här var min flaska tills @kimnyblom deklarerade att han var 95 % säker på att det var hans vin.

Amour har varit en av mina favorit-08or och fortsätter vara det!

Dom Pérignon 2008
Fick lite samma vibbar som Amour men här med en klar krutig ton på gränsen till kaffe. Tänkte chardonnaydominerad prestige. Tänkte Comtes, gissade Heidsieck först innan DP. Ytterligare ett bra vin som ändå blev solklart sist i heatet. Tror alla hade den som 3a. Säger inte så mycket för Billecart vann på sin mognad och Amour har alltid varit överjäkligt bra.

Min ranking:
  1. Billecart
  2. Amour
  3. Dompa
Efter det här blev det mer vin men utan bubblor...
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bouchard Val Vilaine 18 lät tyvärr inte alltför rolig, på din beskrivning. Tveksamt om den ens duger som enklare champagne.

Tur att det fanns bättre champagner som förhoppningsvis vägde upp det.
Roligt och klart annorlunda vin men frågan är hur gott det är. Inget man bjuder "vanliga" vindrickare på. Har för mig att @Christer J läst att Bouchard har sagt att hans viner inte är lämpade för bröllop.:D

Sedan har vi etiketten som är en av champagnes snyggaste om du frågar mig. Värt att köpa bara av den anledningen.:)

Jag har själv några Val Vilaine men kommer inte köpa fler av det vinet men däremot Bouchards andra viner. Framförallt Les Ursules!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mera skumpa!

SMHI sa att det skulle bli sol så jag bjöd in mig själv till @Mattias Schyberg s terrass. Nu höll inte riktigt prognosen måttet men några strålar fick vi mellan klunkarna. Inte optimalt att prova vin utomhus men vad gör man inte för årets första solupplevelse.:cool:

Visa bifogad bild 23012

Billecart 2008
Klart mognast av alla både på doft, smak och färg. Klassisk champagne med äpplen och bröd fast med lite mogna toner av karamell och honung. Bra balans och rätt lång smak av äpplen. Typisk PN-blend kändes det som, alternativ riktigt mogen chardonnay... Lite åt det oxiderade hållet vilket fick mig att gissa Bolly 02 eller 04. Inga typiska rostade nötter men kom inte på något bättre. När årgången avslöjades så var jag övertygad om att det var en vanlig husvintage på grund av mognaden som lurade mig totalt, men fick ingen bra känsla för vad det skulle vara. Desperat gissning på Roederer innan Billecart.

Märkligt. Har druckit det här vinet några gånger innan (även blint) och tyckt den varit bra men alldeles för ung. Den här flaskan var definitivt i drickfönstret och klart mognast av alla idag. Min favorit. Kommer inte vänta 5 år med nästa flaska som planerat.

Amour de Deutz 2008
Elegant komplext med ren syrlig frukt. Äpplen och lite citron. Kanske ett uns smörighet i smaken som även har lite bröd/jäst i avslutet. Hög intensitet och solklart ett bra men ungt vin. Var rätt övertygad om att det här var min flaska tills @kimnyblom deklarerade att han var 95 % säker på att det var hans vin.

Amour har varit en av mina favort-08or och fortsätter vara det!

Dom Pérignon 2008
Fick lite samma vibbar som Amour men här med en klar krutig ton på gränsen till kaffe. Tänkte chardonnaydominerad prestige. Tänkte Comtes, gissade Heidsieck först innan DP. Ytterligare ett bra vin som ändå blev solklart sist i heatet. Tror alla hade den som 3a. Säger inte så mycket för Billecart vann på sin mognad och Amour har alltid varit överjäkligt bra.

Min ranking:
  1. Billecart
  2. Amour
  3. Dompa
Efter det här blev det mer vin men utan bubblor...
Objektivt var Amour klart bäst. ;) Klart godast också. :cool: Minst andra gången jag blir lite besviken på DP -08. Inget fel på vinet, men saknar det lilla extra just nu. Trevlig kväll dessutom! :)
 

LarsW

Medlem
Väldigt habil bruksskumpa så länge man låter den bli vuxen!

Pierre Gimonnet BdB Fleuron 1996
Gula äpplen, konserverad citron och citronfudge i näsan. Smör, rostat bröd och en hint av jäst.
I munnen är det Mjuk och smörig citron, grädde och brioche. Karamell. Bokna äpplen och trevlig beska såsom från citrusskal. Känns inte ekad... menar denna bara sett rostfritt stål. Dosagen är perfekt, är en extra-brut och senare årgångar brukar ligga runt 5g/liter. En aning kort eftersmak får den att snubbla lite på mållinjen.
Ett av mina bättre köp (mtp pris) som belönar tålamod!
Tappade bort den ett tag från radarn men har nu skaffat några 2008, lär dock få vänta till 2030 innan jag poppar dem.
90p

thumbnail_20210418_183351.jpg
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Dom Pérignon 2008
Fick lite samma vibbar som Amour men här med en klar krutig ton på gränsen till kaffe. Tänkte chardonnaydominerad prestige. Tänkte Comtes, gissade Heidsieck först innan DP. Ytterligare ett bra vin som ändå blev solklart sist i heatet. Tror alla hade den som 3a. Säger inte så mycket för Billecart vann på sin mognad och Amour har alltid varit överjäkligt bra.

Lite överraskande tycker jag ändå. När vi provade femton 2008or blint i höstas så var Dompan klar vinnare för mig. Men det är inte så konstigt om det finns lite flaskvariation med så stor produktion.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite överraskande tycker jag ändå. När vi provade femton 2008:eek:r blint i höstas så var Dompan klar vinnare för mig. Men det är inte så konstigt om det finns lite flaskvariation med så stor produktion.
Fast ni provade ju inte Amour och Billecart...:rolleyes:

DP var bra men någon ska komma sist.

Håller med @Mattias Schyberg om att Amour var objektivt bästa vinet men jag är en sucker för mognadstoner.
 
Toppen