Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag tycker att Krug Roséer behöver mycket tid, mer än Grande Cuvée. Det som talar mot det för just 24éme är att basårgången (2011) är så svag. Jag tror ändå att den blir perfekt att dricka i början på 2030-talet.


Håller med dig Elvis. Druckit rätt mycket rose, från 80-talet och framåt och den är mer vresig än GCn. Också ett bättre väl än GC om du köper på halvflaska då jag upplever att den mognar lite långsammare

Kommer fortfarande ihåg hur jag fick rabatt på en Krug Rosé i en restaurang i Edinburgh då den hade legat hos dem i åtminstone 10-15 år (det var gamla ettiketten så tror längre än så) Fantastiskt vin med bibehållen fräschör men ack så komplex. Lägger alltid rosén längst bak i källaren. Har för övrigt ett gäng magnum som jag inte vet om jag får uppleva i sin rätta storhet.

Vid ett tillfälle då jag var hos Krug så nämnde de att de hade större andel basvin i rosén i jämförelse med GC. Vet dock inte om det var just batchen för tillfället eller generellt.

För övrigt gav restaurangen också rabatt på bland annat en 1996 Aldo Conterno (för mig det var Granbussia) då även det var ett gammalt vin
Två kloka herrar säger samma sak. Verkar som jag druckit för lite Krug Rosé...
Kanske en provning kan råda bot på frågeställningen om Rosé kontra GC. Jag har 19 och 21éme av rose. Ställa de mot 162 och 164éme av GC samt kanske några till. Post covid är jag definitivt på en sådan provning. @Crist(al)ian 77 @Elvis @Johan Blom och andra som visat intresse i frågan
... Får bli ändring på det. Jag kommer!

GC har jag många olika av men Rosé har jag bara en äldre pre-ID av.

Gäller terorin om att Krug på halvflaska inte är Krug även för rosé? :D
Fråga teorins fader, @Elvis.:)
 
Två kloka herrar säger samma sak. Verkar som jag druckit för lite Krug Rosé...
Fråga teorins fader, @Elvis.:)

Alla delar inte åsikten om rosén storhet. Tar mig friheten att lägga in #Winepunkers kommentar som han gjorde på mitt instagram

upload_2021-3-19_16-43-6.png


Sedan har @Elvis fel, iallafall om rosén på halvflaska.
 
Last edited:

Domaren

Rookie som leker Italien.
Har säkert redan frågats men vid luftning av vin? hur gör ni för att säkerställa temperatur vid servering?

Upplever att temperaturen går upp för fort, har vinkyl inställd på 11 grader som i karaff 1,5 - 2 h lätt blir 17-18 grader men vill servera typ 15 grader för nebbiolo
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Har säkert redan frågats men vid luftning av vin? hur gör ni för att säkerställa temperatur vid servering?

Upplever att temperaturen går upp för fort, har vinkyl inställd på 11 grader som i karaff 1,5 - 2 h lätt blir 17-18 grader men vill servera typ 15 grader för nebbiolo
Drick snabbare och var glad :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har säkert redan frågats men vid luftning av vin? hur gör ni för att säkerställa temperatur vid servering?

Upplever att temperaturen går upp för fort, har vinkyl inställd på 11 grader som i karaff 1,5 - 2 h lätt blir 17-18 grader men vill servera typ 15 grader för nebbiolo
Temperaturen går upp fort, i förhållande till vad? Lägre temp. inomhus, Ställ in karaffen i kylen. Sätt ¨kylstrumpa¨på karaffen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har säkert redan frågats men vid luftning av vin? hur gör ni för att säkerställa temperatur vid servering?

Upplever att temperaturen går upp för fort, har vinkyl inställd på 11 grader som i karaff 1,5 - 2 h lätt blir 17-18 grader men vill servera typ 15 grader för nebbiolo
Vet inte vad du har för karaff. Mest troligt täcker inte denna kylare hela karaffen, men borde klara 15 grader/1,5-2tim.
https://vinglas.se/vintillbehor/vinkylare-med-kardborre-gra-svart/
 

mackan92

Medlem
Vet inte om detta kräver sin egna tråd men slog mig tanken igår när jag hade middag med föräldrarna som var på besök om just val av vin till tillfälle, speciellt i denna situation med co-vid19. De är inte alls insatta i vin, dricker vanligt BiB - farsan undviker gärna vin pga syran i vin kan ställa till det i magen(hävdar han)... Men inte för att de har något med saken i frågan att göra så är funderingen kring just det, sitter på ett relativt bra grund av mellansegment (3-600kr) viner då det är där jag befinner mig i resan och själv kan tänka lägga pengar på vin - men man vill ju helst öppna de finare med likasinnade som i denna situation heller riktigt går att göra utan gott samvete? Eller är det så att du kan öppna en flaska vin och bara njuta av det själv? Hur resonerar ni kring just vinval till tillfället(n)? Drar ni dyrgripen med folk som inte alls är insatta? Sparar ni på det själv? Delar ni med er?

Många frågor i samma stycke men reflektera själv lite av det där - man kanske rent utav bara begränsar sig själv?
 

Vera Wind

In vini veritas?
Vet inte om detta kräver sin egna tråd men slog mig tanken igår när jag hade middag med föräldrarna som var på besök om just val av vin till tillfälle, speciellt i denna situation med co-vid19. De är inte alls insatta i vin, dricker vanligt BiB - farsan undviker gärna vin pga syran i vin kan ställa till det i magen(hävdar han)... Men inte för att de har något med saken i frågan att göra så är funderingen kring just det, sitter på ett relativt bra grund av mellansegment (3-600kr) viner då det är där jag befinner mig i resan och själv kan tänka lägga pengar på vin - men man vill ju helst öppna de finare med likasinnade som i denna situation heller riktigt går att göra utan gott samvete? Eller är det så att du kan öppna en flaska vin och bara njuta av det själv? Hur resonerar ni kring just vinval till tillfället(n)? Drar ni dyrgripen med folk som inte alls är insatta? Sparar ni på det själv? Delar ni med er?

Många frågor i samma stycke men reflektera själv lite av det där - man kanske rent utav bara begränsar sig själv?
Jag tänker absolut på gästernas preferenser. Både för att jag vill att de ska få en angenäm upplevelse och för att det är synd att "kasta pärlor åt svin".
 

Deek

Medlem
Någon som har ett lexikon till alla förkortningar som brukar vara med på dryckesauktioner?
till exempel vad betyder förkortningen "u. in"?
"3 bts" är lite mer självklar.

Men "u. in" känns lite mer som den gamla gåtan "Är du man eller mus?"
 
Tips på bästa förslutare till vin? Har en sådan nu:

https://www.systembolaget.se/produkt/vara/vinforslutare-94601/

Tillhör minoriteten på det här forumet med att konsekvent tycka att (torrt) vin blir påtagligt sämre dag 2 och skulle vilja se om en annan förslutare kan råda bot på det eller om det helt enkelt bara är så min preferens är funtad. Funderar på att testa en vakuumpumpsvariant.
gillar verkligen inte vakuumpump. tycker att det ofta dödar doften av ngn anledning. Brukar oftast spara öppnade flaskor i kylen och brukar numera bara trycka tillbaka korken som den kom med. Om flaskan är minst halvfull brukar det inte vara något som helst problem dagen efter i min erfarenhet. Behöver väl komma upp i tvåsiffrigt gradantal men det är också det enda. Undantaget viner med ålder, brukar inte klara dagen 2 särskilt väl om det inte är söta viner.
 

Martin F

Medlem
gillar verkligen inte vakuumpump. tycker att det ofta dödar doften av ngn anledning. Brukar oftast spara öppnade flaskor i kylen och brukar numera bara trycka tillbaka korken som den kom med. Om flaskan är minst halvfull brukar det inte vara något som helst problem dagen efter i min erfarenhet. Behöver väl komma upp i tvåsiffrigt gradantal men det är också det enda. Undantaget viner med ålder, brukar inte klara dagen 2 särskilt väl om det inte är söta viner.
Jag brukar sätta på förslutaren jag länkade till och stoppa in flaskan i kylen men tycker konsekvent att vinet blir sämre dag 2.

Sannolikt är det ett uttryck för hur jag gillar mitt vin. Är inget större fan av att lufta i karaff utan dricker i princip allt ur bourgognekupor och tycker den bästa utvecklingen sker de första 2 timmarna eller så. Ska sägas att jag oftast har knappt halva flaskan kvar. Hört en del som häller i vinet i en halvflaska för att bättre konservera det men det känns ju så där halvromantiskt :D
 
Jag brukar sätta på förslutaren jag länkade till och stoppa in flaskan i kylen men tycker konsekvent att vinet blir sämre dag 2.

Sannolikt är det ett uttryck för hur jag gillar mitt vin. Är inget större fan av att lufta i karaff utan dricker i princip allt ur bourgognekupor och tycker den bästa utvecklingen sker de första 2 timmarna eller så. Ska sägas att jag oftast har knappt halva flaskan kvar. Hört en del som häller i vinet i en halvflaska för att bättre konservera det men det känns ju så där halvromantiskt :D

jag har samma vinförslutare och använder den de gånger då korken inte funkar och har i regel samma resultat. Jag dekanterar mindre och mindre nuförtiden utan oftast blir det upphällning direkt i glasen (även om jag ibland öppnar jag flaskan litet tidigare på dagen när jag tror att luftning krävs). Det som däremot har stor påverkan är om man har en flaska öppen under säg 7-8 timmar och sen sätter i korken och ställer i kylen eller om man häller upp några glas och sen korkar igen och in i kylen efter bara någon timme. Bättre ju mindre tid öppen i modern rumstemperatur såklart.

Hade också en tanke om halvflaskor men det har stannat vid en tanke av just den anledning du antyder...
Finns det någon som använder sig av halvflasketekniken? Hur är resultaten i så fall?
 

buteljen

Medlem
Om någon har tid och lust så tar jag gärna emot lite inspel på vad som kan vara kul och tillräckligt öppet att dricka från denna vinlista :). Gärna både från Piemonte och Toscana. Har dålig koll på dessa områden. Har kollat lite på CT men tycker de flesta verkar så jäkligt unga ...
Piemonte

2015 Barolo Brunate/Francesco Rinaldi- 1800

2015 Barolo Cannubi/Francesco Rinaldi- 1800

2016 Barolo Cannubi/Francesco Rinaldi- 1800

2014 Barolo Cannubi /Barale Fratelli- 2100

2018 Barolo Vendemmia/Barale Fratelli – 1900

2015 Barolo Castelgione/Vietti – 1900

2016 Barolo Serralunga/Luigi Pira – 1400

2015 Barolo Marcenasco/Renato Ratti- 1500

2016 Barolo Marcenasco/Renato Ratti- 1500

2016 Barolo/Josetta Saffirio - 1050

2015 Barolo Commune Serralunga/Palladino- 1400

2012 Barolo Riserva Bricco Boschis San Giuseppe/Cavalotto- 3900

2013 Barolo Bricco delle Viole/Morengo- 1700

2014 Barolo/Ettore Germano – 1400

2010 Barolo Prapo/Ettore Germano/ 2100

2015 Barolo Prapo/Ettore Germano- 2100

2013 Barolo Ceretta/Ettore Germano – 1900

2009 Barolo “Ceretta”/Ettore Germano - 1700

2014 Barolo/Burlotto – 1900 2016 Barolo/Trediberri – 990

2016 Barolo Rocche del Annunziata/Trediberri - 2500

2015 Barolo Bussia/Giacomo Fenocchio - 1900

2016 Barolo Cannubi/Giacomo Fenocchio – 1900

2014 Barolo/Rocche dei Manzoni- 1900

2015 Barolo Bussia/Barale Fratelli – 1900

2015 Barolo Castellero/Barale Fratelli - 1900

2013 Barolo Serralunga d´Alba/Giovanni Rosso- 2100

2011 Barolo La Serra/Giovanni Rosso- 2100

2015 Barbaresco Pajoré/Sottimano - 1900

2016 Barbaresco Pajoré/Sottimano – 1900

2017 Barbaresco Pajoré/Sottimano- 1900

2010 Barbaresco Cotta/Sottimano - 1900

2015 Barbaresco Cotta/Sottimano – 1900

2017 Barbaresco Cotta/Sottimano-1900

2016 Barbaresco/Fratelli Antonio & Raimondo – 850

2015 Barbaresco Riserva Pora/Produttori del Barbaresco – 1700

2015 Barbaresco Riserva Rio Sordo/Produttori del Barbaresco – 1700

2015 Barbaresco Riserva Muncagota/Produttori del Barbaresco – 1700

2016 Barbaresco Pajé/Carlo Boffa - 1200

2016 Langhe/Sottimano – 790

2018 Langhe/Sottimano - 790

2018 Langhe Nebbiolo/Burlotto - 750

2014 Langhe Nebbiolo/Cavalotto- 790

2016 Langhe Nebbiolo/Cavalotto – 790

2017 Langhe Nebbiolo/Cavalotto- 790

2017 Langhe Nebbiolo/Paolo Conterno-690

2017 Langhe Rosso/Aldo Conterno - 690

2019 Langhe/Treddiberri-690

2018 Langhe Nebbiolo/Barale Fratelli - 790

2018 Langhe Nebbiolo/Francesco Rinaldi- 790

2018 Langhe Nebbiolo/Marchesi di Gresy – 710

2018 Langhe Nebbiolo/Giuseppe Rinaldi- 1600

2018 Langhe Nebbiolo/Giacomo Fenocchio - 690

2017 Langhe Nebbiolo/Cascina Ballarin- 650

2018 Langhe Nebbiolo/Giuseppe Mascarello - 1500

2017 Nebbiolo d´Alba ”Valmaggiore”/Luciano Sandrone - 890

2017 Nebbiolo d´Alba /Bruno Giacosa - 890

2015 Nervi Gattinara/Giacomo Conterno- 1500

2016 Nervi Gattinara/Giacomo Conterno- 1500

2017 Barbera d´Alba/Roberto Voerzio - 1100

2015 Barbera d´Alba/Treddiberri – 590

2016 Sito Moresco/Gaja – 1700

2019 Dogliani Dolcetto ”Bricco Mollea”/Treddiberri- 500

2019 Dolcetto d´Alba/Bruno Giacosa - 700



Toscana

2015 Acqua Giusta Rosso- 440

2016 Chianti Classico/Selvapiana- 490

2014 Il Poggione/Brunello di Montalcino- 890

2015 Il Poggione/Brunello di Montalcino- 890

2013 Lissini/Brunello di Montalcino – 990

2012 Il Poggione Brunello di Montalcino Reserva - 2500

2010 Ciacci Piccolomino d´Aragona/Brunello di Montalcino-2500

2014 Casanova di Neri/Brunello di Montalcino – 2100

2015 Tenuta San Guido Guidalberto/Sassicaia - 2100
 
Toppen