Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Dejzan

Medlem
Vad är de längsta ni lagrat en flaska vin?Alltså inte en gammal årgång nödvändigtvis utan de längsta tiden ni haft en flaska i er ägo? Tycker lagringshorisonter ibland känns väldigt svindlande, vad gör man om 10, 20, 30 år?
Den första flaskan jag köpte för att spara länge var en Bürklin-Wolf Auslese 1990, den köpte på en vinresa i Pfalz 2002. När jag öppnade den 10 år senare var den ordentligt korkskadad...
Just nu är det en Roederer BdB 1996 som legat längst, den köpte jag 2004.
Tidsperspektivet kändes inte så jobbigt när jag började att köpa vin när jag var 24, att nu som snart 40 köpa vin som man vill spara i 10-15 år ger onekligen en annan känsla. Men då brukar jag tänka hur nöjd 55 åriga mig kommer vara över att jag köpte och sparade just det här vinet 2021.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad är de längsta ni lagrat en flaska vin?Alltså inte en gammal årgång nödvändigtvis utan de längsta tiden ni haft en flaska i er ägo? Tycker lagringshorisonter ibland känns väldigt svindlande, vad gör man om 10, 20, 30 år?
Jag har fortfarande några flaskor kvar inköpta 2004, det var det året jag började bli mer seriöst intresserad av vin. Jag hade nog inte tänkt mig att en del flaskor jag köpte det året skulle finnas kvar ouppdruckna 17 år senare.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad är de längsta ni lagrat en flaska vin?Alltså inte en gammal årgång nödvändigtvis utan de längsta tiden ni haft en flaska i er ägo? Tycker lagringshorisonter ibland känns väldigt svindlande, vad gör man om 10, 20, 30 år?
david bruce 1983.jpg

Inköpt i Philadelphia 1986. Den sista i sitt slag? Knappast optimalt lagrad, men nivån är i alla fall fin.
 

Ejdern

Medlem
Jag skulle gärna vilja få tag på en Champagne från mitt födelseår, vilket var 1992. Det var ett dåligt år och få producenter verkar ha släppt en årgångs champagne just detta år. Jag vet inte ett bättre ställe än FW att vända mig till för att få hjälp och tips om vilka producenter jag ska leta efter. Jag är inte så sugen på att betala 2500 kr för en flaska Moet från Pdb. Kom gärna med tips eller om du har en extra flaska i källaren skicka gärna ett PM :D

Vet även att producenten J. De Telmont även gjorde en flaska från 1992. Någon som har koll på hur producenten är?
 

Daniel A

Administratör
Jag skulle gärna vilja få tag på en Champagne från mitt födelseår, vilket var 1992. Det var ett dåligt år och få producenter verkar ha släppt en årgångs champagne just detta år. Jag vet inte ett bättre ställe än FW att vända mig till för att få hjälp och tips om vilka producenter jag ska leta efter. Jag är inte så sugen på att betala 2500 kr för en flaska Moet från Pdb. Kom gärna med tips eller om du har en extra flaska i källaren skicka gärna ett PM :D

Vet även att producenten J. De Telmont även gjorde en flaska från 1992. Någon som har koll på hur producenten är?

@MartinE har ju en eminent blogg som kan ge dig lite ingångar till vad du kan jaga: http://champagne-bloggen.blogspot.com/search/label/1992
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag skulle gärna vilja få tag på en Champagne från mitt födelseår, vilket var 1992. Det var ett dåligt år och få producenter verkar ha släppt en årgångs champagne just detta år. Jag vet inte ett bättre ställe än FW att vända mig till för att få hjälp och tips om vilka producenter jag ska leta efter. Jag är inte så sugen på att betala 2500 kr för en flaska Moet från Pdb. Kom gärna med tips eller om du har en extra flaska i källaren skicka gärna ett PM :D

Vet även att producenten J. De Telmont även gjorde en flaska från 1992. Någon som har koll på hur producenten är?
Svår årgång som du säger. Bästa 92an och även bästa Vilmart jag druckit är 92 magnum.

Philipponnat Klåss dö Gåsses är det näst bästa tipset. Jämn men egen kraftig och matig stil.

Telmont är jag skeptisk till...
 
Svår årgång som du säger. Bästa 92an och även bästa Vilmart jag druckit är 92 magnum.

Philipponnat Klåss dö Gåsses är det näst bästa tipset. Jämn men egen kraftig och matig stil.

Telmont är jag skeptisk till...

Om du får tag i en 1992 Philipponnat CdG Long Vieillissement (deggad 2008) så är den ett bättre val än den tidigare deggade (2004) Drack dem mot varandra för ca 2 år sedan och det var ganska stor skillnad.

Håller med @Crist(al)ian 77 , Vilmart 92 på magnum är riktigt bra (eller var iallafall :) ) Dåvarande svenska importören köpte upp stor del av produktionen så Sverige är ett bra land att leta i. Hade själv två flaskor och trots att jag inte är en Vilmart-fantast så håller jag dem högt. Inte provat sedan 2010 dock så ta mitt betyg med en nypa salt.

Maderia 1992 är väl annars en ganska bra årgång :)
 

Jesper L

Medlem
Jag skulle gärna vilja få tag på en Champagne från mitt födelseår, vilket var 1992. Det var ett dåligt år och få producenter verkar ha släppt en årgångs champagne just detta år. Jag vet inte ett bättre ställe än FW att vända mig till för att få hjälp och tips om vilka producenter jag ska leta efter. Jag är inte så sugen på att betala 2500 kr för en flaska Moet från Pdb. Kom gärna med tips eller om du har en extra flaska i källaren skicka gärna ett PM :D

Vet även att producenten J. De Telmont även gjorde en flaska från 1992. Någon som har koll på hur producenten är?
Det säljs några på CataWiki men har ej kollat fraktpriser.
Är också intresserad av 1992 :rolleyes:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Här smyger det säkert omkring några välorienterade champagne kungar som kan svara på frågan: När är Krug Roséer perfekta att dricka, om man vill ha ett perfekt fönster? 24éme.
 

Elvis

Medlem
Här smyger det säkert omkring några välorienterade champagne kungar som kan svara på frågan: När är Krug Roséer perfekta att dricka, om man vill ha ett perfekt fönster? 24éme.

Jag tycker att Krug Roséer behöver mycket tid, mer än Grande Cuvée. Det som talar mot det för just 24éme är att basårgången (2011) är så svag. Jag tror ändå att den blir perfekt att dricka i början på 2030-talet.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag tycker att Krug Roséer behöver mycket tid, mer än Grande Cuvée. Det som talar mot det för just 24éme är att basårgången (2011) är så svag. Jag tror ändå att den blir perfekt att dricka i början på 2030-talet.
Tack Elvis! Det var det jag ville veta, om det ens vore värt att öppna före 2030.
Dock så är det basår 2012 i 24.an, men det talar ju för att kanske kika närmare år 2035!
 

Magikern

Medlem
Jag vet inte om denna tråden är den mest lämpliga men det finns ett gäng producenter av BDX som jag är ute efter.

De som står överst på listan är Enclos Tourmaline,
Chateau Les Carmes Haut-Brion och Larcis Ducasse.

Någon som vet var man får tag på dessa till bäst pris och smidigast sätt som svensk?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag vet inte om denna tråden är den mest lämpliga men det finns ett gäng producenter av BDX som jag är ute efter.

De som står överst på listan är Enclos Tourmaline,
Chateau Les Carmes Haut-Brion och Larcis Ducasse.

Någon som vet var man får tag på dessa till bäst pris och smidigast sätt som svensk?
De två senare finns hos Diehl. Det är rätt så stort prisspann på Larcis Ducasse, från €48 för 2011 till €229 för 2005.
 

Magikern

Medlem
De två senare finns hos Diehl. Det är rätt så stort prisspann på Larcis Ducasse, från €48 för 2011 till €229 för 2005.

Har du provat dessa vinerna förresten? Du har varit helnöjd med Diehl när du beställt därifrån antar jag?

Nämnas bör att det är 2005,2015 och 2018 på larcis som jag är ute efter och 2016 och 2018 på de förstnämnda. Resterade årgångar köper jag nog bara om de finns hos SB eller någon svensk nätvinhandlare.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag skulle gärna vilja få tag på en Champagne från mitt födelseår, vilket var 1992. Det var ett dåligt år och få producenter verkar ha släppt en årgångs champagne just detta år. Jag vet inte ett bättre ställe än FW att vända mig till för att få hjälp och tips om vilka producenter jag ska leta efter.
Drappier gjorde en 1992:a, på den tiden hette deras vanliga årgångschampagne Carte d'Or. Den har också släppts sendegorgerad, och var mycket brödig, sherryosande och utvecklad (verkar ofta hända rätt fort med Drappier). Jag ser att jag köpte några flaskor 2013-2015 till rimliga priser, så kanske går de fortfarande att hitta på andrahandsmarknaden.

Edit: Ser att Martin tagit upp även denna på http://champagne-bloggen.blogspot.com/search/label/1992
 
Jag vet inte om denna tråden är den mest lämpliga men det finns ett gäng producenter av BDX som jag är ute efter.

De som står överst på listan är Enclos Tourmaline,
Chateau Les Carmes Haut-Brion och Larcis Ducasse.

Någon som vet var man får tag på dessa till bäst pris och smidigast sätt som svensk?
Jag kan ta hem dem till dig direkt från Bordeaux om du vill. Alla tre vinerna finns hos den négociant som jag samarbetar med i Bordeaux.
Av Enclos Tourmaline finns enbart 2018. Av Ch Les Carmes Haut-Brion finns 2001, 2012, 2014 och 2016, dock inte 2018. Av Ch Larcis-Ducasse finns 2013, 2017 och 2018. Säg till om du vill att jag ska ta fram ett pris för dem.

Jag tar hem nästa leverans från Bordeaux om ca en månad. Om det är någon annan som är sugen på något särskilt från Bordeaux, så är det bara att säga till. Négocianten jag jobbar med har viner från i princip samtliga klassade slott, ofta bara några av de senaste årgångarna, men ibland även en hel del gamla årgångar.
 

Magikern

Medlem
Jag kan ta hem dem till dig direkt från Bordeaux om du vill. Alla tre vinerna finns hos den négociant som jag samarbetar med i Bordeaux.
Av Enclos Tourmaline finns enbart 2018. Av Ch Les Carmes Haut-Brion finns 2001, 2012, 2014 och 2016, dock inte 2018. Av Ch Larcis-Ducasse finns 2013, 2017 och 2018. Säg till om du vill att jag ska ta fram ett pris för dem.

Jag tar hem nästa leverans från Bordeaux om ca en månad. Om det är någon annan som är sugen på något särskilt från Bordeaux, så är det bara att säga till. Négocianten jag jobbar med har viner från i princip samtliga klassade slott, ofta bara några av de senaste årgångarna, men ibland även en hel del gamla årgångar.

Enclos 2018 är nummer 1 för mig. I övrigt är det bara Carmes 2016 och Larcis 18 som jag är sugen på.

Vad kostar dessa?
Är fler än jag sugen på dessa viner? :)
 
Toppen