Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Random fråga men silkespappret som kommer kring en del flaskor.
Är det mest en gimmick eller fyller det en faktisk funktion?
Huvudskälet är att ge ett exklusivare intryck. Finns inga plonkviner i papper vad jag vet. Förutom att skydda mot UV-ljus som nämnts skyddar det även etiketterna från skavanker. För riktigt dyra viner kan en skadad etikett dra ner värdet betydligt...

Själv tycker jag pappret är lika irriterande som presentlådorna. Tror de flesta hamnar där efter några års vinsamlande.:p

Fråga: Hur kommer det sig att rosé champagne genomgående är dyrare än vit champagne?

Liknande svar som ovan. Det är mer sällsynt och anses därför exklusivare. Alltså kostar det mer. Historiskt har roséchampagne varit en liten nischprodukt men idag har nästan alla vinmakare, inklusive de i kåt dö blang (även om resultatet inte alltid är det bästa) roséviner i portföljen.

Visst är det lite mer produktionskostnader eftersom man vanligtvis behöver göra eller köpa rödvin (saignée borde väl därmed inte vara dyrare). Fast det kan inte förklara hela prisskillnaden på 30-100 %.

Finns även en del undantag som Roederer Rosé (köp!:D). Undantaget gäller tyvärr inte Cristal Rosé som istället har ett ohemult påslag.:(
 

LarsW

Medlem
Någon som vet hur man kan få fram info om blandningen i Laurent Perrier Grand Siécle?
Har mailat dem ett par gånger men de ignorerar frågor om bas och blandningar.:(

Enda jag hittat hittills:
Laurent-Perrier: The house fails to disclose disgorgement dates and base vintages on labels, and also declines to provide this information when requested, though it is possible to decode the cork codes. The two digits represent the year (inverted) and the first letter (A–D) is the quarter – so, for instance, A31HO was disgorged in the first quarter of 2013.
 

Poussard

Medlem
Någon som vet hur man kan få fram info om blandningen i Laurent Perrier Grand Siécle?
Har mailat dem ett par gånger men de ignorerar frågor om bas och blandningar.:(

Enda jag hittat hittills:
Laurent-Perrier: The house fails to disclose disgorgement dates and base vintages on labels, and also declines to provide this information when requested, though it is possible to decode the cork codes. The two digits represent the year (inverted) and the first letter (A–D) is the quarter – so, for instance, A31HO was disgorged in the first quarter of 2013.
De heter väl no.22, no.24 osv? Vilket nr har din? Samt vad står det på korken, dvs det där A-D? Vill minnas att jag lyckats decoda Laurent Perrier rosé.
 

LarsW

Medlem
De heter väl no.22, no.24 osv? Vilket nr har din? Samt vad står det på korken, dvs det där A-D? Vill minnas att jag lyckats decoda Laurent Perrier rosé.
Jajamen, de kommer i olika "Iterations". :)
Köpte från Alfavin som enligt uppgift ska vara Iteration 22 (99/02/04)

Men det står inte på flaskorna vilken Iteration de tillhör. :rolleyes:
 

Poussard

Medlem
Jajamen, de kommer i olika "Iterations". :)
Köpte från Alfavin som enligt uppgift ska vara Iteration 22 (99/02/04)

Men det står inte på flaskorna vilken Iteration de tillhör. :rolleyes:
Aha, trist. Får väl utgå från att säljaren talade sanning då antar jag?
 

LarsW

Medlem
Aha, trist. Får väl utgå från att säljaren talade sanning då antar jag?
Jo har väl ingen anledning att misstro handlaren, de skriver att de fått info direkt från Laurent Perrier: "Vintages 1999, 2002, 2004. Identified by Laurent Perrier as Iteration 22 by the lot number"

Ser ut som på Iteration 24 så står det "24" på flaskan.
De har både 22 och 24 för övrigt på Alfavin.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon som vet hur man kan få fram info om blandningen i Laurent Perrier Grand Siécle?
Har mailat dem ett par gånger men de ignorerar frågor om bas och blandningar.:(

Enda jag hittat hittills:
Laurent-Perrier: The house fails to disclose disgorgement dates and base vintages on labels, and also declines to provide this information when requested, though it is possible to decode the cork codes. The two digits represent the year (inverted) and the first letter (A–D) is the quarter – so, for instance, A31HO was disgorged in the first quarter of 2013.
Om inte huset svarar känns det rätt kört. Testa och fråga på franska. Mejl på engelska får inte alltid samma gensvar...:rolleyes:

Får du fram degdatum på korken borde du kunna räkna baklänges. Fast antal och andel reservviner förblir såklart okänt.

Jag köpte mina 93/95/96 runt 2009 på Bolaget. Fick informationen från importören. Efter det byttes det till 95/96/97 så det kanske kan vara en ledtråd.

Juhlin listar de olika blandningarna.
 

Per Stade

Lege artis
Någon som vet hur man kan få fram info om blandningen i Laurent Perrier Grand Siécle?
Har mailat dem ett par gånger men de ignorerar frågor om bas och blandningar.:(

Enda jag hittat hittills:
Laurent-Perrier: The house fails to disclose disgorgement dates and base vintages on labels, and also declines to provide this information when requested, though it is possible to decode the cork codes. The two digits represent the year (inverted) and the first letter (A–D) is the quarter – so, for instance, A31HO was disgorged in the first quarter of 2013.
Någon gång för drygt 10 år sedan köpte jag 3 flaskor, det var innan de höjde priserna kraftigt.
Det här svaret fick jag på mail 12 januari 2009:
Hej.
Nu har jag fått tag på importören. Det är årgångarna -93, -95, -96 som ingår i denGrand Siècle Brut du frågade efter. Jag fick också reda på att den som nu finns i beställningssortimentet innehåller årgångar -95, -96, -97.
Välkommen att kontakta oss igen.
Med vänlig hälsning.
Gun Lindberg
Kundtjänst
Marknad & Kommunikation
Systembolaget AB, 103 84 Stockholm


Om den som fanns på bolaget 2009 hade den sammansättningen så bör den som finns nu vara någonstans runt 2005-2007 (min gissning).

Observera att det inte fanns något nummer på halsen på de flaskor jag drack.

633B25BC-B3BA-4F70-A403-69AC7A42693D.jpeg
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jajamen, de kommer i olika "Iterations". :)
Köpte från Alfavin som enligt uppgift ska vara Iteration 22 (99/02/04)

Men det står inte på flaskorna vilken Iteration de tillhör. :rolleyes:
Nu har jag inte koll på GS men är 22an den första som fått nummer stämmer informationen säkert. I så fall har du sannolikt en tidigt deggad flaska med en äldre etikett utan nummer. (Krug GC 163 (07) finns exempelvis utan nummer).

Förstår inte ändå. Laurent Perrier har alltså satt sekvensnummer på de olika utgåvorna men vill ändå inte ge någon information om blandningen. Vad är vitsen då!?:vägg:
 

LarsW

Medlem
Förstår inte ändå. Laurent Perrier har alltså satt sekvensnummer på de olika utgåvorna men vill ändå inte ge någon information om blandningen. Vad är vitsen då!?:vägg:
Det finns massa info om blandningarna! LP har gjort en påkostad hemsida för bara Grand Siécle där de listar samtliga Iterations och vilka år som ingår.
Men att få reda på vilken Iteration ens flaska tillhör... icke då! o_O :vägg:

Edit: Ser att min första post var lite klumpigt skriven. :oops: Det är alltså vilken Iteration flaskorna tillhör som jag letar efter, inte blandningen i respektive Iteration.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det finns massa info om blandningarna! LP har gjort en påkostad hemsida för bara Grand Siécle där de listar samtliga Iterations och vilka år som ingår.
Men att få reda på vilken Iteration ens flaska tillhör... icke då! o_O :vägg:

Edit: Ser att min första post var lite klumpigt skriven. :oops: Det är alltså vilken Iteration flaskorna tillhör som jag letar efter, inte blandningen i respektive Iteration.
Var inne på hemsidan och förstår prisökningen...:rolleyes:

Jag ska alltså ha #18 men det hade varit kul om man kunde bekräfta vilken utgåva man har. Korknummret ger visserligen en ledtråd.

Märkligt och uselt hanterat av L-P om de inte vill svara på din fråga med tanke på hur de ansträngt sig med hemsidan.

Hoppas CIVC driver igenom att degdatum måste anges. Nu är det ju som sagt inte konsumentupplysning och konkurrens de franska vinreglerna premierar...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Var inne på hemsidan och förstår prisökningen...:rolleyes:

Jag ska alltså ha #18 men det hade varit kul om man kunde bekräfta vilken utgåva man har. Korknummret ger visserligen en ledtråd.

Märkligt och uselt hanterat av L-P om de inte vill svara på din fråga med tanke på hur de ansträngt sig med hemsidan.

Hoppas CIVC driver igenom att degdatum måste anges. Nu är det ju som sagt inte konsumentupplysning och konkurrens de franska vinreglerna premierar...
deg, datum (cod) står på GS korken men ger inte någon info om årgångar i blandningen. Varje utgåva deggas vid ett flertal tillfällen
 

JonasBo

Medlem
Vad är de längsta ni lagrat en flaska vin?Alltså inte en gammal årgång nödvändigtvis utan de längsta tiden ni haft en flaska i er ägo? Tycker lagringshorisonter ibland känns väldigt svindlande, vad gör man om 10, 20, 30 år?
Min vinsamlarhobby är rätt så ny men en flaska som har jag kvar innan min hobby blev stor (och dyr) är Brigdaldara Amarone della Valpolicella 2011 som jag fick i present för sju år sedan. Just i början blev det just Amarone, trots att jag inte varit så förtjust i det :D

2017-2020 blev det rätt mycket vin från Piemonte, som jag förälskade mig i, så det ligger bl a Barolo från 2010-2016 och gottar sig i källaren just nu. Även lite Bordeaux 2016 som ska testas vartannat år.
Men den strategin "behöver" man också ha annat att dricka under tiden :)
 

MagnusH70

Medlem
Vad är de längsta ni lagrat en flaska vin?Alltså inte en gammal årgång nödvändigtvis utan de längsta tiden ni haft en flaska i er ägo? Tycker lagringshorisonter ibland känns väldigt svindlande, vad gör man om 10, 20, 30 år?
Jag har en halvbutelj Chateau Leoville-Poyferre 1982 som jag köpte november 1990.
Jag var då inte 20 ännu, utan en kompis med falsk-leg köpte ut denna till mig. Jag tycker inte det räknas som langning eftersom jag inte druckit den ännu:cool:
Jag har ytterligare några köpta på 90-talet kvar.
 
Min vinsamlarhobby är rätt så ny men en flaska som har jag kvar innan min hobby blev stor (och dyr) är Brigdaldara Amarone della Valpolicella 2011 som jag fick i present för sju år sedan. Just i början blev det just Amarone, trots att jag inte varit så förtjust i det :D

2017-2020 blev det rätt mycket vin från Piemonte, som jag förälskade mig i, så det ligger bl a Barolo från 2010-2016 och gottar sig i källaren just nu. Även lite Bordeaux 2016 som ska testas vartannat år.
Men den strategin "behöver" man också ha annat att dricka under tiden :)
Jag provade under 2020 27 olika Amarone från året 2011. Den första i januari och den sista i dec. En stabil och bra årgång.
Om Brigaldara skrev jag: En god och bra amarone helt enkelt. Kanske kan den utvecklas något, men inte så mycket. Jag är däremot säker på att den kommer hålla den här höga nivån i flera år till.
Betyg 4
 
Toppen