Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

buteljen

Medlem
Vad är de längsta ni lagrat en flaska vin?Alltså inte en gammal årgång nödvändigtvis utan de längsta tiden ni haft en flaska i er ägo? Tycker lagringshorisonter ibland känns väldigt svindlande, vad gör man om 10, 20, 30 år?
December 2012 köpte jag mina första lagringsojekt - fyra stycken Jadot Genevrieres 2010. Har tre kvar fortfarande. Åtta år är således det längsta jag lagrat en flaska :)
 

LarsW

Medlem
Var inne på hemsidan och förstår prisökningen...:rolleyes:

Jag ska alltså ha #18 men det hade varit kul om man kunde bekräfta vilken utgåva man har. Korknummret ger visserligen en ledtråd.

Märkligt och uselt hanterat av L-P om de inte vill svara på din fråga med tanke på hur de ansträngt sig med hemsidan.

Hoppas CIVC driver igenom att degdatum måste anges. Nu är det ju som sagt inte konsumentupplysning och konkurrens de franska vinreglerna premierar...
Jopp.
Har två flaskor kvar köpta i Epernay hos madame Salvatori sommaren 1999.
Med tanke på den info jag hittat gissar jag på Iteration #14 (82/85/88) eller #15 (85/88/90), #16 (88/90/93) känns för ung och #13 (79/82/85) antagligen för lite för gammal.
Skulle verkligen vara kul att veta vilken blandning det är. :(
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jopp.
Har två flaskor kvar köpta i Epernay hos madame Salvatori sommaren 1999.
Med tanke på den info jag hittat gissar jag på Iteration #14 (82/85/88) eller #15 (85/88/90), #16 (88/90/93) känns för ung och #13 (79/82/85) antagligen för lite för gammal.
Skulle verkligen vara kul att veta vilken blandning det är. :(
Skicka mig korkkoderna kanske jag kan få fram vad det är!
 

LarsW

Medlem
Vad är de längsta ni lagrat en flaska vin?Alltså inte en gammal årgång nödvändigtvis utan de längsta tiden ni haft en flaska i er ägo? Tycker lagringshorisonter ibland känns väldigt svindlande, vad gör man om 10, 20, 30 år?
Har två port som måste vara de jag har haft längst i min ägo.
Taylors 1977 och Fonsecas 1977. Torde vara inköpta på SB typ 1991/92.
Numera bara en flaska kvar av vardera.
Båda två är viner jag verkligen kommer sakna när de försvunnit ur min källare.

Har också kvar en del söt Alsace från 80- och 90-talsårgångar inköpta på plats andra halvan av 1990-talet.
Väldigt trevligt att öppna nån gång ibland.

Känns ibland svindlande med 30-årsperspektiv men jäklar vad tacksam jag är mot mitt 20-åriga jag som tänkte på min 50-årsdag! :D
Ungefär som jag nu börjar planera vad jag ska dricka under pensionen...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Så fort jag poppar nästa vilket nog inte blir om så länge så ska jag göra det!
Tack! :)
Sista jag drack den var för ca 10 år sen så den korken är nog svårfunnen....
Koden står längst upp lätta lite på folien!

Du kanske har kvar koderna som du redan frågat LP om men inte fått svar!
 

LarsW

Medlem
Koden står längst upp lätta lite på folien!

Du kanske har kvar koderna som du redan frågat LP om men inte fått svar!
0891 tror jag det står.
Ser ut som en "1" bakom ståltråden till höger när jag bände upp den lite.

20210118_191530.jpg
 

Silex

Medlem
Vad är de längsta ni lagrat en flaska vin?Alltså inte en gammal årgång nödvändigtvis utan de längsta tiden ni haft en flaska i er ägo? Tycker lagringshorisonter ibland känns väldigt svindlande, vad gör man om 10, 20, 30 år?
Jag har två portviner kvar som jag köpte 1997. Bodde utomlands 2003-2009 och fick då garderobslagra mina viner i Sverige. Så jag bestämde vid besök somrarna 2004-2005 att dricka upp alla viner jag hade i Sverige för jag var orolig att de inte skulle klara lagringen och jag inte visste när jag skulle flytta tillbaka. Endast portvinerna fick vara kvar då jag tänkte att de nog klarar många år även i garderob. Lite synd var det ändå, för några av de omogna Bordeaux från 1990 och 1995 som jag öppnade 2004-2005 hade nog varit mycket bättre idag även med 6 års garderobslagring.
 

LarsW

Medlem
D89! =q4 1998
Ah, så klart det är ett "D" och inte "0". Så deggad sista kvartalet 1998 alltså.
Såg för övrigt att den sannolikt var inköpt sommaren 2000 och inte 1999.

Aja, är den deggad 1998 lär det knappast vara vin från 1993 i flaskan, 1990 känns också lite för kort tid mtp det är 04/06/07 som är den senaste versionen och finns att köpa nu.
Är dock osäker på hur de gjorde Grand Siecle så långt tillbaka.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ah, så klart det är ett "D" och inte "0". Så deggad 1998 alltså.
Såg för övrigt att den sannolikt var inköpt sommaren 2000 och inte 1999.

Aja, är den deggad 1998 lär det knappast vara vin från 1993 i flaskan, 1990 känns också lite för kort tid mtp det är 04/06/07 som är den senaste versionen och finns att köpa nu.
Är dock osäker på hur de gjorde Grand Siecle så långt tillbaka.
Med lite flyt vet vi imorgon:)! Nästintill omöjligt med GS att ¨räkna ut¨ innehållet, vissa versioner säljs/deggas över 3 år och kanske mer
 
Jag provade under 2020 27 olika Amarone från året 2011. Den första i januari och den sista i dec. En stabil och bra årgång.
Om Brigaldara skrev jag: En god och bra amarone helt enkelt. Kanske kan den utvecklas något, men inte så mycket. Jag är däremot säker på att den kommer hålla den här höga nivån i flera år till.
Betyg 4
Imponerande. Glömmer ibland av i perioder att gå in och kolla på din blogg, alltid lika trevlig läsning. Uppskattade mycket dina grekiska utforskningar för något år sedan. V g Brigaldara har jag nog gått mer mot att tänka på det som en ganska modern amarone-producent som kanske har litet för mycket ny ek känns det som... men jag dricker för litet Amarone helt klart.
 

JonasBo

Medlem
Jag provade under 2020 27 olika Amarone från året 2011. Den första i januari och den sista i dec. En stabil och bra årgång.
Om Brigaldara skrev jag: En god och bra amarone helt enkelt. Kanske kan den utvecklas något, men inte så mycket. Jag är däremot säker på att den kommer hålla den här höga nivån i flera år till.
Betyg 4

Eloge till dig JC och tack för alla fina noter!
 
Hittade tre distinkta kategorier vin som jag haft längst i min ägo:

1. Köpte Leoville Barton de flesta av de tidigaste åren på det nya millenniet men drack upp det mesta alldeles alldeles för tidigt, novis som jag var. De få jag haft kvar och provat senaste två åren har varit finfina.
2. Fast å andra sidan köpte jag vid samma tidpunkt (15+ år sedan) flera fin-fina Pinot Noir:er från Oregon som drack alldeles underbart de få flaskor jag öppnade första 5-10 åren, men nu känns det som att en del är på väg i lugn takt men ändå oundvikligen nerför backen.
3. Tredje kategorin bland de viner som jag haft längst i källaren är kända apellationer i Bourgogne men från mindre kända (dvs inte alltid så bra) producenter.

På alla tre punkter borde jag ha gjort tvärtom.

Det är lätt att vara efterklok. Men kul att spara några flaskor ändå för att kunna korka upp minnen från olika tidpunkter i ens liv, oavsett om det inte är exakt vad man gillar längre, eller om vinet är over the hill...
 
Toppen