Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Martin F

Medlem
Snarare bakat utan att använda konserveringsmedel.
Visst. Det enda man egentligen vet är att produkten får en kortare hållbarhetstid, det man däremot insinuerar är att "konserveringsmedel" i alla dess former på något sätt är dåligt samtidigt som man helt duckar från bevisbördan. Så det är väl en bra liknelse.
 

Poussard

Medlem
Visst. Det enda man egentligen vet är att produkten får en kortare hållbarhetstid, det man däremot insinuerar är att "konserveringsmedel" i alla dess former på något sätt är dåligt samtidigt som man helt duckar från bevisbördan. Så det är väl en bra liknelse.
Jag tror det är Lapierre som har två viner som är identiska förutom mängden svavel, så om du vill göra ett test och se hur svavel påverkar smaken har du en möjlighet där. Om jag inte missminner mig har Drappier en Champagne utan svavel som relativt lätt (i form av dosage, druvor) kan ställas bredvid en väldigt lik annan Drappier. För att nämna två exempel.
 

Martin F

Medlem
Jag tror det är Lapierre som har två viner som är identiska förutom mängden svavel, så om du vill göra ett test och se hur svavel påverkar smaken har du en möjlighet där. Om jag inte missminner mig har Drappier en Champagne utan svavel som relativt lätt (i form av dosage, druvor) kan ställas bredvid en väldigt lik annan Drappier. För att nämna två exempel.
Tack, ska kika på dem. Dock testat diverse låg/osvavlade viner förr och stött på både uppenbart defekta och viner av god kvalitet. Är mer nyfiken på resonemanget bakom just i det här fallet.
 

Sigdarve

Medlem
1999 som säljs nu.
När jag köpte min 99 i mars för 399, så fanns det bara 2 st. Nu är det fullt av dem och nån 2002 för 449. Nyss på bolaget i Gottsunda.

Skärmavbild 2020-12-21 kl. 16.00.04.png
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visst. Det enda man egentligen vet är att produkten får en kortare hållbarhetstid, det man däremot insinuerar är att "konserveringsmedel" i alla dess former på något sätt är dåligt samtidigt som man helt duckar från bevisbördan. Så det är väl en bra liknelse.
Diskuterat detta med svavel med flera vinmakare i Champagne och en mindre mängd svavel stabiliserar vinet och garanterar bibehållen kvalite till slutkund.
Pratade med Jerome Legras om detta och han menar att det är viktigare att slutkunden får ett vin som inte är defekt än att helt undvika svavel.
En lite mängd svavel stabiliserar vinet så att de bättre står emot sådant som det kan utsättas för innan det når kunden så som att skvalpa runt på atlanten i en container i 14 dagar eller stå att koka på någon lastplats i väntar på omlastning etc.
Det är en helt annan sak med ett vin som varsamt läggs i producentens egen källare mot ett som skall ut och resa i världen där producenten inte kan ha koll på hela transportkedjan.
Det kan ju även förklara varför en del osvavlade viner ibland utvecklar en del mindre trevliga särdrag, kanske var vinet hur bra som helst när de lämnade producenten men har tagit stryk på vägen?

För egen del tar jag hellre en mindre svavling är riskerar att få ett defekt vin.

Vag gäller provning så kan säkert Jerome ställa upp en sådan, vet att de exprimenterar mycket med att buteljera samma vin med olika dosage och olika mängd svavel/osvavlat för att se hur de utvecklar över tid och hur det påverkar kvalitet
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kan någon förklara varför det finns en sådan besatthet i vissa kretsar för om/hur mycket svavel(dioxid?) som har använts i produktionen? Finns det några vettiga negativa effekter så länge det handlar om rimliga doser som används av kvalitetsproducenter? Man läser så ofta om hur man minsann använt "minimalt" (till skillnad från maximalt?) eller helt utan som om detta vore något fantastiskt. I mina öron låter det lite som att skryta om att man har bakat utan att använda decilitermått eller liknande.

Tack, ska kika på dem. Dock testat diverse låg/osvavlade viner förr och stött på både uppenbart defekta och viner av god kvalitet. Är mer nyfiken på resonemanget bakom just i det här fallet.

Resonemanget är för mig historiskt och tvådelat.

För det första utgår det från det romantiska idealet av det naturliga som rent, bra och skönt/vackert. Skapat utan inverkan av människan, antingen av naturen själv eller av Gud. Exempelvis Kants estetik eller Rousseaus ädla vilde. Nu finns det exempel på motsatsen. Arsenik är giftigt, naturalistiska felslutet (exempelvis att naturviner är bättre för att de är naturliga) och djuphavsfiskar är knappast vackra...

För det andra är det kritiken mot industrialiseringen och människans alienering. Kapitalismen driver fram undermåliga "onaturliga" produkter. För livsmedelsindustrin innebär det exempelvis processad mat med en massa billiga tillsatser och färre dyrare råvaror. Vissa tillsatser som färgämnen är ofarliga medan andra tillsatser som härdade fetter är sämre för hälsan. WHO har ett rekommenderat dagligt intag av svavel som går att överstiga med en halvflaska (150 mg svavel/liter) vin per dag. Astmatiker kan få problem vid väldigt små mängder. Problemet är att det enda innehåll som står på en vinflaska är "innehåller svavel" så väldigt många kommer ge svavlet skulden.

Ordet tillsatser har därför en negativ klang även om socker och grädde är ganska gott när man gör en sås. Vinindustrin har också lyckats få ett undantag i kravet på innehållsförteckning vilket säkert kan spä på misstankarna om fusk eller "onaturliga" viner (tänk på boken "Chateau vadå").

Det naturliga (druvorna) ska därför förstås som något positivt och tillsatser (svavel, socker, industrijäst m.m.) som något negativt i vin. Fast även om man inte tillsätter svavel kommer vinet ha en mindre mängd svavel efter jäsningen.

Intressant är även vad det romantiska idealet gör för synen på själva handpåläggningen, dvs vinmakningen. Jag får känslan att även vinmakningen kan ses som suspekt eftersom det medför mänsklig påverkan som förvanskar/förstör druvans sanna själ (terroir).

Själv vill jag både ha tillsatser och professionell handpåläggning i såväl mat som vin.

Diskuterat detta med svavel med flera vinmakare i Champagne och en mindre mängd svavel stabiliserar vinet och garanterar bibehållen kvalite till slutkund.
Pratade med Jerome Legras om detta och han menar att det är viktigare att slutkunden får ett vin som inte är defekt än att helt undvika svavel.
En lite mängd svavel stabiliserar vinet så att de bättre står emot sådant som det kan utsättas för innan det når kunden så som att skvalpa runt på atlanten i en container i 14 dagar eller stå att koka på någon lastplats i väntar på omlastning etc.
Det är en helt annan sak med ett vin som varsamt läggs i producentens egen källare mot ett som skall ut och resa i världen där producenten inte kan ha koll på hela transportkedjan.
Det kan ju även förklara varför en del osvavlade viner ibland utvecklar en del mindre trevliga särdrag, kanske var vinet hur bra som helst när de lämnade producenten men har tagit stryk på vägen?

För egen del tar jag hellre en mindre svavling är riskerar att få ett defekt vin.

Vag gäller provning så kan säkert Jerome ställa upp en sådan, vet att de exprimenterar mycket med att buteljera samma vin med olika dosage och olika mängd svavel/osvavlat för att se hur de utvecklar över tid och hur det påverkar kvalitet

Svaveldioxid tillsätts oftast vi flera tillfällen (pressning, jäsning och buteljering) och skyddar mot oxidation men även mot mikrober. Alltså finns det risk med att inte tillsätta svavel även om vinet ligger i vinmakarens källa. Jamie Goode skriver även att osvavlade viner inte tål temperaturer över 14 grader. Stämmer det medför det såklart en del logistiska problem.:p

Botrytiserade viner skulle man inte ens kunna göra utan svavel oavsett hur hårt man än väljer duvor och hur rent vineri man har.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Här är Systembolagets uppfattning 2011.
Årgång: 2008
Betyg: 3

Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en rätt hyfsad skörd kunde bärgas.

Inte alltid lätt i början att betygsätta en årgång. Julle skrev så här om 2002: "With a few delightful exceptions, this vintage will not leave its mark in history.":D

Märkligast kanske ändå är att 2005 får en 4a i betyg. För mig är det en riktigt svag årgång.
 
Last edited:

Martin F

Medlem
Resonemanget är för mig historiskt och tvådelat.

För det första utgår det från det romantiska idealet av det naturliga som rent, bra och skönt/vackert. Skapat utan inverkan av människan, antingen av naturen själv eller av Gud. Exempelvis Kants estetik eller Rousseaus ädla vilde. Nu finns det exempel på motsatsen. Arsenik är giftigt, naturalistiska felslutet (exempelvis att naturviner är bättre för att de är naturliga) och djuphavsfiskar är knappast vackra...

För det andra är det kritiken mot industrialiseringen och människans alienering. Kapitalismen driver fram undermåliga "onaturliga" produkter. För livsmedelsindustrin innebär det exempelvis processad mat med en massa billiga tillsatser och färre dyrare råvaror. Vissa tillsatser som färgämnen är ofarliga medan andra tillsatser som härdade fetter är sämre för hälsan. WHO har ett rekommenderat dagligt intag av svavel som går att överstiga med en halvflaska (150 mg svavel/liter) vin per dag. Astmatiker kan få problem vid väldigt små mängder. Problemet är att det enda innehåll som står på en vinflaska är "innehåller svavel" så väldigt många kommer ge svavlet skulden.

Ordet tillsatser har därför en negativ klang även om socker och grädde är ganska gott när man gör en sås. Vinindustrin har också lyckats få ett undantag i kravet på innehållsförteckning vilket säkert kan spä på misstankarna om fusk eller "onaturliga" viner (tänk på boken "Chateau vadå").

Det naturliga (druvorna) ska därför förstås som något positivt och tillsatser (svavel, socker, industrijäst m.m.) som något negativt i vin. Fast även om man inte tillsätter svavel kommer vinet ha en mindre mängd svavel efter jäsningen.

Intressant är även vad det romantiska idealet gör för synen på själva handpåläggningen, dvs vinmakningen. Jag får känslan att även vinmakningen kan ses som suspekt eftersom det medför mänsklig påverkan som förvanskar/förstör druvans sanna själ (terroir).

Själv vill jag både ha tillsatser och professionell handpåläggning i såväl mat som vin.



Svaveldioxid tillsätts oftast vi flera tillfällen (pressning, jäsning och buteljering) och skyddar mot oxidation men även mot mikrober. Alltså finns det risk med att inte tillsätta svavel även om vinet ligger i vinmakarens källa. Jamie Goode skriver även att osvavlade viner inte tål temperaturer över 14 grader. Stämmer det medför det såklart en del logistiska problem.:p

Botrytiserade viner skulle man inte ens kunna göra utan svavel oavsett hur hårt man än väljer duvor och hur rent vineri man har.
Tack för långt svar. Ungefär som jag tänker.
 

Poussard

Medlem
Det naturliga (druvorna) ska därför förstås som något positivt och tillsatser (svavel, socker, industrijäst m.m.) som något negativt i vin. Fast även om man inte tillsätter svavel kommer vinet ha en mindre mängd svavel efter jäsningen.

Intressant är även vad det romantiska idealet gör för synen på själva handpåläggningen, dvs vinmakningen. Jag får känslan att även vinmakningen kan ses som suspekt eftersom det medför mänsklig påverkan som förvanskar/förstör druvans sanna själ (terroir).

Själv vill jag både ha tillsatser och professionell handpåläggning i såväl mat som vin.
Jag tror att definitionen av terroir innefattar traditioner, t.ex. att man gör viner oxidativa/under flor/sous voile i Jerez respektive Jura. Alltså, terroir är inte enbart växtplats utan även nånting som innefattar mänsklig intervention. Men det finns säkert de som anser annorlunda här.

Ingen tror ju på allvar att vindruvor (som är en klängerväxt som skulle vuxit helt annorlunda om människan inte varit där) magiskt faller ned i en urgröpning i ett berg, varpå några djur av en händelse trampar på druvorna, vilka sedan jäser (i kontakt med luft, och fritt från t.ex. nederbörd) till ett magiskt naturvin.

Med det sagt, jag gillar minimalt med tillsatser, t.ex. enbart naturlig jäst (jag är medveten om att fallet sällan är så vad gäller Champagne), men precis som någon sade tidigare tar jag hellre en knivsudd svavel än ett defekt vin.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Här är Systembolagets uppfattning 2011.
Årgång: 2008
Betyg: 3

Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en rätt hyfsad skörd kunde bärgas.
Jag kan ha visst överseende med att man under- eller överskattar en champagneårgång innan de första årgångschampagnerna släppts, vilket i fallet 2008 bör ha varit under 2012. Att prova basvinerna, vin clair, är klart knepigt och kräver nog mer vana än att t.ex. prova Bordeaux en primeur. Dock bör en del bra småodlarskumpor (non-vintage) med bas 2008 ha släppts redan under 2010. Jag minns att hösten 2011 hörde jag flera odlare som sa att 2008 var topp. En "grundgissning" som man kan ta till i ett tidigt skede, innan det släppts så många årgångschampagner, är också att en champagneårgång är ungefär som vit Bourgogne i samma årgång. Där är man rätt säker på vad en årgång går för 1-2 år efter skörd. 2008 är även där en toppårgång.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag tror att definitionen av terroir innefattar traditioner, t.ex. att man gör viner oxidativa/under flor/sous voile i Jerez respektive Jura. Alltså, terroir är inte enbart växtplats utan även nånting som innefattar mänsklig intervention. Men det finns säkert de som anser annorlunda här.

Ingen tror ju på allvar att vindruvor (som är en klängerväxt som skulle vuxit helt annorlunda om människan inte varit där) magiskt faller ned i en urgröpning i ett berg, varpå några djur av en händelse trampar på druvorna, vilka sedan jäser (i kontakt med luft, och fritt från t.ex. nederbörd) till ett magiskt naturvin.

Med det sagt, jag gillar minimalt med tillsatser, t.ex. enbart naturlig jäst (jag är medveten om att fallet sällan är så vad gäller Champagne), men precis som någon sade tidigare tar jag hellre en knivsudd svavel än ett defekt vin.

Jag uppfattar att terroir omfattar även vinområdets tradition, åtminstone på franska. Kan tänka mig att det fallit bort på engelska och andra språk men det är bra en gissning. Begreppet blir inte mer lättförståeligt och närmast metafysiskt när man även ska inkludera områdets specifika historia.

Nej precis och det var min poäng.
 

Mexikanaren

Medlem
På rödvin vettefan men på Cristal så är det för att skydda mot uv-strålar då de har genomskinliga flaskor.

Handlar inte så mycket bubbel generellt men med tanke på att flaskor som St Henri från Penfolds till diverse barolos (t.ex Massolino) dyker upp i silkespapper.
Även sydafrikanska viner som t.ex Mullineux (både vita och röda) dyker upp med silkespapper virade runt.

Plus att jag kanske är lite kinkig men om flaskor levereras med papper på så stör jag mig något enormt om bolaget river av pappret innan dem sätter ut dem i hyllan då jag vill ha dem "original" så att säga.
Har varit med om att t.ex min lokala butik river av pappret och tycker inte det är något problem, samtidigt som jag senare besökt Torpa i Gbg och dem har inga problem med att sälja med pappret kvar på.:mad:
 

Fixfred

Medlem
Handlar inte så mycket bubbel generellt men med tanke på att flaskor som St Henri från Penfolds till diverse barolos (t.ex Massolino) dyker upp i silkespapper.
Även sydafrikanska viner som t.ex Mullineux (både vita och röda) dyker upp med silkespapper virade runt.

Plus att jag kanske är lite kinkig men om flaskor levereras med papper på så stör jag mig något enormt om bolaget river av pappret innan dem sätter ut dem i hyllan då jag vill ha dem "original" så att säga.
Har varit med om att t.ex min lokala butik river av pappret och tycker inte det är något problem, samtidigt som jag senare besökt Torpa i Gbg och dem har inga problem med att sälja med pappret kvar på.:mad:

Ja jälkar vad jag blev irriterad sist jag var på systembolaget. Köpte vin från robert mondavi som fanns inlåst i speciellt rum. Den trevliga mannen som hjälpte mig frågade om jag ville ha sådana som hade papper eller om jag ville ha utan. Valde med. När jag sedan kommer till kassan börjar kvinnan som sitter där riva upp alla papper för att skanna streckkoden. När jag frågar om hon inte kan slå int det manuellt säger hon nej. Blir sedan ännu mer häpen när hon säger att hon måste riva upp alla papper trots att det är samma vin jag köpt.
Riktigt kortkat.
 

Nyllet

Medlem
De är inte genomgående dyrare, men om de är dyrare skulle jag tro att det främst är marknadsekonomi som är orsaken.

Att bara konstatera "marknadsekonomi" är enligt min mening inte särskilt mycket förklaring. Är utbudet lägre? Eller är det kanske efterfrågan som är högre? Vad beror iså fall detta på?

Fråga: Hur kommer det sig att rosé champagne genomgående är dyrare än vit champagne?

Enligt nedanstående artikel i Forbes så tenderar rosé att vara lite dyrare än "vanlig" champange på grund av att produktionen är mer arbetsintensiv.
https://www.forbes.com/sites/tomhyland/2019/02/11/the-allure-of-rose-champagne/

Min spekulation har alltid varit att många producenter producerar mest vit champagne och att rosé kanske är lite mer av en högmarginalprodukt med lägre volymer samt att konsumenter är villiga att betala lite mer för en ännu lite festligare produkt.
 
Toppen