Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum

Epernay, Frankrike
Här är Systembolagets uppfattning 2011.
Årgång: 2008
Betyg: 3

Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en rätt hyfsad skörd kunde bärgas.
Skumt! men nu har dem ändrat till 5 för 2008 och även för 2002.
 

Jesper L

Medlem
Ja faktiskt. Sen tycker jag att de flesta tabeller är för ¨vida¨ champagne är ett rätt stort område ofta är det stora skillnader mellan de olika områdena/byarna/odlarna och även mellan PN, PM och CH.
Håller med. Det skulle vara intressant med en nedbrytning av respektive övergripande område i Champagne (Mesnil, Bouzy etc etc).
 

magnum

Epernay, Frankrike
Håller med. Det skulle vara intressant med en nedbrytning av respektive övergripande område i Champagne (Mesnil, Bouzy etc etc).
Det finns över 400 byar!!;) För ett par år sen kom det en hagelskur i Mesnil som slog ut 95% av druvorna på ett fält hos en odlare inget mer, så det kan vara väldigt lokalt!
 

Martin F

Medlem
Kan någon förklara varför det finns en sådan besatthet i vissa kretsar för om/hur mycket svavel(dioxid?) som har använts i produktionen? Finns det några vettiga negativa effekter så länge det handlar om rimliga doser som används av kvalitetsproducenter? Man läser så ofta om hur man minsann använt "minimalt" (till skillnad från maximalt?) eller helt utan som om detta vore något fantastiskt. I mina öron låter det lite som att skryta om att man har bakat utan att använda decilitermått eller liknande.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan någon förklara varför det finns en sådan besatthet i vissa kretsar för om/hur mycket svavel(dioxid?) som har använts i produktionen? Finns det några vettiga negativa effekter så länge det handlar om rimliga doser som används av kvalitetsproducenter? Man läser så ofta om hur man minsann använt "minimalt" (till skillnad från maximalt?) eller helt utan som om detta vore något fantastiskt. I mina öron låter det lite som att skryta om att man har bakat utan att använda decilitermått eller liknande.
Det enkla svaret är väl att det är en trend som så mycket annat? Lite som det här med zero dosage som i vissa kretsar alltid är bäst?
När både svärmor och taxichauffören tipsar om naturviner och Elle gör uppslag om "skinny champagne" då vet man att det inte är länge tills det är lika hett som systrarna Graaf och Fermentaaktier.
 

Poussard

Medlem
Det enkla svaret är väl att det är en trend som så mycket annat? Lite som det här med zero dosage som i vissa kretsar alltid är bäst?
När både svärmor och taxichauffören tipsar om naturviner och Elle gör uppslag om "skinny champagne" då vet man att det inte är länge tills det är lika hett som systrarna Graaf och Fermentaaktier.
Enligt den logiken, så om taxichauffören pratar om att vi måste ta klimatkrisen på allvar så vet man att det bara är en trend som är på väg ut då eller?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Enligt den logiken, så om taxichauffören pratar om att vi måste ta klimatkrisen på allvar så vet man att det bara är en trend som är på väg ut då eller?
Alltid svårt att skriva saker här med glimten i ögat, går som vanligt inte hem hos alla :)
Har inte hört några taxichaufförer prata om klimatkrisen faktiskt?:)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Skämt å sido, jag har druckit fantastiska naturviner och en hel del förfärliga och jag har druckit champagner som absolut klarar sig utan dosage och champagner som inte hade dött av en skvätt socker.
Det jag vänder mig mot är när folk blir helt militanta och tycker att naturviner ALLTID är bäst och Champagne FÅR INTE INNEHÅLLA SOCKER.
Båda fenomen lär bestå men jag tror att den största hajpen kommer att lägga sig och ersättas av något annat hippt och coolt va det nu må vara...Den som lever får se. Varken Amarone eller Hot Shot är ju lika stort som det en gång var tänker jag?;)
 
Toppen