Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum

Epernay, Frankrike
1) Om jag enbart ska ta en så tar jag den som legat längst på jäst alt. kanske de jag har flest av.
Om man har exakt samma, vilket jag har några av VC så tänkte jag ta en provning där jag har 2008or som är degade 16, 17, 18 för att se om man märker någon större skillnad.
2) Miss av mig att inte meddela att både Belle Epoque 2008 och Palmer 2008 samt 2005 flaskorna är på magnum

Missade att trycka skicka men de stämmer
Då kan det vara bra om du får tag på dosagen också för de olika deggdatumen.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Enoterra AB svarar inte på telefon; det går helt enkelt inte att nå de. Finns det någon som har kanske lite inside information hur det föreligger? Det är nämligen så att när jag försökte beställa ett vin som heter Domaine Mazurd Valréas 2017, gick det inte genomföra:Makulerad från beställningen. Vi kan inte leverera drycken. Det kan bero på att vi haft fel lagersaldo eller att den tagit slut.
Det är importörens ansvar att meddela SB om varan är slut. Kanske det har inte funkat i det här fallet?
Har du provat att maila eller använda kontaktformuläret på deras site?
 

Thirsty

Smygnykterist
Nej, inte ännu. Kan göra det. Stämmer det som skrevs många år sedan, att det är egentligen en restaurang som agerar också som importör?
Vet inte, men bolaget omsatte under 3 mkr förra året så en tämligen liten aktör (i vart fall det svenska bolaget).
 

Bastardo

Medlem
Vet inte, men bolaget omsatte under 3 mkr förra året så en tämligen liten aktör (i vart fall det svenska bolaget).
Jag förstår. Ringde i dag och pratade med kundtjänst på bolis och enligt henne skulle det funka att beställa som vanligt igen. Jag är lite skeptiskt, men snart får vi veta om det stämmer. Hur kan någon överleva genom att bara ha två viner att erbjuda? Och varför går det inte att ringa dit över huvud taget. Telefonsvararen säger bara att det finns ingen abonnent på det numret eller att de är tillfäligt stängda.
Kommer inte att mejla de, med de här premisserna. Så viktigt är det ändå inte. :)
 

Fixfred

Medlem
Jag har en fråga jag försökt få svar på ett tag. Finns den en fransk motsvarighet till amarone?
Jag letar altså efter vin gjort på torkade druvor, vet att det finns franska dessertviner med torkade druvor men finns det röda?
Vart hittar jag dem?
 

Poussard

Medlem
Jag har en fråga jag försökt få svar på ett tag. Finns den en fransk motsvarighet till amarone?
Jag letar altså efter vin gjort på torkade druvor, vet att det finns franska dessertviner med torkade druvor men finns det röda?
Vart hittar jag dem?
Om jag tolkar dig rätt så letar du inte efter dessertviner, inte heller efter vita viner, och då skulle jag säga - nej, det finns ingen fransk motsvarighet.
 

Fixfred

Medlem
Om jag tolkar dig rätt så letar du inte efter dessertviner, inte heller efter vita viner, och då skulle jag säga - nej, det finns ingen fransk motsvarighet.
Du tolkar mig rätt , känns som det borde finnas något rödvin med torkade druvor i frankrike. Eller är det lite trademarked ?
 

Poussard

Medlem
Du tolkar mig rätt , känns som det borde finnas något rödvin med torkade druvor i frankrike. Eller är det lite trademarked ?
Jag känner inte till en enda appellation i Frankrike som tillåter demi-sec rött vin (vilket känns som en förutsättning för torkade druvor) edit: möjligtvis Champagne(?), men om någon vet nån är jag idel öra. Och vad beträffar demi-sec/moelleux vita viner är de vanligtvis late harvest, inte torkade efter plockning. Vin de Paille är torkade men det är dessertvin.
 

Ejdern

Medlem
Är det nog som har koll på vad som händer när man reklamerar en flaska till SB?
Är det SB som gör "förlusten" eller debiterar de importören alternativt producenten för den defekta produkten?
 
Toppen