Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Martin F

Medlem
Letar efter tips på vita viner där det ena genomgått full malolaktisk konvertering och det andra fått den blockerad men som i övrigt är så lika det går.
 

LarsW

Medlem
Är det jag som är tekniskt inept eller eller har de tagit bort bevaka-funktionen på SB's nya hemsida?
Den förra var ju ingen höjdare men saknar den lite ändå...
 

Per Stade

Lege artis
Är det någon som kan förklara varför BdB är dyrare än de vanliga cuvéerna?
Det verkar som om BdB också betraktas som lite ”finare”.
Några exempel:
Delamotte Brut 449:-
Delamotte Blanc de Blancs Brut 499:-
Pol Roger Brut Vintage, 2013. 619:-
Pol Roger Blanc de Blancs, 2013. 719:-
Louis Roederer Brut Vintage, 2013 639:-
Louis Roederer Blanc de Blancs, 2013. 779:-
Vad jag förstår odlas det mer Chardonnay än Pinot Noir i Champagne.
Och dessutom är PN känsligare och svårare att odla.
Så det borde väl vara tvärtom?
 

Thirsty

Smygnykterist
Är det någon som kan förklara varför BdB är dyrare än de vanliga cuvéerna?
Det verkar som om BdB också betraktas som lite ”finare”.
Några exempel:
Delamotte Brut 449:-
Delamotte Blanc de Blancs Brut 499:-
Pol Roger Brut Vintage, 2013. 619:-
Pol Roger Blanc de Blancs, 2013. 719:-
Louis Roederer Brut Vintage, 2013 639:-
Louis Roederer Blanc de Blancs, 2013. 779:-
Vad jag förstår odlas det mer Chardonnay än Pinot Noir i Champagne.
Och dessutom är PN känsligare och svårare att odla.
Så det borde väl vara tvärtom?
Har uppfattat det som att det odlas relativt lite chardonnay. Enligt Jannics artikel under 30 %.
https://www.jancisrobinson.com/learn/wine-regions/france/champagne
I övrigt lite killgissningar så som utbud-efterfrågan, man kan sätta ett högre pris etc. Stora mysteriet är fortfarande prissätningen på rose.. :vägg:
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Är det någon som kan förklara varför BdB är dyrare än de vanliga cuvéerna?
Det verkar som om BdB också betraktas som lite ”finare”.
Några exempel:
Delamotte Brut 449:-
Delamotte Blanc de Blancs Brut 499:-
Pol Roger Brut Vintage, 2013. 619:-
Pol Roger Blanc de Blancs, 2013. 719:-
Louis Roederer Brut Vintage, 2013 639:-
Louis Roederer Blanc de Blancs, 2013. 779:-
Vad jag förstår odlas det mer Chardonnay än Pinot Noir i Champagne.
Och dessutom är PN känsligare och svårare att odla.
Så det borde väl vara tvärtom?
Vad odlas; PN 38%, PM32%, CH30% källa CIVC. På en butik här i Epernay GOSSET: NV 35,5€, 100% PM 83€, 100% PN 83€, 100% CH 55€.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det någon som kan förklara varför BdB är dyrare än de vanliga cuvéerna?
Det verkar som om BdB också betraktas som lite ”finare”.
Några exempel:
Delamotte Brut 449:-
Delamotte Blanc de Blancs Brut 499:-
Pol Roger Brut Vintage, 2013. 619:-
Pol Roger Blanc de Blancs, 2013. 719:-
Louis Roederer Brut Vintage, 2013 639:-
Louis Roederer Blanc de Blancs, 2013. 779:-
Vad jag förstår odlas det mer Chardonnay än Pinot Noir i Champagne.
Och dessutom är PN känsligare och svårare att odla.
Så det borde väl vara tvärtom?

Har uppfattat det som att det odlas relativt lite chardonnay. Enligt Jannics artikel under 30 %.
https://www.jancisrobinson.com/learn/wine-regions/france/champagne
I övrigt lite killgissningar så som utbud-efterfrågan, man kan sätta ett högre pris etc. Stora mysteriet är fortfarande prissätningen på rose.. :vägg:
Som @Thirsty säger, Chardonnay har normalt lite högre kilopris än de övriga druvorna. Sedan är det nog generellt så att endruvs-champagner ses lite mer som en specialstil som man vill göra bra och då tar man lite mer för den, om man är ett champagnehus som gör lite allt möjligt. Många kanske inte tänker på BdB som en "specialstil" eftersom de är så väldigt mycket vanligare än övriga endruvsbubbel. Så jämförelsen på svensk hemmaplan blir nog oftast med blandchampagnerna än med ännu ovanligare endruvschampagner, som vår utsände @magnum gjorde. :)

@Thirsty - det är väl bara (vissa) prestigeroséer som är extremt mycket dyrare? Jag tror förklaringen till prissättningen helt enkelt är "yes we can!" ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hejsan vet ni vad skillnaden är på andre clouet millesime 2008 tex och Dream vintage 2008?
Beror på vilken Millesime du menar (finns flera) de som släppts tidigare har väl haft varierande blandningar Pinot Noir/ Chardonnay. DV har enligt info. 100% Chardonnay
 

Ejdern

Medlem
Är det någon som vet hur man ser deg. date på följande champagne flaskor/producenter?
NV är inte så viktigt.
upload_2020-12-3_12-43-51.png
 

Bastardo

Medlem
Enoterra AB svarar inte på telefon; det går helt enkelt inte att nå de. Finns det någon som har kanske lite inside information hur det föreligger? Det är nämligen så att när jag försökte beställa ett vin som heter Domaine Mazurd Valréas 2017, gick det inte genomföra:Makulerad från beställningen. Vi kan inte leverera drycken. Det kan bero på att vi haft fel lagersaldo eller att den tagit slut.
Det är importörens ansvar att meddela SB om varan är slut. Kanske det har inte funkat i det här fallet?
 

Ejdern

Medlem
Varför vill du veta det? vad betyder minst 9 år på Palmer?
1) Vill veta för att jag tycker de spelar roll hur länge en flaska har legat på jästfällningen.
2) När det står minst så är det en info som jag hittat på deras hemsida om att de ska ha legat minst 9år innan deg. Så detta är inte så nödvändiga, mest intresserad av de andra.
 

magnum

Epernay, Frankrike
1) Vill veta för att jag tycker de spelar roll hur länge en flaska har legat på jästfällningen.
2) När det står minst så är det en info som jag hittat på deras hemsida om att de ska ha legat minst 9år innan deg. Så detta är inte så nödvändiga, mest intresserad av de andra.
1) Vilken flaska dricker du om vinet är det samma, den med kort eller längst tid på jästen?
2) På Palmer 2008an är det omöjligt med 9 år.
 

Ejdern

Medlem
1) Vilken flaska dricker du om vinet är det samma, den med kort eller längst tid på jästen?
2) På Palmer 2008an är det omöjligt med 9 år.

1) Om jag enbart ska ta en så tar jag den som legat längst på jäst alt. kanske de jag har flest av.
Om man har exakt samma, vilket jag har några av VC så tänkte jag ta en provning där jag har 2008or som är degade 16, 17, 18 för att se om man märker någon större skillnad.
2) Miss av mig att inte meddela att både Belle Epoque 2008 och Palmer 2008 samt 2005 flaskorna är på magnum

Missade att trycka skicka men de stämmer
Gissar att de är på magnum.
 
Toppen