Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tack! Vad säger du om vakuumets vara eller icke vara?
Jag själv har ingen vacuumpump eller något annat utan trycker enbart ner korken igen och ställer in i kylskåpet. Det brukar räcka för 2-3 dagar i kylen (beroende på vintyp). Men vad jag har läst och hört, att pumpa ut så mycket luft som möjligt ur flaskan verkar bidra till något längre lagringsmöjlighet än att inte göra något alls.
 

MartinE

Medlem
Vad säger du om vakuumets vara eller icke vara?
Jag tänker att det beror på vad du vill uppnå? Vill du att vinet ska fortsätta att utvecklas (ev i okänd riktning) eller vill du försöka konservera dess nuvarande form? Jag har aldrig använt någon vakuumpump, men jag antar att det kan vara ett effektivt sätt att stoppa vinets utveckling!
 

Sonderlese

Medlem
Tack! Vad säger du om vakuumets vara eller icke vara?
Jag har marginella positiva erfarenheter av en vakuumpump.
Generellt sätt, räcker det att stoppa en kork i flaskan och ställa den inte varmt (lägre rumstemp. eller svalare) och dricka inom ett par dagar.
En vakuumpump kan bevara vinets fräschhet några dagar längre; och skall vinet användas till matlagning, kan det sparas i kylskåp i flera veckor/ett par månader.
Jag har en vakuumpump men använder den inte varje gång jag har vin kvar. Om du skall köpa en, köp ett beprövat märke, typ Vacuvin, lågpris eller kopior håller inte vakuum.
 

Gomseglet

Medlem
Jag stället frågan här. Jag ska dricka champagne i helgen, Moussé Fils någon soleraliknande grej med många gamla årgångar blandade.
Ska den, eller champagne i allmänhet, luftas på något sätt innan drick?
 

The Wall

Medlem
Tack! Vad säger du om vakuumets vara eller icke vara?
Vi kör vakuumpump till alla överblivna viner innan i de åker in i kylskåpet över natten, funkar hyggligt för de flesta viner någon/några dagar beroende på vin. En annan variant är att hälla över till mindre flaska, men det bygger på lite väl många faktorer; 1) man har köpt vin på kvartsmagnum, helst med skruvkork, 2) man har druckit upp vinet i fråga, 3) man har lyckats med att komma ihåg att spara tomflaskan och 4) det vin som blivit över, det skadar ju inte om det är samma mängd som kvartsmagnumbuteljen rymmer. Om det är mer går det att åtgärda, men om det är mindre kan man ju lika gärna vakuumpumpa halvmagnumbuteljen istället.
 

Martin F

Medlem
Försöker klämma ur det sista lilla utrymmet ur mitt vinlagringsskåp. Skulle vilja ta bort de sista champagnelådor jag ännu inte rensat bort. Nu till min fråga: hur känslig ska man vara med de flaskor med genomskinligt glas? Tänker specifikt på en cristal 08 och belle epoque rosé 06. Är det bara solljus som egentligen är det känsliga? Räcker den orangea plasten som följer med cristalflaskan som skydd om det skulle behövas? Funderar på att typ linda in lite andra genomskinliga glasflaskor i folie eller annat material "bara för att".

Jag gissar att kontentan är att det inte spelar någon som helst roll under de omständigheter jag lagrar flaskorna men med tanke på att vissa är värda en smärre förmögenhet blir man paranoid.
 

Martin F

Medlem
Behöver väl finnas uv-skydd vilket varken glas eller plast har. Men lagra i garderob bör väl fungera?!
Flaskorna i fråga ska alltså fortfarande ligga i vinlagringsskåpet men bara utan själva lådan. Jag gissar som sagt att det inte spelar någon roll. Har bara hört lite skräckhistorier om exempelvis Cristal som blivit defekta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har bara hört lite skräckhistorier om exempelvis Cristal som blivit defekta.
Kan inte det tänkas vara flaskor som ställts i skyltfönster, glasmontrar och liknande ”för de ser så kul ut”? Då behöver det heller inte vara UV utan kan vara temperatur eller luftfuktighet.
Jag tror inte du behöver vara så bekymrad över ströljus inne i en vinkyl.
 

FredrikC

Medlem
Försöker klämma ur det sista lilla utrymmet ur mitt vinlagringsskåp. Skulle vilja ta bort de sista champagnelådor jag ännu inte rensat bort. Nu till min fråga: hur känslig ska man vara med de flaskor med genomskinligt glas? Tänker specifikt på en cristal 08 och belle epoque rosé 06. Är det bara solljus som egentligen är det känsliga? Räcker den orangea plasten som följer med cristalflaskan som skydd om det skulle behövas? Funderar på att typ linda in lite andra genomskinliga glasflaskor i folie eller annat material "bara för att".

Jag gissar att kontentan är att det inte spelar någon som helst roll under de omständigheter jag lagrar flaskorna men med tanke på att vissa är värda en smärre förmögenhet blir man paranoid.
Den orangea plasten till cristal är just för att skydda mot ljus. Att ha dem inne i skåpen i den kommer bli kanon(har så själv). Glaset är garanterat uv-säkert också så du garderar bara med kryss.
 

Martin F

Medlem
Kan inte det tänkas vara flaskor som ställts i skyltfönster, glasmontrar och liknande ”för de ser så kul ut”? Då behöver det heller inte vara UV utan kan vara temperatur eller luftfuktighet.
Jag tror inte du behöver vara så bekymrad över ströljus inne i en vinkyl.
Tack, nu fick jag plats för ett par pavor till :)

Vill mig minnas en intervju med Björnstierne i champagnepodden där han berättade att han och Juhlin prövat ett antal flaskor Cristal som kom direkt från producenten som de båda uppfattat som påverkade av gout de lumiere.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tack, nu fick jag plats för ett par pavor till :)

Vill mig minnas en intervju med Björnstierne i champagnepodden där han berättade att han och Juhlin prövat ett antal flaskor Cristal som kom direkt från producenten som de båda uppfattat som påverkade av gout de lumiere.
Men det är väl med direkt solljus!
 

Martin F

Medlem
Men det är väl med direkt solljus!
Jag menade det som ett exempel på hur känsliga flaskorna kan vara om de kan vara påverkade redan när de kommer från producenten. Om uttrycket gout de lumiere var felanvänt så var det bara mitt ordval då "defekt" kändes för diffust.

Vill påpeka att jag inte längre specifikt pratar om just mina egna flaskor i mitt skåp utan mest fenomenet i sig.
 
Toppen