Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 6 november 2007.

1. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Jag själv har ingen vacuumpump eller något annat utan trycker enbart ner korken igen och ställer in i kylskåpet. Det brukar räcka för 2-3 dagar i kylen (beroende på vintyp). Men vad jag har läst och hört, att pumpa ut så mycket luft som möjligt ur flaskan verkar bidra till något längre lagringsmöjlighet än att inte göra något alls.

Funcadelic gillar detta.
  2. MartinE

MartinE Medlem

Jag tänker att det beror på vad du vill uppnå? Vill du att vinet ska fortsätta att utvecklas (ev i okänd riktning) eller vill du försöka konservera dess nuvarande form? Jag har aldrig använt någon vakuumpump, men jag antar att det kan vara ett effektivt sätt att stoppa vinets utveckling!

Funcadelic gillar detta.
  3. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Jag har marginella positiva erfarenheter av en vakuumpump.
    Generellt sätt, räcker det att stoppa en kork i flaskan och ställa den inte varmt (lägre rumstemp. eller svalare) och dricka inom ett par dagar.
    En vakuumpump kan bevara vinets fräschhet några dagar längre; och skall vinet användas till matlagning, kan det sparas i kylskåp i flera veckor/ett par månader.
    Jag har en vakuumpump men använder den inte varje gång jag har vin kvar. Om du skall köpa en, köp ett beprövat märke, typ Vacuvin, lågpris eller kopior håller inte vakuum.

Funcadelic gillar detta.
  4. Gomseglet

Gomseglet Medlem

Jag stället frågan här. Jag ska dricka champagne i helgen, Moussé Fils någon soleraliknande grej med många gamla årgångar blandade.
    Ska den, eller champagne i allmänhet, luftas på något sätt innan drick?

5. Wintermute

Wintermute Medlem

Om man beställer en Krug GC på bolaget idag, vilken Edition får man då?

6. Thirsty

Thirsty Medlem

Troligen 167. De hade i vart fall inte fått in 168:an för en månad sedan och den finns inte i Europa än på Wine-searcher.

Wintermute gillar detta.
  7. FredrikC

FredrikC Medlem

De hade kvar av 167 båda gångerna jag frågat så ge det några veckor till så borde 168 vara på plats.

Johan Blom och Wintermute gillar detta.
  8. Carlsson

Carlsson Medlem

Jag beställde 2 halvmagnum för en månad sedan och fick 167. Beställde en halvflaska och hämtade ut förra veckan som var 168.

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  9. Pontus

Pontus Medlem

Jaha, de har börjat få problem med antalen nu också! Typiskt!

MartinE, Wintermute, Emanuel och 1 annan gillar detta.
  10. The Wall

The Wall Medlem

Vi kör vakuumpump till alla överblivna viner innan i de åker in i kylskåpet över natten, funkar hyggligt för de flesta viner någon/några dagar beroende på vin. En annan variant är att hälla över till mindre flaska, men det bygger på lite väl många faktorer; 1) man har köpt vin på kvartsmagnum, helst med skruvkork, 2) man har druckit upp vinet i fråga, 3) man har lyckats med att komma ihåg att spara tomflaskan och 4) det vin som blivit över, det skadar ju inte om det är samma mängd som kvartsmagnumbuteljen rymmer. Om det är mer går det att åtgärda, men om det är mindre kan man ju lika gärna vakuumpumpa halvmagnumbuteljen istället.

MagnusH70 och Funcadelic gillar detta.

Dela sidan