Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 6 november 2007.

1. Segol

Segol Medlem

En fråga angående Les Beaux Regards från Bérêche där jag nyss fick leverans av några flaskor jag trodde skulle vara 2013.
    På etiketten på framsidan står bla "récolte 2012" vilket gör mig fundersam, på etiketten på baksidan står det "L: Beauxregards 2013".
    Nån som kan bekräfta årgången...?

2. Gradin

Gradin Medlem

récolte är ju årgång/skörd, så 2012 årgång och buteljerad 2013 är min gissning.

Last edited: 14 februari 2018
    vintomas gillar detta.
  3. Segol

Segol Medlem

Det låter onekligen som en rimlig förklaring.
    Säljaren angav att flaskorna var årgång 2013 men det kan ju vara så enkelt att han inte hade koll.

Tomas Lindblom gillar detta.
  4. Wintermute

Wintermute Medlem

Det här känns både bekant och helt nytt för mig. Julle skriver inte om det i de tre böcker jag har. Är det någon som vet mer, eller rent av har provat?
    Sökord: Pol Roger UK Gout Anglais Screenshot_2018-08-08-18-34-26.png

5. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Verkar stämma, från Pol Rogers hemsida:
    "UK stock receives an additional 6 months post-disgorgement ageing so it is ready to drink upon release but cellaring for a few years will reveal greater depths"

Wintermute gillar detta.
  6. MartinE

MartinE Medlem

Goût anglais är väl ett uttryck som ofta används med lätt föraktfull ton, av fransmän som gillar sina champagner unga, om engelsmän som föredrar mogna champagner. Jag har ett svagt minne av att Juhlin kan ha skrivit något om det här i 3000 champagner, men det är möjligt att jag minns fel.

Sex månaders extra lagring innan försäljning lär hur som helst inte räcka för att tillfredsställa någon som önskar en mogen champagne, men det är ju en början i alla fall! :p

vintomas, Wintermute och jrick gillar detta.
  7. Krabban

Krabban Medlem

8. tobbe81

tobbe81 Medlem

9. Michael_M

Michael_M Medlem

Skulle säga betydligt längre än några veckor. Madeira och Setubal med lite ålder (tid på faten) håller länge. Har haft en öppen flaska Madeira flera månader i rumstemperatur och den fungerar fortfarande. Enligt producenter på Madeira håller en bra Madeira minst 1.5 år i rumarumstemper.

Daniel A, glenn_peter och Tomas Lindblom gillar detta.
  10. gece

gece Man vänjer sig.

Ser man till oxidativ sherry (Palo cortado, oloroso) tycker jag nästan att de brukar bli bättre efter att ha stått öppna några månader.

Mats och glenn_peter gillar detta.

Dela sidan