Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack, nu fick jag plats för ett par pavor till :)

Vill mig minnas en intervju med Björnstierne i champagnepodden där han berättade att han och Juhlin prövat ett antal flaskor Cristal som kom direkt från producenten som de båda uppfattat som påverkade av gout de lumiere.
Trots att de alltså troligen legat i en mörk kritgrotta, där möjligen en lampa (ingen UV) är tänd ibland? :eek:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag menade det som ett exempel på hur känsliga flaskorna kan vara om de kan vara påverkade redan när de kommer från producenten. Om uttrycket gout de lumiere var felanvänt så var det bara mitt ordval då "defekt" kändes för diffust.

Vill påpeka att jag inte längre specifikt pratar om just mina egna flaskor i mitt skåp utan mest fenomenet i sig.
Har inte hört vad dom sagt men såg att dom skrev om det på insta och att det gällde direkt solljus, verkar konstigt om Roederer ställt flaskorna i solen! och sen sätter på skyddsfolie!
 

LarsW

Medlem
Inne och tittar på fyrklöverns viner, mycket spännande och frestande där.
Dessvärre är min italienska ganska obefintlig och google translate funkar sådär på de partier som inte är översatta.

Nu till frågan.:)
I presentationen av namnet på många viner står det lotto3 på slutet, min teori är att det kanske betyder att vinet kommer från typ tredje part och inte är inköpt direkt från producenten.
Någon med mer kunskaper i detta?
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Inne och tittar på fyrklöverns viner, mycket spännande och frestande där.
Dessvärre är min italienska ganska obefintlig och google translate funkar sådär på de partier som inte är översatta.

Nu till frågan.:)
I presentationen av namnet på många viner står det lotto3 på slutet, min teori är att det betyder att vinet kommer från typ tredje part och inte är inköpt direkt från producenten.
Någon med mer kunskaper i detta?
Intressant iakttagelse. Jag mailade just och ställde frågan och inväntar svar.
 

The Wall

Medlem
Inne och tittar på fyrklöverns viner, mycket spännande och frestande där.
Dessvärre är min italienska ganska obefintlig och google translate funkar sådär på de partier som inte är översatta.

Nu till frågan.:)
I presentationen av namnet på många viner står det lotto3 på slutet, min teori är att det betyder att vinet kommer från typ tredje part och inte är inköpt direkt från producenten.
Någon med mer kunskaper i detta?

Intressant iakttagelse. Jag mailade just och ställde frågan och inväntar svar.

Och nu dök svaret upp: "Hello,
don't worry fot that, it is written to remind us that those bottles come from a big lot of prestigious old wines. We have it in our shop and it is ready to be shipped."
 

LarsW

Medlem
Och nu dök svaret upp: "Hello,
don't worry fot that, it is written to remind us that those bottles come from a big lot of prestigious old wines. We have it in our shop and it is ready to be shipped."
Damn, det gick fort!
Jag mailade dem igår och väntar fortfarande på svar.
Tack för info!:)
 

The Wall

Medlem
Damn, det gick fort!
Jag mailade dem igår och väntar fortfarande på svar.
Tack för info!:)
Jag gissar att de är kvicka på att svara om du är inloggad som kund och använder deras kontaktformulär än att skicka ett mail som "icke-kund" sas. Har du handlat från dem tidigare?
 

LarsW

Medlem
Jag gissar att de är kvicka på att svara om du är inloggad som kund och använder deras kontaktformulär än att skicka ett mail som "icke-kund" sas. Har du handlat från dem tidigare?
Aha, ja så klart.
Har inte handlat där tidigare och är inte reggad... ännu.:)
 

JonasBo

Medlem
Och nu dök svaret upp: "Hello,
don't worry fot that, it is written to remind us that those bottles come from a big lot of prestigious old wines. We have it in our shop and it is ready to be shipped."
Jag fick förklarat att de köpt in partier från tredje part (restauranger, andra butiker etc) och lotto1 resp lotto3 är ett sätt att hitta dem enklare i webbutiken :)
 

v_skogh

Medlem
1855 dyker upp ofta när man läser om Bordeaux, lätt att förstå varför. Men varför omnämndes inte ens högra stranden eller Entre-Deux-Mers på den tiden? För jag gissar att även sen gjorde vin 1855? Var Haut-Medoc det enda att räkna med år 1855 eller missar jag något?
 

Martin F

Medlem
John Livingstone-Learmonth:s tegelsten The Wines of Northern Rhône har en del år på nacken (utgiven 2005 verkar det som), men är väl fortfarande det oöverträffade referensverket! Verkar fortfarande gå att köpa.

Satt precis och spanade på just den, blir nog ett köp i så fall!
 
Toppen