Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Frågan är varför tryffelsvinnet tar 1000 kr när den ligger på ca 450 i Frankrike.
Gör lutons källare 100% på priset?
Gammalt direkt från producent brukar alltid vara dyrare, ja. Vet du proveniens på de du kan köpa i Frankrike? Annars är inte jämförelsen helt relevant. Vore ju lite märkligt om de skulle sälja 1988 ex-producent billigare än 2015 (499 kr).
 
Gammalt direkt från producent brukar alltid vara dyrare, ja. Vet du proveniens på de du kan köpa i Frankrike? Annars är inte jämförelsen helt relevant. Vore ju lite märkligt om de skulle sälja 1988 ex-producent billigare än 2015 (499 kr).

Att det var dyrare är inget jag i frågasatte dock blev jag lite förvånad att den skillnaden var så mycket.
Ingen närmare proviens än lagrad i vinkällare,12 flaskor i en låda och att det är vinhandlare o inte privatperson säljer.
 

buteljen

Medlem
Någon som kan säga något om Chateau La Louviere 1988?

Blev ett spontanköp från bolaget då jag såg att en bordeaux med lite ålder släpptes och efter lite research blev jag lite tveksam, mycket gamla, få nya, blandade kommentarer.. vissa säger att den är över platån osv.

Har mycket på ”vill ha listan” så lägger hellre 995kr på något annat än att bara testa en bordeaux med lite ålder bara för att ha testat :)
Jag hade ögonen på den men backade när jag såg att Neal Martin gav den 85p för tre år sedan. Hans reviews brukar stämma hyfsat med vad jag tycker.
 

Foodcoma

Medlem
Har ni tips på någon bra och 'all täckande' hemsida för att hitta korta utlåtande om årgångar i en specifik region, som gärna skall täcka alla årgångar iaf. senaste 20 åren?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Har ni tips på någon bra och 'all täckande' hemsida för att hitta korta utlåtande om årgångar i en specifik region, som gärna skall täcka alla årgångar iaf. senaste 20 åren?
Jag tycker Jancis Robinsons korta och generella informationstexter om region och årgång är en bra referens.

https://www.jancisrobinson.com/learn/vintages

För lite bedömningar om hur vinerna dricks just nu har även Robert Parker en ganska schysst överblick

https://www.robertparker.com/resources/vintage-chart
 

Tess79

Medlem
Hittade denna, bortglömd, går den att dricka? Eller är den för gammal?
IMG_4966.jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hittade denna, bortglömd, går den att dricka? Eller är den för gammal?
Visa bifogad bild 23064
Den kan nog vara i äldsta laget men det finns ju bara ett sätt att vet. Sedan är frågan om den går att dricka svår, det är helt och hållet beroende på vad man gillar. En del här på forumet föredrar viner med ungdomlig spänst medans andra tycker tvärt om. Att det kommer ha tappat sin ungdomlighet kan vi nog alla enas om. Jag skulle definitivt öppna det och prova. Är det unket i början och "dött", vänta ett tag så kan det nog komma till liv.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hittade denna, bortglömd, går den att dricka? Eller är den för gammal?
Visa bifogad bild 23064
Jag är nog lite mer positiv i min bedömning än @thunberg och säger "kanske". Chansen beror mycket på hur vinet är lagrat - inte för varmt eller för torrt. Just vita bourgogner har med början i mitten av 1990-talet haft en tendens att "snabbmogna" (kallas premox - förtida oxidation), så det har blivit mindre vanligt att långlagra dessa för att undvika denna form av "rysk roulette". Jag tycker att många idag underskattar de vita bourgognernas möjlighet att utvecklas i de fall de inte drabbas av premox.

Det man kan förvänta sig av en äldre vit Bourgogne som ändå är drickbar är att den har ganska mycket toner av smör och hasselnötter, en viss kryddighet, och visar upp mindre av frukttoner än i sin ungdom. Sådana toner kan t.ex. passa till kyckling dränkt i svampgräddsås eller till en ostbricka med hårdostar. Men öppna och kolla tidigare samma dag vad vinet går för.
 
Toppen