Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

OdeVin

Njutare
Jag har köpt En Primeur Bordeaux 2016 och även beställt för 2019.
Har ingen större erfarenhet av En Primeur eller Bordeaux-priser men tycker iaf att priserna efter släpp har höjts och marknadspriserna i wine-searcher ligger i linje eller högre än vad jag betalt (inkl skatter).
Köpte du hos Winefinder eller annanstans?
 

Thirsty

Smygnykterist
Ska man lägga hela pensionen på SAV? o_O
38093FD4-2A26-41F4-BCB6-E0B3D3A65C6E.png

(har ingen koppling till bolaget. Tror jag testat det en gång i fjällen :confused:).
 

Stina

Medlem
Vad tycker forumet om non dosage champagne?
Jag provade ett "vin clair" dvs det vinet de sedan gör andra jäsningen på, och tyckte att tusan det var ju jättegott, kan jag få detta vin buteljerat och ta hem en låda av. Sedan fick jag prova samma vin som jäst en andra gång, dvs med non dosage. Gott, men lite hårt och endimensionellt. Det blev alltså sämre. Så tog vinmakaren en flaska av samma sort och hand-degorgerade med 7 gram socker och vi fick smaka. Oj, oj, oj, vilket vin! Mer smak, fylligare, rundare, syran var balanserad. Det köpte jag med mig hem. Med det sagt, champagne vinner ofta på några gram socker, 6-9 g kan vara lagom. Jag har däremot provat några non-dosage som varit bra, men då har de legat lite längre på jästen. Då får de rundor, fyllighet som slipar av avsaknaden av sockret. Så det är inte svart/vitt ja eller nej. Tycker non dosage champagnerna blivit bättre för vinmakarna har fattat att de ska lagra dem lite längre på jästen innan de släpper dem på marknaden. Men generellt så föredrar jag de där extra grammen socker :)
 

Poussard

Medlem
Jag provade ett "vin clair" dvs det vinet de sedan gör andra jäsningen på, och tyckte att tusan det var ju jättegott, kan jag få detta vin buteljerat och ta hem en låda av. Sedan fick jag prova samma vin som jäst en andra gång, dvs med non dosage. Gott, men lite hårt och endimensionellt. Det blev alltså sämre. Så tog vinmakaren en flaska av samma sort och hand-degorgerade med 7 gram socker och vi fick smaka. Oj, oj, oj, vilket vin! Mer smak, fylligare, rundare, syran var balanserad. Det köpte jag med mig hem. Med det sagt, champagne vinner ofta på några gram socker, 6-9 g kan vara lagom. Jag har däremot provat några non-dosage som varit bra, men då har de legat lite längre på jästen. Då får de rundor, fyllighet som slipar av avsaknaden av sockret. Så det är inte svart/vitt ja eller nej. Tycker non dosage champagnerna blivit bättre för vinmakarna har fattat att de ska lagra dem lite längre på jästen innan de släpper dem på marknaden. Men generellt så föredrar jag de där extra grammen socker :)
Allt är inte svart/vitt av det du skriver heller. Jag vet t.ex. odlare som gör Brut Nature som medvetetet gör NV av viner med bara en årgång i, dvs lagrar dem kortare på jästen, därför att de vill ha en fruktig stil.
 
Toppen