Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum

Epernay, Frankrike
Ok. Så det är väldigt ovanligt alltså och inget som normalt görs?
Det görs en hel del vid provningar många producenter förvarar flaskorna icke deggade. Om andra jäsningen sker med naturkork görs deggningen för hand (finns ingen maskin som det gör för kapsyl).
 

Martin F

Medlem
Det görs en hel del vid provningar många producenter förvarar flaskorna icke deggade. Om andra jäsningen sker med naturkork görs deggningen för hand (finns ingen maskin som det gör för kapsyl).
I linje med det degorgeras Bollinger R.D. för hand (som svar på ursprungsfrågan).
 

The Wall

Medlem
Vilken typ av glas använder ni till Mencia? Jag har Riedels vitis. Bordeaux, bourgogne eller riesling-glaset?
Mencia är väl ofta lite åt cab franc-hållet så jag skulle gå på Bx-glaset. Dock, det lär inte skada att testa Bou-kupan, men jag undrar om inte Vitis Bou-kupa kan möjligen vara lite ”trång”. Mencia hamnar nog i Bx eller OW syrah hos oss när det kommer till Riedel.
 

The Wall

Medlem
Eftersom en riktigt bra Mencia kan vara riktigt bourgognelik både doft och smakmässigt så varför inte bourgogneglaset? Med risk för att bli nackad av @The Wall
På Frantzén hällde de ung Krug i Zalto Bx och det funkade finfint plus att de använder Bx som allt-i-allo-glas (förmodligen pga/tack vare @buteljen :)) så det egentliga tipset är ”häll och prova, men glöm inte rapportera på finewines”.
 

Esko

Medlem
Har idag fått lite av ett uppvaknande i jämförelse mellan flaskstorlekar. Har tidigare fnyst lite när folk raljerat över hur fantastiskt formatet magnum är, men fick idag prova bereche brut reserve samma bas men 0.75l legat på jästen på kronkapsyl och magnum på naturkork. Detta var två helt olika viner, känner att detta är något jag missat helt.

Är detta vedertagen kunskap och hade ni bytt er källare mot hälften så många flaskor men alla på magnum?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har idag fått lite av ett uppvaknande i jämförelse mellan flaskstorlekar. Har tidigare fnyst lite när folk raljerat över hur fantastiskt formatet magnum är, men fick idag prova bereche brut reserve samma bas men 0.75l legat på jästen på kronkapsyl och magnum på naturkork. Detta var två helt olika viner, känner att detta är något jag missat helt.

Är detta vedertagen kunskap och hade ni bytt er källare mot hälften så många flaskor men alla på magnum?
Men där är väl även skillnaden på naturkork och kapsyl (sen är magnum bättre än flaska, alltid)!
 

Esko

Medlem
Men där är väl även skillnaden på naturkork och kapsyl (sen är magnum bättre än flaska, alltid)!

Ja de hör ju givetvis till, men förutsätter att storleken spelar en stor del i det också. Tycker också nu att alla som gör champagne bör göra andra jäsningen på naturkork.
 
Toppen