Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Martin F

Medlem
Jag upplever att man oftare pratar (och hyllar) magnum i champagnekretsar än när det gäller stilla viner. Är jag ute och cyklar? Om inte, finns det någon anledning till att mousserande vin åldras bättre i större format än stilla eller handlar det om att det finns fler magnumflaskor champagne på marknaden pga tradition/marknadsföring/blingbling?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag upplever att man oftare pratar (och hyllar) magnum i champagnekretsar än när det gäller stilla viner. Är jag ute och cyklar? Om inte, finns det någon anledning till att mousserande vin åldras bättre i större format än stilla eller handlar det om att det finns fler magnumflaskor champagne på marknaden pga tradition/marknadsföring/blingbling?
Du har rätt i din observation. Stora format har bra rykte även för andra viner, men ryktesskillnaden är inte lika stor.
En skillnad är att champagne "färdigställs i flaskan" och utvecklas av kontakt med jästfällningen, vilket stilla viner inte gör, så flaskstorleken påverkar champagne (och andra mousserande viner framställda med traditionell metod) på ett annat sätt. Dessutom är det vanligt att magnumflaskor ges lite längre tid på jästfällningen innan de släpps, även om detta varierar från producent till producent.
 

Nyllet

Medlem
Men där är väl även skillnaden på naturkork och kapsyl (sen är magnum bättre än flaska, alltid)!

Ja de hör ju givetvis till, men förutsätter att storleken spelar en stor del i det också. Tycker också nu att alla som gör champagne bör göra andra jäsningen på naturkork.

Intressant. Är det alltså en allmän sanning att champagne på naturkork under andra jäsningen utvecklas bättre än med kronkapsyl? Googlade lite och hittade en artikel som refererade till en studie (iofs av en korkproducent) som fann att naturkork bättre bevarade volatila estrar samt trycker in några milligram syre i flaskan. https://www.thedrinksbusiness.com/2...n-tirage-performed-under-cork-says-scientist/

Någon som har blindprovat champagne av samma format och tid på jästen för att utesluta de två faktorerna ur ekvationen?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja de hör ju givetvis till, men förutsätter att storleken spelar en stor del i det också. Tycker också nu att alla som gör champagne bör göra andra jäsningen på naturkork.

Stor skillnad magnum/flaska precis som kapsyl/naturkork!
Min ringa erfarenhet säger att magnumeffekten ökar med tiden efter degorgering, medan det omvända gäller för flasor som jäst under kork eftersom den extra oxidationen har störst inverkan när vinet är ungt.

Intressant. Är det alltså en allmän sanning att champagne på naturkork under andra jäsningen utvecklas bättre än med kronkapsyl? Googlade lite och hittade en artikel som refererade till en studie (iofs av en korkproducent) som fann att naturkork bättre bevarade volatila estrar samt trycker in några milligram syre i flaskan. https://www.thedrinksbusiness.com/2...n-tirage-performed-under-cork-says-scientist/

Någon som har blindprovat champagne av samma format och tid på jästen för att utesluta de två faktorerna ur ekvationen?
Utvecklas om inte bättre så i alla fall mer på grund av oxidation. För att krångla till det så går det att välja permeabilitet på kapsylerna...

Har inte provat blint och vet inte om det finns något vin där enda skillnaden är förslutningen.

Bonnaire har Variance (ek & kapsyl) som kan jämföras med Ver Sacrum (stål & kork). Tror det är samma basvin i.

Vazart-Coqart har Grand Bouquet (kapsyl 4 år) som kan jämföras med Special Club (kork 5 år).

Finns säkerligen fler jämförelseobjekt. Hade varit en kul provning!

Sedan får man högre risk för korkdefekter när vinet ligger under kork två gånger. Har för mig Philipponnat tröttnat och numera kör kapsyl på CdG. Ett alternativ hade varit att köra processad felfri kork istället.

Intressant men komplex fråga.:)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Intressant. Är det alltså en allmän sanning att champagne på naturkork under andra jäsningen utvecklas bättre än med kronkapsyl? Googlade lite och hittade en artikel som refererade till en studie (iofs av en korkproducent) som fann att naturkork bättre bevarade volatila estrar samt trycker in några milligram syre i flaskan. https://www.thedrinksbusiness.com/2...n-tirage-performed-under-cork-says-scientist/

Någon som har blindprovat champagne av samma format och tid på jästen för att utesluta de två faktorerna ur ekvationen?
Provat! Stor skillnad lite tycke och smak vad man gillar. Bonnaire har en intressant 3-låda men årgång 2008, innehållet i flaskorna och tid på jästen samt dosage är den samma. 1) ekfat+kapsyl, 2) Inox+kapsyl, 3) Inox+ naturkork. Grymt lärorikt och intressant provning!!
Mitt intryck är att allt fler använder ekfat, naturkork vid 2a jäsning (mer kostsamt med deggning då det måste göras för hand vs. kapsyl som görs med maskin) och Mytik Diamkork efter degorgering (inte sett någon som använder Mytik till 2a jäsningen). Och klart mindre socker/dosage!
 

Esko

Medlem
Provat! Stor skillnad lite tycke och smak vad man gillar. Bonnaire har en intressant 3-låda men årgång 2008, innehållet i flaskorna och tid på jästen samt dosage är den samma. 1) ekfat+kapsyl, 2) Inox+kapsyl, 3) Inox+ naturkork. Grymt lärorikt och intressant provning!!
Mitt intryck är att allt fler använder ekfat, naturkork vid 2a jäsning (mer kostsamt med deggning då det måste göras för hand vs. kapsyl som görs med maskin) och Mytik Diamkork efter degorgering (inte sett någon som använder Mytik till 2a jäsningen). Och klart mindre socker/dosage!

jäser man på naturkork får man också ett lite lägre tryck i flaskan och moussen blir krämigare än om man använt kapsyl.
 

Nyllet

Medlem
Utvecklas om inte bättre så i alla fall mer på grund av oxidation. För att krångla till det så går det att välja permeabilitet på kapsylerna...

Ja det var lite det som var min spaning efter att ha läst artikeln, att det borde vara en fråga om vad man väljer för kronkapsyl snarare än att naturkork per se är bättre än kronkapsyl.

Provat! Stor skillnad lite tycke och smak vad man gillar. Bonnaire har en intressant 3-låda men årgång 2008, innehållet i flaskorna och tid på jästen samt dosage är den samma. 1) ekfat+kapsyl, 2) Inox+kapsyl, 3) Inox+ naturkork. Grymt lärorikt och intressant provning!!
Mitt intryck är att allt fler använder ekfat, naturkork vid 2a jäsning (mer kostsamt med deggning då det måste göras för hand vs. kapsyl som görs med maskin) och Mytik Diamkork efter degorgering (inte sett någon som använder Mytik till 2a jäsningen). Och klart mindre socker/dosage!

Låter ju superintressant!

jäser man på naturkork får man också ett lite lägre tryck i flaskan och moussen blir krämigare än om man använt kapsyl.

Just den här faktorn konstaterades det i artikeln ovan att det inte var någon skillnad mellan kork och kapsyl. Båda förslutningsmetoderna förlorade 0,5 bar under en lagringstid på 4-5 år.
 
Någon som sitter på ett bra Ceviche recept? Har en riktigt fin bit blåfenad tonfiskloin nämligen
inte hittat något recept på google än som fått mig riktigt pepp
 
Hej,
Tänkte ställa en fråga, och jag har letat lite innan så hoppas på bra input och tackar för råd!
Jag letar efter att kunna köpa ett par Bordeaux, en primeur. Har hittat tex dessa från https://www.millesima.fr/
Är det någon som provat eller kan förslå någon som har bra utbud?
Hur föreslår ni att man köper dessa? Tar gärna tips, råd etc.
 

Attachments

  • Wine.jpg
    Wine.jpg
    17,3 KB · Visningar: 113

Vingubben

Medlem
Lynch-Bages och Baronen verkar finnas kvar hos Winefinder som nog är dom enklaste att beställa från. Annars funkar Philipson bra.
 
Tack, ja på millesima.fr verkar det som att priserna är lite högre, men de är "fasta" på Winefinder, kan det ändå "gå upp" eftersom man måste sätta ett "max" pris. Det betyder alltså att man kan riskera att bli helt utan för att det gick upp över ens egna gräns.
 

Vingubben

Medlem
Tack, ja på millesima.fr verkar det som att priserna är lite högre, men de är "fasta" på Winefinder, kan det ändå "gå upp" eftersom man måste sätta ett "max" pris. Det betyder alltså att man kan riskera att bli helt utan för att det gick upp över ens egna gräns.

På Winefinder är det dom som registrerat först ligger först i kön. Sedan gäller det att ditt maxpris överstiger det slutliga priset, annars får du ingen tilldelning. Du kommer med andra ord inte före i kön om du lägger ett högt maxpris.
 
Kul vad exakt beställde du?
Sauternes, tja, funderade ett tag sedan på tex. 2001 Chateau Suduiraut, D'yquem, har varit en fin resa upp tror jag. Så varför inte prova? :)
 

OdeVin

Njutare
Tack, ja på millesima.fr verkar det som att priserna är lite högre, men de är "fasta" på Winefinder, kan det ändå "gå upp" eftersom man måste sätta ett "max" pris. Det betyder alltså att man kan riskera att bli helt utan för att det gick upp över ens egna gräns.

Notera att det tillkommer kostnad vid leverans från Winefinder (skatt framförallt) medans hos Philipson betalar man allt up front. Har jämfört en del och Philipson blir 3-15% billigare men man måste ligga ute med mer pengar. Räntan på det man sparar blir hög...
 
Toppen