Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Poussard

Medlem
"Enligt vad jag kan läsa så är viskositet den absolut största faktorn till full body, dvs ju högre alkohol desto större kropp.

Borde inte alla viner med t.ex. 12% etanol vara lika fylliga då, i så fall?
I stora drag, men bättre om du läser buteljens citat istället.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 23809
(Iofs inte på svenska, skulle ha svarat någon längre ner i tråden …)
Bra sammanfattning (vem det nu kommer ifrån). Håller helt med!

Just det här med extrakt/koncentration tror jag är en av de viktigare parmetrarna, men alkohol är givetvis en av de viktigaste.

Barolo är ett bra exempel på ett vanligtvis väldigt alkoholstarkt vin som många både kan uppleva elegant och lätt i kroppen. Enbart hög alkohol utan torrextrakt som möter upp kan till och med upplevas tunt trots hög viskositet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Enligt vad jag kan läsa så är viskositet den absolut största faktorn till full body, dvs ju högre alkohol dessdå större kropp. Inget av fat, frukt mm har nåt med body att göra vad jag vet. Till en liten grad har socker (och andra typer av densitetsökande saker, t.ex. tanniner) det, men allra mest alkohol.
I mitt resonemang du citerar motsätter jag också att ”bombastiskt” har med ”fyllighet” att göra. För mig är ett bombastiskt vin ett vin med ”extra allt”, vilket vanligtvis innebär mycket fat, alkohol och frukt. Vet dock inte om jag stött på ett bombastiskt vin som inte är fylligt, men det är fortfarande fel att jämställa orden då de har helt olika innebörd. :)
 

Poussard

Medlem
I mitt resonemang du citerar motsätter jag också att ”bombastiskt” har med ”fyllighet” att göra. För mig är ett bombastiskt vin ett vin med ”extra allt”, vilket vanligtvis innebär mycket fat, alkohol och frukt. Vet dock inte om jag stött på ett bombastiskt vin som inte är fylligt, men det är fortfarande fel att jämställa orden då de har helt olika innebörd. :)
Absolut, att jag citerade dig behöver inte betyda att jag skrev nåt som gick stick i stäv med det du skrev.
 

buteljen

Medlem
Någon som har input på bästa erbjudande på denna lista :)? OBS: danska kronor (typ 1,36 just nu)

DET RIGTIG GODE KØB
Disse vine sælges til nær kostpris, derfor skal man købe mindst en flaske fra det store kort, for at købe herfra.
En flaske pr. bord


2007 Taittinger "Comtes des Champagne", BdB, Brut, Reims 995
2013 Agrapart "Avizoise", BdB, Extra Brut, Avize 800

2006 La Fèrme de la Sansonnière "Vignes Fraçaise en Foule", Loire 1750
2011 William Fèvre "Vaudésir", Chablis Grand Cru 950
2018 Benjamin Leroux, Corton-Chalemagne Grand Cru 1250
2016 Domaine Lafon "Genevrieres", Meursault 1.Cru 2200
2019 Domaine Bernard-Bonin "Les Charmes-Dessus", Meursault 1.Cru 1750
2017 Domaine de Montille "Les Folatières", Puligny Montrachet 1.Cru 1300
2013 Etienne Sauzet "Les Folatières", Puligny Montrachet 1.Cru 1750
2011 Château de Puligny "Bâtard-Montrachet", Grand Cru 3200
2018 Frédéric Cossard "Abbaye de Morgeot" Chassagne-Montrachet 1.Cru. 950
2006 Bénédicte & Stéphane Tissot "Vin Jaune", Jura 62,5CL 995

2018 Armand Rousseau "Lavaux St. Jacques" Gevrey-Chambertin 1.Cru 2750
2007 Domaine Duroché "Charmes-Chambertin" Grand Cru 995
2017 Domaine Ponsot "Cuvée des Alouettes", Morey-St.-Denis 1.Cru 1400
2014 Domaine des Chezeaux "Clos Saint-Denis", Morey-St.-Denis Grand Cru 1750
2018 Frédéric Cossard "Les Herbues", Chambolle-Musigny 1,5L 2000
2017 Anne Gros "Clos Vougeot - Le Grand Maupertui" Grand Cru 1600
2011 Philippe Pacalet "Echezeaux" Grand Cru 2500
2017 Mongeard-Mugneret "Les Petits Monts", Vosne-Romanée 1.Cru 1300
2016 Clos Frantin "Malconsorts", Vosne-Romanee 1.Cru 1200
2006 Domaine Poisot "Romanée Saint-Vivant" Grand Cru 1700
2014 Bruno Clavelier "Rognet", Corton Grand Cru 1300
2018 Maxime Cheurlin Noëllat "Les Leuvrieres", Pommard 800
2006 Matthieu Barret, Cornas 800
2004 Château Rayas, Châteauneuf-du-Pape 3000
2010 Château Leoville Poyferré, 2.Cru, Saint-Julien 1800
2013 Roagna "Montefico Vecchie Viti", Barberesco 1400
1996 Aldo Conterno "Granbussia" Riserva, Barolo 2750
1998 Dunn Vineyards, Cabernet Sauvignon, Napa Valley 1800
2017 Château d'Yquem, 1.Cru Classé Supérieur, Sauternes 37,5CL 1500
2013 Château d'Yquem, 1.Cru Classé Supérieur, Sauternes 2500
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Jag undrar om någon handlat Louis Roederer Brut Premier på magnum senaste halvåret eller råkar veta vilken basårgång som säljs på SB nu? Jag tror att man ska kunna få information genom att skanna baksidan men magnum finns bara i beställningssortimentet så lite svårt att kolla detta. Någon som kan hjälpa?:)
 

Sonderlese

Medlem
Jag undrar om någon handlat Louis Roederer Brut Premier på magnum senaste halvåret eller råkar veta vilken basårgång som säljs på SB nu? Jag tror att man ska kunna få information genom att skanna baksidan men magnum finns bara i beställningssortimentet så lite svårt att kolla detta. Någon som kan hjälpa?:)
Jag kollade upp det senast ca. 3 månader sedan och då var det 2016.
 

Sonderlese

Medlem
Tack för hjälpen! Tänk om hela samhället vara ordnat som FW, ett mönstersamhälle!:D
Hade hoppats på att det var 2015 i magnumformatet. 2016 anses väl inte som lika bra eller?
Det var min förhoppning också. Nej, 2016 anses inte vara så bra, svag årgång i champagne; jag har dock inte smakat. Nu väntar jag (o)tålmodigt på basårgång 2018.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Enligt vad jag kan läsa så är viskositet den absolut största faktorn till full body, dvs ju högre alkohol dessdå större kropp. Inget av fat, frukt mm har nåt med body att göra vad jag vet. Till en liten grad har socker (och andra typer av densitetsökande saker, t.ex. tanniner) det, men allra mest alkohol.

Visa bifogad bild 23809
(Iofs inte på svenska, skulle ha svarat någon längre ner i tråden …)
Fast nu har ju vatten viskositeten 1,0 mPas (millipascalsekund) och ren etanol 1,2 mPas, så jag betvivlar att normala skillnader i alkoholhalt verkligen känns i munhålan i form av viskositet eftersom den inte påverkar viskositeten mer än någon enstaka %. Det lär vara det övriga i vinet, förutom etanol och vatten, d.v.s. glyceroler och torrsubstans, som orsakar skillnaden i viskositet. Ren glycerol t.ex. har viskositeten 1485 mPas och den ljusa sirap som säljs i matbutiker upp till 7500 mPas.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fast nu har ju vatten viskositeten 1,0 mPas (millipascalsekund) och ren etanol 1,2 mPas, så jag betvivlar att normala skillnader i alkoholhalt verkligen känns i munhålan i form av viskositet eftersom den inte påverkar viskositeten mer än någon enstaka %. Det lär vara det övriga i vinet, förutom etanol och vatten, d.v.s. glyceroler och torrsubstans, som orsakar skillnaden i viskositet. Ren glycerol t.ex. har viskositeten 1485 mPas och den ljusa sirap som säljs i matbutiker upp till 7500 mPas.
Hur är det med glycerol kontra etanol, brukar de inte följas åt ganska väl, dvs att högre alkohol innebär mer glycerol? Antar att det inte finns ett linjärt samband dock och du har ju rätt i sak oavsett rörande att det knappast är etanolen i sig som bidrar med högre viskositet utan glycerolen – som i sin tur påverkas av sockerhalten i druvmusten. Jag är dock osäker på sambanden i detalj.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur är det med glycerol kontra etanol, brukar de inte följas åt ganska väl, dvs att högre alkohol innebär mer glycerol? Antar att det inte finns ett linjärt samband dock och du har ju rätt i sak oavsett rörande att det knappast är etanolen i sig som bidrar med högre viskositet utan glycerolen – som i sin tur påverkas av sockerhalten i druvmusten. Jag är dock osäker på sambanden i detalj.
Vet inte heller. Jag har däremot sett att (gröna) druvsorter kan skilja sig åt i torrextrakt, som också bör påverka viskositet.
 

Poussard

Medlem
så jag betvivlar att normala skillnader i alkoholhalt verkligen känns i munhålan i form av viskositet eftersom den inte påverkar viskositeten mer än någon enstaka %. Det lär vara det övriga i vinet, förutom etanol och vatten, d.v.s. glyceroler och torrsubstans, som orsakar skillnaden i viskositet.
Jag kan citera Jancis Robinson så jag väljer att tro på henne framför ditt killgissande, no offense.
 

Wintermute

Medlem
Hur är det med glycerol kontra etanol, brukar de inte följas åt ganska väl, dvs att högre alkohol innebär mer glycerol? Antar att det inte finns ett linjärt samband dock och du har ju rätt i sak oavsett rörande att det knappast är etanolen i sig som bidrar med högre viskositet utan glycerolen – som i sin tur påverkas av sockerhalten i druvmusten. Jag är dock osäker på sambanden i detalj.
Kan det finnas en begreppsförvirring, där ett språkbruk använder "alkohol" synonymt med etanol, men ett annat avser även de större alkoholmolekylerna (som ju har påtagligt högre viskositet)?
 

Nestor

Medlem
Detta är egentligen ingen kort fråga men istället för att skapa en tråd så testar jag här, så kort och koncist jag förmår :)

Jag är en relativ novis inom vin, druckit en del men utan större reflektion kring allt som passerat näsa & mun. Jag har inte känt någon större stress att jag vill lära mig en massa och försöka skynda på samlandet av kunskap på sistone.
Men, jag har helt klart hakat på andras åsikter om att SB's viner är tråkiga och opersonliga och har fastnat för olika Distributörers och Insta-vinfolks marknadsföring kring roligare, naturligare, klunkvänliga viner och druckit mycket funkigt, bubbligt på sistone i form av Pet Nat, Frizzante, en del Lambrusco och annat somrigt.
Förr satt jag på kontoret och läste på om olika klassificeringar inom regioner och länder, lärde mig om världens olika appellationer och fnös åt t ex "Vin de France" men nu betalar man relativt stora summor för dom.

Vad jag menar är att det känns som om jag gått lite vilse i min långsiktiga vinresa, lägger för mycket tid och pengar åt vindrickande som inte "lär" mig så mycket och ser ner på det "trista sortimentet" hos SB.

Så min korta fråga är då;
- Hur hade ni tänkt kring om man vill dricka vin och samtidigt lära sig litegrann, ha en strategi eller bara köra på?


PS. Vill gärna köpa någorlunda "billiga" viner, kanske med lite teman etc. Lådor från Vin&Natur är drömmen att fortsätta med men min studentbudget håller inte med.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Detta är egentligen ingen kort fråga men istället för att skapa en tråd så testar jag här, så kort och koncist jag förmår :)

Jag är en relativ novis inom vin, druckit en del men utan större reflektion kring allt som passerat näsa & mun. Jag har inte känt någon större stress att jag vill lära mig en massa och försöka skynda på samlandet av kunskap på sistone.
Men, jag har helt klart hakat på andras åsikter om att SB's viner är tråkiga och opersonliga och har fastnat för olika Distributörers och Insta-vinfolks marknadsföring kring roligare, naturligare, klunkvänliga viner och druckit mycket funkigt, bubbligt på sistone i form av Pet Nat, Frizzante, en del Lambrusco och annat somrigt.
Förr satt jag på kontoret och läste på om olika klassificeringar inom regioner och länder, lärde mig om världens olika appellationer och fnös åt t ex "Vin de France" men nu betalar man relativt stora summor för dom.

Vad jag menar är att det känns som om jag gått lite vilse i min långsiktiga vinresa, lägger för mycket tid och pengar åt vindrickande som inte "lär" mig så mycket och ser ner på det "trista sortimentet" hos SB.

Så min korta fråga är då;
- Hur hade ni tänkt kring om man vill dricka vin och samtidigt lära sig litegrann, ha en strategi eller bara köra på?


PS. Vill gärna köpa någorlunda "billiga" viner, kanske med lite teman etc. Lådor från Vin&Natur är drömmen att fortsätta med men min studentbudget håller inte med.
Visst finns det mycket att beklaga sig över på Systembolaget. Själv köper jag uppskattningsvis bara 10 % av vinerna därifrån. Med det sagt finns det ändå en hel del att välja på. Framförallt som nybörjare. Aktiviteten "månadens pava" kan vara något att börja med annars är huvudtipset att gå på så mycket provningar (SB, leverantörer, vinklubbar, mm) och mässor som möjligt. Kanske inte helt lätt nu men borde väl snart bli lättare. Prova blint om möjligt och jämför med andras beskrivningar. På så sätt kommer din smak och intresse utvecklas löpande och "naturligt". Istället för att riskera sitta med en massa odrickbara instagramviner...

Lovar att det finns flera som är i samma sits. Absolut bästa sättet att få prova är därför att själv styra upp en BYOB eftersom alla väntar på alla. Fördelen är då dessutom att man själv kan välj tema.:)

Bor du i någon av de större städerna kommer andra från forumet garenterat vara intresserade. Finns en undanskymd avdelning "aktiviteter och vinprovningar" på forumet som du kan skapa en ny tråd i gällande BYOB.
 

Poussard

Medlem
Detta är egentligen ingen kort fråga men istället för att skapa en tråd så testar jag här, så kort och koncist jag förmår :)

Jag är en relativ novis inom vin, druckit en del men utan större reflektion kring allt som passerat näsa & mun. Jag har inte känt någon större stress att jag vill lära mig en massa och försöka skynda på samlandet av kunskap på sistone.
Men, jag har helt klart hakat på andras åsikter om att SB's viner är tråkiga och opersonliga och har fastnat för olika Distributörers och Insta-vinfolks marknadsföring kring roligare, naturligare, klunkvänliga viner och druckit mycket funkigt, bubbligt på sistone i form av Pet Nat, Frizzante, en del Lambrusco och annat somrigt.
Förr satt jag på kontoret och läste på om olika klassificeringar inom regioner och länder, lärde mig om världens olika appellationer och fnös åt t ex "Vin de France" men nu betalar man relativt stora summor för dom.

Vad jag menar är att det känns som om jag gått lite vilse i min långsiktiga vinresa, lägger för mycket tid och pengar åt vindrickande som inte "lär" mig så mycket och ser ner på det "trista sortimentet" hos SB.

Så min korta fråga är då;
- Hur hade ni tänkt kring om man vill dricka vin och samtidigt lära sig litegrann, ha en strategi eller bara köra på?


PS. Vill gärna köpa någorlunda "billiga" viner, kanske med lite teman etc. Lådor från Vin&Natur är drömmen att fortsätta med men min studentbudget håller inte med.
Det ena utesluter väl inte det andra. Köp några kul naturliga viner och ställ några mer klassiska viner bredvid, gjorda av samma druva (inte de sämsta från SB då, utan kanske några lite bättre/dyrare). Då lär du dig nånting! Kanske finns det likheter så att man faktiskt kan säga att kulvinet smakar druva x och region y, eller så gör det inte det. Kanske kan man (oavsett druva) notera vilka viner som har nya ekfat, vilka som inte har det osv. Det kan man också lära sig saker igenom! Obs att detta inte går att göra med Lambrusco eller för obskyra druvor förstås.
 

Poussard

Medlem
Det tycker jag du gör rätt i, eftersom du ju inte känner till att min utbildningsbakgrund är mer relevant än Jancis när det gäller att uttala sig om viskositet. ;)
Nej, det kunde jag såklart inte veta och isåfall ber jag om ursäkt. Det är isåfall intressant att du, med din kunskap, har en insikt som går helt stick i stäv med det som går att läsa i etablerade vinböcker, såsom Jancis Robinson och även i WSET-litteraturen. Där står det att alcohol is the main factor contributing to body. Nu kanske det finns en viss förvirring här eftersom vi pratar om tre saker samtidigt (alcohol, body och viscosity) och vet inte om det rör till det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nej, det kunde jag såklart inte veta och isåfall ber jag om ursäkt. Det är isåfall intressant att du, med din kunskap, har en insikt som går helt stick i stäv med det som går att läsa i etablerade vinböcker, såsom Jancis Robinson och även i WSET-litteraturen. Där står det att alcohol is the main factor contributing to body. Nu kanske det finns en viss förvirring här eftersom vi pratar om tre saker samtidigt (alcohol, body och viscosity) och vet inte om det rör till det.
Men om man skriver ”alkohol” så är det rent sakligt en kemisk familj där både etanol och glycerol ingår. Som @Wintermute redan varit inne på så tror jag att vi pratar om varann, eller så missar jag något väsentligt. Är ju varken MW eller kemist.
upload_2021-8-2_16-45-3.png
 
Toppen