Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vian

Medlem
En vän lånade en annan väns lägenhet. På kvällen blev han sugen på vin, tog en flaska från sin vän med tron att det skulle gå att köpa en likadan på Systembolaget. Dagen efter upptäckte han att det inte alls gick.

Jag tänkte därför passa på att fråga om någon vet var bra vinet kan beställas. Vet någon var det går att få tag på 2007 Waterford Estate The Jem?
 

Poussard

Medlem
En vän lånade en annan väns lägenhet. På kvällen blev han sugen på vin, tog en flaska från sin vän med tron att det skulle gå att köpa en likadan på Systembolaget. Dagen efter upptäckte han att det inte alls gick.

Jag tänkte därför passa på att fråga om någon vet var bra vinet kan beställas. Vet någon var det går att få tag på 2007 Waterford Estate The Jem?
Verkar vara svårt. Det är inte ett vanligt vin och det där är en gammal årgång. Tror vinet kostar runt 1000kr i aktuell årgång.
 

Vian

Medlem
Verkar vara svårt. Det är inte ett vanligt vin och det där är en gammal årgång. Tror vinet kostar runt 1000kr i aktuell årgång.
Tack för svar!

Jag fick också det intrycket av lite snabbgoogling. Har du någon idé om var han ska leta för att hitta en flaska?
 

lukastollig

Pudelfantast
En vän lånade en annan väns lägenhet. På kvällen blev han sugen på vin, tog en flaska från sin vän med tron att det skulle gå att köpa en likadan på Systembolaget. Dagen efter upptäckte han att det inte alls gick.

Jag tänkte därför passa på att fråga om någon vet var bra vinet kan beställas. Vet någon var det går att få tag på 2007 Waterford Estate The Jem?
Numera inte längre vän kanske? Klumpigt gjort, men möjligen förståeligt beteende hos någon som inte alls är inne i vinsvängen.
 
Hur är det möjligt att när man får ett mail av Wardwines 10:29 att man kan beställa Silex, 10:32 har jag lagt en beställning och 3 dagar senare får jag ett sms av bolaget att min order makulerats då varan är tillfälligt slut..

Hörde av mig till wardwines och frågade när flaskorna tog slut och fick till svars att de tog slut runt 13tiden samma dag jag la beställningen… väntar även på svar från bolaget men ja, jag lär ju inte få tag på någon flaska hur som :mad::vägg:
 

Gurkan19

Medlem
Hej! :)

Funderade på att lägga en beställning hos Comptoir des Millésimes innehållandes lite champagne. Hur fungerar det med skatt och andra avgifter? Är de inkluderade, eller finns det någon risk att man stöter på en faktura efteråt? Blir ju inte så billigare om andra avgifter kan tillkomma efteråt. Spelar det någon roll om man väljer hemleverans eller leverans till utlämningsställe?

Hört att folk beställt därifrån och att allt ska vara inkluderat. Vill dock vara på den säkra sidan...
 

jrick

Medlem
Hej! :)

Funderade på att lägga en beställning hos Comptoir des Millésimes innehållandes lite champagne. Hur fungerar det med skatt och andra avgifter? Är de inkluderade, eller finns det någon risk att man stöter på en faktura efteråt? Blir ju inte så billigare om andra avgifter kan tillkomma efteråt. Spelar det någon roll om man väljer hemleverans eller leverans till utlämningsställe?

Hört att folk beställt därifrån och att allt ska vara inkluderat. Vill dock vara på den säkra sidan...
Har ingen erfaranhet av just den handlaren men som huvudregel kring utländska sidor skulle jag säga att om det inte står att de tar annorlunda betalt av dig för att du är svensk (högre moms och dessutom punktskatt) så har de antagligen inte betalat in skatten. då finns alltid en liten risk att paketet vänder vid tullen eller att du blir pålagd extra skatt. den risken är liten och jag har mest sett här på forumet hur paket skickas tillbaka, har svårt att dra mig till minnes någons om fått faktura på extra skatt och avgifter.

Enklaste sättet att veta är väl att fråga säljaren om alla skatter och avgifter för import till Sverige betalas av dem. Om de svarar ja, då kan du ju kräva dem sedan om du påförs extra avgifter och skatt.
 

Vian

Medlem
Numera inte längre vän kanske? Klumpigt gjort, men möjligen förståeligt beteende hos någon som inte alls är inne i vinsvängen.
Han är fortfarande min vän och personen vara vin han drack upp känner ännu inte till att han drack upp flaskan. Jo det var fruktansvärt klumpigt och han skäms rejält. Jag tror att det var precis som du säger att han inte är inne i svängen och tänkte att det var ”en flaska rött”.
 

Bastardo

Medlem
Han är fortfarande min vän och personen vara vin han drack upp känner ännu inte till att han drack upp flaskan. Jo det var fruktansvärt klumpigt och han skäms rejält. Jag tror att det var precis som du säger att han inte är inne i svängen och tänkte att det var ”en flaska rött”.
Jag var kattvakt förut några gånger för mina vänner och bodde då också i deras villa, fast jag åkte ofta hem också emellanåt fram och tillbaka, då jag fick låna fritt deras andra bil som var fulltankad.
Han visade mig vinkällaren och sade tydligt att de här vinerna får du dricka om du vill och de här inte. Så klart gjorde jag så som han sade och man hinkar inte i sig litervis med vin även om jag hade fritt val att dricka dem som jag ville. De hade lite starkvaror också, och jag köpte själv öl ibland under den tiden.
Hoppas att din vän lär en läxa genom den här händelsen, att man nallar inte andras viner om man inte vet värdet av dem. ;) Och helst inte alls, om man inte har fått lov att göra det.
P.S. Jag måste ha varit superduktig att mätta in körningen efter bensinen, för när jag fick skjuts hem sen när de kom hem från sin resa fanns det bara några droppar bensin kvar … Sådana vänner ska man vara rädd om, men tyvärr har vi inte setts på långe då de är oerhört upptagna för det mesta.
 

Vian

Medlem
Jag var kattvakt förut några gånger för mina vänner och bodde då också i deras villa, fast jag åkte ofta hem också emellanåt fram och tillbaka, då jag fick låna fritt deras andra bil som var fulltankad.
Han visade mig vinkällaren och sade tydligt att de här vinerna får du dricka om du vill och de här inte. Så klart gjorde jag så som han sade och man hinkar inte i sig litervis med vin även om jag hade fritt val att dricka dem som jag ville. De hade lite starkvaror också, och jag köpte själv öl ibland under den tiden.
Hoppas att din vän lär en läxa genom den här händelsen, att man nallar inte andras viner om man inte vet värdet av dem. ;) Och helst inte alls, om man inte har fått lov att göra det.
P.S. Jag måste ha varit superduktig att mätta in körningen efter bensinen, för när jag fick skjuts hem sen när de kom hem från sin resa fanns det bara några droppar bensin kvar … Sådana vänner ska man vara rädd om, men tyvärr har vi inte setts på långe då de är oerhört upptagna för det mesta.
Snyggt med en genomgång av vad du fick och inte fick dricka! En sån genomgång hade även min vän behövt ;). Om han hade kontaktat mig redan då hade jag kunnat säga att det var en dum idé. Haha, jo han har verkligen lärt sig något. När jag skrev inlägget var han helt förkrossad och skuldmedveten.
 

Bastardo

Medlem
Snyggt med en genomgång av vad du fick och inte fick dricka! En sån genomgång hade även min vän behövt ;). Om han hade kontaktat mig redan då hade jag kunnat säga att det var en dum idé. Haha, jo han har verkligen lärt sig något. När jag skrev inlägget var han helt förkrossad och skuldmedveten.
Jodå, han är en intelligent och mycket trevlig samt anspråkslös kille trots sitt yrke och anseende. :cool: Och dessutom fanns det just inga riktiga dyrgripar i hans samling vad jag kunde se.
Hoppas att det hela reder ut sig och att din vän kan ordna upp det på bästa sättet, även om han kanske inte hittar just det vinet som han ’lånade’. I så fall skulle jag själv köpa en ännu finare flaska vin och stoppa den i en fin presentkartong och ge till värden vid rätt tillfälle. Det skulle nog göra honom så pass glad att han inte längre skulle vara ’arg’ på din kompis. :) Shee it happens. :D
 
Last edited:
Toppen