Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Har druckit LR rosé 14 och den tycker jag levererade bättre än vad 12 gjorde.
Alltid roligt hur vi skiljer åt. Tyckte 14 Rosé var så sjukt knuten och snarare hallonsoda med för mycket soda.. Medans 12 levererade sinnes redan för 2 år sedan då jag drack den. Fick tag i en magnum -12 på Catawiki också som får ligga till sig!
 

Sonderlese

Medlem
Har någon tips om speditör i Frankrike till vettiga priser?
Det avser paket i storleksordning 12 flaskor/20 kg.

Det tycks kosta 5x - 10x vad det kostar i Tyskland!?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har någon tips om speditör i Frankrike till vettiga priser?
Det avser paket i storleksordning 12 flaskor/20 kg.

Det tycks kosta 5x - 10x vad det kostar i Tyskland!?
För det första går det inte att jämföra priser för privatpersoner och företag. För det andra har Tyskland väldigt billig frakt. Räkna med 8-10 € flaskan från Frankrike när det skickas privat.

Jag har fått skickat med La Poste, TNT och UPS. TNT har varit till synes billigast men har haft sönder 2 paket... UPS har funkat bäst för mig..
 

Sarco

Medlem
Kul vad exakt beställde du?
Sauternes, tja, funderade ett tag sedan på tex. 2001 Chateau Suduiraut, D'yquem, har varit en fin resa upp tror jag. Så varför inte prova? :)

Förlåt för ett lite väl sent svar :oops: men av 2020 primörer har jag beställt en låda (6) Ch Poujeaux, 6 vanliga och 6 magnum av Ch Aiguilhe samt 12 Ch Lanessan. Inga dyrgripar men jag tror att jag blir nöjd. Billigare och framför allt betydligt lättare än att försöka jaga rätt på dem på bolaget (både Lanessan och Poujeaux brukar ju dyka upp).

Inga Sauternes. Och framför allt inga D'Yquem på primör. Det är frågan om de senare hinner drickas av mig eller om de ska gå i arv för att komma till sin rätt.
 

Esko

Medlem
Någon som fått en uppfattning av 2014 i champagne? Har inte druckit några från det året än.
Vidare på samma tema, har för mig att jag läst tidigare att 2015 ska vara ett riktigt riktigt bra år. Tror att källan var något från bla roederer och ruinart, men sen dess har jag inte sett något särskilt uppmärksammande av årgången. Någon som har vidare i Information?
 

buteljen

Medlem
Grüner Veltliner från början av 90-talet? Någon som har erfarenhet? Kan man dricka äldre Grüner? Åldras de med behag? Någon som har erfarenhet av vilka faser Grüner går igenom fram till stupstocken? När dricks kvalitetsflaskorna bäst?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Grüner Veltliner från början av 90-talet? Någon som har erfarenhet? Kan man dricka äldre Grüner? Åldras de med behag? Någon som har erfarenhet av vilka faser Grüner går igenom fram till stupstocken? När dricks kvalitetsflaskorna bäst?
Det där beror helt på proveniensen. En bra lagrad GV av god kvalitet utvecklas lite åt Mersault-hållet. Jag har druckit perfekta 20+ år och oxiderade 10-åringar. Så svårt att säga hur den är i glaset.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Grüner Veltliner från början av 90-talet? Någon som har erfarenhet? Kan man dricka äldre Grüner? Åldras de med behag? Någon som har erfarenhet av vilka faser Grüner går igenom fram till stupstocken? När dricks kvalitetsflaskorna bäst?
Extremt jättesent svar: jag tycker att kraftiga Grüner Veltliner, typ Smaragd, åldras bättre än motsvarande österrikisk Riesling (som jag ärligt talat inte tycker åldras lika bra som tysk dito, förmodligen p.g.a. lägre syra hos österrikarna). Ibland får GV ålderstoner som påminner om Riesling, med en del petroleum, men mer vanligt är väl bl.a. kryddtoner och torkad frukt. Risken är dock att viner från tidigt 90-tal inte hade samma grundkvalitet som de fick lite senare och kanske är lite väl gamla. Gillar man mogna vita viner skulle jag väl ge ungefär samma rekommendation för kraftig GV som för tysk Riesling GG, sådär 10-15 års ålder kan vara riktigt bra, men talar vi om 20+ år är det mer riskabelt. Så jag håller i huvudsak med @petterkalle. Halvtorra viner (som Österrike nästan slutat producera) lever längre än de torra.
Kvaliteten höjdes väl successivt med start efter glykolskandalen 1985, som i princip dödade all export av österrikiska viner, och därefter låg fokus på torra viner snarare än billiga halvtorra/söta.
 

Bastardo

Medlem
För det första går det inte att jämföra priser för privatpersoner och företag. För det andra har Tyskland väldigt billig frakt. Räkna med 8-10 € flaskan från Frankrike när det skickas privat.

Jag har fått skickat med La Poste, TNT och UPS. TNT har varit till synes billigast men har haft sönder 2 paket... UPS har funkat bäst för mig..
Jag har fått hem några dussin flaskor vin från xtraWine på senaste veckorna och det har gått bra varje gång. De anlitar TNT som speditör och xW har jättefina frigolitlådor som tål ganska mycket stryk. En gång var en låda lite skadat inuti på locket inifrån, men ingenting som påverkade själva flaskorna. Alltid snabb frakt med TNT, och jag kan inte förstå hur de gör för att kunna skeppa så fort från stövellandet som ligger 250 mil från min residens! Kanske de har flera chaufförer som kör nästan dygnet runt. :)
 

Tobias92

Medlem
Har någon en bra sida med ''lagringstider'' och kör ni på ungefär samma platå oavsett vin så länge det är samma druva och region?
Så köper jag en Barolo för 1000kr har den samma platå som en Barolo för 350kr, hoppas ni förstår min fråga. Vill inte hamna i en situation där jag suktat efter ett vin i flera år och öppnar den försent och jag tycker att de tider jag googlat mig fram till skiljer sig ganska mycket..
 
Toppen