Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 6 november 2007.

1. Fixfred

Fixfred Medlem

Delamotte Blanc de Blancs 2014 finns på Amadoro för 51,5 euro skulle vara spännande att prova.

Jesper L och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  2. Johan L

Johan L Medlem

Louis Roederer Brut Vintage 2014 är ute på hyllorna nu om man vill köpa 2014 via SB.

3. Esko

Esko Medlem

Roederer 13 var stenhård och stängd när jag drack den. Så 14 kanske är mer tillgänglig direkt om man ska gå på vad @magnum skriver.

4. Fixfred

Fixfred Medlem

Har druckit LR rosé 14 och den tycker jag levererade bättre än vad 12 gjorde.

Sonderlese gillar detta.
  5. Johan Blom

Johan Blom Gått från hobbysamlare till compulsive clicker

Alltid roligt hur vi skiljer åt. Tyckte 14 Rosé var så sjukt knuten och snarare hallonsoda med för mycket soda.. Medans 12 levererade sinnes redan för 2 år sedan då jag drack den. Fick tag i en magnum -12 på Catawiki också som får ligga till sig!

mackan92, magnum och Fixfred gillar detta.
  6. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Har någon tips om speditör i Frankrike till vettiga priser?
    Det avser paket i storleksordning 12 flaskor/20 kg.

Det tycks kosta 5x - 10x vad det kostar i Tyskland!?

7. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Administratör

För det första går det inte att jämföra priser för privatpersoner och företag. För det andra har Tyskland väldigt billig frakt. Räkna med 8-10 € flaskan från Frankrike när det skickas privat.

Jag har fått skickat med La Poste, TNT och UPS. TNT har varit till synes billigast men har haft sönder 2 paket... UPS har funkat bäst för mig..

Bastardo och Sonderlese gillar detta.
  8. Sarco

Sarco Medlem

Förlåt för ett lite väl sent svar :oops: men av 2020 primörer har jag beställt en låda (6) Ch Poujeaux, 6 vanliga och 6 magnum av Ch Aiguilhe samt 12 Ch Lanessan. Inga dyrgripar men jag tror att jag blir nöjd. Billigare och framför allt betydligt lättare än att försöka jaga rätt på dem på bolaget (både Lanessan och Poujeaux brukar ju dyka upp).

Inga Sauternes. Och framför allt inga D'Yquem på primör. Det är frågan om de senare hinner drickas av mig eller om de ska gå i arv för att komma till sin rätt.

9. Esko

Esko Medlem

Vidare på samma tema, har för mig att jag läst tidigare att 2015 ska vara ett riktigt riktigt bra år. Tror att källan var något från bla roederer och ruinart, men sen dess har jag inte sett något särskilt uppmärksammande av årgången. Någon som har vidare i Information?

10. buteljen

buteljen Medlem

Grüner Veltliner från början av 90-talet? Någon som har erfarenhet? Kan man dricka äldre Grüner? Åldras de med behag? Någon som har erfarenhet av vilka faser Grüner går igenom fram till stupstocken? När dricks kvalitetsflaskorna bäst?

11. zippan

zippan Medlem

Dompa 2006 för €179 på livsmedelsbutik i Tyskland. Står i rumstemperatur i ett låst skåp. Bör jag slå till?

Carlssonsklister gillar detta.
  12. Köp bara.

13. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Det där beror helt på proveniensen. En bra lagrad GV av god kvalitet utvecklas lite åt Mersault-hållet. Jag har druckit perfekta 20+ år och oxiderade 10-åringar. Så svårt att säga hur den är i glaset.

The Wall gillar detta.
  14. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Dubbelpost igen :mad:

15. PWC 2002 eller Clos des goisses, Philipponnat 96?

16. Thirsty

Thirsty Smygnykterist

Att dricka nu? CdG 96! :) SWC 02 behöver vila. :sluta:

Rasmus Åkesson gillar detta.
  17. Ja, ganska express nu :rolleyes: blev lite impuls

18. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Extremt jättesent svar: jag tycker att kraftiga Grüner Veltliner, typ Smaragd, åldras bättre än motsvarande österrikisk Riesling (som jag ärligt talat inte tycker åldras lika bra som tysk dito, förmodligen p.g.a. lägre syra hos österrikarna). Ibland får GV ålderstoner som påminner om Riesling, med en del petroleum, men mer vanligt är väl bl.a. kryddtoner och torkad frukt. Risken är dock att viner från tidigt 90-tal inte hade samma grundkvalitet som de fick lite senare och kanske är lite väl gamla. Gillar man mogna vita viner skulle jag väl ge ungefär samma rekommendation för kraftig GV som för tysk Riesling GG, sådär 10-15 års ålder kan vara riktigt bra, men talar vi om 20+ år är det mer riskabelt. Så jag håller i huvudsak med @petterkalle. Halvtorra viner (som Österrike nästan slutat producera) lever längre än de torra.
    Kvaliteten höjdes väl successivt med start efter glykolskandalen 1985, som i princip dödade all export av österrikiska viner, och därefter låg fokus på torra viner snarare än billiga halvtorra/söta.

Crist(al)ian 77 och Bastardo gillar detta.
  19. Bastardo

Bastardo Medlem

Jag har fått hem några dussin flaskor vin från xtraWine på senaste veckorna och det har gått bra varje gång. De anlitar TNT som speditör och xW har jättefina frigolitlådor som tål ganska mycket stryk. En gång var en låda lite skadat inuti på locket inifrån, men ingenting som påverkade själva flaskorna. Alltid snabb frakt med TNT, och jag kan inte förstå hur de gör för att kunna skeppa så fort från stövellandet som ligger 250 mil från min residens! Kanske de har flera chaufförer som kör nästan dygnet runt. :)

Sonderlese gillar detta.

Dela sidan