Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Poussard

Medlem
Men om man skriver ”alkohol” så är det rent sakligt en kemisk familj där både etanol och glycerol ingår. Som @Wintermute redan varit inne på så tror jag att vi pratar om varann, eller så missar jag något väsentligt. Är ju varken MW eller kemist.Visa bifogad bild 23942
Läste förresten att ”Mixtures of water and ethanol are more viscous than either liquid by itself” så måttet för etanol i sig själv eller glycerol för den delen, kanske inte är direkt jämförbara med dito för vatten. Det är dock bara en killgissning och jag har ingen källa till mitt citat mer än att det var det första som dök upp när jag googlade ”viscosity of wine vs water”.
 

Wintermute

Medlem

Nestor

Medlem
Det ena utesluter väl inte det andra. Köp några kul naturliga viner och ställ några mer klassiska viner bredvid, gjorda av samma druva (inte de sämsta från SB då, utan kanske några lite bättre/dyrare). Då lär du dig nånting! Kanske finns det likheter så att man faktiskt kan säga att kulvinet smakar druva x och region y, eller så gör det inte det. Kanske kan man (oavsett druva) notera vilka viner som har nya ekfat, vilka som inte har det osv. Det kan man också lära sig saker igenom! Obs att detta inte går att göra med Lambrusco eller för obskyra druvor förstås.
Det har du såklart rätt i, att jag mest köper flaskor för att dom verkar kul gör ju inte mig till en mer kunnig vindrickare, iallafall kortsiktigt. Vad som också kanske försvårar är att jag inte känner mig trygg i att jag plockar en druv- och regionstypisk flaska direkt. Jag vet, jag krånglar till det. Jag beställde precis 15st naturvinare från More Natural Wine, massa blandat...

Om jag ska gå den mer "klassiska" vägen och köra ett race igenom t ex Italien, tips på bra flaskor som kan säga en del om vad man kan förvänta sig av en druva eller region? Hit me med tips!
 

Poussard

Medlem
Det har du såklart rätt i, att jag mest köper flaskor för att dom verkar kul gör ju inte mig till en mer kunnig vindrickare, iallafall kortsiktigt. Vad som också kanske försvårar är att jag inte känner mig trygg i att jag plockar en druv- och regionstypisk flaska direkt. Jag vet, jag krånglar till det. Jag beställde precis 15st naturvinare från More Natural Wine, massa blandat...

Om jag ska gå den mer "klassiska" vägen och köra ett race igenom t ex Italien, tips på bra flaskor som kan säga en del om vad man kan förvänta sig av en druva eller region? Hit me med tips!
Vilka 15 naturvinare är det?
 

Nestor

Medlem
Det blev dessa.
Baserat på instagramåsikter/Vivino-betyg/snygga etiketter och annat irrelevant som ni märker av mina krångliga funderingar över vad man ska dricka. Det känns lite som två olika vägar, klassiskt eller natur men jag ska nog helt enkelt dricka mer viner med ännu mer reflektion för att förstå mina egna smakpreferenser snarare än att jaga kunskap.

upload_2021-8-3_11-24-4.png
upload_2021-8-3_11-24-24.png
 

Poussard

Medlem
Det blev dessa.
Baserat på instagramåsikter/Vivino-betyg/snygga etiketter och annat irrelevant som ni märker av mina krångliga funderingar över vad man ska dricka. Det känns lite som två olika vägar, klassiskt eller natur men jag ska nog helt enkelt dricka mer viner med ännu mer reflektion för att förstå mina egna smakpreferenser snarare än att jaga kunskap.

Såg att i princip allt var blends (och då inte vedertagna såsom bdx-druvor eller liknande) så mitt förslag fungerar nog tyvärr inte.

Vad gäller ”två olika vägar”, natur eller klassiskt så vet jag inte om det är så svart eller vitt. Det kanske är svartvitt om man köper såna flaskor du köpte och bara gillar när viner smakar så - men det finns en massa producenter som ligger i gränslandet.
 

Nestor

Medlem
Detta blir dom sista somriga vinerna jag köper för säsongen så jag ska ta fasta på ditt tips framöver.
Ska försöka hänga på er "Dela en flaska" vid tillfälle!
 

Bastardo

Medlem
https://www.researchgate.net/public..._of_Perceived_Viscosity_Difference_Thresholds
Här kan man förkovra sig lite i vins viskositet. Tydligen är tröskeln för kännbar skillnad i viskositet 0,14 mPas. Det betyder att för t ex torra viner bidrar inte skillnaden i socker märkbart till upplevd viskositet. På samma sätt behövs flera procentenheter skillnad i alkoholhalt för att det skall märkas.
Tack så mycket, Wintermute!
Lovar läsa hela rapporten vid tillfälle. Vore häftigt om det fanns någon svensk variant också, men det är osäkert. :) I så fall borde det finnas nånstans på nätet. Personligen försöker jag undvika för tunna viner, oavsett hur höga poäng de har fått.
Detta gäller främst torra vita viner, eller alla fall i det närmaste torra. Minst fyra måste de ha i fyllighet enligt bolagets cirklar, annars blir vinet för vattnigt för mig.
För röda viner föredrar jag minst åtta som fyllighet. Gärna mer för matviner.
P.S. Pinot noir får vara undantaget, för det finns inte särskilt många viner av den druva som har mer än kanske en sjua för fyllighet som max, vad jag har sett.
Obs! Prova dricka en sauvignon blanc med fyllighet tre och jämför med ett vin av samma druva som har kanske 4–5 i fyllighet, så kommer ni att märka en skillnad. Varför inte vinerna från NZ, eller alla fall från samma land. Då borde skillnaden vara ganska märkbar.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Vad är en "Wine Collector" enligt er? Eller en "Fine Wine Collector"? Tillhör vi här på FW den kategorin?
Finns det en gängse uppfattning i branschen om vad det är? Är det framförallt att man köper vin som investering?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Vad är en "Wine Collector" enligt er? Eller en "Fine Wine Collector"? Tillhör vi här på FW den kategorin?
Finns det en gängse uppfattning i branschen om vad det är? Är det framförallt att man köper vin som investering?
Bra fråga! Känns som det är en kategori som mer är som frimärkssamlare, men förhoppningsvis är en del även intresserade av att poppa sin flaskor mellan varven. Tror dock det är svårt för en ”samlare” att bryta sina vertikaler enbart för njutningens skull.

Jag spekulerar dock helt utan direkt insikt. :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad är en "Wine Collector" enligt er? Eller en "Fine Wine Collector"? Tillhör vi här på FW den kategorin?
Finns det en gängse uppfattning i branschen om vad det är? Är det framförallt att man köper vin som investering?
  1. Associerar till filatelist som @Mattias Schyberg. Ändamålet är i första hand att fylla luckor i vinkällaren. Tänker även att en vinsamlare är mer intresserad av att fota nyinköpta viner och visa upp än att dricka blint och dela med sig av noterna. Ett annat tecken kan vara att man gärna lagrar vinerna i sina presentlådor och bär hem dubbelt så stora och snortunga lådor med en massa krimskrams med glädje. Sedan finns det så klart en gråzon mellan samlare och pimplare som jag tror många är i, inklusive undertecknad.
  2. Som utgångspunkt skulle jag säga nej. Mina fördomar säger att de håller till på instagram...
  3. Antar att frågan inte behövts ställas då.:rolleyes:
  4. Nej då är man vininvesterare.
 

buteljen

Medlem
  1. Associerar till filatelist som @Mattias Schyberg. Ändamålet är i första hand att fylla luckor i vinkällaren. Tänker även att en vinsamlare är mer intresserad av att fota nyinköpta viner och visa upp än att dricka blint och dela med sig av noterna. Ett annat tecken kan vara att man gärna lagrar vinerna i sina presentlådor och bär hem dubbelt så stora och snortunga lådor med en massa krimskrams med glädje. Sedan finns det så klart en gråzon mellan samlare och pimplare som jag tror många är i, inklusive undertecknad.
  2. Som utgångspunkt skulle jag säga nej. Mina fördomar säger att de håller till på instagram...
  3. Antar att frågan inte behövts ställas då.:rolleyes:
  4. Nej då är man vininvesterare.
Jag tänker nog inte alls filatelist och fota viner utan associerar mer till en konstsamlare. Nils Stormby tycker jag är ett exempel på en "Fine Wine Collector" . Men jag har sett termen användas i social media senaste tiden, framförallt av utländska konton, så jag funderade på om det börjar få en annan bredare betydelse. Och det verkar ju så om man läser både din och Mattias funderingar i ämnet
Det vin som fick honom att utveckla ett riktigt stort vinintresse var dock Sauternesvinet Château d'Yquem av den legendariska årgången 1921, som han ropade in på en auktion i början av 1960-talet. Det är framför allt som samlare och kännare av Château d'Yquem som Stormby blivit känd. Han blev också personligen bekant med Yquems dåvarande ägare, greve Alexandre de Lur Saluces.

Våren 2007 bestämde sig Stormby för att avyttra huvuddelen av sin vinsamling, bland annat med motivet att han ansåg att det skulle vara bortkastat om hans Château d'Yquem dracks upp till chokladmousse av hans arvingar.[4] Auktionen av Stormbys vinsamling genomfördes 28 september 2007 av Zachys i New York, och omfattade över 5000 flaskor fördelade på 666 auktionsposter.[5][6][7] 148 av posterna utgjordes av Château d'Yquem av årgångarna 18582001. Dyrast i auktionen blev två poster om vardera tolv helflaskor Château d'Yquem 1945 som gick för 178 500 USA-dollar vardera[8], cirka 1 160 000 kronor, eller knappt 97 000 kronor per flaska. Totalt inbringade auktionen 4 526 094 dollar.[9]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Stormby
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag tänker nog inte alls filatelist och fota viner utan associerar mer till en konstsamlare. Nils Stormby tycker jag är ett exempel på en "Fine Wine Collector" . Men jag har sett termen användas i social media senaste tiden, framförallt av utländska konton, så jag funderade på om det börjar få en annan bredare betydelse. Och det verkar ju så om man läser både din och Mattias funderingar i ämnet

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Stormby
Intressant att du skiljer på frimärk- och konstsamlare. För mig är det ingen principiell skillnad på att samla frimärken, vin, konst eller kottar. Det är samma mekanismer bakom. Längtan efter tingen får de att blomma, ägandet tingen att vissna vilket leder till ständig jakt på nya föremål. Skillnaden ligger i social och kulturell status.

Behöver man sälja av 5000 viner och fortfarande lämnar kvar x antal viner innan man stämplar ut har man definitivt en samlargen. Alltså samma som filatelisten...
 

Poussard

Medlem
Intressant att du skiljer på frimärk- och konstsamlare. För mig är det ingen principiell skillnad på att samla frimärken, vin, konst eller kottar. Det är samma mekanismer bakom. Längtan efter tingen får de att blomma, ägandet tingen att vissna vilket leder till ständig jakt på nya föremål. Skillnaden ligger i social och kulturell status.

Behöver man sälja av 5000 viner och fortfarande lämnar kvar x antal viner innan man stämplar ut har man definitivt en samlargen. Alltså samma som filatelisten...
Det finns väl en viss skillnad i att vin är en konsumtionsvara också. Det finns ju ingen frimärkssamlare som ibland minskar sin samling för att de konsumerade ett antal frimärken.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det finns väl en viss skillnad i att vin är en konsumtionsvara också. Det finns ju ingen frimärkssamlare som ibland minskar sin samling för att de konsumerade ett antal frimärken.
Absolut, de gånger jag jämfört har vin varit bra mycket godare än både frimärken och kottar! ;)

Lite mer på allvar: bland de som faktiskt gillar vin, och trots allt kan tänka sig att lägga ner "hyggligt mycket pengar", brukar det ju ses som en styggelse när vissa svindyra toppviner nästan aldrig dricks utan bara verkar åka runt på auktioner i oöppnade lådor. Château Petrus och DRC är väl två bra exempel.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det finns väl en viss skillnad i att vin är en konsumtionsvara också. Det finns ju ingen frimärkssamlare som ibland minskar sin samling för att de konsumerade ett antal frimärken.
LSD?:rolleyes:

Absolut men köper man vin för att konsumera är man dock inte en samlare i första hand som jag ser det. Fast som jag skrev i första inlägget finns det såklart en gråskala där man är både samlare och konsument.
 

Bastardo

Medlem
Absolut, fast det finns kanske inte så många här som skulle köpa sådana viner ändå, även om de skulle ha råd, tror jag. Och definition av ”hyggligt mycket pengar” kan skilja avskevärt mellan individerna, naturligtvis beroende på inkomst och hur pass stadd i kassan man är. Men jag har märkt att det finns ganska många här som samlar vin på allvar och lägger ut rejäla slantar varje månad. Det är ändå ett mycket bättre sätt än att använda pengar för hobbymissbruk av olika diffusa kemiska preparat … ;)
Jag ’killgissar’ att det finns med även de, som har en vinsamling vars värde ligger på åtskilliga 100 000 kronor, kanske även över en miljon riksdaler. Hoppas innerligt att de hinner konsumera merparten av deras dyrgripar innan de blir odrickbara. :)
P:S. Hoppsan, vet inte alls hur jag lyckades att göra så här, men det kanske går att läsa och förstå ändå. Av erfarenhet vet jag att om jag börjar ändra nånting blir det bara värre. (Hade citat i förra inlägget och texten här).
Nu har jag tagit bort det och skrivit ett kort meddelande i stället; bry inte om det.
 
Last edited:
För mig är det ingen principiell skillnad på att samla frimärken, vin, konst eller kottar. Det är samma mekanismer bakom. Längtan efter tingen får de att blomma, ägandet tingen att vissna vilket leder till ständig jakt på nya föremål.

väl formulerat! Den franske psykoanalytikern Lacan skulle säga att begäret förflyttar sig metonymiskt - dvs du begär det någon annan begär och eftersom detta så att säga är litet av ett rörligt mål kan ditt begär aldrig stillas utan överförs på nya objekt. Om jag förstått det hela rätt. Inte den enklaste teoretikern att förstå sig på, den gode Lacan.
 

Wintermute

Medlem
väl formulerat! Den franske psykoanalytikern Lacan skulle säga att begäret förflyttar sig metonymiskt - dvs du begär det någon annan begär och eftersom detta så att säga är litet av ett rörligt mål kan ditt begär aldrig stillas utan överförs på nya objekt. Om jag förstått det hela rätt. Inte den enklaste teoretikern att förstå sig på, den gode Lacan.
I viss annan litteratur pratar man om Bandwagon-effect.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bandwagon_effect
 
Toppen