Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Wintermute

Medlem
Louis Roederer har smyglanserat vad jag tror är utgåvenummer på standardcuvéen. Någon som vet mer?
 

Attachments

  • Screenshot_20210706-173559_Chrome.jpg
    Screenshot_20210706-173559_Chrome.jpg
    35,8 KB · Visningar: 114

Poussard

Medlem
Ursprunget är ju det engelska namnet för vinsyra dvs Tartaric Acid så syrligt med dragning åt surt ligger nog nära vg en svensk översättning. "Tart" brukar användas när man vill markera att syrligheten passerat en behaglig nivå men åt fel håll.
Jag tror ursprunget är teart ‘harsh, severe’. Vad får dig att tro att tartaric acid är äldre än enkom tart?
 
Ursprunget är ju det engelska namnet för vinsyra dvs Tartaric Acid så syrligt med dragning åt surt ligger nog nära vg en svensk översättning. "Tart" brukar användas när man vill markera att syrligheten passerat en behaglig nivå men åt fel håll.

Själv är jag väldigt förtjust i viner som andra upplever vara sura. Ger en bra fräschör o ryggrad till vinerna i motsats till alla "halvsöta" "övermogna" viner som finns. Men självklart behöver det finnas en balans.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Annars är ju motsatsen tunn alternativt elegant om vinet är dyrt :cool:
”Elegant” är ett intressant ord. För mig handlar det mer om vinets lågmälda nyansering (komplexa inslag av det finstilta slaget) och harmonisk balans oberoende av kroppens fyllighet.

Slanka viner brukar dock oftare uppvisa elegans än kraftiga viner, men det är inte kroppsstorleken i sig som avgör utan vinets arom- och smakmässiga kvaliteter.
 

Martin F

Medlem
”Elegant” är ett intressant ord. För mig handlar det mer om vinets lågmälda nyansering (komplexa inslag av det finstilta slaget) och harmonisk balans oberoende av kroppens fyllighet.

Slanka viner brukar dock oftare uppvisa elegans än kraftiga viner, men det är inte kroppsstorleken i sig som avgör utan vinets arom- och smakmässiga kvaliteter.
Skämtade till det lite även om jag vill hävda att det ibland finns en liten sanning i det.

Håller med vad du skriver även om jag nog i praktiken sällan skulle använda ordet elegant om kraftigare viner. Men absolut kan ju ett vin samtidigt spela med mer bombastiska toner samtidigt som det kan finnas något mer subtilt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skämtade till det lite även om jag vill hävda att det ibland finns en liten sanning i det.

Håller med vad du skriver även om jag nog i praktiken sällan skulle använda ordet elegant om kraftigare viner. Men absolut kan ju ett vin samtidigt spela med mer bombastiska toner samtidigt som det kan finnas något mer subtilt.
Är fylliga viner alltid bombastiska? För mig innebär vanligtvis bombastiskt mycket fat, kraft, frukt och höga alkoholnivåer som dränker eventuella nyanser (kebabpizza med extra allt i ganska rustik stil), men har inte med kroppsform att göra i min bok utan är snarare motsatsen till elegant.
 

Martin F

Medlem
Är fylliga viner alltid bombastiska? För mig innebär vanligtvis bombastiskt mycket fat, intensitet, frukt och höga alkoholnivåer som dränker eventuella nyanser (kebabpizza med extra allt i ganska rustik stil), men har inte med kroppsform att göra i min bok utan är snarare motsatsen till elegant.
Det var nog mer att jag tog till en extrem för exemplets skull, men visst, det blev nog fel ord ändå. Men någonstans menar jag väl att vin kan spela med vissa reglage vridna till 12 samtidigt som även de svagare anslagen kommer fram förutsatt att de är av rätt kvalitet och sort i sammanhanget (ok det lät sjukt flummigt).

PS. Jag håller med dig ;)
 

Poussard

Medlem
Är fylliga viner alltid bombastiska? För mig innebär vanligtvis bombastiskt mycket fat, kraft, frukt och höga alkoholnivåer som dränker eventuella nyanser (kebabpizza med extra allt i ganska rustik stil), men har inte med kroppsform att göra i min bok utan är snarare motsatsen till elegant.
Enligt vad jag kan läsa så är viskositet den absolut största faktorn till full body, dvs ju högre alkohol dessdå större kropp. Inget av fat, frukt mm har nåt med body att göra vad jag vet. Till en liten grad har socker (och andra typer av densitetsökande saker, t.ex. tanniner) det, men allra mest alkohol.
 

Zumo

Medlem
"Enligt vad jag kan läsa så är viskositet den absolut största faktorn till full body, dvs ju högre alkohol desto större kropp.

Borde inte alla viner med t.ex. 12% etanol vara lika fylliga då, i så fall?
 
Toppen