Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Stina

Medlem
Allt är inte svart/vitt av det du skriver heller. Jag vet t.ex. odlare som gör Brut Nature som medvetetet gör NV av viner med bara en årgång i, dvs lagrar dem kortare på jästen, därför att de vill ha en fruktig stil.
Det finns så många undantag på allting så vad är normalt egentligen :D Men har du skrivit fel här: "NV av viner med bara en årgång i" det är väl inte ett non-vintage-vin utan ett årgångsvin ? Sen kan ett årgångsvin ligga väldigt olika långt på jästen. Jag tolkar det som att du egentligen ville skriva att det finns odlare som gör Brut Nature som legat väldigt kort på jästen för att de vill att det ska bli fruktigare. Min upplevelse är att just de blir lite hårda i syran, så jag föredrar att de legat längre på jästen. Men allt är ju tycke och smak :)
 

Jesper L

Medlem
Det finns så många undantag på allting så vad är normalt egentligen :D Men har du skrivit fel här: "NV av viner med bara en årgång i" det är väl inte ett non-vintage-vin utan ett årgångsvin ? Sen kan ett årgångsvin ligga väldigt olika långt på jästen. Jag tolkar det som att du egentligen ville skriva att det finns odlare som gör Brut Nature som legat väldigt kort på jästen för att de vill att det ska bli fruktigare. Min upplevelse är att just de blir lite hårda i syran, så jag föredrar att de legat längre på jästen. Men allt är ju tycke och smak :)
Vissa producenter väljer att klassa viner som NV trots att det är druvor från endast ett år i. Ett exempel är Pierre Peters Cuvee Reserve på magnum.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det finns så många undantag på allting så vad är normalt egentligen :D Men har du skrivit fel här: "NV av viner med bara en årgång i" det är väl inte ett non-vintage-vin utan ett årgångsvin ? Sen kan ett årgångsvin ligga väldigt olika långt på jästen. Jag tolkar det som att du egentligen ville skriva att det finns odlare som gör Brut Nature som legat väldigt kort på jästen för att de vill att det ska bli fruktigare. Min upplevelse är att just de blir lite hårda i syran, så jag föredrar att de legat längre på jästen. Men allt är ju tycke och smak :)
För vintage krävs inte bara "oblandad årgång" utan minst tre år på jästfällningen, vilket vissa producenter inte vill hålla sig till.
Vissa producenter väljer att klassa viner som NV trots att det är druvor från endast ett år i. Ett exempel är Pierre Peters Cuvee Reserve på magnum.
Två andra exempel på småodlare med något av "kultstatus" är Leclapart och Ulysse Collin, vars hela sortiment formellt är non-vintage men där årgången finns angiven med en kod på baksidan. De där koderna brukar vara V15 eller L15 (för "lot") för 2015 hos många som gör på detta sätt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad tycker forumet om non dosage champagne?
Ser jag Zero Dosage/Brut Nature på en flaska jag inte druckit så köper jag aldrig på chans...

Tycker det är ett riktigt ofog. Framförallt när det används som kvaltetsmarkör enligt devisen att zero är bättre än extra brut som i sin tur är bättre än brut.

Hittade en recension av två osockrade champagner som jag fick blint här.

Självklart finns det bra osockrade skumpor. För mig är majoriteten ekade och dominerade av PN. Exempelvis Vouette & Sorbee/Clandestin och Eric Rodez. Bille Le Clos Saint Hilaire funkar också... Undantaget är Cédric Bouchard som alltid kör stål och även BdB. Huvudfrågan som @magnum är inne på är dock om dessa viner hade varit ännu bättre med lite socker. Jag utesluter inte det...

Bästa zero från hus har varit Roederer Rosé 12 (blint) och Bille Zero (tidigare Extra Brut) som numera är solera om jag minns rätt. Med reservation för att jag drack Bille på en väldigt trevlig provning på plats.
 

Jesper L

Medlem
När brukar vintage chart släppas för föregående år så man kan få ett estimat kring skördar i diverse regioner?
 

Jos

Medlem
För vintage krävs inte bara "oblandad årgång" utan minst tre år på jästfällningen, vilket vissa producenter inte vill hålla sig till.

Två andra exempel på småodlare med något av "kultstatus" är Leclapart och Ulysse Collin, vars hela sortiment formellt är non-vintage men där årgången finns angiven med en kod på baksidan. De där koderna brukar vara V15 eller L15 (för "lot") för 2015 hos många som gör på detta sätt.
Är du säker? Vet jag läst att ex. Les Maillons deg. mars 2018 skulle vara ungefär hälften är vardera -13 och -14. Kommer inte ihåg var och det behöver såklart inte stämma, om det inte är Olivier själv som sagt det förstås
 

Oscaro

Medlem
Är du säker? Vet jag läst att ex. Les Maillons deg. mars 2018 skulle vara ungefär hälften är vardera -13 och -14. Kommer inte ihåg var och det behöver såklart inte stämma, om det inte är Olivier själv som sagt det förstås
Du har rätt, i les maillons 15 är det 50% 2015, 30% 2014 och 20% 2013. Har för mig att han sagt att 2019 kommer det vara 70% reservviner och att han inte har några regler för hur mycket reservviner han ska ha med. Dock är det endast de två tidigare åren han använder om jag förstått det rätt.
 

Jos

Medlem
Du har rätt, i les maillons 15 är det 50% 2015, 30% 2014 och 20% 2013. Har för mig att han sagt att 2019 kommer det vara 70% reservviner och att han inte har några regler för hur mycket reservviner han ska ha med. Dock är det endast de två tidigare åren han använder om jag förstått det rätt.
Ja jag tror det är som vanligt med små odlare att de inte har några stålar att bygga reservvin och måste därför sälja allt så därav blir det kanske en del ren vintage i början men allteftersom de tjänar lite stålar så blir det mer nv/mv. Det är nog hyfsat svårt att göra vingårdsviner på endast en årgång när man söker få fram "terroir"
 

Sarco

Medlem
Jag upptäcker mer och mer hur mycket jag uppskattar söta viner. Jag har en hel del bättre port och några flaskor sött vitt av bättre kvalitet i källaren. Men många gånger vill jag ju inte öppna de dyrare helflaskorna. Har testat några av halvflaskorna från Sauternes på bolaget men de är ju rätt unga och även om de har en charm är de inte i nivå med vad jag vill ha än. Kan någon hjälpa mig med att förutsäga hur de billigare (100-200 kr per halvflaska) utvecklas? Värt att köpa några tiotal halvflaskor av billig sort och låta mogna i källaren? Tips?
 

Pontus

Medlem
Jag upptäcker mer och mer hur mycket jag uppskattar söta viner. Jag har en hel del bättre port och några flaskor sött vitt av bättre kvalitet i källaren. Men många gånger vill jag ju inte öppna de dyrare helflaskorna. Har testat några av halvflaskorna från Sauternes på bolaget men de är ju rätt unga och även om de har en charm är de inte i nivå med vad jag vill ha än. Kan någon hjälpa mig med att förutsäga hur de billigare (100-200 kr per halvflaska) utvecklas? Värt att köpa några tiotal halvflaskor av billig sort och låta mogna i källaren? Tips?
Denna är väl värd att testa. Färdig för konsumtion men kan lagras:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/noble-one-8904102/
 

Magikern

Medlem
Jag upptäcker mer och mer hur mycket jag uppskattar söta viner. Jag har en hel del bättre port och några flaskor sött vitt av bättre kvalitet i källaren. Men många gånger vill jag ju inte öppna de dyrare helflaskorna. Har testat några av halvflaskorna från Sauternes på bolaget men de är ju rätt unga och även om de har en charm är de inte i nivå med vad jag vill ha än. Kan någon hjälpa mig med att förutsäga hur de billigare (100-200 kr per halvflaska) utvecklas? Värt att köpa några tiotal halvflaskor av billig sort och låta mogna i källaren? Tips?

Bra Sauternes poppar ju upp på monopolet rätt ofta och de säljer sällan speciellt snabbt. Det är ofta rätt stor skillnad mellan Sauternes för 200 och 300 spänn halvflaskan ( toppårgångar). Undantag kan finnas som https://www.systembolaget.se/produkt/vin/castelnau-de-suduiraut-369002/

Det är bara att söka på deras sida men Coutet får ju två nya årgångar som beställningsvara idag. En flight med Coutet 08, 15 och 17 är utan tvekan värt att lägga pengar på.
 

Sarco

Medlem
Tack för tips! Kom gärna med fler :)

Magikern: ja, att man får mer när man betalar mer är jag helt med på. Likaså att man normalt får mycket högre kvalitet per krona av söta viner än av motsvarande andra franska viner. Men vad jag vill hitta här är alltså snarare vardags-Sauternes, vettiga men någorlunda enkla viner som kan förväntas bli bättre över lite tid men som fortfarande kostade så lite att man utan tvekan spontanöppnar dem.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack för tips! Kom gärna med fler :)
Yannick Depuy har en del sött. Några med några år på nacken. Hur bra priserna är kan jag inte avgöra. Frakten är dock relativt hög:
1 btl : 26 €, 2 btls : 29 €, 3 blts : 45 €, 4 btls : 47 €, 5 btls : 50 €
sött yannick.JPG
 

Magikern

Medlem
Yannick Depuy har en del sött. Några med några år på nacken. Hur bra priserna är kan jag inte avgöra. Frakten är dock relativt hög:
1 btl : 26 €, 2 btls : 29 €, 3 blts : 45 €, 4 btls : 47 €, 5 btls : 50 € Visa bifogad bild 23448

Rent intuitivt verkar Coutet 01 som mest intressant men tydligen var 01 ingen toppårgång för dem. Suduiraut 1978 för 50 Euro helflaskan verkar som ett bra pris. Halvflaskorna från denna årgången lär ju vara "over the hill".
 

buteljen

Medlem
Läste att Salon 88 är degorgerad “à la volée". Är det ovanligt att prestigechampagner degorgeras på det viset? Är det bara speciella batcher de gör så med?
 
Last edited:
Toppen