Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Kort fråga: Vad tycker forumet om nya vintidningen Törst (som jag alltså själv helt saknar koppling till...)?
Själv tycker jag att de lyckas riktigt bra som en svensk variant av Noble Rot. För det första är vin inte lika globalt som vi oftast tror. Lokala vinskribenter, sommelier, restauranger, och framför allt det lokala (dvs ffa svenska) utbudet styr vårt fokus även i ett hav av valfrihet. Därför behövs det vinpublikationer på svenska.

Även den redaktionella inriktningen känns fräsch. Temanummer lämpar sig väl för tidskrifter av detta slag, bra blandning av skickliga skribenter. Litet allmänbildning med ett ganska brett ideologiskt spektrum - dvs inte bara som t ex Pipette som fokuserar enbart på naturvinscenen. Det är gott och blandat med porträtt av intressanta personer i vinvärlden och litet recensioner - av den typen av bättre men överkomliga viner, dvs riktiga tips som man faktiskt kan ha nytta av och inte bara en rapport från någon som provsmakat tjugo årgångar av DRC eller portvin från 1700-talet. Samt med den egentligen givna kopplingen till gastronomi och restauranger. Plus litet krönikor som tycker något.

Det enda jag egentligen saknar är de längre texterna. Jag förstår inte varför svenska tidningar och tidskrifter släppt ambitionen att säga något mer komplicerat, att någon enda gång försöka ta med läsaren på en längre stunds resa med litet motstånd. Det är egentligen inget som har med Törst att göra, bara en reflektion att den typen av texter som - bara för att jämföra utan att gå hela vägen till de mest obskyra akademiska publikationerna - The New Yorker, Vanity Fair, Le Figaro, The Guardian, The Art of Eating, Gastronomica, etc etc i alla fall då och då försöker få till. Riktig kritik helt enkelt.
 

Fredrik L

Medlem
Själv tycker jag att de lyckas riktigt bra som en svensk variant av Noble Rot. För det första är vin inte lika globalt som vi oftast tror. Lokala vinskribenter, sommelier, restauranger, och framför allt det lokala (dvs ffa svenska) utbudet styr vårt fokus även i ett hav av valfrihet. Därför behövs det vinpublikationer på svenska.

Även den redaktionella inriktningen känns fräsch. Temanummer lämpar sig väl för tidskrifter av detta slag, bra blandning av skickliga skribenter. Litet allmänbildning med ett ganska brett ideologiskt spektrum - dvs inte bara som t ex Pipette som fokuserar enbart på naturvinscenen. Det är gott och blandat med porträtt av intressanta personer i vinvärlden och litet recensioner - av den typen av bättre men överkomliga viner, dvs riktiga tips som man faktiskt kan ha nytta av och inte bara en rapport från någon som provsmakat tjugo årgångar av DRC eller portvin från 1700-talet. Samt med den egentligen givna kopplingen till gastronomi och restauranger. Plus litet krönikor som tycker något.

Det enda jag egentligen saknar är de längre texterna. Jag förstår inte varför svenska tidningar och tidskrifter släppt ambitionen att säga något mer komplicerat, att någon enda gång försöka ta med läsaren på en längre stunds resa med litet motstånd. Det är egentligen inget som har med Törst att göra, bara en reflektion att den typen av texter som - bara för att jämföra utan att gå hela vägen till de mest obskyra akademiska publikationerna - The New Yorker, Vanity Fair, Le Figaro, The Guardian, The Art of Eating, Gastronomica, etc etc i alla fall då och då försöker få till. Riktig kritik helt enkelt.

Håller med om allt du skriver, framför allt att Törst borde ha någon längre djuplodande text i varje nummer, samt din åsikt om att det är helt meningslöst att läsa om någon tjugo årgångar DRC (sådant som Livets Goda ibland håller på med).
 

OdeVin

Njutare
Mitt första inlägg i forumet så.... Hej!

Noterade att Winefinder dragit igång bdx en primeur bokning 2020 och eftersom jag aldrig handlat en primeur men funderar på det så undrar jag lite. Rekommenderar ni Winefinder för detta eller finns det bättre / billigare sätt att handla? Något slott som någon särskilt vill rekommendera?
PS. Sökte på primeur i forumet men hittade ingen bättre tråd att fråga i, men hänvisa gärna om det finns!
 

Fredrik L

Medlem
Mitt första inlägg i forumet så.... Hej!

Noterade att Winefinder dragit igång bdx en primeur bokning 2020 och eftersom jag aldrig handlat en primeur men funderar på det så undrar jag lite. Rekommenderar ni Winefinder för detta eller finns det bättre / billigare sätt att handla? Något slott som någon särskilt vill rekommendera?
PS. Sökte på primeur i forumet men hittade ingen bättre tråd att fråga i, men hänvisa gärna om det finns!
Har inte så bra koll på Bordeaux en primeur, men tycker i allmänhet att Winefinder är dyra. Köpte lite 2019 från Philipson i Danmark och tyckte i varje fall då att priserna var rimliga.
 

mackan92

Medlem
Ni som köpt Jacques Selosse - vart finner ni dessa? Släpps de regelbundet på Systembolaget eller är det utlandet ni köper de ifrån?
 

Daniel A

Administratör
Ni som köpt Jacques Selosse - vart finner ni dessa? Släpps de regelbundet på Systembolaget eller är det utlandet ni köper de ifrån?
Vanligaste kanalen var förr https://franskavinlistan.com/. Nu är dock deras släpp väldigt begränsat och bara en minoritet får flaskorna de önskar. De brukar även släppas på bolaget mot slutet av året.

Tillägg: nu för tiden släpper FVL en Selosse-låda om 6 flaskor (3x Intitial, VO, Rosé och Substance) för cirkus 10-11000 kr. Bolaget har växlat lite, men brukar vara Initial, VO och Substance som släpps där.
 

Foodcoma

Medlem
Vanligaste kanalen var förr https://franskavinlistan.com/. Nu är dock deras släpp väldigt begränsat och bara en minoritet får flaskorna de önskar. De brukar även släppas på bolaget mot slutet av året.

Tillägg: nu för tiden släpper FVL en Selosse-låda om 6 flaskor (3x Intitial, VO, Rosé och Substance) för cirkus 10-11000 kr. Bolaget har växlat lite, men brukar vara Initial, VO och Substance som släpps där.

Kom väl aldrig någon till bolaget under 2020 dock? Vågar man hoppas att det var en engångsgrej och att de kommer ”som vanligt” igen i år?
 

MarkusJ

Medlem
Ni som köpt Jacques Selosse - vart finner ni dessa? Släpps de regelbundet på Systembolaget eller är det utlandet ni köper de ifrån?
Jag har hittat flaskor hos ett par olika utländska handlare under våren, dock med rätt små lagersaldon så man får hålla utkik lite kontinuerligt. Priserna är ju tyvärr ganska mycket högre än om man jämför med FVL's låda - men har man inte tur i spel får man jobba lite mer bara :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kom väl aldrig någon till bolaget under 2020 dock? Vågar man hoppas att det var en engångsgrej och att de kommer ”som vanligt” igen i år?
Hm, ser att december 2019 tycks vara det senaste Selosse-släppet på SB. Mysko. Franska vinlistan (som är ett franskt bolag som säljer på distans till Sverige) och svenske importören Netterberg & Co (som säljer till SB och svenska restauranger) är bolag med samma ägare, så normalt är det en och samma Selosse-kvot som fördelas på lämpligt sätt över de olika försäljningskanalerna.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ni som köpt Jacques Selosse - vart finner ni dessa? Släpps de regelbundet på Systembolaget eller är det utlandet ni köper de ifrån?
De känns ju som att den båten redan har gått för flera år sedan
1000spänn för initial och folk betalar de?
 

Wintermute

Medlem
Exakt det jag menar! selosse har eskalerat något sjukt i pris!
Picture1.jpg
Picture2.jpg
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Ni som köpt Jacques Selosse - vart finner ni dessa? Släpps de regelbundet på Systembolaget eller är det utlandet ni köper de ifrån?
Jag har plockat ett gäng, både initial och substance från pråmen i Puttgarten. Det var dock ett par år sedan (4-5??) Min pappa var där efter en bilsemester i Europa och ringde och frågade om jag ville ha något. Bad han beskriva de flaskor som låg där
” sen är det nån som heter init-nånting från någon seelooos” :eek:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Mitt första inlägg i forumet så.... Hej!

Noterade att Winefinder dragit igång bdx en primeur bokning 2020 och eftersom jag aldrig handlat en primeur men funderar på det så undrar jag lite. Rekommenderar ni Winefinder för detta eller finns det bättre / billigare sätt att handla? Något slott som någon särskilt vill rekommendera?
PS. Sökte på primeur i forumet men hittade ingen bättre tråd att fråga i, men hänvisa gärna om det finns!
Inte så mycket information om 2020 har dykt upp. Om primeurprovningarna för 2020 följer i samma spår som 2019 kan det bli en fördröjning mot "vanliga" år.
The Drink Business har en bra artikel om just primeur 2020.
 

JonasBo

Medlem
Mitt första inlägg i forumet så.... Hej!

Noterade att Winefinder dragit igång bdx en primeur bokning 2020 och eftersom jag aldrig handlat en primeur men funderar på det så undrar jag lite. Rekommenderar ni Winefinder för detta eller finns det bättre / billigare sätt att handla? Något slott som någon särskilt vill rekommendera?
PS. Sökte på primeur i forumet men hittade ingen bättre tråd att fråga i, men hänvisa gärna om det finns!
Jag har köpt En Primeur Bordeaux 2016 och även beställt för 2019.
Har ingen större erfarenhet av En Primeur eller Bordeaux-priser men tycker iaf att priserna efter släpp har höjts och marknadspriserna i wine-searcher ligger i linje eller högre än vad jag betalt (inkl skatter).
 
Toppen