Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 6 november 2007.

1. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

2010 Barbaresco Cotta/Sottimano skulle jag ha valt.

buteljen och Boletus gillar detta.
  2. Boletus

Boletus Medlem

Instämmer med föregående talare. Annars går Il Poggione 2015 (som tidigare avhandlats) att dricka idag och är mycket bra, dessutom väldigt bra pris - märkligt att du får ge över tre gånger så mycket för Ciacci Piccolomini 2010. Den senare kanske är en av riservorna?

buteljen gillar detta.
  3. chambertin

chambertin Medlem

Skulle gått på -09 eller -11 från Piemonte. Har druckit en del från båda årgångarna och dom är tillgängliga nu.
    Har haft fler bra upplevelser med -11 än -09 dock och har inte provat ngn av de som finns på din lista skall väl sägas.

buteljen och Boletus gillar detta.
  4. buteljen

buteljen Medlem

Tack! Det var en av vinerna jag hade på shortlist. Den får drygt 92 på CT o 17,5 av Jancis + är tillgänglig från 2020. Får kanske bli det vinet när dessutom @Boletus plusettar den :)

Last edited: 8 april 2021
    Boletus gillar detta.
  5. buteljen

buteljen Medlem

Tack! Även Lisini Brunello får bra poäng på CT och verkar i början av drickfönstret. Har du någon koll på den?

Boletus gillar detta.
  6. buteljen

buteljen Medlem

Tack! Nu finns det ju enbart ett enda vin från 2009 på listan som får rätt dåliga poäng i CT. Finns även enbart ett enda vin från 2011 som dock får rätt bra poäng i CT o verkar vara i drickfönstret. Men således inte så mycket att välja på i de årgångarna.

Last edited: 8 april 2021
  7. Boletus

Boletus Medlem

Har bara prövat 2015 som jag tyckte var oväntat muskulös för att vara lagrad på botti, så jag tänkte att 2013 kanske inte är så rolig innan den klivit ur primärfruktsfasen. Men när jag kollar ratings och CT verkar det som att 2013 är ganska elegant, så värt ett försök - bra pris!

buteljen gillar detta.
  8. buteljen

buteljen Medlem

Är 168eme 2012 bas på Krug? Är det den man får om man man beställer på systemet nu?

Martin F gillar detta.
  9. Thirsty

Thirsty Smygnykterist

168eme är 2012, ja. Vet inte vad det är på bolaget idag. Tror inte 169eme har kommit än till bolaget, oklart.

buteljen gillar detta.
  10. zippan

zippan Medlem

Ja och ja.

buteljen gillar detta.
  11. chambertin

chambertin Medlem

Sorry, skrollade bara igenom snabbt innan jag skrev och såg inte hur stort urvalet var.
    Kanske bättre att gå på Barbaresco -10 då som @Patrik Sellin rekommenderade.
    Årgången är ju på papperet strået vassare än -11 och -09 i alla fall.
    Har själv lagt mina Piemonte -10 åt sidan ett tag till då dom jag provat hittills (drygt ett år sedan jag drack Cigliuti Barbaresco Serraboella -10 och den hade fortfarande svårt att öppna upp liksom Vajras Bricco Delle Viole -10 ytterligare ett år tidigare).

buteljen gillar detta.
  12. buteljen

buteljen Medlem

Någon som druckit den här: Pertois Moriset Cuvée CH, 2012?
    Den haussas på en del andra ställen på nätet, men kan inte hitta något om den här på forumet så jag blir lite skeptisk :D

edit: ser att ev. är det denna @Crist(al)ian 77 nämner i ett inlägg för någon vecka sedan

Last edited: 9 april 2021
    Daniel A gillar detta.
  13. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Japp. Fick den blint och den levererade framförallt på doften. Förvånansvärt öppen för att vara ung BdB-Mesnil. Faller lite med värme om man ska vara kritisk och är nog inget lagringsmonster. Fick även brandade Ostron 2011 blint från samma producent. Ungefär samma upplevelse. Pertois Moriset ligger numera på min radar och kanske blir det ett besök i höst om man omvärlden tillåter en resa.

Klart värt att prova.

LarsW, Champagne99, buteljen och 1 annan gillar detta.
  14. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Även jag har druckit den och håller med. Det mesta på plats, men inte stort.

LarsW, Crist(al)ian 77 och buteljen gillar detta.
  15. Ejdern

Ejdern Medlem

Har någon handlat från denna sida https://icwinetrading.com/ eller kanske känner någon annan som handlat där ifrån?
    Jag har 3 flaskor som jag är sugen på men om någon vill fylla ut med 3st för bättre frakt så gör jag gärna en gemensam order, bor i Stockholm.

16. Poussard

Poussard Medlem

Skumma priser på den där sidan. En del grejer är alldeles för billiga.

17. Ejdern

Ejdern Medlem

18. Någon som kan säga något om Chateau La Louviere 1988?

Blev ett spontanköp från bolaget då jag såg att en bordeaux med lite ålder släpptes och efter lite research blev jag lite tveksam, mycket gamla, få nya, blandade kommentarer.. vissa säger att den är över platån osv.

Har mycket på ”vill ha listan” så lägger hellre 995kr på något annat än att bara testa en bordeaux med lite ålder bara för att ha testat :)

19. Magikern

Magikern Medlem

Jag såg den för någon vecka sedan på sidan men den verkar borttagen av någon anledning. Den fanns inte i Tisdags heller. Någon som har någon aning?

20. Hemligt artikelnummer från tryffelsvinet, mer än så vet jag inte.. hittade den inte heller via bolagets hemsida direkt men googlade jag så kom jag in på ”rätt sida” hos bolaget :)

Dela sidan