Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Om någon har tid och lust så tar jag gärna emot lite inspel på vad som kan vara kul och tillräckligt öppet att dricka från denna vinlista :). Gärna både från Piemonte och Toscana. Har dålig koll på dessa områden. Har kollat lite på CT men tycker de flesta verkar så jäkligt unga ...
2010 Barbaresco Cotta/Sottimano skulle jag ha valt.
 

Boletus

Medlem
2010 Barbaresco Cotta/Sottimano skulle jag ha valt.
Instämmer med föregående talare. Annars går Il Poggione 2015 (som tidigare avhandlats) att dricka idag och är mycket bra, dessutom väldigt bra pris - märkligt att du får ge över tre gånger så mycket för Ciacci Piccolomini 2010. Den senare kanske är en av riservorna?
 

chambertin

Medlem
Om någon har tid och lust så tar jag gärna emot lite inspel på vad som kan vara kul och tillräckligt öppet att dricka från denna vinlista :). Gärna både från Piemonte och Toscana. Har dålig koll på dessa områden. Har kollat lite på CT men tycker de flesta verkar så jäkligt unga ...
Skulle gått på -09 eller -11 från Piemonte. Har druckit en del från båda årgångarna och dom är tillgängliga nu.
Har haft fler bra upplevelser med -11 än -09 dock och har inte provat ngn av de som finns på din lista skall väl sägas.
 

buteljen

Medlem
Instämmer med föregående talare. Annars går Il Poggione 2015 (som tidigare avhandlats) att dricka idag och är mycket bra, dessutom väldigt bra pris - märkligt att du får ge över tre gånger så mycket för Ciacci Piccolomini 2010. Den senare kanske är en av riservorna?
Tack! Även Lisini Brunello får bra poäng på CT och verkar i början av drickfönstret. Har du någon koll på den?
 

buteljen

Medlem
Skulle gått på -09 eller -11 från Piemonte. Har druckit en del från båda årgångarna och dom är tillgängliga nu.
Har haft fler bra upplevelser med -11 än -09 dock och har inte provat ngn av de som finns på din lista skall väl sägas.
Tack! Nu finns det ju enbart ett enda vin från 2009 på listan som får rätt dåliga poäng i CT. Finns även enbart ett enda vin från 2011 som dock får rätt bra poäng i CT o verkar vara i drickfönstret. Men således inte så mycket att välja på i de årgångarna.
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Tack! Även Lisini Brunello får bra poäng på CT och verkar i början av drickfönstret. Har du någon koll på den?
Har bara prövat 2015 som jag tyckte var oväntat muskulös för att vara lagrad på botti, så jag tänkte att 2013 kanske inte är så rolig innan den klivit ur primärfruktsfasen. Men när jag kollar ratings och CT verkar det som att 2013 är ganska elegant, så värt ett försök - bra pris!
 

chambertin

Medlem
Tack! Nu finns det ju enbart ett enda vin från 2009 på listan som får rätt dåliga poäng i CT. Finns även enbart ett enda vin från 2011 som dock får rätt bra poäng i CT o verkar vara i drickfönstret. Men således inte så mycket att välja på i de årgångarna.
Sorry, skrollade bara igenom snabbt innan jag skrev och såg inte hur stort urvalet var.
Kanske bättre att gå på Barbaresco -10 då som @Patrik Sellin rekommenderade.
Årgången är ju på papperet strået vassare än -11 och -09 i alla fall.
Har själv lagt mina Piemonte -10 åt sidan ett tag till då dom jag provat hittills (drygt ett år sedan jag drack Cigliuti Barbaresco Serraboella -10 och den hade fortfarande svårt att öppna upp liksom Vajras Bricco Delle Viole -10 ytterligare ett år tidigare).
 

buteljen

Medlem
Någon som druckit den här: Pertois Moriset Cuvée CH, 2012?
Den haussas på en del andra ställen på nätet, men kan inte hitta något om den här på forumet så jag blir lite skeptisk :D

edit: ser att ev. är det denna @Crist(al)ian 77 nämner i ett inlägg för någon vecka sedan
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon som druckit den här: Pertois Moriset Cuvée CH, 2012?
Den haussas på en del andra ställen på nätet, men kan inte hitta något om den här på forumet så jag blir lite skeptisk :D

edit: ser att ev. är det denna @Crist(al)ian 77 nämner i ett inlägg för någon vecka sedan

Japp. Fick den blint och den levererade framförallt på doften. Förvånansvärt öppen för att vara ung BdB-Mesnil. Faller lite med värme om man ska vara kritisk och är nog inget lagringsmonster. Fick även brandade Ostron 2011 blint från samma producent. Ungefär samma upplevelse. Pertois Moriset ligger numera på min radar och kanske blir det ett besök i höst om man omvärlden tillåter en resa.

Klart värt att prova.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Japp. Fick den blint och den levererade framförallt på doften. Förvånansvärt öppen för att vara ung BdB-Mesnil. Faller lite med värme om man ska vara kritisk och är nog inget lagringsmonster. Fick även brandade Ostron 2011 blint från samma producent. Ungefär samma upplevelse. Pertois Moriset ligger numera på min radar och kanske blir det ett besök i höst om man omvärlden tillåter en resa.

Klart värt att prova.
Även jag har druckit den och håller med. Det mesta på plats, men inte stort.
 

Ejdern

Medlem
Har någon handlat från denna sida https://icwinetrading.com/ eller kanske känner någon annan som handlat där ifrån?
Jag har 3 flaskor som jag är sugen på men om någon vill fylla ut med 3st för bättre frakt så gör jag gärna en gemensam order, bor i Stockholm.
 
Någon som kan säga något om Chateau La Louviere 1988?

Blev ett spontanköp från bolaget då jag såg att en bordeaux med lite ålder släpptes och efter lite research blev jag lite tveksam, mycket gamla, få nya, blandade kommentarer.. vissa säger att den är över platån osv.

Har mycket på ”vill ha listan” så lägger hellre 995kr på något annat än att bara testa en bordeaux med lite ålder bara för att ha testat :)
 

Magikern

Medlem
Någon som kan säga något om Chateau La Louviere 1988?

Blev ett spontanköp från bolaget då jag såg att en bordeaux med lite ålder släpptes och efter lite research blev jag lite tveksam, mycket gamla, få nya, blandade kommentarer.. vissa säger att den är över platån osv.

Har mycket på ”vill ha listan” så lägger hellre 995kr på något annat än att bara testa en bordeaux med lite ålder bara för att ha testat :)

Jag såg den för någon vecka sedan på sidan men den verkar borttagen av någon anledning. Den fanns inte i Tisdags heller. Någon som har någon aning?
 
Jag såg den för någon vecka sedan på sidan men den verkar borttagen av någon anledning. Den fanns inte i Tisdags heller. Någon som har någon aning?

Hemligt artikelnummer från tryffelsvinet, mer än så vet jag inte.. hittade den inte heller via bolagets hemsida direkt men googlade jag så kom jag in på ”rätt sida” hos bolaget :)
 
Toppen