Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 7 april 2021

LarsW

Medlem
Verkar bara vara jag då som ilade till SB och la beslag på några Beaumont Hope Marguerite CB -19.
Brukar tillhöra topparna bland RSAs CB ihop med Alheit, Sadie, Raats m.fl så var lite förvånad att det inte skrivits mer om den.
Helt ensam var du inte men nöjde mig med att beställa från weblagret. :)
Väldigt välkommen då jag missade både Sadie och Alheit från -19 de sista släppen.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Verkar bara vara jag då som ilade till SB och la beslag på några Beaumont Hope Marguerite CB -19.
Brukar tillhöra topparna bland RSAs CB ihop med Alheit, Sadie, Raats m.fl så var lite förvånad att det inte skrivits mer om den.
Tänkte plocka upp nån för nyfikenhetens skull. Väldigt Loire-lik med lite restsötma enligt Niklas på Grappe. Fyndstämpel med 17p men bör lagras. Finns 18 kvar på lokala bolaget.
 

chambertin

Medlem
Tänkte plocka upp nån för nyfikenhetens skull. Väldigt Loire-lik med lite restsötma enligt Niklas på Grappe. Fyndstämpel med 17p men bör lagras. Finns 18 kvar på lokala bolaget.
Nyfikenheten tog över så öppnade en ikväll och samplade ett glas.
Ganska Loirelik men tack gode korkskruv så var det ingen ylle utan bara finstämd frukt (svag ananas och lite päron/äpple) och antydan till fat. Syran klart lugnare än mkt Loire-Chenin men ett uns av restsötma finns där som du nämner. Får se hur den utvecklas under 2-3 dagar men spontant kändes det som att den har mer att ge.
 

chambertin

Medlem
Helt ensam var du inte men nöjde mig med att beställa från weblagret. :)
Väldigt välkommen då jag missade både Sadie och Alheit från -19 de sista släppen.
Men Alheit Cartology -18 finns kvar på BS (och Broom Ridge -19). Drack en Cartology nyligen och det är riktigt bra redan nu men i den lite fetare och täta skolan så inte så mkt Loire-lir där. Kul att ha ngt som inte behöver flera år i källaren och olika stilar är bara intressant och visar ju på druvans bredd.
 

Ejdern

Medlem
Har en fråga om Malleolus som kom på Magnum.
Hämtade precis ut de och när jag kom hem och kollade så uppmärksammades jag om hur låg fyllningsnivån var, se bild.
Har jämfört med två vänner som också hämtat ut och deras var på samma nivå.
De jag undrar, tycker ni att detta är en "normal" fyllnadsnivå med ca 5cm till kork eller är det något som blivit fel?

Jag jämförde mot La Spinetta som köptes för ca ett år sen och på den är de endast 1-2cm till kork.
Tacksam för era svar :D
upload_2021-4-15_12-58-17.png

upload_2021-4-15_12-57-28.png
 
Har en fråga om Malleolus som kom på Magnum.
Hämtade precis ut de och när jag kom hem och kollade så uppmärksammades jag om hur låg fyllningsnivån var, se bild.
Har jämfört med två vänner som också hämtat ut och deras var på samma nivå.
De jag undrar, tycker ni att detta är en "normal" fyllnadsnivå med ca 5cm till kork eller är det något som blivit fel?

Jag jämförde mot La Spinetta som köptes för ca ett år sen och på den är de endast 1-2cm till kork.
Tacksam för era svar :D
Visa bifogad bild 22977
Visa bifogad bild 22976

Mer eller mindre samma nivå på min magum 2015
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har en fråga om Malleolus som kom på Magnum.
Hämtade precis ut de och när jag kom hem och kollade så uppmärksammades jag om hur låg fyllningsnivån var, se bild.
Har jämfört med två vänner som också hämtat ut och deras var på samma nivå.
De jag undrar, tycker ni att detta är en "normal" fyllnadsnivå med ca 5cm till kork eller är det något som blivit fel?

Jag jämförde mot La Spinetta som köptes för ca ett år sen och på den är de endast 1-2cm till kork.
Tacksam för era svar :D
Visa bifogad bild 22977
Visa bifogad bild 22976
Det där är ju en ovanligt lång hals, inte en "standardmagnum". Cm under kork blir då kanske fel mått.
 
Toppen