Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 7 april 2021

Jorgner

Medlem
Gravonia försvann på 3 sekunder. Riktig skit att vinskribenter och sociala medier hypar vinsläpp som gör att man har minimal chans att få igenom sina köp. Missade även tondonia bianco.
 

Fredrik L

Medlem
Jag gillar de få amerikanska Pinoter som jag har druckit från Sonoma. Köpte därför en flaska Kutch Flagstaff och en Kutch Bohan. Någon som har erfarenhet att Kutch och vill dela med sig om jag har köpt bra grejer eller inte?
 

MarkusJ

Medlem
Bra med kvotering. Hade de begränsat det till en flaska per person hade fler fått, däribland jag.
I Bromma finns det flaskor kvar så jag har svårt att se problemet.

Edit: så den information du har stämmer inte helt enkelt.
Min svärmor var där 10:40 och knep två flaskor.

Edit 2: det kanske handlade om de flaskor som stod framme på hyllan. Men att det fanns fler på lagret.
Ah alright, så kan det säkert vara.
 

Håkan

Medlem
Jag gillar de få amerikanska Pinoter som jag har druckit från Sonoma. Köpte därför en flaska Kutch Flagstaff och en Kutch Bohan. Någon som har erfarenhet att Kutch och vill dela med sig om jag har köpt bra grejer eller inte?
Det beror lite på vad du gillar för stil (jag tycker det är väldigt bra grejer). Kutch är elegant och balanserad, men ändå med en touch av nya världen. Någon kan nog tycka att vinerna är anemiska, men då kanske de har 16% översöta Amerikanska Pinoter i åtanke. Falstaff är nog en av de kallaste vingårdana i North Coast och når sällan över 13% alkohol (McDougall är kraftigare men också den väldigt balanserad, har tyvärr ingen erfarenhet av Bohan). Tror att Kutch strävar lite åt Littorai i stilen. Beställde två Falstaff och två McDougall. Kutch gör en superb chardonnay också, hittills har de flesta trott jag serverat dem Chablis.
 

Bentone

Medlem
Bromma Blocks, mellan kl.09:45-10:10...
Jag var en av de första som handlade i Bromma. Personalen kom ut till kön innan de öppnade för att stämma av eventuella inköp och därmed avgöra eventuell kvotering. Något vin hamnade på så sätt inom kvotering medans resten gick att handla som vanligt. Väl inne i butiken så tömdes i princip hyllan av den som först klivit in för Gravonian. De hämtade ut mer samtidigt som en form av kvotering för de övriga som var på plats inleddes. De fanns efter denna anstormning mellan 30-40 flaskor kvar på saldot.

Ser väl aldrig kul ut när någon tömmer hyllan på det sättet. Såg för övrigt hur samma hylltömmare kom in i butiken igen för att kapa åt sig fler efter en vända till bilen.

På frågan för eller emot kvotering kan jag se det på flera sätt. Har ju gått bet på många släpp men även lyckats med inköp. De gånger jag åkt på bet är vid onlineköp med och utan kvotering. Kvoteringen känns ganska obetydlig när det kommer till onlineköp där väldigt många använder släkt och vänner för inköp. Där den som är ensam om sitt inköp ofta drar nitlotten medans andra kunnat bunkra upp. Ser därför inte varför det skulle vara värre/sämre att handla utan kvotering fysiskt i butik. Släkten kan ju även hänga med och handla i butiken
Min poäng är väl att kvoteringen tyvärr är för lätt att kringgå om vi nu ska ha någon.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bromma Blocks, mellan kl.09:45-10:10...

Väl inne i butiken så tömdes i princip hyllan av den som först klivit in för Gravonian. De hämtade ut mer samtidigt som en form av kvotering för de övriga som var på plats inleddes. De fanns efter denna anstormning mellan 30-40 flaskor kvar på saldot.

Ser väl aldrig kul ut när någon tömmer hyllan på det sättet. Såg för övrigt hur samma hylltömmare kom in i butiken igen för att kapa åt sig fler efter en vända till bilen.
Det är bara att erkänna, vem av er var det?! :)
 

Robbes

Medlem
Men nu får folk sluta hoarda Lopez Heredia.. SÅ bra är dem inte.. Inte ens för prislappen..
Så skönt att skippa detta släpp helt. Inga måsten, inget speciellt, inget förlorat. Imorgon däremot....
Är intressant att de blivit så sjukt populära, gick ju att beställa från BS för inte så många år sedan. Undrar hur många av dem som storbunkrar som faktiskt druckit vinet innan. Det är ju ett speciellt vin som inte alls faller alla på läppen.
 

Fredrik L

Medlem
Det beror lite på vad du gillar för stil (jag tycker det är väldigt bra grejer). Kutch är elegant och balanserad, men ändå med en touch av nya världen. Någon kan nog tycka att vinerna är anemiska, men då kanske de har 16% översöta Amerikanska Pinoter i åtanke. Falstaff är nog en av de kallaste vingårdana i North Coast och når sällan över 13% alkohol (McDougall är kraftigare men också den väldigt balanserad, har tyvärr ingen erfarenhet av Bohan). Tror att Kutch strävar lite åt Littorai i stilen. Beställde två Falstaff och två McDougall. Kutch gör en superb chardonnay också, hittills har de flesta trott jag serverat dem Chablis.
Tycker mycket om de smakprov av Littorai som jag har druckit, så det blir nog bra. Gillar även Hirsch, som väl också är i en liknande stil?
 

BallyJ

Medlem
Är intressant att de blivit så sjukt populära, gick ju att beställa från BS för inte så många år sedan. Undrar hur många av dem som storbunkrar som faktiskt druckit vinet innan. Det är ju ett speciellt vin som inte alls faller alla på läppen.
Detta gäller ju endast deras vita viner. Jag tror att haussen är en kombination av det relativt fördelaktiga priset vi har i Sverige(alla vill ju göra ett klipp) tillsammans med en väldigt begränsad tillgång, och att det generella vinintresset har ökat(är ju stor skillnad i nördighet på att hitta viner i beställningssortimentet jämfört med att läsa släpp-listor och rekommendationer från vinskribenter). Vinet är helt enkelt för "billigt" och för exponerat mot den breda vinpubliken.
Jag tänker att om man har ett nytt vinintresse vill man köpa de viner som det pratas om, som är svåra att få tag i, och som är prisvärda.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är intressant att de blivit så sjukt populära, gick ju att beställa från BS för inte så många år sedan. Undrar hur många av dem som storbunkrar som faktiskt druckit vinet innan. Det är ju ett speciellt vin som inte alls faller alla på läppen.
De producerar inte så mycket av de vita och rosa, så det krävs inte så mycket efterfrågan för att de ska ta slut, sedan blir det en självförstärkande loop bland de som jagar det som är svårt att komma över...
Såvitt jag förstått (jag besökte dem i somras) kommer de nog inte att öka produktionen särskilt mycket heller. Med deras långa fatlagring tar det ju över 15 år innan en omplantering till gröna druvsorter leder till att de har mer Tondonia Blanco Reserva att sälja, och vem vet vad som då är populärt. De röda har sålt bättre över tiden, det är därför det finns mer av dem. Jag minns att jag för ca 10 år sedan hörde någon erfaren vinprovare använda frasen "fatdödad vit Rioja" om flaskorna från Tondonia. :D
Däremot kan man nog gissa att andra Rioja-producenter återupptar produktionen av klassiska vita, så de har mer att sälja lagom till folk tröttnat på dem. ;)
 

Indre By

Medlem
Hansa i Malmö gör också ett superbra jobb med kvotering, kö och så släpper de bara in ett fåtal åt gången för att folk inte ska trängas.
Ja, utmärkt skött i morse igen med såväl kö, information som kvotering. Efter ett tag lär man sig när man behöver vara där för att säkra sig tunnsådda flaskor.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jag var för seg på bollen idag. Jag gick inte in för att lägga min beställning förrän kl 11 och då var Savennières Roche aux Moines slut online.
 

Victorious

Medlem
Deras röda Viña Cubillo Crianza släpps den 20/4 så hoppet är inte helt ute

Även deras Vina Bosconia Reserva finns att beställa hem till ditt bolag som är mer lik Tondonian med ekigheten och allt det där

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vina-cubillo-9181001/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vina-bosconia-9131301/

Tack för bra tips! Blir nog till att beställa en Bosconia och testa i alla fall. Var egentligen just det vita och rosén som jag var intresserad av att testa. Har inte någon vidare bra relation till röd rioja, men kanske denna få en att ändra sig!
 

Indre By

Medlem
Det blev en liten runda på Hansa i morse, all red. Några är omedelbart frestande, några får nog vila ett tag (även om vinterkänslan är nära i Köpenhamn idag).

TS 7 april 2021.jpg
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Malleolus är ett av mina favoritviner i prisklassen, så givet att plocka en magnum av den idag.
 
Toppen